نقد و بررسی بازی Halo 3: ODST؛ هیلو به روایتی دیگر

نقد و بررسی بازی Halo 3: ODST؛ هیلو به روایتی دیگر

(به قلم حسن نصرالهی)

فرانچایز بزرگ Halo این اجازه را به خالقان می‌دهد که به طرق مختلف دنیای آن را گسترش دهند. در همین راستا ODST به عنوان عنوانی مستقل و ادامه دهنده‌ی Halo 3، نه تنها بازی‌باز را درگیر یک ماجرای تازه می‌کند بلکه پتانسیل‌های این فرانچایز را هم بیش از پیش به رخ می‌کشد.

بعد از شاهکاری به نام Halo 3، کاملاً این انتظار را داشتیم که استودیو‌ی توانمند بانجی به فکر گسترش قصه‌ی آن باشد. Halo 3: ODST بستر اتفاقاتی تازه است. خالقان با خیالی آسوده قصه‌ای تازه را با شخصیت‌های جدید سر و شکل داده‌اند و با نوآوری‌های موجود، این بازی را از دیگر آثار سری متمایز کرده‌اند.

نقد و بررسی بازی Halo 3: ODST؛ هیلو به روایتی دیگر

در یک اقدام جسورانه، در این بازی خبری از مسترچیف افسانه‌ای نیست. بازی‌باز در نقش روکی قرار دارد. او در این بازی شخصیتی تازه‌کار نامیده می‌شود. پس از حمله‌ی گسترده کاوننت‌ها به شهر نیو مومباسا، تیم ODST دست به کار می‌شوند تا از یک فاجعه جلوگیری کنند.

پس از اعزام این تیم ضربتی، آن‌ها با مشکلی اساسی روبرو می‌شوند. موج سهمگین سفینه‌ی پیامبر Regret، اعضای تیم ODST را سرنگون می‌کند. به همین دلیل هر کدام از آن‌ها در قسمتی از شهر نیو مومباسا سقوط کرده و گرفتار می‌شوند. شش ساعت پس از سقوط، روکی در سفینه‌ی خود به هوش می‌آید. او که از هم‌رزمان‌اش بی خبر است، باید در شهر نیو مومباسا به کاوش بپردازد و مدارک را بیابد.

نقد و بررسی بازی Halo 3: ODST؛ هیلو به روایتی دیگر

روکی باید از کنار هم قرار دادن سرنخ‌ها دیگر اعضای ODST را پیدا کند و خود نیز از وضعیت به وجود آمده خلاص شود. به طور کلی قصه‌ی بازی Halo 3: ODST در سطح خوبی قرار دارد. قصه از نگاه چند شخصیت در بازه‌های زمانی مختلف پی‌گیری می‌شود. اما حتی این شیوه‌ی روایی، انسجام قصه را از بین نبرده است. در روند بازی هر وقت روکی سرنخی از هم رزمان‌اش پیدا می‌کند، به گذشته ارجاع داده می‌شوید و در نقش هر یک از اعضای ODST بازی را پیش می‌برید. این روند هوشمندانه و جالب توجه، قطعات پازل داستانی را کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا قصه مشتاقانه پی‌گیری شود و پایان بندی قابل قبولی شکل بگیرد.

در این بین شخصیت‌ها نیز به خوبی پرداخت می‌شوند. هر چند هیچ کدام از آن‌ها قرار نیست جایگزین شایسته‌ای برای مسترچیف افسانه‌ای باشند، اما برای سر و شکل دادن به یک قصه‌ی مناسب، کاملاً موفق هستند.

نوشتار مرتبط: حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Halo Infinite

نقد و بررسی بازی Halo 3: ODST؛ هیلو به روایتی دیگر

آشنایی با ODST

قبل از آنکه به دیگر بخش‌های بازی بپردازم، لازم است در مورد تیم ODST توضیحاتی را یادآور شوم. در واقع ODST مخفف عبارت Orbital Drop Shock Trooper می‌باشد. این تیم متشکل از تکاورانی است که تحت نظر سازمان UNSC فعالیت می‌کنند. عمده تفاوت این تکاوران با اسپارتان‌ها (که مسترچیف در راس آنها قرار دارد) به زره آن‌ها باز می‌گردد.

زره تکاوران ODST در سطح ضعیف و شکننده‌ای قرار دارد. بر خلاف زره اسپارتان‌ها، آن‌ها خیلی زود آسیب می‌بینند. در واقع زره اسپارتان‌ها از یک محافظ پیشرفته بهره می‌بَرَد. این لایه حفاظتی پس از آنکه صدمه‌ی زیادی ببیند از بین می‌رود. با این حال پس از مدتی، به شکل اولیه‌اش باز می‌گردد. البته اگر محافظ از بین برود جان اسپارتان‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد. اما بعد از مدت زمانی کوتاه، هم محافظ و هم جان آن‌ها به سرعت بازیابی می‌شود. در صورتی که زره تکاوران اگر آسیب ببیند تنها سپر حفاظتی آن‌ها به حالت اولیه باز می‌گردد، اما جان آسیب دیده درمان نمی‌شود.

در این راستا بسته‌های سلامتی می‌توانند این نقصان را برطرف کنند. همین نکته هم باعث شده، بازی‌باز محتاط‌تر باشد و دیوانه وار به دل دشمنان نزند. به عبارتی اگر لایه‌ی حفاظتی تکاوران از بین برود، جانشان در معرض آسیب شدید قرار خواهد گرفت. سپس در صورت بحران، ممکن است صفحه‌ی نمایشگر به مدت زیادی خونین باقی بماند تا بسته‌های سلامتی را پیدا کنید. نکته‌ای که در دراز مدت آزار دهنده خواهد شد.

نقد و بررسی بازی Halo 3: ODST؛ هیلو به روایتی دیگر

همچنین فناوری ضعیف‌تر زره تکاوران باعث شده مانند مسترچیف نتوانند عکس العمل سریعی داشته باشند یا با پرش‌های بلند ارتفاعات را فتح کنند. آن‌ها قادر نیستند از سقوط‌های بزرگ جان سالم به در ببرند و حتی توانایی حمل دو اسلحه را نیز ندارند. فارغ از این نکات، تیم ODST به فناوری VISR هم مجهز هستند. این فناوری علاوه بر آنکه دید تکاوران را خصوصاً در شب و تاریکی تقویت می‌کند با علائم و طرح‌های منحصر به فرد، باعث می‌شود دوست را از دشمن تشخیص دهند.

قابلیت ذکر شده با توجه به دنیای Halo 3: ODST که عموماً در تاریکی و شب جریان دارد، به نوبه‌ی خود بسیار کاربردی است. در نتیجه رابط کاربری شلوغ‌تری را هم شاهد خواهیم بود. این نکات را یادآور شدیم تا ضمن آنکه کمی با خصوصیات تیم ODST آشنا شویم، اصلی‌ترین تفاوت این نسخه با عناوین گذشته را نیز بازگو کرده باشیم. این عناصر باعث شده‌اند روند بازی اندکی دستخوش تغییر شود، هر چند در نگاه کلی همه چیز به خوبی گذشته است.

نقد و بررسی بازی Halo 3: ODST؛ هیلو به روایتی دیگر

گیم پلی و روند بازی Halo 3: ODST با کمی تغییرات مانند گذشته می‌باشد و بسیار سرگرم کننده از کار درآمده است. همان طور که گفته شد شما در نقش روکی بایستی در شهر نیو مومباسا سرنخ‌ها را بیابید. در این فصول در محیطی نیمه جهان‌باز رها می‌شوید تا با کاوننت‌ها دست و پنجه نرم کرده و اهداف را فتح نمایید. نقشه‌ای هم برای این کار در نظر گرفته شده که بایستی به آن رجوع کنید. اما این مراحل با موسیقی محزون و تصویر سازی دیدنی از کلان شهر ویران شده‌ی نیو مومباسا همراه می‌شوند و لحظاتی فوق العاده را به همراه می‌آورند.

سلاح‌های آشنا و طراحی مراحل مناسب هم بازی‌باز را مثل همیشه درگیر نبردهای پر هیاهو و لذت‌بخش این بازی می‌کند. این عناصر آشنا و امتحان پس داده، هرگز نمی‌گذارند به فناوری گرافیکی نه چندان مناسب Halo 3: ODST توجه داشته باشید. هر چند زیبایی‌های بصری این بازی به نوبه‌ی خود درگیر کننده‌اند و موسیقی نیز مثل همیشه عملکردی جادویی و به یاد ماندنی دارد.

نقد و بررسی بازی Halo 3: ODST؛ هیلو به روایتی دیگر

در مراحلی که کنترل روکی را بر عهده دارید با شَم کاراگاهی او و عناصر جهان‌باز، رویکرد متفاوت بانجی را شاهد خواهید بود. اما در ادامه و با کنترل هر یک از اعضای تیم ODST، با همان روند آشنا و دلچسب این سری، لحظاتی فوق العاده را تجربه خواهید کرد. لحظاتی که از گان پلی بی نظیر، مراحل متنوع، سلاح‌های آشنا، سواری بر وسایل نقلیه و همه‌ی عناصر محبوب این سری سرچشمه گرفته‌اند.

به طور کلی Halo 3: ODST در حالی که عناصری تازه را معرفی می‌کند اما آن‌ها را با عناصر آشنای همیشگی پیوند می‌زند. نتیجه محصولی است که می‌توانیم با آن لحظه‌هایی جذاب و درگیر کننده را تجربه کنیم. لحظه‌هایی توام با آرامش، هیجان و زیبایی. ماجرای تکاوران ODST به هیچ عنوان قرار نیست با حماسه‌ی باشکوه مسترچیف و کورتانا مقایسه شود. اما بدون شک Halo 3: ODST برای عاشقان این سری، تجربه‌ای به یاد ماندنی را به ارمغان می‌آورد.

امتیاز ساویس‌گیم: 8 از 10

نوشتار مرتبط: 10 بازی فوق‌العاده برای عاشقان Halo و عاشقان شوتر که باید تجربه کنید

نقد و بررسی بازی Halo 3: ODST؛ هیلو به روایتی دیگر

FINAL VERDICT

In general, Halo 3: ODST, while introducing new elements, connects them with familiar elements. The result is a product with which we can experience fascinating and engaging moments. Moments of calm, excitement and beauty. The story of the ODST Rangers is in no way comparable to the glorious epic of Master Chief and Cortana. But Halo 3: ODST will undoubtedly bring a memorable experience for fans of this series

SavisGame Score: 8 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها