تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

یوبیسافت، نامی آشنا و خاطره‌انگیز برای همه‌ی دوستداران بازی‌های ویدئویی. این ابر شرکت فرانسوی بیش از 34 سال از زمان تأسیسش می‌گذرد و در این بین گسترش زیادی پیدا کرده است و روی مجموعه‌های بزرگی چون شاهزاده‌ی پارسی، ریمن، فار کرای، اساسین کرید و مجموعه‌ی بزرگ تام کلنسی کار کرده است. طبیعتاً اگر می‌خواستیم تک تک عناوینشان را نام ببریم باید چندین مقاله را به این کار اختصاص می‌دادیم ولی ما فقط به عناوین شاخصشان اشاره کردیم.

در وصف بزرگی این شرکت همین بس که تا سال 2018 یوبیسافت پنجمین شرکت بزرگ فعال در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی در آمریکا و اروپا بود. پس از اکتیویژن بلیزارد، الکترونیک آرتز، تیک تو اینتراکتیو و سی‌دی پراجکت رد. مبنای این محاسبه سوددهی و حجم بازار عنوان شده است.

مؤسسان و صاحبان یوبیسافت خانواده‌ی گیلموت هستند که متشکل از کریستین گیلموت، کلود گیلموت، جرارد گیلموت، میشل گیلموت و ایو گیلموت می‌باشند. که این آخری معرف حضور بازی دوستان می‌باشد چرا که ایشان یعنی ایو گیلموت مدیرعامل یوبیسافت هستند.

 

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

ریشه‌ها و اوایل فعالیت

خانواده‌ی گیلموت در حوزه‌ی مشاغل پشتیبان کشاورزی فعالیت داشتند و پنج پسر خانواده که نام بردیم از جوانی در این امر یاری رسان بودند و حتی تصمیم گرفتند تحصيلات خودشان را در حوزه‌ی اقتصاد و بازاریابی کسب کنند و به گسترش کسب و کارشان کمک کنند.

پس از گذشت چند سال که دیدند اوضاع کشاورزی و مشاغل جانبی جالب نیست، تصمیم گرفتند که حیطه‌ی فعالیت خودشان را تغییر دهند و این کار را با فروش و عرضه‌ی سی‌دی آغاز کردند و سپس کم کم آن را بسط دادند و به حوزه‌ی کامپیوتر و بازی‌های ویدئویی وارد شدند.

تا سال 1988، این شرکت حدود دوازده توسعه دهنده را در استودیوی Chateau جای داده بود. این شامل میشل انسل نیز می‌شود، که در آن زمان یک نوجوان بود که بخاطر مهارت‌های انیمیشن سازی خودش معروف شده بود و مورد توجه شرکت فرانسوی قرار گرفته بود. همچنین سرگی هسکوت نیز آنجا بود، که به عنوان یک تستر بازی ویدیویی برای شرکت کار می‌کرد.

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

هزینه‌های نگهداری از چتئو خیلی گران شد و توسعه دهندگان به گزینه‌ای برای انتقال به پاریس فکر می‌کردند. خانواده‌ی انسل، که برای کار فرزندشان به بریتنی نقل مکان کرده بودند، نمی‌توانستند هزینه زندگی در پاریس را تامین کنند، از این رو برادران گیلموت به انسل گفتند که هوای خانواده‌اش را داشته باشد و هر چیزی که ممکن است به آن‌ها کمک کند را تامین کردند.

پس از مدتی انسل به همراه فردریک هوده با یک نمونه‌ی اولیه از یک بازی با ویژگی‌های بسیار منحصر به فرد  و انیمیشن‌های قوی به مقر یوبیسافت آمدند. میشل گیلموت تصمیم گرفت این پروژه را به یک  بازی شاخص و کلیدی برای شرکت تبدیل کند و یک استودیوی را در مونتروئیل با بیش از 100 توسعه دهنده در سال 1994 تأسیس کرد و با این کار کنسول‌های جدیدی از نسل پنجم مانند آتاری جگوار و پلی استیشن را هدف قرار داد. ریمن، بازی آن‌ها، در سال 1995 به موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای دست یافت. و یوبیسافت را در سطح جهانی در کانون توجهات قرار داد.

در عین حال ایو گیلموت نیز بیکار ننشسته بود و در بخش انفورماتیک فعالیت می‌کرد. در همین راستا او قراردادهایی با الکترونیک آرتز و سی‌یرا امضا کرده بود که بازی‌هایشان را در دیگر نقاط جهان از جمله ایالات متحده و اروپا پخش کنند. بدین ترتيب در پایان سال 1993 یوبیسافت تبديل شده بود به بزرگترین توزیع‌کننده‌ی بازی‌های ویدئویی در فرانسه و این آغازی بود بر جهانی شدن یوبیسافت.

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

در سال 1996 بود که یوبیسافت در صدد جهانی شدن و گسترش خودش برآمد. اولین اقدام آن‌ها کسب وام و بودجه و احداث استودیوهایی در انسی، شانگهای، مونتریال و میلان بود. در ادامه گسترش و جهانی شدن آن‌ها در صدد محکم کردن جای پای خود در آمریکا برآمدند.

بازی ریمن فروش خوبی در اروپا به دست آورد ولی آن‌ها به فکر گسترش هر چه بیشتر بودند. در ادامه و به دست آوردن منابع مورد نیاز آن‌ها GameLoft و Red Storm Entertainment را خریدند و همچنين با فراگیری اینترنت تلاش کردند بازی‌های فری2پلی را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

یوبیسافت با خرید رد استورم فرانچایز تام کلنسی را تصاحب کرد. فرانچایزی که طرفداران زیادی در آمریکا داشت. غول فرانسوی با گسترش و سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر روی این فرانچایز جا پای خود را در آمریکا تثبیت کرد.

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

یوبیسافت در ادامه‌ی روند رو به رشد خود با مایکروسافت قرارداد انحصاری امضا کرد تا بازی اسپلینتر سل را برای ایکس‌باکس تولید کند. مایکروسافت با این اقدام قصد داشت هم‌آوردی برای متال‌گیر داشته باشد. موفقیت بازی اسپلینتر سل به گونه‌ای بود که نه تنها به فروش ایکس‌باکس کمک کرد، بلکه اوضاع یوبیسافت و استودیوی مونترال را نیز بهبود بخشید و این استودیو را به یک بازیگر اصلی در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی تبدیل کرد.

یوبیسافت با عرضه‌ی پرینس آف پرشیا و “بیاند گود اند ایول” توانست محبوبیت و اعتبار زیادی در بین بازی‌بازان به دست آورد. در ادامه آن‌ها به تصاحب فناوری‌ها و شرکت‌های مختلف مشغول شدند و همچنین این‌که بازی‌های زیادی را در سبک‌های مختلف راهی بازار کردند. از جمله مهم‌ترین بازی‌های آن‌ها می‌توان به اساسین کرید اشاره کرد که از سال 2007 تا کنون شماره‌های مختلفی را به خود دیده است و از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است.

از دیگر عناوین حائز اهمیت می‌توان به واچ داگز، فار کرای و دیویژن اشاره کرد. یوبیسافت در سال‌های اخیر رو به سیاست بازی‌های خدمات محور یا gaas آورده است و ثمره‌ی این اتفاق بازی‌هایی چون دیویژن بوده است. که البته این بازی نیز با اقبال خوبی همراه بوده است. نخستین عنوانی که همچین رویکردی را اتخاذ کرده بود اما بازی crew بود که عنوانی در سبک ماشین‌سواری قلمداد می‌شد.

 

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

فناوری‌های یوبیسافت

یوپلی

یوپلی یک سرویس خدماتی مختص به بازی‌های یوبیسافت می‌باشد که در آن شما می‌توانید با انجام کارهای به خصوصی در بازی امتیاز جمع کنید و کارکرد آن مانند یک انجمن بزرگ برای بخش چندنفره‌ و تک نفره‌ی بازی‌های یوبیسافت می‌باشد. همچنين یوپلی استور نیز زيرمجموعه‌ی این سرویس است و امکان خریدهای درون برنامه‌ای و چیزهایی از این دست در آن‌جا فراهم است.

 

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

انویل نکست

انویل نکست یا سیمیتار یک موتور بازی‌سازی پیشرفته می‌باشد که تماماً توسط شعبه‌ی مونترال یوبیسافت توسعه یافته است و به ساخت عناوین اساسین کرید اختصاص یافته است. البته دیگر بازی‌های یوبیسافت نیز از این موتور بازی‌سازی استفاده می‌کنند.

 

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

دیسراپت

موتور بازی‌سازی دیسراپت نیز توسط یوبیسافت مونترال توسعه یافته است و از آن برای ساخت بازی‌های واچ داگز استفاده می‌کنند. خصوصیت‌های این موتور برای درگیری‌های فیزیکی و صحنه‌های پر زد و خورد با جلوه‌های ویژه می‌باشد.

 

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

موتور بازی‌سازی دنیا

این موتور بازی‌سازی پیشرفته در اصل برشی از موتور بازی‌سازی فوق پیشرفته‌ی کرای انجین می‌باشد که ساخت استودیوی کرایتک بود و پیش از این با یوبیسافت بر سر ساخت نسخه‌ی اول فارکرای همکاری کرده بودند. اما به دلیل اینکه الکترونیک آرتز در ادامه قرارداد همکاری با کرایتک امضا کرد، یوبیسافت نتوانست از این موتور یعنی کرای انجین استفاده کنند. از این رو آن‌ها تصمیم گرفتند که به گونه‌ای این موتور فوق‌العاده را مهندسی معکوس کنند و این جا بود که موتور بازی‌سازی دنیا متولد شد. در ادامه این موتور بازی‌سازی پیشرفت کرد و نسخه‌ی دوم آن نیز عرضه شد.

 

تاریخچه‌ی ناشر بزرگ فرانسوی؛ یوبیسافت

اسنودراپ

موتور بازی‌سازی اسنودراپ به طور مشترک توسط Massive Entertainment و یوبیسافت توسعه یافته است و برای ساخت بازی دیویژن استفاده شده است. این موتور بازی‌سازی برای بازی‌های آنلاين محور بهینه شده است و قرار است برای ساخت بازی بعدی مرتبط با James Cameron’s Avatar نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنين این‌که این موتور برای نسل بعد نیز بهینه شده است.

خب دوستان نظر شما درباره‌ی بازی‌های یوبیسافت چیست؟ کدام بازی‌ها را بیشتر می‌پسندید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

هر گونه پیشنهاد و انتقاد یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها