نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم

نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم

من عاشق تریکو هستم و تریکو هم عاشق من است. بارها بر سر او فریاد کشیدم و بارها از دستوراتم سرپیچی کرد. برخی فکر می‌کنند The Last Guardian یک بازی است که به شکل صوتی هدایت می‌شود و با داد و فریاد پیش می‌رود. خیر چنین نیست. The Last Guardian مصداق بارز هنر است، از معدود عناوینی که بازی‌های ویدئویی را شایسته‌ی لقب هنر هشتم می‌کنند. نقد و بررسی چنین اثری مگر ممکن است؟ عنوانی که سراسر عشق، زیبایی و لحظات غیر قابل وصف است.

ستاره‌ی The Last Guardian بدون شک تریکوست. یک موجود غول‌پیکر، شگفت‌انگیز، احساساتی، شجاع، دوست داشتنی و یک رفیق واقعی. برای عده‌ای اما تریکو می‌تواند دلیل اصلی ترک اثر باشد. اما چگونه ممکن است؟

نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم

به نظر من The Last Guardian یکی از آثار بدیع و بدون همتای هنر است. اثری که قابل مقایسه با دیگر آثار نیست و تنها جایی که می‌توانید آن را تجربه کنید هنر هشتم است. بیش از 10 سال صرف ساخت این شاهکار شد و در لحظه‌ای که همه‌ی امیدها از بین رفته بود، شوهی یوشیدای دوست داشتنی جاودانه شد و خبر عرضه‌ی The Last Guardian برای PS4 را اعلام کرد. شوی (شو، لقب شوهی یوشیدا) دوست داشتنی یک گیمر بود و هنر را می‌شناخت. شاید اگر مدیران فعلی روی کار بودند خیلی راحت جلوی ساخت یک شاهکار را می‌گرفتند. همان‌طور که استودیو ژاپن بی نظیر را تعطیل کردند و زخم کاری را به بخش هنری این صنعت وارد کردند.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی Shadow of the Colossus

شاهکار هنر هشتم یادآور Ico و Shadow of the Colossus دیگر آثار استاد فامیتو اوئدا است. هنگامی که از تریکو بالا می‌روید کلوسی‌ها را به یاد خواهید آورد و هنگامی که بی دفاع بودن تریکو را می‌بینید بدون اختیار یوردا را به خاطر خواهید آورد. تریکو گویی تلفیقی است از یوردا و آگرو، همراهی وفادار ولی نیازمند به راهنمایی و هدایت فراوان.

نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم

تریکو یک قهرمان واقعی است. او به مانند یک برادر بزرگ‌تر خود را سپر بلا می‌کند، برخلافِ چیزی که در ابتدا به نظر می‌آید. درست سر بزنگاه او از راه می‌رسد و خود را فدا می‌کند. The Last Guardian مملو از لحظات شگفت‌انگیز، احساسی و باورنکردنی است که زاده‌ی یک شخصیت خیالی باورپذیر هستند. تریکو مشابهی در هنر هشتم ندارد و هنر هفتم هم از خلق چنین تجربه‌ای عاجز است. این تجربه فقط از دستان پر توان فامیتو اوئدا برمی‌آید. از جمله اشخاص انگشت شماری که هنر و احساسات را درک کرده‌اند و با آثارشان قلب مخاطب را می‌فشارند.

نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم

من عاشق تریکو هستم و هنگامی که به نظر لحظات پایانی The Last Guardian نزدیک می‌شد ترس عجیبی وجودم را فرا گرفته بود. چه بلایی بر سر رفیق پَر دار من خواهد آمد؟ موجودی که بدون هیچ سخنی قلبم را به تسخیر درآورد. همچنین رابطه‌ای زاده‌ی تعامل عمیقی است و در لحظه شکل نمی‌گیرد، همانند دنیای حقیقی شما برای هدایت شخصی که ارزشی برایتان ندارد، خود را به آب و آتش نمی‌زنید و بر سرش فریاد نمی‌کشید. این اعمال در The Last Guardian رابطه‌ را عمق می‌بخشد و در برخی مواقع ممکن است رفاقت قبل از شکوفا شدن پژمرده شود.

نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم

به عبارتی هدایت تریکو صبر زیادی می‌طلبد. شما کنترل مستقیم روی او ندارید و تنها ابزار شما داد و بی‌داد کردن و بالا پائین پریدن برای رساندن مفهوم به این موجود زنده است. به خاطر دارم چند باری حسابی از تریکو نا امید شده بودم، او اصلاََ توجهی به دستورات نمی‌کرد و به بازیگوشی مشغول بود. البته این کاملاََ طبیعی است چرا که شما با یک ربات طرف نیستید. تریکو به معنای واقعی کلمه جان دارد.

در طول بازی The Last Guardian برخی مواقع بود که به پیش‌روی فکر نمی‌کردم و فقط به تریکو خیره می‌شدم و محو حرکات پرهای او با هر وزش باد می‌شدم. به این فکر می‌کردم که چگونه تریکو را برای انجام یک کار به خصوص آموزش دهم. برخی اوقات او با اولین دستور کار را انجام می‌داد و گاهی نیاز به تکرار و آموزش بسیار داشت. تعامل با تریکو مانند این است که بخواهید به یک حیوان خانگی ترفندی را آموزش دهید. با این تفاوت که بقای شما به یادگیری او وابسته است.

نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم

در حقیقت مشکلات هدایت تریکو در The Last Guardian یکی از ایرادات جزئی بازی است. دوربین یکی از مشکلات بزرگ بازی است و چندین گلیچ را باعث می‌شود. در مقاطعی نیز با افت فریم مواجه شدم. اما هیچ اهمیتی به این موضوعات نمی‌دهم. نه برای این‌که عشق کورم کرده است. انتخاب من این است، هنر را بر ابعاد فنی ارجح می‌دانم.

من را ببخش که گفتم چند باری باعث نا امیدی شدی تریکو، تو بهترینی.

امتیاز ساویس‌گیم: 10 از 10

 

نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم

FINAL VERDICT

In fact, the difficulty of guiding Trico in The Last Guardian is one of the minor drawbacks of the game. The camera is one of the big problems in the game and causes several glitches. At times, I also encountered frame drop. But I do not care about these issues. Not because love has blinded me. My choice is, I prefer art to technical aspects

SavisGame Score: 10 out of 10

 

5 3 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها