معرفی استودیوهای بازی‌سازی؛ Remedy Entertainment

معرفی استودیوهای بازی‌سازی؛ Remedy Entertainment

(به قلم دکتر بهزاد کریمی و رضا خلف چعباوی)

استودیو‌ی Remedy Entertainment در سال 1995 در کشور فنلاند تاسیس شد. این استودیو اولین عنوان خود را با همکاری شرکت Apogee به نام Death Rally عرضه کرد. بعد از موفقیت نسبی این بازی دو طرف با همکاری یکدیگر یکی از جریان‌سازترین آثار تاریخ را خلق کردند. مکس پین نام عنوانی بود که توانست تاثیر به سزایی در هنرصنعت بازی بگذارد. عنوان Max Payne در سال 2001 برای پلتفرم‌های ایکس باکس، پلی استیشن 2 و کامپیوتر عرضه شد. و توانست نام خود را به عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ ثبت کند.

مکس پین با داشتن داستانی جذاب و قدرتمند، شخصیت پردازی عالی و گیم پلی خارق‌العاده‌ی خود تبدیل به یکی از بهترین آثار تاریخ و ژانر شوتر سوم شخص شد. مکس پین را می‌توان از نظر داستان انتقام و درگیری در یک توطئه، معرفی دموهای کامیک بوکی، سکانس‌های کابوس وار به یادماندنی، از نظر فضای غم انگیز، تاریک، آکنده از ناامیدی و محیط‌های سرد و تاریک، از نظر گیم پلی معرفی Bullet time برای نخستین بار، روند اکشن بی وقفه و از نظر گرافیک یک انقلاب در بازی‌های رایانه‌ای دانست. قابلیت Bullet time یا صحنه‌ی آهسته یکی از دستاوردهای مکس پین بود. به طوری که امروزه به عنوان یکی از قابلیت‌ها و عناصر مورد استفاده در عناوین بسیاری شده است.

 

معرفی استودیوهای بازی‌سازی؛ Remedy Entertainment

بعد از موفقیت قسمت اول مکس پین، Remedy Entertainment و Apogee به دلیل نیاز مالی تمام حق و حقوق بازی را به شرکت تیک تو واگذار و خود را آماده‌ی ساخت قسمت دوم بازی کردند. تا اینکه در سال 2003 قسمت دوم بازی مکس پین به بازار عرضه شد.

عنوان مکس پین 2 با وجود امتیازهای عالی و کیفیت بی نظیر بازی نتوانست به اندازه‌ی عنوان نخست بفروشد و از نظر تجاری ضعیف ظاهر شد. با این وجود عنوان مکس پین 2 به یک اثر درخشان دیگر در کارنامه استودیوی Remedy Entertainment تبدیل شد. مکس پین 2 را می‌توان از نظر داستان عشق و امید با تم پلیسی، از نظر فضای عاطفی، پرتب و تاب با محیط‌های مشابه بازی نخست، از نظر گیم پلی همکاری بین دو شخصیت اصلی و بهبود نسبی بازی اول و از نظر گرافیک تکامل بازی نخست و یک گام انقلابی دیگر نامید.

 

معرفی استودیوهای بازی‌سازی؛ Remedy Entertainment

در پی موفقیت‌های بی نظیر مکس پین استودیوی Remedy Entertainment تصمیم گرفت تا به سراغ خلق یک عنوان جدید برود. با شروع نسل هفتم بازی‌های رایانه‌ای مشخص شد که استودیوی Remedy Entertainment با همکاری ناشر بزرگ هنرصنعت بازی یعنی مایکروسافت در حال ساخت یک عنوان ترسناک به نام Alan Wake هستند. هر چند ساخت بازی بسیار زمان‌بر شد و 5 سال طول کشید و نتوانست از نظر تجاری هم به موفقیت خاصی برسد، اما تبدیل به یکی دیگر از آثار موفق استودیو Remedy Entertainment شد. سرانجام عنوان آلن ویک در سال 2010 برای کنسول ایکس باکس 360 منتشر شد.

آلن ویک با داشتن داستانی جذاب، استفاده از نبرد میان نور و تاریکی در مکانیزم گیم پلی، موسیقی و صداپیشگی قوی و مبارزه‌های جذاب تبدیل به یک اثر موفق و خوش ساخت در نسل هفتم بازی‌های رایانه‌ای شد. البته عنوان آلن ویک ایرادهایی از جمله محیط‌های تکراری و خسته کننده یا دشمنان یک شکل و انیمیشن‌های پرایراد شخصیت را هم داشت که باعث شدند با بازی بی نقصی طرف نباشیم. اما باید اعتراف کرد که عنوان آلن ویک یک اثر خاص و با کیفیت از Remedy Entertainment است.

 

در ادامه‌ی عرضه‌ی بازی آلن ویک، استودیوی Remedy Entertainment نسخه‌ی دیگری از این مجموعه را با نام Alan Wake’s American Nightmare در سال 2012 برای دو پلتفرم اکس باکس 360 و کامپیوتر عرضه کرد. عنوانی که هر چند در سطح و اندازه‌ی بازی اصلی ظاهر نشد اما دارای نکات مثبت فروانی است که باعث می‌شود عنوان Alan Wake’s American Nightmare در سطح یک عنوان خوب باشد و ارزش حداقل یک بار بازی کردن را داشته باشد.

بعد از عرضه ی Alan Wake’s American Nightmare مجموعه‌ی آلن ویک به خواب عمیقی فرو رفت و دیگر خبری از آن نشد. با وجود اینکه شایعاتی مبنی بر ساخت قسمت دوم به گوش می‌رسد اما نه شرکت مایکروسافت و نه استودیوی Remedy Entertainment هیچ کدام به صورت رسمی حرفی از ساخت نسخه‌ی دوم عنوان بی نظیر آلن ویک نزده‌اند.

 

پس از موفقیت‌های پی در پی که استودیو ریمدی با مکس پین و آلن ویک به دست آورد ساخت یک عنوان انحصاری دیگر را برای کنسول نسل هشتمی ایکس باکس وان شروع کردند. این عنوان که Quantum Break نام داشت هر چند نتوانست در سطح انتظارات ظاهر شود اما باید Remedy Entertainment را به خاطر خلق چنین اثری تحسین کرد.

نمی‌توان منکر آن شد که بازی دارای ایراداتی در بخش گیم پلی و طراحی مراحل است اما در عین حال یک بازی خاص، جدید و دوست داشتنیست و تجربه‌ی آن برای هر بازی‌بازی ضروری است. جلوه‌های گرافیکی عالی، داستان هیجان انگیز و درگیر کننده، تنوع در قدرت‌های کنترل زمان و ایده‌ی بازی کردن در نقش شخصت منفی بازی در بخش Junction از ویژگی‌های مثبت بازی کوانتوم بریک است.

 

معرفی استودیوهای بازی‌سازی؛ Remedy Entertainment

در ادامه Remedy Entertainment که در وضعیت خطرناکی قرار گرفته بود، تصمیم گرفت از ساخت بازی‌های انحصاری برای مایکروسافت دست بکشد. در همین راستا آن‌ها این بار بلندپروازی‌های کوانتوم بریک که شامل تلفیق سریال با دنیای بازی می‌شد را کنار گذاشتند و گیم پلی جذاب بازی را به عاریه گرفتند. 

ماحصل کار عنوان Control را پدید آورد که داستان جذاب و چند لایه را با گیم پلی گسترش یافته‌ی کوانتوم بریک تلفیق کرده بود. رمدی این بار بازی را برای همه‌ی پلتفرم‌های موجود عرضه کرد. از جمله PlayStation 4, Xbox One, Luna, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series X/S, Stadia. البته بازی اصلی ابتدا در سال 2019 برای کنسول‌های نسل هشتمی و کامپیوتر عرضه شد و در ادامه نسخه‌ی سایر پلتفرم‌ها منتشر گشت.

بازی Control که با همکاری 505 Games نشر یافته بود، توانست نظر مساعد منتقدان و بازی‌بازان را جلب کند. البته بازی به دلیل فیزیک‌محور بودن و ساختار خاص گیم پلی مشکلاتی روی کنسول‌های نسل هشتم داشت. که در ادامه با به روزرسانی‌های متعدد این مشکل هم برطرف شد.

اگر هنوز این بازی جذاب را تجربه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتماً نیم نگاهی به آن داشته باشید و این داستان درگیرکننده توأم با گیم پلی منحصر به فرد را از دست ندهید.

 

حتی اگر عناوینی چون الن ویک و کوانتوم بریک را نادیده بگیریم، Remedy Entertainment با سری مکس پین ره صد سال را یک شب رفت و نام خود را به عنوان یکی از استودیوهای برتر هنرصنعت بازی ثبت کرد.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها