بازی The Last of Us نباید برای PS5 بازسازی شود

بازی The Last of Us نباید برای PS5 بازسازی شود

به گزارش بلومبرگ بازسازی بازی The Last of Us در حال ساخت برای PS5 است. این در حالی است که عمر این نسخه حتی به دهه هم نرسیده است. از طرفی نسخه‌ی ریمستر آن برای PS4 منتشر شده بود و کاملاََ با فناوری جدید هماهنگ است. به این مهم سریال اقتباسی The Last of Us را نیز اضافه کنید که آن هم در حال ساخت است. با توجه به این اوصاف چه نیازی به بازگو کردن داستانی است که بارها و بارها آن را شنیده‌ایم و تجربه کرده‌ایم؟ The Last of Us با درخشش استثنائی خود منبع الهام عناوین زیادی شد تا داستان مشابهی را تعریف کنند. بازسازی The Last of Us برای PS5 کار بیهوده‌ای است.

تجربه‌ی نسخه‌ی PS3 همچنان لذت‌بخش و دلچسب است. کيفيت بازی چیزی کم از عناوین به‌روز ندارد. بازسازی بازی برای PS5 اتلاف منابع است. بهتر بود که ناتی‌داگ یا هر استودیوی دیگری که قرار است روی بازسازی کار کند به ایده‌های جدید و آی‌پی‌های جدید فکر می‌کرد. البته که بازسازی The Last of Us میلیون‌ها نسخه خواهد فروخت. و احتمالاً‌ فروش PS5 را سرعت بخشد. اما مشکل همین جاست. تجربه‌ی یک داستان خطی و سینماتیک برای چندمین بار اصلاََ لذت‌بخش نیست. بهتر است سونی به چاله‌ی دیگر شرکت‌های بزرگ که فقط به فکر سودآوری هستند نیفتد. این آن چیزی نیست که من به عنوان پلی‌استیشن می‌شناسم. این رفتار کاملاََ در تضاد با نام پلی‌استیشن است.

شرایط پیرامون این بازسازی هم فقط موجب ناراحتی و خجالت است. طبق شنیده‌ها Michael Mumbauer که پیش از این رئیس سابق سونی سن دیگو بوده است یک استودیوی مستقل راه‌اندازی می‌کند. او بنا داشته است عناوین بزرگ پلی‌استیشن همچون آنچارتد و خدای جنگ را بازسازی کند. اما علیرغم نیت خوبی که از این کار داشته است با او مخالفت می‌شود. بعد خبر می‌رسد که بازسازی The Last of Us توسط ناتی‌داگ در حال کار است! ظاهراً این بازسازی چند سالی می‌شود که در حال ساخت بوده است و در این بین چندین بار تغییر کرده است و کنار گذاشته شده است.

مشخص نیست که این بازسازی چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد. آیا چیزی به تجربه‌ی بازی اضافه خواهد کرد یا صرفاً یک بهبود گرافیکی خواهد بود. باز هم یادآوری می‌کنم که هنوز یک دهه هم از عرضه‌ی بازی نگذشته است. خیلی از بازی‌بازان هنوز نسخه‌ی اصلی و دوم را تجربه نکرده‌اند. این‌که بازسازی Final Fantasy 7 نیست. یک بازسازی شاهکار از نسخه‌ای کلاسیک که گیم‌پلی JRPG بازی را دگرگون کرد و رضایت طرفداران و تازه‌واردان را کسب کرد. این اقدام سونی مانند انجام کار بیهوده و بی ثمر است که صرفاً جنبه‌ی سودآوری دارد و هیچ ارزشی به بازی‌بازان نخواهد افزود. نسخه‌ی اصلی کماکان به زیبایی اجرا می‌شود و هیچ مشکلی ندارد.

داستان جوئل و الی خیلی برای من عزیز است. این‌که سونی به این زودی به فکر بازسازی آن گرفته است به نظر می‌رسد که یک جای کار می‌لنگد. و احساس خوبی در این‌باره ندارم. تعطیلی استودیو ژاپن هنوز هم ناگوار است. کاملاً مشخص است که سونی تصمیم گرفته است فقط به عناوین به اصطلاح بلاک باستر بپردازد. عناوینی چون Astro Bot و Destruction All-Stars نیز گهگداری می‌آیند که ما را خوشحال نگه دارند. اما تمرکز سونی صرفاََ به سمت سودآوری رفته است. این اصلاََ خوب نیست.

یا میلیونی بفروش یا جایی در سونی نخواهی داشت! این آن شرکتی که میلیون‌ها نفر عاشقش بودند نیست. این رویکرد خلاقیت را می‌کشد. دیگر خبری از Ico نخواهد بود. خبری از Gravity Rush نخواهد بود. بی‌خود نیست که انحصاری‌های اخیر سونی همگی اکشن سوم شخص با داستان احساسی و درگیر کننده بوده‌اند. اشتباه متوجه نشوید، فهرست انحصاری‌های سونی فوق‌العاده هستند. اما آیا درخواست کمی خلاقیت و تنوع نارواست؟

‌شاید بهتر بود سونی به عناوین زیادی که پس از تعطیلی فروشگاه‌های PS3 و کنسول‌های دستی کنار گذاشته خواهند شد می‌پرداخت. به جای این‌که اقدام به بازسازی عنوانی کند که حتی یک دهه از عرضه شدن آن نمی‌گذرد. و هنوز به نظرمان جدید و تازه است. این مدیوم خیلی بهتر خواهد بود اگر بزرگانی که آن را هدایت می‌کنند به اهمیت عنصر هنر و خلاقیت در بازی‌ها بهای بیشتری می‌دادند. و به محض این‌که از سودآوری خارج شدند آن‌ها را رها نکنند. اگر بازسازی The Last of Us برای PS5 حقیقت داشته باشد قطعاََ فوق‌العاده خواهد شد. اما نیازی به آن نبود.

نظر شما در این خصوص چیست خوبان؟ موافق اقدامات اخیر سونی هستید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها