نقد و بررسی بازی Yakuza 5 Remastered

نقد و بررسی بازی Yakuza 5 Remastered

یاکوزا 5 نخست سال 2012 در ژاپن برای کنسول قدرتمند PS3 عرضه شد. شاید باورش کمی سخت باشد ولی به واسطه‌ی علاقه‌ی شدیدی که به فرانچایز یاکوزا داشتم و هیجان بالا برای تجربه‌ی بازی جدید، بر آن شدم تا زبان ژاپنی یاد بگیرم! چرا که در گذشته نسخه‌ی غربی بازی‌های ژاپنی با تأخیری چند ساله عرضه می‌شدند. یاکوزا 5 نیز با تأخیر وحشتناک 3 ساله و عاقبت در سال 2015 برای بازار غرب عرضه شد. در واقع اگر می‌خواستید این بازی شگفت‌انگیز را هنگام عرضه تجربه کنید با نسخه‌ای تماماً ژاپنی مواجه بودید که زیرنویس و تمام نوشته‌های آن به زبان پیچیده‌ی ژاپنی بود و شما از درک داستان بی‌نظیر بازی عاجز می‌ماندید. در ادامه با نقد و بررسی بازی Yakuza 5 Remastered با ساویس‌گیم همراه شوید.

به مانند یاکوزا 4، بازی پنجم نیز از چندین شخصیت قابل بازی بهره می‌برد. و سازندگان در یاکوزا 5 تعداد شخصیت‌های قابل بازی را از 4 به 5 افزایش داده‌اند. اما فقط این نبود Ryu Ga Gotoku Studio مکان‌های قابل گشت و گذار در بازی را نیز به 5 افزایش دادند که 3 تای آن‌ها کاملاََ جدید است. به عبارتی ما در یاکوزا 5 شاهد 5 شخصیت قابل بازی و 5 نقشه‌ی قابل بازی هستیم که شامل Nagasugai, Tsukimino, Kineicho, Sotenbori و Kamurocho می‌شوند.

نقد و بررسی بازی Yakuza 5 Remastered

یاکوزا 5 در یک جمله بزرگ‌ترین، شگفت‌ترین و بهترین یاکوزاست. این حجم از پیشرفت، این حجم از جذابیت، این حجم از تنوع به واقع بی‌نظیر است و نفس را بند می‌آورد.

داستان این بازی فوق‌العاده طولانی و مفصل است ولی در طول تجربه‌ی آن به هیچ‌وجه احساس نمی‌کنید که سازندگان بی‌خودی داستان را کش داده‌اند و از جذابیت بازی برایتان کاسته نخواهد شد. درست برخلافِ 2 شماره‌ی پیشین. یاکوزا 5 نقطه اوج فرانچایز است، قله‌ای است خارج از دسترس که پس از 9 سال هنوز همتایی ندارد.

شخصیت‌های قابل بازی در یاکوزا 5 شامل: Kazuma Kiryu, Shun Akiyama, Taiga Saejima, شخصیت جدید Tatsuo Shinada, و در نهایت Haruka Sawamura! داستان بازی از 5 فصل و 21 قسمت تشکیل شده است. هر کدام از شخصیت‌ها بخش مخصوص به خود را دارند که در نهایت به زیبایی هر چه تمام‌تر یک داستان کلی را تشکیل می‌دهند که پیچش‌های آن هوش از سرتان می‌پراند و حتی طرفداران بسیار قدیمی که جز به جز داستان و جهان یاکوزا را از بر بودند نیز هنگام تجربه‌ی شاهکار یاکوزا 5 غرق در شگفتی شدند.

بازی یاکوزا 5

تجربه‌ی نخست بنده که تمرکز اصلی را روی داستان گذاشته بودم و زیاد به فعالیت‌های جانبی نمی‌پرداختم نزدیک به 60 ساعت به طول انجامید. اگر بخواهید تمام مراحل و فعالیت‌های جانبی جذاب یاکوزا 5 را تجربه کنید، این کار بیش از 100 ساعت به طول خواهد انجامید. خودتان بزرگی این نسخه را با عناوین پیشین و حتی پسین مقایسه کنید! باور بفرمائید که هنگام تجربه‌ی این بازی احساس نکردم که فلان فعالیت بی‌خود و برای وقت تلفی قرار گرفته است. سازندگان در این نسخه هر چه داشته‌اند رو کرده‌اند.

داستان در سال 2012 در جریان است و جنگ سرد بین Tojo clan و Omi Alliance در شرف گرم شدن است. ما بازی را با Kiryu آغاز می‌کنیم که به عنوان راننده تاکسی در Nagasugai به روزمرگی افتاده است. طی اتفاقاتی رهبر ششم Tojo clan یعنی Daigo Dojima (دست و پا چلفتی) که از قضا او هم به Nagasugai آمده تا با رهبر Yamagusa Clan دیدار کند، اندکی پس از ملاقات با کازومای راننده تاکسی، غیبش می‌زند! در نتیجه پوشش کازوما خراب می‌شود و تمام زحماتش برای دوری از جهان یاکوزا دود می‌شود. (به راستی جهان یاکوزا از جان اژدهای دوجیما چه می‌خواهد؟)

ریمستر یاکوزا 5 سایجیما

در ادامه یاکوزا 5 یک چرخش جانانه می‌کند و ما را در نقش Saejima قرار می‌دهد که در زندان به سر می‌برد. و می‌بایست به Tsukimino فرار کند. در بین راه نیز توقفی در دهکده‌ی کوهستانی خواهیم داشت و در کولاکی وحشتناک می‌بایست به شکار حیوانات و مبارزه با خرس‌های غول‌آسا بپردازیم.

سپس اندکی از جهان یاکوزایی و خشن فاصله می‌گیریم و با Haruka در Sotenbori همراه می‌شویم که برای خواننده شدن تمرین می‌کند. و گیم پلی این بخش بیش‌تر به مینی گیم کارائوکه شباهت دارد. پس از اتفاقاتی که برای رئیس آموزشگاه Haruka می‌افتد، پای Akiyama نیز به داستان باز می‌شود. و در نهایت Shinada شخصیت پنجم است که بازيکن اسبق بیس‌بال می‌باشد و در وضعیت اسفباری در Kineicho زندگی می‌کند. همه‌ی این اتفاقات و شخصیت‌های عجیب و غریب و به ظاهر بی ربط در نهایت به Kamurocho ختم می‌شوند.

نقد و بررسی بازی Yakuza 5 Remastered

این حجم از بزرگی و سنگینی واقعاً شگفت‌انگیز است و اگر سازندگان استعداد کافی نداشتند به راحتی یاکوزا 5 به شکستی بزرگ ختم می‌شد. ولی داستان جذاب و خوش ساخت در کنار شخصیت‌های دوست داشتنی مانع این موضوع می‌شوند.

بزرگی یاکوزا 5 در خدمت گیم پلی آن است و بازی‌باز در طول تجربه‌ی طولانی بازی با تنوع مثال‌زدنی روبه‌رو خواهد شد که از تکراری شدن بازی جلوگیری می‌کند. فعالیت‌های جانبی و مراحل فرعی برای هر شخصیت مجزا و متنوع می‌باشند. از مسابقات ماشین سواری و مسافرکشی با Kiryu گرفته تا شکار و مبارزه با خرس با Saejima. از خوانندگی با Haruka گرفته تا بیس‌بال بازی Shinada، و مأموریت‌های فرعی درگیر کننده و جذاب.

گیم پلی بازی یاکوزا 5

مبارزات در یاکوزا 5 متحول شده‌اند. ارتقاء شخصیت روان‌تر و هر شخصیتی سبک مبارزه‌ی مخصوص به خود را دارد. Kiryu مثل همیشه قدرتمند است و سایجیما با یک حرکت حریفان را ناکار می‌کند، Akiyama مثل همیشه حرکات پای مرگباری دارد و Shinada تخصص خاصی در استفاده از سلاح دارد.

از آن‌جایی که Haruka برای مبارزه ساخته نشده است، سازندگان می‌بایست یک گیم پلی ویژه برای او طراحی می‌کردند. گیم پلی قالب در بخش Haruka شبیه به کارائوکه و شامل دکمه‌زنی است. با این‌که در نگاه اول هاروکا خیلی از ماجرای اصلی فاصله دارد ولی سازندگان به شکل هوشمندانه‌ای خط داستانی او را به یاکوزا مرتبط کرده‌اند.

تنوع مراحل در Yakuza 5 بیش‌تر از هر زمان دیگری است. همیشه یک مرحله‌ی جذاب برای تجربه‌ پیدا می‌کنید و بازی ارزش تکرار بالایی دارد. Yakuza 5 احساسی‌ترین داستان را در فرانچایز دارد و شخصیت‌های داستان دوست داشتنی و باورپذیر هستند. البته کاستی‌هایی هم در بعد فنی وجود دارند ولی خللی در تجربه‌ی بی‌نظیر بازی ایجاد نمی‌کنند. بهترین بازی فرانچایز یاکوزا را از دست ندهید.

امتیاز ساویس‌گیم: 10 از 10

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Yakuza 4 Remastered

نقد و بررسی بازی Yakuza 5 Remastered

FINAL VERDICT

The variety of missions and substories in Yakuza 5 is more than ever. You always find an interesting stage to experience and the game is worth repeating. Yakuza 5 has the most emotional story in the franchise, and the characters in the story are lovable and believable. Of course, there are some shortcomings in the technical aspects, but they do not create a gap in the unique game experience. Do not miss the best game of Yakuza franchise

SavisGame Score: 10 out of 10

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها