God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

به جرأت می‌توان گفت کلاور استودیو، یکی از بهترین استودیوهای تاریخ گیم است. چرا که شاهکارهایی چون God Hand و Ōkami را ساخت. متاسفانه این استودیو در سال 2007 توسط کپکام بسته شد و همه‌ی بازی‌سازان این استودیو‌ی معروف از کپکام جدا شدند.

از مهم‌ترین افراد این استودیو می‌توان به شینجی میکامی، هیدکی کامیا، آتسوشی اینابا و هیرویوکی کوبایاشی اشاره کرد. در این بین فقط کوبایاشی در شرکت کپکام باقی ماند.

اما موضوع مورد بحث ما استودیو‌ی کلاور نیست. موضوع ما بازی زیبای GOD HAND است که در اواخر سال 2006 منتشر شد. رهبر ساخت این اثر کسی نبود جز مرد افسانه‌ای دنیای گیم استاد شینجی میکامی.

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

به جرأت می‌شود گفت این بازی یکی از نادیده گرفته شده‌ترین عناوین تاریخ گیم است. بازی با واکنش عالی منتقدها روبرو نشد و در نهایت با یک متای 70 به کار خود پایان داد. اما همیشه در فهرست بهترین عناوین PS2 یا برترین عناوین سبک بزن برو جلو (Beat ’em up) قرار گرفته است.

از این بازی همواره به عنوان یک بازی ساختارشکن نام می‌برند. البته چیز جدیدی هم نیست چون میکامی افسانه‌ای همواره آثار ساختار شکن و فراتر از زمان تحویل بازی‌بازها داده است!

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چرا God Hand یک شاهکار است و باید آن را تجربه کرد؟ عنوانی که نهایت اغراق در کار با مشت و لگد بود!

نوشتار مرتبط: چرا God Hand یکی از بهترین و تاثیرگذارترین عناوین سبک Beat ’em up است؟

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

1- سیستم کارآمد سطح دشواری بازی

در عنوان ساختارشکن God Hand چهار سطح دشواری وجود دارد. اما جدای از اینکه شما روی کدام درجه‌ی سختی بازی می‌کنید، میزان درجه‌ی سختی بر حسب توانایی‌های شما تغییر می‌کند. به عبارتی دیگر، اگر خوب و حرفه‌ای باشید دشمنان سریع‌تر و دقیق می‌شوند. اما اگر در مبارزه با دشمنان دچار مشکل شوید، کمی از قدرت آن‌ها کاسته می‌شود. به طور دقیق‌تر سیستم سطح دشواری بازی پویاست.

 

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

2- حرکت‌های کاملاً طراحی و تنظیم شده

بازی God Hand دو ویژگی دارد: انتخاب و خلاقیت! در این بازی بیش از 100 حرکت منحصر به فرد وجود دارد که بازی‌بازان می‌توانند روی دشمان نگون بخت اجرا کرده و از آن لذت ببرند.

 

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

3- ضربات سهمگین پا!

تا به حال شده که دوست داشته باشید به دشمن یا کسی که از آن متنفرید طوری ضربه بزنید که فرسنگ‌ها به هوا برود؟! عنوان God Hand این امکان را در اختیار شما می‌‌گذارد!

 

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

4- داشتن یک دوربین خوب

عناوین بزن برو جلو و هک اند اسلش احتیاج به یک دوربین مناسب دارند و در صورتی که این عنصر حیاتی در آن‌ها رعایت نشود به طور کلی تجربه‌ی بازی‌باز را خراب می‌کنند. به خصوص عناوینی که 3D هستند. به عنوان مثال عنوان Devil May Cry را با Ninja Gaiden 2 مقایسه کنید تا تفاوت عملکرد دوربین را در لذت انجام بازی دریابید.

خوشبختانه God Hand از دوربین روی شانه‌ی عنوان تاریخ ساز Resident Evil 4 استفاده می‌کند. البته دوربین به همان اندازه به شخصیت بازی نزدیک نیست. ولی دوربین از پشت و مایل به سمت راست است که باعث می‌شود بازی‌باز دید خوبی نسبت به محیط داشته باشد.

 

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

5- غولآخرهای متعادل

شینجی میکامی همواره به طراحی غولآخرهای زیبا، هوشمندانه و فک برانداز معروف بوده است. اما چیزی که در عناوین میکامی وجود دارد تعادل مابین شخصیت بازی و غولآخرهایی است که قرار است در طول بازی با آن‌ها روبرو شود. به عنوان مثال AZEL، یکی از غولآخرهای God Hand می‌تواند سرعت و حرکت شخصیبت اصلی یعنی Gene را محدود کند. اما در عین حال قهرمان ما همچنان می تواند حرکت کند و بازی باز از مبارزه کردن با او لذت خواهد برد.

نوشتار مرتبط: 4 دهه با استاد شینجی میکامی؛ سامورائی هنرمند صنعت بازی

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

6- الویس!

از بهترین و به یادماندنی‌ترین غولآخرهای بازی الویس است. واقعاً غولآخرهای God Hand طراحی منحصر به فردی دارند. و هر کدام دارای یک پیش زمینه و نکات داستانی جالبی هستند.

 

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

7- صداگذاری و موسیقی متن عالی

امروزه موسیقی و صداگذاری یکی از عوامل موفقیت یک عنوان محسوب می‌شوند. عنوان God Hand در این زمینه شاهکار است. از صداگذاری شخصیت‌های بازی تا موسیقی متن‌های بازی همگی شاهکار هستند.

 

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

The Ball Buster – 8

احتیاج به توضیح ندارد. یک حرکت ویران کننده!

 

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

9- سبک خاص بازی

بسیاری God Hand را یک بازی اکشن می‌دانند و فکر می‌کنند از آن دسته بازی‌هایی است که ممکن است به وفور تولید شوند. اشتباه محض است. God Hand یک اثر ویژ و خاص می‌باشد. مثل Double Dragon و Streets of Rage که دیگر تکرار نشدند. میکامی و تیم کلاور به خوبی در دل این سبک تقریباً فراموش شده‌ رفتند و یک شاهکار تحویل دادند.

 

God Hand؛ شاهکاری دیگر از شینجی میکامی

10- پایان بازی

God Hand یکی از بهترین پایان‌ها را دارد. عناوین میکامی همواره به پایان‌های باز شهرت داشته‌اند. با توجه به پایان بازی می‌توان انتظار داشت که در آینده ادامه‌ای برای آن توسط کپکام یا میکامی! ساخته شود. هر چند که بسیار بعید است.

در نهایت God Hand اثری است که شاید در زمان عرضه از سوی منتقدان با واکنش سردی روبرو شد اما پس از گذشت سال‌ها می‌شود فهمید که این بازی یکی از بهترین عناوین تاریخ Beat ’em up است و شاید روزی فقط خود شینجی میکامی بتواند اثری درخور توجه در این سبک عرضه کند.

شما این بازی را تجربه کرده‌اید؟ نظرتان در خصوص God Hand چیست؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها