تومونوبو ایتاگاکی Tomonobu Itagaki (متولد ۱ آوریل ۱۹۶۷) یک طراح بازیهای ویدئویی ژاپنی است که بیشتر به خاطر خلق مجموعه بازیهای Dead or Alive و احیای سری بازیهای Ninja Gaiden در سال ۲۰۰۴ شناخته میشود. او در سال ۲۰۰۹ توسط وبسایت IGN بهعنوان یکی از ۱۰۰ سازنده برتر بازیهای تمام دوران انتخاب شد.
آغاز مسیر حرفهای
ایتاگاکی در سال ۱۹۹۲ به شرکت Tecmo پیوست و روی دو فرنچایز موفق بازیهای ویدئویی کار کرد که باعث ارتقای او به سمتهای بالاتر شد. او در نهایت ریاست تیم توسعهی Tecmo یعنی Team Ninja را برعهده گرفت و به عضویت هیئت مدیرهی این شرکت درآمد.
ایتاگاکی پس از ۱۶ سال فعالیت در Tecmo، به دلیل اختلاف بر سر دریافت پاداش، این شرکت را با طرح دعوی حقوقی ترک کرد. او سپس شرکت بازیسازی جدیدی به نام Valhalla Game Studios را به همراه چندین عضو سابق Team Ninja تأسیس کرد و بازی Devil’s Third را منتشر نمود. شرکت Valhalla Game Studios در دسامبر ۲۰۲۱ منحل شد و در حال حاضر، ایتاگاکی استودیوی جدیدی به نام Itagaki Games را رهبری میکند.
خلق مبارزان زیبا و احیای یک فرنچایز قدیمی
تومونوبو ایتاگاکی پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه واسدا، به استخدام شرکت Tecmo درآمد. نخستین اثر قابل توجه او، بازی Dead or Alive بود که در سال ۱۹۹۶ عرضه شد. این بازی که با الهام از سختافزار بازی Sega Model 2 (بازی Virtua Fighter) ساخته شده بود، توانست نظر منتقدان و بازیکنان را به خود جلب کند.
ایتاگاکی در خلق این بازی، بر ارائهی جزئیاتی تمرکز کرده بود که به نظر او در سایر عناوین مبارزهای آن زمان وجود نداشت. وی در نسخههای بعدی این مجموعه، داستان بازی را حول محور مضامین خانوادگی گسترش داد که از آن میان میتوان به شخصیتهای کاسومی و آیانه در Dead or Alive 3 و شخصیت هلنا در Dead or Alive 4 اشاره کرد.
علاوه بر سری Dead or Alive، ایتاگاکی نقش بهسزایی در احیای فرنچایز قدیمی و محبوب Ninja Gaiden ایفا کرد. او با درنظرگرفتن نام تجاری این مجموعه بازی که در دوران کنسول NES به شهرت رسیده بود، در سال ۲۰۰۴ بازی Ninja Gaiden را برای کنسول Xbox عرضه کرد.
این بازی که یک عنوان اکشن-ماجراجویی تحسینشده بود، با استقبال مثبت منتقدان روبرو شد و حتی تورنمنت آنلاین بینالمللیای نیز برای آن برگزار گردید. ایتاگاکی با ساخت نسخهی Ninja Gaiden Black، تجربهی نهاییای را برای طرفداران این مجموعه رقم زد. او همچنین با ساخت بازی Ninja Gaiden: Dragon Sword برای کنسول دستی Nintendo DS، به وعدهای که به دخترش داده بود، عمل کرد.
علاقه به غرب و جدایی از Tecmo
ایتاگاکی خود را یکی از معدود افراد در صنعت بازیسازی ژاپن میداند که ارتباط مؤثری با دنیای غرب برقرار کرده است. او بر این باور بود که سازندگان ژاپنی باید به سلایق گیمرهای خارج از ژاپن نیز توجه داشته باشند تا بتوانند بر رکود صنعت بازیسازی این کشور در اواسط دههی ۲۰۰۰ میلادی فائق آیند.
در نهایت، اختلافات مالی و حقوقی باعث جدایی ایتاگاکی از شرکت Tecmo در سال ۲۰۰۸ شد. او پس از ترک این شرکت، استودیوی بازیسازی Valhalla Game Studios را تأسیس کرد و به ساخت بازی Devil’s Third پرداخت.
مرتبط: ۱۰ حقیقت جذاب که طرفداران دربارهی Dead or Alive نمیدانند
فلسفهی طراحی بازی
ایتاگاکی بر این باور است که یک بازی خوب باید تلفیقی از گرافیک مناسب، قابلیت تعامل بالا و گیمپلی روان باشد. او همچنین بر اهمیت واکنشپذیری سریع بازی نسبت به اعمال بازیکن تأکید دارد. این طرز فکر باعث شد تا وی انتقاداتی را نسبت به بازی Heavenly Sword مطرح کند.
از دیگر نکات مورد توجه ایتاگاکی در طراحی بازی، سادگی در کنترل است. او بر این عقیده است که ورودیهای پیچیده و زیاد، باعث خدشهدار شدن تجربهی بازی میشوند.
ایتاگاکی در انتخاب سختافزار نیز فلسفهی خاص خود را دارد. او معتقد است که یک توسعهدهندهی بازی باید بتواند از نقاط قوت یک کنسول بازی استفاده کرده و آنها را با هم ادغام کند تا به تجربهای دست یابد که سایر توسعهدهندگان قادر به دستیابی به آن نیستند.
بر اساس همین طرز فکر، او همواره از توسعهی بازی روی کنسول Xbox 360 ابراز رضایت میکرد و آن را نسبت به کنسول PlayStation 3، کاربرمحورتر میدانست. همچنین، ایتاگاکی خلاقیت و نوآوری کنسول Nintendo Wii را تحسین میکرد.
شخصیت پرحاشیه و پرشور
تومونوبو ایتاگاکی در طول دوران کاری خود، همواره فردی رک و صریح بوده است. او ترجیح میداد بهصورت مستقیم و بدون حاشیهپردازی صحبت کند و معتقد بود که رویکردهای غیرمستقیم، باعث ایجاد سردرگمی و انحراف از مسیر اصلی میشوند. این صراحت لهجه در کنار روحیهی جنگندگی ایتاگاکی، باعث میشد تا او انتقادها را به مثابهی چالشهایی برای پیشرفت تلقی کند و نه دلایلی برای دلسردی.
علاوه بر این، ایتاگاکی فردی بسیار پرشور در زمینهی بازیسازی است. او همواره تلاش میکند تا با تمام وجود روی پروژههای خود کار کند و آنها را از مرحلهی ابتدایی تا انتشار و حتی پس از آن، برای رفع نواقص و ارتقای کیفیت، توسعه دهد.
این اشتیاق را میتوان در تصمیم او برای به تعویق انداختن عرضهی بازی Dead or Alive 4 مشاهده کرد. ایتاگاکی با هدف بهبود کیفیت بازی، عرضهی آن را به تأخیر انداخت تا بتواند از بازخوردهای دریافتی از برترین بازیکنان ژاپنی Dead or Alive استفاده کند و ایرادات بازی را برطرف نماید.
یکی دیگر از ویژگیهای بارز ایتاگکی، وسواس او نسبت به جزئیات است. او در خلق شخصیتهای بازیهای خود، با غوطهور شدن در نقش آنها و دنیای بازی، شخصیتپردازی را انجام میدهد. به همین دلیل، او با حضور شخصیت کاسومی در دنیای خشن و بیرحم بازی Ninja Gaiden مخالف بود؛ چرا که به نظر او، روحیهی لطیف کاسومی با این فضا همخوانی نداشت.
این وسواس در جزئیات، در برخی موارد نیز به ضرر ایتاگاکی تمام شد. برای نمونه، میتوان به مینیگیمهای ناموفق Butt Battle و Tug-of-War در بازی Dead or Alive Xtreme 2 اشاره کرد که با نقدهای منفی فراوانی مواجه شدند. ایتاگاکی با دفاع از این مینیگیمها، آنها را ادای احترامی به برنامههای سرگرمی تلویزیونی ژاپنی و قطعاتی کمدی و نوستالژیک توصیف کرد.
مرتبط: سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Wanted: Dead
اتهامات و تبرئهی نهایی
در سال ۲۰۰۶، ادعاهایی مبنی بر آزار جنسی علیه ایتاگاکی مطرح شد. یکی از کارمندان سابق شرکت Tecmo، ایتاگاکی را متهم کرد که از سال ۲۰۰۳ آزار و اذیتهای جنسی متعددی علیه او داشته است. در حالی که ایتاگاکی، بوسیدن این فرد را تایید کرد، اما بر رضایت طرفین در این رابطه تأکید داشت.
پس از بررسیهای انجامشده توسط شرکت Tecmo، این نتیجه حاصل شد که «اتهامات مطرحشده ناشی از نارضایتی این کارمند سابق از رابطهی شخصی وی بوده است و ارتباطی با آزار جنسی ندارد.» به دنبال این اتفاق، هر دو طرف به دلیل «آمیختن مسائل شخصی با مسئولیتهای کاری» از سوی شرکت Tecmo تنزل مقام گرفتند. در نهایت، دادگاه نیز ایتاگاکی را از این اتهامات مبری دانست.
میراث ایتاگاکی
تومونوبو ایتاگاکی بهعنوان چهرهای تأثیرگذار در صنعت بازیسازی شناخته میشود. او با خلق مجموعه بازیهای Dead or Alive که ترکیبی از مبارزات مهیج، شخصیتهای جذاب و داستانهای گیرا هستند، استانداردهای جدیدی را در این سبک بازی تعریف کرد.
همچنین، احیای فرنچایز Ninja Gaiden و توسعهی آن با رویکردی نوین، نشان از توانایی ایتاگاکی در خلق تجربیات ناب در دنیای بازیهای نقشآفرینی دارد. جدای از اینها، او همواره فردی رک و صریح و البته پرشور بوده است. ایتاگاکی با اشتیاق فراوان دربارهی بازیها صحبت میکند و همین ویژگی باعث شده تا الهامبخش بسیاری از بازیسازان، بهویژه نسل جدید طراحان بازی، گردد.
مقالات بازی و بیوگرافی بازیسازان بزرگ را در ساویسگیم بخوانید.
بیشتر بخوانید:
- بازگشت استاد ایتاگاکی؛ خالق Dead or Alive و Ninja Gaiden
- بیوگرافی هیدیاکی ایتسونو | مغز متفکر فرنچایز Devil May Cry
- بیوگرافی هیرونوبو ساکاگوچی | پدر مجموعه فاینال فانتزی
- بیوگرافی یوکو تارو | خالق Nier و Drakengard
- بیوگرافی توشیرو ناگوشی | آقای یاکوزا