نقد و بررسی بازی Resident Evil Village؛ نور و سایه

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village؛ نور و سایه

بالأخره روز موعود فرا رسید و بازی Resident Evil Village عرضه شد. عنوانی که وام‌دار نسخه‌های پیشین این فرانچایز است و هشتمین برگ از دفتر فجایع رزیدنت ایول را بازگو می‌کند. این مجموعه در طول این چند دهه تغییرات زیادی به خود دیده است و نسخه‌ی فعلی با شاهکار استاد میکامی که 25 سال پیش انقلابی به پا کرد، تفاوت‌هایی دارد. اما فضای وحشت و بقا که امضای این سری به شمار می‌رود، همچنان غالب است.

در طول این چند دهه شرکت‌های زیادی سعی در تقلید از کپکام و تکرار فرمول رزیدنت ایول داشتند، ولی هيچکدام موفق نبوده‌اند.

در طول سال‌های اخیر فرانچایز رزیدنت ایول همیشه با این خطر مواجه بوده است که مورد پسند عده‌ای قرار نگیرد. برخی عاشق فضاسازی 3گانه‌ی نخست هستند و برخی اکشن نسخه‌ی چهارم و پنجم را می‌ستایند. در این کش و قوس‌ها بود که کپکام تصمیمی شجاعانه گرفت و رزیدنت ایول 7 را عرضه کرد. عنوانی که یادآور 3گانه‌ی نخست بود و دوز وحشت آن به قدری بالا بود که خیلی‌ها توان تحمل آن را نداشتند. اما آیا در نسخه‌ی هشتم هم شاهد این حجم از ترس و اضطراب خواهیم بود؟

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village؛ نور و سایه

کپکام در Resident Evil Village به شکل کنترل شده‌ای از عنصر ترس استفاده کرده است. دوستانی که با نسخه‌ی هفتم مشکل داشتند و تا مدت‌ها کابوس خانواده‌ی بیکرها را می‌دیدند، می‌توانند با خیال آسوده به تجربه‌ی بازی جدید مجموعه بپردازند.

البته این تصمیم کپکام منطقی بود. به این شکل احتمالاً افراد بیش‌تری قادر به تجربه‌ی بازی خواهند بود. و Resident Evil Village در دسترس‌تر و قابل تحمل‌تر می‌باشد.

اما جا دارد اشاره کنم که یک بخش از بازی فوق‌العاده‌ وحشتناک خواهد بود! و از این لحاظ بی سابقه است. حتماً موقع تجربه‌ی بازی متوجه آن بخش خواهید شد…

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village؛ نور و سایه

داستان Resident Evil Village چند سال پس از اتفاقات رزیدنت ایول 7 جریان خواهد داشت. به عبارتی بازی دنباله‌ی مستقیم شماره‌ی هفتم می‌باشد. اگر نسخه‌ی قبلی را تجربه نکرده‌اید جای نگرانی نیست چرا که در ابتدای بازی می‌توانید یک تریلر چند دقیقه‌ای را تماشا کنید که کلیات داستانی را برای شما تعریف خواهد کرد. البته بدون شک اگر نسخه‌ی قبلی را تجربه کرده باشید، لذت بیش‌تری از داستان خواهید برد.

چند سال پس از اتفاقات نسخه‌ی قبل اکنون ایتن در کنار همسرش میا و نوزاد کوچکشان رُزی در منطقه‌ای سکنی گزیدند. اما رفتار میا کاملاََ مشکوک است و ایتن هم هنوز کابوس‌های گذشته را فراموش نکرده است. در ادامه طولی نمی‌کشد که به سرعت همه‌چیز رنگ سیاهی به خود می‌گیرد و ایتن وارد ماجرایی پیچیده می‌شود.

با وجود این‌که چندین مکان مختلف برای گشت‌وگذار در بازی وجود دارد، بخش اصلی Resident Evil Village در دهکده‌ی معروف رقم می‌خورد. دهکده‌ای عجیب و وحشتناک که رفته رفته رازهایش را برای شما نمایان می‌کند.

شاهکار بصری؛ تقابل نور و سایه

طراحی شخصیت‌های بازی، صداپیشگی فوق حرفه‌ای (به جز میا، که مانند نسخه‌ی پیشین روی اعصاب است)، طراحی محیط بی نظیر و سبک هنری چشم‌نواز، نورپردازی بی همتا و مدل‌سازی استثنایی تنها گوشه‌ای از شگفتی‌های Resident Evil Village به شمار می‌روند. این نورپردازی چشم‌نواز را در هیچ بازی دیگری پیدا نخواهید کرد، واقعاً نفس‌گیر است.

بدون هیچ حرف اضافه‌ای گرافیک و کیفیت بصری بازی حیرت‌انگیز است. موتور قدرتمند RE Engine باری دیگر خط و نشان می‌کشد و مهر بطلانی بر شایعات پیشین می‌زند. عملکرد فنی بازی فوق‌العاده است، نرخ فریم پایدار و زمان بارگذاری تقریباََ وجود ندارد. این بازی آغاز نسل جدید را فریاد می‌کشد.

نمای اول شخص بازی Resident Evil Village تنها به چند لحظه نیاز دارد تا بازی‌باز را در خود غوطه‌ور سازد. صدای زوزه‌ی باد در میان درختان و صدای پای گرگینه‌ها در سیاهی‌ها نفس آدمی را بند می‌آورد و هر لحظه ممکن است با شنیدن صدای شکستن شاخ و برگ‌ها از جا کنده شوید. این‌ها تنها گوشه‌ای از هنر صداگذاری این بازی هستند.

بازی Resident Evil Village الهامات زیادی از شاهکار دنیای هنر یعنی رزیدنت ایول 4، به عاریه گرفته است. از فروشنده‌ی معروف که در این بازی Duke نام گرفته تا فضاسازی محیطی و دیگر موارد. اما این الهامات کاملاََ حرفه‌ای هستند و برچسب تقلید و تکرار به آن‌ها نمی‌چسبد.

 

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village؛ نور و سایه

الهام و نوآوری

الهام گرفتن از دیگر آثار به خودی خود چیز بدی نیست. چه رسد که از بهترین‌ها و نمادهای این سبک الهام گرفته شود. تجربه‌ی حس نوستالژی به همراه نوآوری‌های جدید لذت‌بخش از کار درآمده است.

ما در Resident Evil Village با چندین لایه‌ی مختلف مواجه هستیم. مراحلی مانند افتتاحیه‌ی بازی که کاملاً خطی هستند و مراحل دیگری که آزادی عمل بیش‌تری به بازی‌باز اعطا می‌کنند. در این بین معماهای دلچسب رزیدنت ایولی هم وجود دارند که واقعاً عالی از کار درآمده‌اند و بدون شک نیاز طرفداران این بخش را برطرف خواهند کرد. درست است که بازی در نهایت 8 تا 12 ساعت بیش‌تر گیم پلی ندارد ولی پس از رسیدن به تیتراژ پایانی بدون شک خشنود خواهید بود.

 

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village؛ نور و سایه

یک بازی و نصفی

رویکرد متفاوت و لایه‌ای بازی کاستی‌هایی را به همراه داشته است. به زبان ساده بخواهم بگویم نیمه‌ی اول بازی قابل مقایسه با نیمه‌ی دوم شگفت‌انگیز بازی نیست. گویی با 2 بازی متفاوت طرف هستیم. برای نخستین بار بنده امتیاز نهایی بازی را به خاطر جهش غیرمنتظره در ساختار روایی تغییر دادم. شخصیت‌هایی که در نیمه‌ی دوم با آن‌ها سر و کار پیدا می‌کنید فوق‌العاده درگیر کننده هستند.

بانو دیمیترسکو واقعاً ارزش آن توجه که قبل از عرضه‌ی بازی به آن شد را دارد. این شخصیت فوق‌العاده است و حکم مستر ایکس را برای Resident Evil Village داراست.

شخصیت‌های دیگر هم کاملاً متفاوت هستند و رویکرد متفاوتی را هم می‌طلبند. در مجموع شخصیت‌های بازی پرداخت خوبی دارند و در خور نام بزرگ رزیدنت ایول می‌باشند.

مکانیک‌های گیم پلی بازی استادانه هستند. به سرعت آن‌ها را فرا خواهید گرفت و با کنترل روانی طرف خواهید بود. ارتقاء و پیشرفت در بازی خیلی خوب پیاده‌سازی شده است و لذت آن را حس خواهید کرد. Duke برخلافِ ظاهرش خیلی آدم دندان گردی نیست و بدون نیاز به زحمت فراوان کارتان را راه می‌اندازد.

 

نسل جدید رزیدنت ایول اینجاست

واقعاً Resident Evil Village محشر است و آغازگر جهش گرافیکی در نسل جدید به شمار می‌رود. کیفیت بصری نسل جدید اینجاست.

بازی Resident Evil Village چرخه‌ای از گذشت، فداکاری و استقامت را به تصویر خواهد کشید و در این کار فوق‌العاده موفق است. میزان ترس بازی کنترل شده است و افراد بیش‌تری قادر به لذت بردن از آن هستند.

با این‌که بازی در نگاه نخست شاید کوتاه به نظر برسد اما ارزش تکرار بالایی دارد. چه تصمیم به تجربه‌ی بخش پرطرفدار Mercenaries را بگیرید و چه کمپین داستانی را تکرار کنید، ارزشش را خواهد داشت. توصیه‌ی آخر من به شما این است که تیتراژ پایانی بازی را رد نکنید.

امتیاز ساویس‌گیم: 10 از 10

 

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village؛ نور و سایه

FINAL VERDICT

Resident Evil Village is truly amazing and marks the beginning of a new generation of graphic leaps and bounds. The visual quality of the new generation is here

Resident Evil Village will depict a cycle of forgiveness, sacrifice and endurance, and it is extremely successful in this. The level of fear in the game is controlled and more people are able to enjoy it

Although the game may seem short at first glance, it is worth repeating. Whether you decide to try out the popular Mercenaries section or repeat the story campaign, it will be worth it. My last advice to you is not to skip the final credits of the game

SavisGame Score: 10 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها