معرفی استودیوهای بازی‌سازی: Santa Monica Studio؛ آغاز انتقام خونین

معرفی استودیوهای بازی‌سازی: Santa Monica Studio؛ آغاز انتقام خونین

(به قلم دکتر بهزاد کریمی)

سال ۲۰۰۵ یکی از بهترین و مهم‌ترین سال‌های هنر هشتم است. سالی که میکامی با رزیدنت ایول ۴ دنیای بازی‌ها را متحول کرد، دیوید کیج با فارنهایت جان تازه‌ای به سبک ماجرایی داد و فامیتو اوئدا با shadow of the colossus بعد دیگری از هنر هشتم را به همگان نشان داد. اما این همه‌ی ماجرا نبود. در همان سال یک استودیو‌ی تقریباً ناشناخته با حمایت شرکت محبوب سونی یکی از بهترین مجموعه بازی‌های تاریخ (god of war) را خلق کرد. نام استودیو Santa Monica بود.

استودیو‌ی Santa Monica در سال ۱۹۹۹ در کشور آمریکا تاسیس شد. مثل اکثر استودیوهای بازی‌سازی، سانتا مونیکا کار خود را با ساخت یک بازی نه چندان مطرح در سبک مسابقه‌ای به اسم Kinetica شروع کرد. عنوانی که هر چند نتوانست نبوغ و هنر جادویی Santa Monica را به رخ همگان بکشد اما موفقیت خوبی را برای آن به همراه آورد.

بازی Kinetica در سال ۲۰۰۱ برای پلتفرم PS2 منتشر شد. و با میانگین نمرات ۷۵ تحسین بعضی از وبسایت‌ها را به همراه داشت. هر چند عنوان Kinetica بازی خوش ساختی بود اما آن قدرت بازی‌سازی Santa Monica را نشان نداده بود. عنوان Kinetica به سانتا مونیکا نشان داد که باید برای جاودانه شدن به سراغ بازی و سبک دیگری بروند.

معرفی استودیوهای بازی‌سازی: Santa Monica Studio؛ آغاز انتقام خونین

تا اینکه در سال ۲۰۰۵ یکی از بهترین و محبوب‌ترین فرانچایزهای تاریخ به دست هنرمندان Santa Monica شکل گرفت. نام بازی God of War بود. خدای جنگ! فرانچایزی که تا به امروز پر فروش‌ترین و پر افتخارترین مجموعه بازی در سبک هک اند اسلش است. می‌توان گفت سال ۲۰۰۵ یکی از استثنایی‌ترین عناوین تاریخ عرضه شد. عنوانی که از نظر گرافیک تکنیکی در بالاترین سطح ممکن بود. از نظر گرافیک هنری با طراحی زیبا و جذاب شخصیت‌ها، محیط‌ها و اتمسفر استثنایی و موسیقی حماسی می‌درخشید.

شخصیت بی رحم اما پر ابهت و دوست داشتنی کریتوس نیز حسابی در دل مخاطبان نشست. و داستان و نوع روایتش که می‌توان آن را جزء آثار فاخر هنر هشتم به حساب آورد عنوان God of War را تبدیل به یکی دیگر از عناوین انحصاری موفق شرکت سونی و تاریخ بازی‌های ویدیویی کرد. عنوانی که با فروش عالی و میانگین نمرات ۹۴ افتخارات فراوانی را کسب کرد و از مراجعی معتبری مانند IGN و D.I.C.E AWARDS به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شد.

بعد از موفقیت چشم‌گیر قسمت اول Santa Monica به فکر ادامه‌ی این فرانچایز افتاد. در حالی که برخی‌ها فکر می‌کردند این عنوان از نظر داستانی به پایان رسیده است. سانتا مونیکا با عرضه‌ی قسمت دوم نشان داد که مجموعه‌ی بی نظیرش چه پتانسیلی برای ادامه دادن دارد. قسمت دوم دو سال بعد یعنی سال ۲۰۰۷ عرضه شد. و ادامه‌ای موفق و یک گام رو به جلو برای فرانچایز بود. قسمت دوم بازی همانند قسمت اول تبدیل به یکی دیگر از بهترین آثار سبک هک اند اسلش شد.

 

گرافیک، موسیقی و صداپیشگی، گیم پلی و داستان در بالاترین سطح ممکن بودند. و از عنوان God of War II یک هیولای بی نظیر در هنر هشتم ساخت! حالا دیگر Santa Monicaی دوست داشتنی تبدیل به یکی از استودیوهای برتر سونی شده بود. و سونی روی آن‌ها در نسل‌های بعد حساب ویژه‌ای باز کرده بود. نسل ششم را سانتامونیکا عالی به پایان برد و دو تا از بهترین عناوین سبک هک اند اسلش را به هنر هشتم تقدیم کرد.

اما این پایان کار مجموعه‌ی دوست داشتنی God of War نبود. مگر می‌شود در نسل هفتم با وجود کنسول قدرتمند PS3 عنوانی از فرانچایز زیبای خدای جنگ نداشته باشیم؟ مگر می‌شود کریتوس عزیز و بی کله را در نسل هفتم نبینیم؟ استودیوی Santa Monica با عرضه‌ی قسمت سوم خدای جنگ در سال ۲۰۱۰، یکی دیگر از آثار شاخص هنر هشتم و سبک هک اند اسلش را به ما هدیه کرد.

 

معرفی استودیوهای بازی‌سازی: Santa Monica Studio؛ آغاز انتقام خونین

به جرأت می‌توان شروع God of War III را یکی از بهترین و هیجان انگیز‌ترین شروع‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی نامید. سکانس ابتدای بازی با مبارزه‌ی نفس‌گیر با یکی از غولآخرهای بازی به نام پوسایدن شروع می‌شود. که واقعا نظیر مبارزه با این باس را در کمتر عنوانی می‌توان یافت. گرافیک خیره کننده، طراحی مراحل عالی، غولآخرهای جذاب، پرتعداد و میخکوب‌کننده که هر کدام از آن‌ها به شکل حماسی کارگردانی شده بودند. سلاح‌های بی‌نظیر و تنوع عالی، صداگذاری و آهنگ سازی سطح بالا عنوان God of War III را به پایانی شایسته، حماسی و به یادماندنی تبدیل کرد.

بعد از موفقیت قسمت سوم و اتمام داستان کریتوس کبیر، سازندگان خوش ذوق Santa Monica به سراغ ساخت قسمت فرعی از مجموعه‌ی خدای جنگ رفتند. نام این نسخه که Ascension نام داشت از نظر داستانی سرآغاز تمام ماجراهایی بود که ما آن را در طول ۳ نسخه‌ی اصلی و دو عنوان جانبی Chains of Olympus و Ghost of Sparta تجربه کردیم. هر چند این عنوان در سطح و اندازه‌های سه‌گانه‌ی اصلی نبود اما با وجود داشتن نکاتی مثبت نظیر گرافیک خیره کننده، پیشرفت سیستم مبارزات و معماهای جالب، از عناوین خوب نسل هفتم به حساب می‌آید.

معرفی استودیوهای بازی‌سازی: Santa Monica Studio؛ آغاز انتقام خونین

Santa Monica در نهایت سال 2018 با God of War مزد سال‌ها تلاش خود را گرفت. این بازی که گیم‌پلی خود را به طور کلی متحول کرده بود توانست انقلابی ظاهر شود. در پایان سال هم در رقابتی هیجان‌انگیز عنوان برترین بازی سال را از آن خود کرد. و در این بین عناوین بزرگی چون رد دد ردمپشن 2 را کنار زد. حال همگان منتظر دنباله‌ی این بازی فوق‌العاده هستند.

استودیوی Santa Monica غیر از عناوینی که آن‌ها را ساخته است، در عناوین دیگری هم نقش داشته است. عناوینی که یا بر آن‌ها نظارت مستقیم داشتند و یا عناوینی که در این استودیو ساخته شده‌اند. از مهم‌ترین این عناوین می‌توان به نسخه‌های فرعی و بسیار موفق خدای جنگ شامل Chains of Olympus و Ghost of Sparta اشاره کرد. که زیر نظر مستقیم سانتا مونیکا ساخته شده‌اند. و عناوین دیگر مانند flower , journey , Starhawk.

چه مخالف Santa Monica و فرانچایز محبوبش باشید چه موافقش، چه از آن لذت برده باشید چه نبرده باشید، چه به آن علاقه داشته باشید چه نداشته باشید، استودیو‌ی ‌سانتا مونیکا و فرانچایز افسانه‌ای God of War از بهترین استودیوها و مجموعه بازی‌های تاریخ هنر هشتم هستند. و نام سانتامونیکا و خدای جنگ تا ابد در ذهن همه‌ی بازی‌بازها حک شده است.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها