بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider

بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider

بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

مجموعه‌ی مهاجم مقبره سختی‌های خودش را طی کرده، اما در اغلب تاریخِ ۲۵ ساله‌ی عمر خود، در کل به عنوان یکی از برترین فرانچایزها در هنرصنعت بازی باقی مانده است. لارا کرافت به عنوان شخصیت اصلی مجموعه‌ بازی‌های مهاجم مقبره، که یکی از پرداستان‌ترین‌ شخصیت‌ها در دنیای بازی‌های ویدئویی است، از سال ۱۹۹۶ تا به حال در بازی‌ها حضور پیدا کرده. البته (تا به حال) حضور او در این بازی‌ها بسیار بیشتر از حضور او در دیگر رسانه‌ها شامل رمان‌ها، کتاب‌های مصور و 3 فیلم سینمایی بوده است.

اما تمام بازی‌های Tomb Raider با هم یکی نیستند. ۲۰ بازی، از جمله چندین بازی در مجموعه‌ی اصلی و همینطور چند بازی فرعی (اسپین‌آف) ساخته شده است. اما بهترینِ بهترین بازی‌های مهاجم مقبره، واقعاً متمایز هستند و به گیمرها تجربه‌ای باورنکردنی می‌بخشند. اگرچه بدون شک در آینده بازی‌های بیشتری منتشر خواهند شد، اما این عناوین معرفی‌شده در مقاله، آن بازی‌هایی هستند که تا این لحظه روی طرفداران تأثیر بزرگی گذاشته‌اند.

نوشتار مرتبط:  Tomb Raider در برابر Uncharted: کدام مجموعه بهتر است؟ 

بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider بازی Tomb Raider: Underworld

۱۰. مهاجم مقبره: دنیای زیرین (۲۰۰۸)

از لحاظ نبرد‌های درون‌ِ بازی اصلاً خوب عمل نکرده بود، اما جنبه‌های اکتشافی بازی خوب بود​

خب، مهاجم مقبره: دنیای زیرین تا اینجایِ کار بدترین بازی در این مجموعه بازی نیست. اما بهترین بازی هم نیست. سیستم نبرد درون بازی شاید در این نسخه، کمی خشک و غیرِروان بوده باشد. و خود داستان بازی هم کوتاه، اما همچنان درگیرکننده بود. با گفتن این نکات، حتی اگر از سازوکارهای خوبِ گیم‌پلی بازی بگذریم، باید از این بازی به‌خاطر گرافیک بالای آن روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ یاد کنیم. در نهایت، Tomb Raider: Underworld یک بازی نسبتاً خوب بود.

نوشتار مرتبط:  بهترین شخصیت‌های زن در بازی‌های ویدیویی 

بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider بازی Tomb Raider: Anniversary

۹. مهاجم مقبره: سالگرد (۲۰۰۷)

برداشتی تازه از نسخه‌ی اصلی بازی بود، اما نتوانست از آن سبقت بگیرد​

این بازی، یک نسخه‌ی عجیب در این فرانچایز بود. Tomb Raider: Anniversary در اصل یک بازسازی از نسخه اصلی بازی بود که به مناسبت سالگرد آن ساخته شده بود. نکته‌ی منفی بازی این بود که به جز گرافیک بهتر، چیز دیگری برای عرضه به طرفداران قدیمی بازی نداشت و به‌نظر می‌رسید یک نسخه غیر قابل مقایسه از گیم‌پلی بازی Tomb Raider: Legend بود که سال قبلش (۲۰۰۶) منتشر شده. اما نکته قوت بزرگ این بازی، راه بی‌نقصی بود که بازی برای آوردن طرفداران جدید به دنیای مهاجم مقبره پیدا کرده بود. علاوه بر آن، سر زدن دوباره به نسخه‌ی اصلی بازی و رد کردن مراحل آن با عوامل بصری امروزی، تجربه‌ای خوب و دلچسب بود.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider 

بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider بازی Shadow of the Tomb Raider

۸. سایه‌ی مهاجم مقبره (۲۰۱۸)

به نظر کمی سرسری می‌رسد، اما هنوز هم یک ماجراجویی درجه‌یک است​

این عنوان بازآفرینی‌ شده از بازی مهاجم مقبره، دیدی کاملاً جدید از این شخصیت قدیمی به طرفداران می‌دهد. سایه‌ی مهاجم مقبره سومین و تا به این جای این کار، آخرین عنوان از این مجموعه‌ی بازآفرینی‌شده است. باید در نظر داشت این عنوان به‌ هیچ وجه بازی بدی نیست، اما برای نوآوری در گسترش مباحث مطرح‌شده در دو عنوان اول این مجموعه کار چندانی نمی‌کند‌. تنها مشکل اساسی این بازی، این است که بازی کردنِ Shadow of the Tomb Raider، تجربه‌ای دستِ اول نیست.

Lara Croft Go

۷. لارا کرافت برو (۲۰۱۵)

یک بازی نوبتی و معمایی در این فرانچایز است​

با اینکه سایه‌ی مهاجم مقبره کمی تکراری به‌نظر می‌رسید، Lara Croft Go این شخصیتِ شناخته‌شده را در یک جهت کاملاً متفاوت به‌ کار گرفت. و نکته خوب این کار این بود که این تغییر جهت واقعاً به طرز شگفت‌آوری خوب نتیجه داد. این بازی، یک بازی موبایلی نوبتی بود که فقط روی حل معماها برای کامل کردن مرحله‌ها تمرکز داشت. این مفهوم حل معما چیزی نیست که برای انتقال آن نیاز به ساخت چند بازی در فرانچایز داشته باشد (یعنی همین یک نسخه هم کافی بود)، اما لارا کرافت گو یک بازی لذت‌بخش بود که تغییری تازه را در روند بازی ایجاد کرد.

Tomb Raider: Legend

۶. مهاجم مقبره: افسانه (۲۰۰۶)

یک ریکاوری موفق برای این مجموعه بازی بود، بعد از اینکه فرشته‌ی تاریکی این مجموعه را تقریباً برای همیشه به دره‌ی شکست پرت کرد​

بعد از عرضه‌ی سه‌گانه اصلی بازی مهاجم مقبره، بازی‌های جدید منتشر شده در پیدا کردن جای پای خود مشکل پیدا کردند‌. طرفداران به چندین دلیل از Tomb Raider: The Angel of Darkness ۲۰۰۳ رضایت نداشتند و حتی اگر هم انتظار بازی‌های جدیدی را بعد از این افتضاح می‌کشیدند، خیلی‌ به آن‌ها چشم امید نبسته بودند. خوشبختانه، Tomb Raider: Legend موفق ظاهر شد. این نسخه از بازی، داستانی خوب اما کوتاه داشت که با معماهای عالی و گیم‌‌پلی کلاسیک خود با چند تغییر برنامه‌ریزی شده همراه شده بود. سخت است بشود گفت بدون موفقیت افسانه، چه اتفاقی برای این مجموعه بازی می‌افتاد.

بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider بازی Tomb Raider II

۵‌. مهاجم مقبره ۲ (۱۹۹۷)

یکی از بهترین دنباله‌های تاریخ است​

برای بسیاری از طرفداران بازی‌های مهاجم مقبره، اولین بازی‌ همیشه بهترین بازی در این مجموعه باقی می‌ماند. البته برای این موضوع دلیل منطقی وجود دارد که باعث می‌شد انتشار دومین بازی در سال ۱۹۹۷ تجربه‌ای پر از استرس برای خالقان آن باشد. خلق یک دنباله‌ی رضایت‌بخش برای یک بازی کلاسیک در حداقل حالت ممکن، شبیه شکستن شاخ غول می‌باشد. خوشبختانه، Tomb Raider II در این مورد عالی عمل کرد. از بین دنباله‌های ساخته‌شده در این مجموعه، این یکی به‌شدت فاصله‌ی کمی با بی‌عیب‌و‌نقص بودن داشت. این بازی در عین ارائه‌ی تجربه‌ای جدید به طرفداران، با موفقیت توانست عوامل موفقیت اولین بازی را حفظ کند.

بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider بازی Lara Croft and the Guardian of Light

۴‌. لارا کرافت و نگهبان نور (۲۰۱۰)

با یک دیدگاه جدید و ‌‌‌گیم پلی همکاری‌‌محور یا گروهی، همه چیز را تغییر داد​

یک بار دیگر ایجاد تغییری بزرگ در طراحی، برای مجموعه بازی مهاجم مقبره دستاوردهای زیادی به دنبال آورد. مهم است توجه کنیم که نقطه ضعف این اسپین‌آف در عجیب بودن داستان آن است که در یک یا چند مورد، از معجون اصلی بازی که باعث موفقیت آن شده بود، دور شده. اما این نکته‌ی کوچک، تنها چیز بدی است که می‌شود درباره‌ی Lara Croft and the Guardian of Light گفت. دید بالا به پایین بازی در ترکیب با گرافیک خارق‌العاده، گیم‌پلی گروهی برجسته و طراحی درخشان مراحل، بر تمام مشکلات بازی می‌چربد.

بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider بازی Rise of the Tomb Raider

۳. قیام مهاجم مقبره (۲۰۱۶)

داستانی عالی را تعریف می‌کند و از نسخه‌های قبلی خود، کمتر خطی است​

اگر فرانچایز بازی‌های مهاجم مقبره باید برای یک چیز مورد احترام قرار بگیرد، آن چیز توانایی این مجموعه در خلق نسخه‌های دومِ واقعاً خوب است. قیام مهاجم مقبره دومین بازی از مجموعه‌ی بازآفرینی‌شده است. و درست مثل مهاجم مقبره ۲ برای خودش سر و صدایی به پا کرد. این دنباله همه‌ی عوامل موفقیت اولین بازی در این مجموعه‌ی بازآفرینی‌شده را از جمله عناصر دنیای‌باز بیشترِ بازی که پاسخگوی نظرات منتقدین درباره‌ی بیش از حد خطی بودن بازی بود را گرفت و آن‌ها را توسعه داد، بدون اینکه هیچ یک از عوامل موفقیت نسخه‌ی قبلی از قلم بیفتد. Rise of the Tomb Raider، ارزش دوباره بازی کردن را دارد و هنوز هم تجربه‌ی آن خالی از لطف نخواهد بود.

نوشتار مرتبط:  سالی پر فروغ؛ چرا 1996 مهم‌ترین سال در تاریخ بازی‌های ویدیویی است؟ 

Tomb Raider تامب رایدر مهاجم مقبره لارا کرافت

۲. مهاجم مقبره (۱۹۹۶)

این اثر همیشه جاودان باقی می‌ماند

صادقانه بخواهم بگویم، Tomb Raider (۱۹۹۶) و Tomb Raider (۲۰۱۳) می‌توانند در همچین لیستی، رتبه یک و دو را بین خود جابه‌جا کنند. هر یک از این بازی‌ها محاسن به‌شدت خوبِ خود را دارند که باعث می‌شوند چشم به رتبه یک لیست بدوزند و بازی دیگر را به رتبه دوم هل بدهند و در عین حال، آن یکی بازی هم دقیقاً همین ویژگی‌ را دارد. اولین نسخه از فرانچایز مهاجم مقبره در تاریخ، هنوز هم بازی فوق‌العاده‌ای است. این بازی در زمان خود نوآورانه بود و هنوز هم تجربه‌ای عالی از بازی‌های قدیمی را در عصر نوین گیمینگ به ما می‌بخشد. این بازی، سوت آغاز مجموعه‌ی مهاجم مقبره بود و مسیر همه‌ی چیزهای منتشرشده‌ی بعدی را – نه فقط برای این مجموعه، بلکه در کل برای بازی‌های سه‌بعدی اکشن/ماجراجویی – هموار کرد.

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Tomb Raider: Definitive Edition 

مهاجم مقبره لارا کرافت تامب رایدر 2013

۱. مهاجم مقبره (۲۰۱۳)

یک بازآفرینی شایسته برای لارا کرافت

دو دلیل برای برتری بازآفرینی ۲۰۱۳ بازی مهاجم مقبره بر نسخه‌ی اصلی آن در سال ۱۹۹۶ وجود دارد. داستان این بازی کاملاً به‌جا و جذاب بود، و بازطراحی لارا کرافت برای عصر نوین گیمینگ فوق‌العاده بود. اما دلایل بیشتری هم برای این برتری وجود دارند. فرانچایز Tomb Raider از زمانی که اولین نسخه‌ی آن منتشر شد، برای حدود 2 دهه است که در هنرصنعت بازی حضور فعال دارد. این فرانچایز به‌شدت نیازمند عنوانی بود که به مطرح شدن دوباره‌ی آن کمک کند، و مهاجم مقبره (۲۰۱۳) دقیقاً همین کار را کرد. حتی می‌توان اینطور استدلال کرد که این بازی، برترین بازی در سبک خودش است و حتی از بهترین بازی‌های سری آنچارتد هم جلو می‌زند.

بانوی ماجراجو: 10 بازی برتر فرانچایز Tomb Raider مهاجم مقبره

نظر شما در این خصوص چیست؟ رتبه‌بندی شما به چه شکل است؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها