نقد و بررسی بازی Tomb Raider: Definitive Edition، در مسیر تحول؛ یک بازخوانی فوق العاده

نقد و بررسی بازی Tomb Raider: Definitive Edition، در مسیر تحول؛ یک بازخوانی فوق العاده

(به قلم حسن نصرالهی)

Tomb Raider، یکی از مهم‌ترین فرانچایزهای هنر هشتم می‌باشد. فرانچایزی با سابقه که سهم بسزایی در پیشرفت روز افزون این مدیوم داشته است. این سری سال‌هاست که با استانداردهای خودساخته، تجربه‌ای رضایت بخش را به ارمغان آورده است. اما به هر حال از یک جایی به بعد این استانداردها باید دست خوش تغییر شوند تا از ورطه‌ی تکرار جلوگیری گردد. خالقان برای رهایی از کلیشه‌های زنگار بسته‌ی این سری، ریسک زیادی را پذیرفته‌اند و بازی را با عناصر روز جلا بخشیده‌اند.

اکنون Tomb Raider تنه به تنه‌ی شاهکار ناتی داگ یعنی آنچارتد می‌زند و با الهام از آن، یک بازخوانی فوق العاده را به معرض نمایش می‌گذارد. عنوانی که منبع الهام بسیاری از بازی‌ها بوده، اکنون خود تحت تاثیر آثار بزرگی چون آنچارتد است. البته الهام بخشیدن و الهام گرفتن، از خصوصیات بارز هنر محسوب می‌شوند و در عصر فناوری، این مهم لازمه‌ی حیات است.

کریستال داینامیکس با هوشمندی الهامات خود را نهادینه کرده و هرگز اصول بنیادین این سری را فراموش نکرده است. در نتیجه بازخوانی Tomb Raider محصولی رضایت بخش، عمیق و بسیار سرگرم کننده می‌باشد. اگر چه این بازخوانی، از داستان و شخصیت پردازی ضعیفی رنج می‌برد اما یک ماجراجویی ناب و پرهیاهو را برای علاقه مندان فراهم آورده است. حال این نسخه‌ی ویژه که یک سال بعد از Tomb Raider 2013 عرضه شده، این بار با رخساری زیباتر از گذشته، مهمان کنسول‌های قدرتمند نسل هشتم شده است. تا کسانی که به عنوان اصلی دسترسی نداشته‌اند از تجربه‌ی ناب این این اثر محروم نشوند.

نقد و بررسی بازی Tomb Raider: Definitive Edition، در مسیر تحول؛ یک بازخوانی فوق العاده

برای بنده‌ی حقیر که به داستان یک بازی بسیار اهمیت می‌دهم، داستان این نسخه ضعیف و بسیار نا امید کننده می‌باشد. در واقع داستان تنها قسمتی از این بازی است که با آن مشکلاتی اساسی دارم، وگرنه Tomb Raider عنوانی بسیار مهم و فوق العاده است.

داستان از جایی شروع می‌شود که لارا کرافت با دوستان‌اش قصد سفر به جزایر اسرار آمیزی در نزدیکی ژاپن را دارند. با توجه به اینکه جزیره یاماتای به خاطر طوفان‌های مهیب به شهرت رسیده است، کشتی این گروه کاوش‌گر نیز دچار حادثه شده و واژگون می‌شود. پس از این حادثه، هر یک از افراد گروه در گوشه‌ای از جزیره گرفتار می‌شوند. سپس لارا کرافت برای نجات آن‌ها بایستی یک ماجراجویی هولناک را تجربه کند.

اصلی‌ترین مشکل قصه شخصیت پردازی ضعیف آن است. در واقع دوستان لاراکرافت تیپ‌های به شدت پیش پا افتاده و بی مصرفی هستتند! تیپ‌هایی که نه وجودشان ملموس است و نه حتی هویتشان مکشوف. از طرفی کاستی‌های قابل توجهی در بحث نویسندگی و کارگردانی به چشم می‌خورد.

لارا کرافت

با توجه به آنکه Tomb Raider 2013 بازخوانی این فرانچایز محبوب می‌باشد، لارا کرافت کاملاً بی تجربه است. بنابراین ویژگی اصلی قصه، سیر تحول لارا کرافت می‌باشد. اما به دلیل ضعف‌های اساسی داستانی، این سیر تحول شتاب زده صورت می‌گیرد. باید توجه داشت که لاراکرافت با بسیاری از چالش‌های زندگی‌اش، برای اولین بار مواجه می‌شود. در نتیجه بایستی این چالش‌ها به خوبی پرداخت شوند تا ترس، دلهره و بحران موقعیت به درستی شکل بگیرد تا بتوان رخدادها را حس کرد.

متأسفانه خالقان به سرعت عناصر مهم داستانی را پشت سر می‌گذارند. در همان اوایل بازی، لارا کرافت باید با حفظ تعادل روی تنه‌ی درخت، ارتفاع بسیار زیادی را پشت سر بگذارد. اما در عرض چند ثانیه و با چند مونولوگ ساده بر آن فائق می‌شود. در صورتی که بایستی روی چنین موقعیت‌هایی کار شود تا چالش ذکر شده به باور برسد. یا زمانی که لارا کرافت اولین آدم زندگی‌اش را می‌کشد، با یک جدال ساده و البته سطحی، این رویداد بسیار مهم پایان می‌پذیرد، بدون آنکه فرصتی برای همذات پنداری بازی‌باز فراهم گردد. برای همین تا چشم روی هم می‌گذارید لارا کرافت با ارتشی از سربازان مقابله می‌کند!

البته خالقان در مسیر روایت چندان هم سهل انگاری نکرده‌اند. اگر بحث شتاب زدگی قصه را کنار بگذاریم، سیر تحول لاراکرافت قابل قبول می‌باشد. خالقان با وجود تمام دست اندازهای روایی، لاراکرافت را به بلوغ می‌رسانند و او را رفته رفته جسورتر و در عین حال ترسناک‌تر می‌کنند! جای خوشحالی است که کریستال داینامیکس با شناختی درست از لاراکرافت، یک پایان بندی مناسب را برای بازی تدارک دیده است تا در نهایت همه چیز حال و هوای گذشته را داشته باشد و یک بازخوانی عالی سر و شکل بگیرد.

نقد و بررسی بازی Tomb Raider: Definitive Edition، در مسیر تحول؛ یک بازخوانی فوق العاده

Tomb Raider از نظر گیم پلی و طراحی مراحل یک بازی بی نظیر است و از این نظر برای بنده جایگاه ویژه‌ای دارد. جهان بازی از چندین بخش متنوع تشکیل شده و پر از فعالیت‌های مختلف می‌باشد. این جهان اسرار آمیز بستری ناب را برای خلق یک ماجراجویی کم نظیر فراهم آورده است. از همان ابتدای بازی خیلی زود می‌توان پی برد که لارا کرافت وارد یک ماجراجویی مرگبار شده است. او ابتدا با دست خالی این ماجراجویی ناخواسته را آغاز می‌کند. اما رفته رفته با مشقت بسیار راه و رسم زنده ماندن را می‌آموزد.

لارا در ابتدا بایستی به شکار بپردازد تا شکم گرسنه‌اش را سیر کند. او بر خلاف میلش حیوانی را شکار می‌کند و با لحظه‌ای دردناک روبرو می‌شود. به همین منوال و تا پایان، طبیعت بی رحم “Yamatai”، لارا کرافت را سرسخت‌تر می‌کند. این سیر تحول هر چند عجولانه می‌باشد اما در نهایت قابل لمس است.

در حین ماجراجویی می‌توان این سیر تحول را پذیرفت و گاه به تحسین سازندگان پرداخت. به طور مثال در طی حادثه‌ای لاراکرافت از شدت جراحت درد زیادی را متحمل می‌شود. او تا چشم باز می‌کند به طور اتفاقی فندک را کنار تیر و کمان خود می‌بیند. همین هم باعث می‌شود به این موضوع فکر کند که می‌تواند تیرهای آتشین بسازد! این سیر تحول با وجود شتاب زدگی، باز هم هوشمندانه و قابل توجه است. اما اکنون که صحبت از تیر و کمان شده، جا دارد به این سلاح هم اشاره‌ای داشته باشم.

مهاجم مقبره

در بازخوانی Tomb Raider، سلاح اصلی لارا کرافت تیر و کمان فوق العاده‌اش می‌باشد. تیر و کمان او در ابتدا همان ویژگی‌های رایج را دارد. اما در ادامه و با پیشرفت در بازی، کلی ویژگی جدید به آن اضافه می‌شود. لارا با اتکا به این سلاح، معماهای بسیاری را پشت سر می‌گذارد و با کسب تجربه، از قابلیت‌های آن نهایت بهره را می‌برد. به مرور این قابلیت‌ها زیادتر شده و در همین راستا، مکانیک‌های پر شماری بر مبنای آن شکل می‌گیرد که فوق العاده لذت بخش‌ می‌باشند.

در بحث مخفی کاری نیز این سلاح خوش‌دست گزینه‌ای کاملاً قابل اعتماد می‌باشد. در مجموع قابلیت‌های تیر و کمان لحظات مفرح و رضایت بخشی را رقم می‌زند و عمق ماجراجویی در بازی را به شدت افزایش داده است.

تامب رایدر 2013

جهانی که خالقان تدارک دیده‌اند، عاشقان ماجراجویی را سیراب می‌کند. همانطور که عرض کردیم جهان بازی مملو از فعالیت‌ها و چالش‌های مختلف است. از این رو عاشقان سینه چاک این سری و ژانر اکشن ماجراجویی، لذت فراوانی خواهند برد. گیم پلی حجم عظیمی دارد که هر چقدر بخواهیم آن را کالبد شکافی کنیم، به نکات دیگری خواهیم رسید. اما بخش ماجراجویی به بهترین شکل ممکن ساخته و پرداخته شده است. شخصاً با تمام وجود در دنیای منحصر به فرد بازی غوطه‌ور شدم. هر کاری را که در بازی انجام می‌دهید نه تنها بسیار سرگرم کننده است بلکه برای پیشرفت سریع‌تر نیز موثر می‌باشد.

در واقع برای ارتقاء تجهیزات لارا باید به خوبی محیط‌ها را جستجو کنید تا منابع و غنائم را بدست بیاورید. لارا به غیر از تیر و کمان بی نظیرش، به سلاح‌هایی چون کلت، شاتگان و مسلسل هم دسترسی خواهد داشت. به مرور به قابلیت این سلاح‌ها افزوده خواهد شد و هر کدامشان برای پیشرفت در بازی موثر واقع می‌شوند. به طور مثال شاتگان برای ورودی‌هایی که با تخته بسته شده است، تنها راه چاره می‌باشد. در ادامه این ویژگی‌ها بیشتر شده و تلفیق آن‌ها با یکدیگر به انبوهی از فعالیت‌های مختلف منجر می‌شود.

نقد و بررسی بازی Tomb Raider: Definitive Edition

ناگفته نماند که به واسطه‌ی این سلاح‌ها، مبارزات جذابی هم در انتظارتان خواهد بود. خالقان با عبور از مبارزات دم دستی عناوین پیشین، اکشنی مبتنی بر سنگر گیری را خلق کرده‌اند که بسیار عالی و هیجان انگیز است. البته در اکثر مواقع نحوه‌ی پیشروی به تصمیمات بازی‌باز بستگی دارد. اگر مایل به مخفی کاری هستید ابزار آلات لازم در اختیارتان خواهد بود و اگر هم می‌خواهید به طور مستقیم با دشمنان درگیر شوید، با سلاح‌های موجود می‌توانید آن‌ها را به آتش بکشید!

البته سنگر گیری در بازی به صورت خودکار می‌باشد که علاقه‌ی چندانی به آن ندارم. به عبارتی لارا کرافت در زمان مبارزات با اراده‌ی خودش پشت موانع سنگر می‌گیرد، بدون آنکه بازی‌باز دخالتی در آن داشته باشد. از این موضوع که بگذریم، همه چیز برای اکشنی جذاب و نفس گیر فراهم شده است. Tomb Raider در این بخش تنه به تنه‌ی آنچارتد می‌زند و تجربه‌ای فوق العاده را به ارمغان می‌آورد. فصول سینمایی و بخش‌های تعقیب و گریز نیز به زیبایی هر چه تمام‌تر در بازی پراکنده شده‌اند تا لحظه‌هایی هیجان انگیز و بسیار رضایت بخش خلق شوند.

نقد و بررسی بازی Tomb Raider: Definitive Edition، در مسیر تحول؛ یک بازخوانی فوق العاده

اگر عناوین گذشته را تجربه کرده باشید حتماً به این موضوع واقف هستید که معماها و سکوبازی از دلایل محبوبیت این مجموعه محسوب می‌شوند. خوشبختانه خالقان این نکته را مد نظر داشته‌اند و سکوبازی روان و استانداردی را در بازی در نظر گرفته‌اند. فصول سکوبازی به راستی که عالی‌اند و با نماهایی تماشایی نیز همراه می‌شوند. در حقیقت اگر اندک ایرادات دوربین را کنار بگذاریم، مشکل خاصی در این بخش وجود نخواهد داشت. عناصر سکوبازی به یاری بخش ماجراجویی می‌شتابند و تا مدت‌ها بازی‌بار را سرگرم نگه می‌دارند.

اما یکی از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی من در بازی، پیدا کردن عتیقه‌های باستانی بود. این عتیقه‌ها نه تنها طراحی و جزئیات حیرت انگیزی دارند بلکه نکات جالب توجه داستانی را در خود گنجانده‌اند. با یک ماجراجویی ناب در مناطق زیبای بازی می‌توان به جمع آوری آن‌ها مشغول شد. البته فعالیت‌های بسیاری در انتظار بازی‌باز خواهند بود و اگر ذوق و شوق ایندیانا جونزی‌تان شعله‌ور شده، Tomb Raider شما را با آغوش باز می‌پذیرد!

نقد و بررسی بازی Tomb Raider: Definitive Edition، در مسیر تحول؛ یک بازخوانی فوق العاده

البته این ماجراجویی صرفاً برای عوامل سرگرم کننده‌ی بازی لحاظ نشده است. بخش ارتقای تجهیزات و مهارت‌های لاراکرافت در عین سادگی آنقدر خوب می‌باشد که تا مدت‌ها بساط ماجراجویی‌تان را فراهم می‌کند. برای ارتقای تجهیزات و مهارت‌های لارا کرافت بایستی به Base Camp‌ها مراجعه کنید. در این مکان‌ها می‌توانید به ارتقای تجهیزات لارا بپردازید و به جای جای نقشه هم تلپورت شوید. نقشه‌ی بازی هم بسیار کاربردی است تا این ماجراجویی دل پذیر، بی کم و کاست باشد.

از طرفی معماهای بازی، اگر چه ساده طراحی شده‌اند اما در مجموع رضایت بخش هستند. البته برخی از این معماها در مقبره‌هایی مخفی شده‌اند که باید با ماجراجویی آن‌ها را کشف کنید. به طور کلی بازی سرشار از فعالیت‌های مختلف است و ساعت‌ها سرگرمی می‌آفریند. حتی پس از پایان بازی می‌توان به این ماجراجویی ناب ادامه داد و فعالیت‌های نیمه تمام را به پایان رساند. بازخوانی Tomb Raider عنوانی شاخص و شایسته‌ی احترام می‌باشد. خالقان به درستی بازی را در مسیری تازه قرار داده‌اند و از فرمول بی نظیر آن تا سال‌ها می‌توانند بهره‌مند شوند.

Tomb Raider: Definitive Edition تفاوت گرافیکی

در بحث گرافیکی به راستی که Tomb Raider فوق العاده می‌باشد. فضاسازی هنرمندانه، سیر بصری کم نظیری را به ارمغان آورده است. محیط‌ها بسیار متنوع هستند و لذت ماجراجویی در بازی را دو چندان کرده‌اند. هر محیط معماری خاص خود را دارد و از حیث جزئیات بیداد می‌کند! در این میان جا دارد به محیط Shipwreck Beach نیز اشاره‌ای داشته باشم که در نوع خود بسیار تماشایی و به یاد ماندنی است.

در این نسخه‌ی ویژه، عناصر گرافیکی به روز شده‌اند تا تجربه‌ی دیداری‌مان بی کم و کاست باشد. فناوری فوق العاده‌ی TressFX هم که برای شبیه سازی موی لاراکرافت به کار رفته، همچنان تماشایی و قابل تحسین است. در مجموع Tomb Raider در بحث گرافیکی از عناوین فوق العاده‌ای است که همواره می‌توان محو تماشای آن شد.

تام رایدر 2013

صداگذاری و موسیقی هم مشکل خاصی ندارد. با وجود آنکه صدا پیشگی لارا کمی اغراق آمیز است اما در مجموع صدا پیشگان کاری قابل قبول را ارائه داده‌اند و صداگذاری محیطی نیز عالی از کار درآمده است. اگر چه در طول بازی با قطعه‌ای به یاد ماندنی مواجه نخواهید شد اما موسیقی کاری موثر و قابل قبول می‌باشد.

در نهایت Tomb Raider با وجود ضعف‌های داستانی و شخصیت پردازی، عنوانی بسیار مهم و رضایت بخش می‌باشد. بدون شک کریستال داینامیکس با بازخوانی توم رایدر، باری دیگر این سری جریان ساز را به اوج خود رسانده است.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

نوشتار مرتبط:  نقد و بررسی بازی Shadow of the Tomb Raider؛ پایانی بر یک 3گانه 

مهاجم مقبره لارا کرافت

FINAL VERDICT

In the end, Tomb Raider is a very important and satisfying title, despite the weaknesses of the story and characterization. Undoubtedly, Crystal Dynamics has once again reached the peak of this revolutionary series by rebooting Tomb Raider

SavisGame Score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها