در Xbox Developer Direct 2024 چه گذشت

در Xbox Developer Direct 2024 چه گذشت هل بلید 2 بازی ایندیانا جونز avowed

در این مقاله به تمام اخبار و اطلاعات منتشر شده در مراسم ایکس باکس دولوپر دایرکت 2024 خواهیم پرداخت. با ساویس‌گیم همراه شوید تا به این بپردازیم که در Xbox Developer Direct 2024 چه گذشت.

مایکروسافت پیش از مراسم اعلام کرده بود که قرار است جزئیات و اطلاعات جدیدی درباره بازی‌های ایندیانا جونز، هل بلید 2، Avowed و غیره دریافت کنیم. در نتیجه شاهد شگفتانه خاصی در مراسم نبودیم، البته به‌جز تأیید عرضه بازی Visions of Mana برای ایکس‌ باکس که کمی عجیب بود.

ساختار مراسم Xbox Developer Direct 2024 در کل خیلی جذاب است، این‌که با استودیوهای بازیسازی و محیط کار آن‌ها آشنا شویم و هنگام معرفی بازی سازنده روی تصاویر هنری و طرح‌های اولیه صحبت کند و سپس تریلر نهایی را دریافت کنیم، جذاب است. هرچند که شاید عده‌ای این شیوه را دوست نداشته باشند و به نظرشان خسته کننده باشد.

مراسم با گیم پلی جدید بازی نقش آفرینی فانتزی استودیوی Obsidian Entertainment (آبسیدین انترتینمنت)، Avowed، شروع شد. سازندگان توضیح دادند که با تکیه بر تجربیات استودیو در بازی‌های نقش آفرینی، از جمله Fallout: New Vegas (فال‌آوت: نیو وگاس) و The Outer Worlds (جهان‌های بیرونی)، آبسیدین به یک هویت و امضای خاص دست یافته و Avowed تجلی آن تجربیات است.

وقتی مایکروسافت استودیوی دوست داشتنی Obsidian را خریداری کرد، ما انتظار داشتیم که بازی بعدی آن‌ها از نظر بصری یک شاهکار فنی باشد، اما با نمایش گیم پلی بازی کاملاََ مشخص شد که سازندگان ترک عادت نکرده‌اند. صادقانه بگویم، Avowed شکل و شمایل یک بازی نسل نهمی را ندارد. شاید بگویید همه چیز گرافیک نیست، بله قبول دارم، اما بازی به‌طور کلی از نظر فنی ضعیف است، از انیمیشن‌های صورت گرفته تا حرکت شخصیت‌ها و نورپردازی.

با این وجود، بازی‌های آبسیدین همیشه از نظر گیم پلی و داستان، قابل احترام بوده‌اند. بازی نقش آفرینی Avowed نیز در این زمینه امیدوار کننده به نظر می‌رسد. فقط ای کاش مایکروسافت در زمینه کیفیت فنی و گرافیک، نظارت و کمک بیش‌تری به آبسیدین می‌کرد. بازی Avowed پاییز 1403 برای ایکس باکس سری ایکس و اس و کامپیوتر منتشر می‌شود.

بازی بعدی که در Xbox Developer Direct 2024 نمایش داده شد، هل بلید 2 بود. خب بنده اگر خاطرتان باشد از همان نمایش‌های اولیه نسبت به Senua’s Saga: Hellblade 2 ابراز نگرانی کردم. متأسفانه پیش‌بینی‌های بنده علی‌رغم میل باطنی، باز هم درست از آب درآمدند. شخصاً از طرفداران بازی نخست بودم و تجربه آن را دوست داشتم. انتظار من و بسیاری از طرفداران این بود که با توجه به تمکن مالی مایکروسافت، بازی هل بلید 2 تمام کاستی‌های بازی نخست را برطرف کند؛ مشکل کمبود محتوا، مشکل گیم پلی محدود و بسیاری از مشکلات دیگر که زیر سایه داستان احساسی و گرافیک چشم‌نواز پنهان شده بودند.

اما شوربختانه شاهد بودیم که هل بلید 2 هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته است. اشتباه نکنید دوستان، ما انتظار ارائه کیفیتی در اندازه خدای جنگ از هل بلید 2 نداشتیم، هرچند که نینجا تئوری (Ninja Theory) توان نزدیک شدن به آن کیفیت را دارد، آن‌ها بازی‌های DmC و Enslaved را در کارنامه دارند که از لحاظ گیم پلی فوق‌العاده هستند. گیم پلی هل بلید 2 اما بسیار سطحی و کم عمق به نظر می‌رسد، درست مثل بازی نخست. تازه سازندگان اعلام کرده‌اند که مدت زمان گیم پلی نیز مشابه بازی نخست است! این موضوع برچسب قیمتی 50 دلاری بازی را توجیه می‌کند. متأسفانه Senua’s Saga: Hellblade 2 چیزی جز یک دموی فنی با داستانی احساسی نخواهد بود. دمویی که سازندگان 7 سال را صرف ساخت آن کرده‌اند! این بازی یک خرداد 1403 برای ایکس باکس سری ایکس و اس و کامپیوتر منتشر خواهد شد.

در ادامه مراسم، یک پیام اسرارآمیز روی صفحه ظاهر شد و نام اسکوئرانیکس رخ‌نمایی کرد. بازی نقش آفرینی ژاپنی Visions of Mana برای کنسول‌های ایکس باکس تأیید شد. این خبر برای طرفداران ایکس باکس می‌تواند خوشحال کننده باشد، همکاری ردموندی‌ها با اسکوئرانیکس می‌تواند منجر به این شود که طرفداران ایکس باکس از بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی بهره‌مند شوند. البته معرفی این بازی در Xbox Developer Direct 2024 کمی عجیب بود و با ساختار مراسم همخوانی نداشت. اگر اشتباه نکنم این مراسم قرار بود فقط به بازی‌های فرست پارتی تعلق داشته باشد. این بازی در ادامه 2024 برای پلتفرم‌های مختلف عرضه می‌شود.

سپس ما سراغ بازی استراتژی Ara: History Untold رفتیم. سازندگان می‌گویند که این بازی تلفیقی از بهترین مکانیک‌های ژانر استراتژی است. اما حقیقتاََ من را جذب نکرد. یعنی نکته‌ای که بازی را متمایز کند در آن نیافتم. به هر روی این بازی قرار است در ادامه‌ی سال برای کامپیوتر منتشر شود.

در نهایت رسیدیم به پرده‌برداری از جدیدترین بازی سازندگان ولفنشتاین، استودیوی مشین گیمز MachineGames از بازی Indiana Jones and the Great Circle رونمایی کرد. شاید بتوان گفت که بهترین بازی نمایش ایکس باکس همین ایندیانا جونز بود. با توجه به گیم پلی، با یک اکشن ماجراجویی جذاب و سرگرم کننده طرف خواهیم بود. نکته عجیب اما اول شخص بودن بازی است. انتخاب این زاویه دوربین برای یک بازی اکشن ماجراجویی کمی عجیب است. اما شاید به دلیل راحتی و تبحر استودیو در ساخت بازی‌های اول شخص این تصمیم اتخاذ شده باشد، شاید هم هدف کم‌رنگ کردن مقایسه‌ها با آنچارتد و مهاجم مقبره (به انگلیسی: Tomb Raider) است.

به هر روی، خواه ناخواه این مقایسه صورت می‌پذیرفت، Indiana Jones and the Great Circle از لحاظ گیم پلی و داستان به نظر نمی‌رسد که چیزی کم از رقبای قدرتمند خود داشته باشد. اما در خصوص گرافیک، چیزی که می‌ترسیدیم اتفاق افتاد! استودیوی MachineGames از همان موتور بازیسازی id Tech که برای بازی‌های شوتر اول شخص ولفنشتاین از آن‌ها استفاده می‌کرد، برای ساخت بازی ایندیانا جونز بهره برده است. این موضوع از همان نمای اول توی ذوق زد. به نظر می‌رسد این موتور بازیسازی برای نسل جدید کمی قدیمی و از رده خارج باشد. حقیقتاً بازی از لحاظ بصری چیزی برای ارائه نداشت.

اگر مشین گیمز روی گرافیک Indiana Jones and the Great Circle وقت بیش‌تری می‌گذاشت، با جرأت می‌توان گفت که بازی مذکور توان رقابت با آنچارتد و تامب رایدر را دارد و به یک رقیب جدی برای آن‌ها تبدیل می‌شد. چرا که از لحاظ گیم پلی و داستان خیلی امیدوار کننده است. به هر روی، Indiana Jones and the Great Circle پتانسیل بالایی برای موفقیت و سربلند کردن ایکس باکس در سال 2024 دارد. شایان ذکر است که تاد هاوارد، بازیساز سرشناس و مولف، نظارت بر بازی را عهده‌دار است. با وجود بازی ایندیانا جونز و عنوان نقش آفرینی فانتزی Avowed، طرفداران ایکس باکس سال خوبی در پیش خواهند داشت.

خب دوستان نظر شما درباره Xbox Developer Direct 2024 چیست؟ ما در این مقاله به بیان نقطه‌نظرات فنی و کارشناسی خودمان پرداختیم، شما نیز می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه‌های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. منتظر تجربه‌ی کدام بازی روی اکوسیستم ایکس باکس هستید؟ مقالات بازی ساویس‌گیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها