هیدکی کامیا Hideki Kamiya (متولد ۱۹ دسامبر ۱۹۷۰) یک طراح و کارگردان بازیهای ویدئویی ژاپنی است. او کار خود را در سال ۱۹۹۴ با شرکت کپکام آغاز کرد، جایی که کارگردانی بازیهای Resident Evil 2 (1998) ،Devil May Cry (2001)، Viewtiful Joe (2003) و Ōkami (2006) را برعهده داشت. از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ او در استودیوی Clover Studio زیرمجموعه کپکام کار میکرد.
پس از ترک کپکام، Kamiya به همراه سایر اعضای سابق این شرکت، در سال ۲۰۰۶ استودیوی PlatinumGames را تأسیس کرد. او همچنین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ به عنوان نایب رئیس این شرکت فعالیت میکرد. از جمله پروژههای او در PlatinumGames میتوان به Bayonetta (2009) و The Wonderful 101 (2013) اشاره کرد. او در سال ۲۰۰۹ توسط IGN به عنوان یکی از ۱۰۰ سازنده برتر بازی در تمام دوران انتخاب شد.
علاقهمندی به بازیهای ویدئویی از سنین پایین
کامیا در سال ۱۹۷۰ در ماتسوموتو، استان ناگانو به دنیا آمد. او از سن کم به لطف همسایهاش که او را برای بازی با کنسول Epoch Cassette Vision دعوت میکرد، به بازیهای ویدئویی علاقهمند شد. جذابیت بازی برای کامیا بیشتر به خاطر صداهایی بود که از آن تولید میشد. در اوایل دوران راهنمایی، او اولین کنسول خود، فامیکام نینتندو را به دست آورد. اولین بازیای که خرید Nuts & Milk بود. در دبیرستان، کامیا یک NEC PC-8801 خرید تا برنامهنویسی یاد بگیرد، اما در نهایت هر روز بازیهای ویدئویی انجام میداد.
موفقیت با Capcom و تأسیس PlatinumGames
Kamiya در طول دوران کاری خود در کپکام، کارگردانی بازیهای تأثیرگذاری مانند Resident Evil 2 و Devil May Cry را برعهده داشت. او همچنین در استودیوی Clover Studio روی بازیهایی مانند Viewtiful Joe و Ōkami کار کرد. پس از ترک کپکام، او به همراه افراد دیگری از این شرکت PlatinumGames را تأسیس کرد و به ساخت بازیهای موفق دیگری مانند Bayonetta و The Wonderful 101 ادامه داد.
خروج از PlatinumGames و حواشی اخیر
در سپتامبر ۲۰۲۳، PlatinumGames اعلام کرد که Kamiya در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ این شرکت را ترک خواهد کرد. خود Kamiya نیز این خبر را تأیید کرد.
یکی از حواشی اخیر مربوط به صداگذاری Bayonetta 3 است. Hellena Taylor، صداپیشهی نقش اصلی در دو نسخهی اول Bayonetta، اعلام کرد که به دلیل دستمزد پایین پیشنهادی از سوی PlatinumGames، از صداگذاری در نسخهی سوم انصراف داده است. Kamiya در پاسخ به ادعاهای Taylor، با توییتی مبنی بر «ناراحتکننده و اسفناک بودنِ رویکردِ دروغ» واکنش نشان داد و به طور موقت حساب کاربری توییتر خود را غیرفعال کرد.
منابع تأیید شدهای نیز وجود دارند که ادعا میکنند دستمزد اولیهی پیشنهادی به Taylor بیشتر بوده است و رقم ۴۰۰۰ دلار، پیشنهاد نهایی Kamiya برای یک نقش کوتاه در اواخر توسعه بازی بوده است.
مرتبط: ۳۰ بازی هک اند اسلش برتر که باید تجربه کنید
سبک بازیسازی و تأثیرگذاری
کسانی که Kamiya را ملاقات کردهاند، او را فردی با شخصیت آرام و دوستانه توصیف میکنند. با این حال، او در توییتر شهرت متفاوتی به دست آورده است. Kamiya به دلیل بلاک کردن تعداد زیادی از کاربرانی که به زبان غیر از ژاپنی برای او توییت میزنند، حتی کاربرانی که به توییتهای انگلیسی او با انگلیسی پاسخ میدهند، شناخته شدهاست.
این بلاک کردنها به یک شوخی در بین طرفداران تبدیل شده است، تا جایی که بلاک یا آنبلاک شدن توسط Kamiya، به یکی از جوایز دورهی توسعهی بازی The Wonderful 101: Remastered تبدیل شد.
در نهایت، Hideki Kamiya یکی از تأثیرگذارترین طراحان و کارگردانان بازیهای ویدئویی است. او با کارگردانی بازیهای اکشن و پرطرفداری مانند Devil May Cry و Bayonetta، به شهرت رسید و با تأسیس PlatinumGames، به ساخت بازیهای خلاقانه و مهیج دیگری ادامه داد.
استاد کامیا یکی از شاگردان برجسته پدر وحشت هنر هشتم، استاد افسانهای شینجی میکامی، به شمار میرود. شاید اگر رویکرد فرصت دادن به جوانان استاد میکامی نبود، کامیا هرگز به این جایگاهی که شایستهاش نمیرسید.
مقالات بازی و بیوگرافی بازیسازان بزرگ را در ساویسگیم بخوانید.
بیشتر بخوانید:
- چگونه نسخهی اصلی رزیدنت اویل ۴ شاخصترین بازی کپکام در سبک هک اند اسلش شد؟
- معرفی بزرگان: شینجی میکامی، به نام پدرخوانده
- بیوگرافی تومونوبو ایتاگاکی | طراح بازی پرآوازه
- بیوگرافی هیدیاکی ایتسونو | مغز متفکر فرنچایز Devil May Cry
- بیوگرافی توشیرو ناگوشی | آقای یاکوزا