مهم‌ترین دلایل شکست بازی‌های انحصاری ایکس باکس

مهم‌ترین دلایل شکست بازی‌های انحصاری ایکس باکس کنسول ایکس باکس سری اس سفید با دسته

در طی سه سال نخست عرضه ایکس باکس سری ایکس و اس، اکثر عناوین انحصاری منتشر شده توسط استودیوهای مایکروسافت با شکست بزرگی مواجه شده‌اند و در سطح عناوین انحصاری منتشر شده توسط سونی روی پلتفرم پلی استیشن 5 نبوده‌اند. مهم‌ترین دلایل شکست بازی‌های انحصاری ایکس باکس چیست؟ چرا بازی‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به پای عناوین پلی استیشن نمی‌رسند.

برخی معتقدند که این موضوع ناشی از بدشانسی است که بر این پلتفرم سایه افکنده و عواقب آن با وجود خریدهای عظیمی که مایکروسافت انجام داده و طی آن نه تنها استودیوها، بلکه شرکت و ناشر بزرگی چون بتزدا را برای ساخت بازی‌های انحصاری ایکس باکس تصاحب کرده، همچنان ادامه دارد.

در این مقاله، در مورد برخی از دلایلی که معتقدیم علت شکست مایکروسافت در ارائه عناوین انحصاری موفق روی پلتفرم‌های Xbox Series X|S است با شما صحبت می‌کنیم.

نوشتار مرتبط:  بازی‌های بتزدا انحصاری ایکس باکس خواهند بود 

مهم‌ترین دلایل شکست بازی‌های انحصاری ایکس باکس بازی‌های انحصاری ایکس باکس

ارتباط بین ایکس باکس و استودیوهای داخلی

اگرچه استودیوهای ایکس باکس با تمام توان کار می‌کنند و تلاش دارند بهترین بازی را ارائه دهند، اما یکی از دلایل شکست‌هایی که در نهایت رخ می‌دهد، عدم وجود ارتباط مؤثر بین آن‌ها و ایکس باکس است. خود فیل اسپنسر اعتراف کرد که در طول فرآیند توسعه بازی‌های ایکس باکس که چندین سال به طول می‌انجامد، ارتباط کمی از سوی مدیریت با توسعه دهندگان وجود دارد، یعنی عملاً نظارت و پیگیری روی پروژه‌ها از جانب مدیریت خیلی کم و پایین است. به عنوان مثال تیم سازنده ردفال پس از شکست مفتضحانه بازی اعتراف کردند که انتظار داشتند در طی ساخت بازی مدیران ایکس باکس پروژه را لغو کنند یا به آن‌ها در هدفگذاری و تغییرات در جهت موفقیت و شکوفایی بازی کمک کنند، ولی هیچ نظارتی روی آن‌ها نبوده است!

فیل اسپنسر اضافه کرد که مدیریت ایکس باکس باید نزدیک و در ارتباط با توسعه دهندگان باشد، به ویژه در طول فرآیند توسعه. همچنین پیگیری جدی برای اطمینان از جلوگیری از مشکلات و انباشته شدن مشکلاتی که تا پایان مرحله تولید متوجه آن‌ها نمی‌شود، داشته باشد.

اگرچه اعطای آزادی عمل و تصمیم گیری به این استودیوها چیز خوبی است، اما برخی از استودیوها هستند که در طول فرآیند توسعه عناوین خود نیاز به پشتیبانی و پیگیری دارند. این مداخله در سطح برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری، هماهنگی و پشتیبانی بدون دخالت در برنامه‌های فرآیند توسعه و خلاقیت است.

نوشتار مرتبط:  رمز های رد دد 2 و نحوه فعال‌سازی روی پلی استیشن و ایکس باکس 

بازی‌های گیم پس

بازی‌هایی که از روز اول روی Xbox Game Pass منتشر شدند

تمام بازی‌های استودیوهای داخلی ایکس باکس از روز اول از طریق گیم پس منتشر می‌شوند و این شامل بازی‌های بزرگ و AAA مانند Halo و Starfield نیز می‌شود. این موضوع شاید برای گیمرها خوب و ایده‌آل باشد اما برای بازیسازان خوب نیست، چرا که شما به بازده مورد نیاز برای جبران هزینه و سودآوری این بازی‌ها نخواهید رسید.

گزارشی که توسط یکی از رسانه‌های مطرح منتشر شده است، گویای این است که طبق آمار رسمی سازمان رقابت و بازار اروپا (CMA) درآمد بازی‌های فرست پارتی یا استودیوهای بازیسازی داخلی مایکروسافت که در این سرویس ماهانه منتشر می‌شوند، اصلاً به سودآوری واقعی نمی‌رسند. این نشانه‌ای است که ایکس باکس گیم پس Xbox Game Pass در حال حاضر به فروش و سودآوری ایکس باکس آسیب می‌رساند.

این امر توسعه دهنده را بر آن می‌دارد تا به دنبال ابزارهای دیگری برای دستیابی به سود و پوشش هزینه‌ها باشد، مانند تبدیل بازی‌ها به یک سرویس زنده، همانطور که در بازی هیلو و Redfall اتفاق افتاد. همچنین یکی از روش‌هایی که توسعه‌دهندگان استفاده می‌کنند، کاهش منابع توسعه برای کاهش هزینه‌های تولید است و این امر بر کیفیت محصول نهایی بازتاب منفی و واضحی داشته است.

نوشتار مرتبط:  عملکرد استارفیلد روی ایکس باکس سری اس خوب خواهد بود 

توافق مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد

تمرکز مایکروسافت روی خریدهای بزرگ

در طول این نسل، مایکروسافت به منظور گسترش زرادخانه استودیوهای ایکس باکس، طرح خرید را اتخاذ کرد و پیش از این شرکت غول‌پیکر زنیمکس را خریداری کرده است که شرکت‌ها و استودیوهای بسیاری از جمله بتزدا را تحت پوشش خود دارد. به دنبال آن ناشر بزرگی اکتیویژن بلیزارد به مبلغ 69 میلیارد دلار تصاحب شد که البته این خرید هنوز نهایی نشده است.

اگرچه این مرحله از نظر تئوری چیزی هیجان‌انگیز و قابل توجه است، اما اولین باری بود که بخشی از این پول هنگفت را به استودیوهای جدید و قدیمی که قبلاً تحت مالکیت این شرکت بودند هدایت کرد و بودجه سالانه آن‌ها را به منظور گسترش و در نتیجه بهبود تولید و کیفیت بازی‌ها افزایش داد.

ما نمی‌گوییم که مایکروسافت باید خریدها را متوقف کند، بلکه از طریق وجود یک برنامه استراتژیک هماهنگ بین بودجه خرید و بودجه دیگری که برای پشتیبانی استودیوهای ایکس باکس تخصیص داده می‌شود، باید آن‌ها را گسترش و بهبود بخشد تا نتایجی با کیفیت بالا مانند قبل از تصاحب ارائه کنند. این چیزی است که سونی در استودیوهای پلی استیشن دنبال می‌کند و همیشه بودجه‌ای را برای پشتیبانی و گسترش استودیوهای داخلی خود اختصاص می‌دهد، قبل از اینکه به فکر اضافه کردن استودیوهای بیشتر باشد. به همین دلیل است که بازی‌های انحصاری پلی استیشن همیشه از کیفیت بالایی برخوردار هستند و حتی برای دریافت عنوان بازی سال و جوایز دیگر رقابت می‌کنند.

نوشتار مرتبط:  آیا ایکس باکس سری اس ارزش خرید دارد؟ 

مهم‌ترین دلایل شکست بازی‌های انحصاری ایکس باکس بازی‌های انحصاری ایکس باکس

استودیوهای ایکس باکس جایگاه شایسته خود را پیدا نکرده‌اند

اگرچه استودیوهای ایکس باکس در نسل‌های قبل روی بازی‌های عالی و موفق بسیاری کار کرده‌اند، اما هنوز جایگاه خود را در نسل فعلی ایکس باکس سری ایکس و اس پیدا نکرده‌اند.

اکثر بازی‌های منتشر شده روی نسل جدید ایکس باکس از مشکلات فنی زیادی رنج می‌برند. در حالی که شاهد تأخیرهای مداوم برای برخی از عناوین مانند Fable و تأخیر در رونمایی از عناوین دیگر مانند Gears 6 هستیم. همه این‌ها به دلیل عدم آگاهی توسعه دهندگان از قابلیت‌های دستگاه‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس و نحوه صحیح بهره مندی از آن‌ها است.

فیل اسپنسر گفت زمانی که بازی Halo با مشکلات و تأخیرهایی مواجه شد، هم فرنچایز و هم ایکس باکس ضربه خوردند. با وجود این، بازی منتشر شد و از مشکلات فنی زیادی رنج می‌برد، به طوری که توسعه دهنده بازی یعنی 343 Industries با کمپین اخراج و استعفا کارمندان مواجه شد و حتی کار روی پروژه‌هایی که در دست توسعه بودند و هرگز فاش نشدند را نیز کنار گذاشت.

نوشتار مرتبط:  ایکس باکس سری اس کیفیت جی تی ای 6 را محدود می‌کند 

گیم پس روی کامپیوتر موبایل و گجت های هوشمند

مایکروسافت گیم پس را به ایکس باکس ترجیح می‌دهد

این احتمالاً دلیل اصلی شکست بسیاری از عناوین استودیوهای ایکس باکس است. اکثر بازی‌های انحصاری ایکس باکس باید از همان روز اول روی سرویس ماهانه منتشر شوند. موضوعی که اگرچه ممکن است از نظر مالی به بازی‌های ایکس باکس آسیب برساند، اما با این حال، بر هویت این بازی‌ها نیز منعکس می‌شود، بازی‌هایی که در قالب عناوین گیم پس به بازار عرضه می‌شوند نه بازی‌های انحصاری ایکس باکس. به عبارتی به جای این‌که بازی‌های شاخص تحت عنوان بازی‌های ایکس باکس عرضه شوند و به این پلتفرم اعتبار بخشند، این موضوع به گیم پس منتقل شده است.

در اصل مایکروسافت به فروش گیم پس اهمیت بیش‌تری می‌دهد و تمام تبلیغات خود را معطوف این سرویس اشتراکی کرده است. در این میان ایکس باکس به عنوان یک پلتفرم مهجور مانده و توجهی کسب نمی‌کند. گیم پس علاوه بر ایکس باکس روی کامپیوتر، موبایل و از طریق فناوری ابری روی پلتفرم‌های مختلف در دسترس است، این موضوع موقعیت ایکس باکس را به خطر می‌اندازد.

از دیدگاه ما، این 5 مورد مهم‌ترین دلایل شکست بازی‌های انحصاری ایکس باکس هستند. دلایلی که منجر به شکست کامل، تأخیر یا حتی لغو بازی‌های انحصاری ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس طی سالیان اخیر شده‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟ مهم‌ترین دلایل شکست بازی‌های انحصاری ایکس باکس در نسل 9 چه هستند؟ مقالات بازی ساویس‌گیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

4.3 7 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها