معرفی استودیوهای بازی‌سازی: Guerrilla Games، ترنم روزهای خوش جهنمی

Guerrilla Games

(به قلم دکتر بهزاد کریمی)

استودیو‌ی Guerrilla Games در سال ۲۰۰۰ در کشور هلند تاسیس شد. این استودیو همانند بعضی دیگر از استودیوهای زیر مجموعه‌ی سونی در ابتدا با نام دیگری به نام Lost Boys Games فعالیت می‌کرد. اما در اواسط سال ۲۰۰۳ به Guerrilla Games تغییر نام داد. استودیو‌ی گوریلا گیمز تا سال ۲۰۰۴ عناوین کوچک و موفقی را ساخته بود اما هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند آن طور که باید و شاید این استودیوی هلندی را مشهور کنند. تا اینکه در سال ۲۰۰۴ بخت به آن‌ها رو کرد. استودیوی خوش نام گوریلا گیمز با ساخت مجموعه‌ی کیلزون پلتفرم پلی استیشن و شرکت سونی را دارای یک مجموعه بازی انحصاری قدرتمند و جذاب در سبک تیراندازی اول شخص کرد.

Guerrilla Games

می‌توان سال ۲۰۰۴ را یک نقطه عطف برای Guerrilla Games به حساب آورد. چون در آن سال آن‌ها دو بازی اول شخص ساختند. اولین آن‌ها عنوان ShellShock: Nam ’67 بود. که برای پلتفرم‌های پلی استیشن دو، اکس باکس و کامپیوتر عرضه شد. دومین عنوان بازی کیلزون بود. که سرآغاز یکی از کالت‌ترین و بهترین مجموعه بازی‌های شوتر اول شخص هنر-صنعت بازی شد.

بازی کیلزون یک شوتر متفاوت بود. گیم پلی جذاب و داستانی جالب، گرافیکی خوب و اتمسفر منحصر به فرد. همه‌ی این‌ها بازی کیلزون را به سرعت در بین آثار هم سبک محبوب کرد. عنوان کیلزون فروش خوبی را هم تجربه کرد. و این باعث شد شرکت سونی با وجود نقدهای نه چندان مثبت به بازی شانس دیگری را به Guerrilla Games بدهد.

ناگفته نماند که Guerrilla Games عنوان Killzone: Liberation را هم برای کنسول دستی PSP ساخت. که با وجود سوم شخص بودن نمرات قابل قبولی از وبسایت‌ها گرفت. و می‌توان این عنوان را یکی از آثار برجسته‌ی شوتر سوم شخص به حساب آورد. شماره‌ی دوم مجموعه‌ی کیلزون در سال ۲۰۰۵ برای کنسول پلی استیشن ۳ معرفی شد. ساخت بازی ۴ سال به طول انجامید و در سال ۲۰۰۹ عرضه شد.

می‌توان کیلزون ۲ را سینمای‌یترین و جنجالی‌ترین بازی اول شخص کنسولی نامید. مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و جلوه‌های گرافیکی مدهوش کننده. گیم پلی چالشی و واقع‌گرایانه، هوش مصنوعی فوق‌العاده و رعایت تمام اصول سبک شوتر اول شخص. به همراه موسیقی حماسی و جلوه‌های صوتی بی‌نظیر بازی کیلزون ۲ را به یکی از بزرگ‌ترین عناوین اول شخص تاریخ بدل کرد. می‌توان گفت Guerrilla Games به تمام وعده‌هایی که درباره‌ی بازی داده بود عمل کرد. و یکی از بهترین شوترهای اول شخص تاریخ را ساخت.

Guerrilla Games killzone 2

بعد از این موفقیت بزرگ استودیوی هلندی Guerrilla Games ثابت کرد که موفقیت‌های شماره‌ی دوم تصادفی نبوده است. کیلزون ۳ را می‌توان در کنار آنچارتد ۳ بزرگ‌ترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن در سال ۲۰۱۱ دانست. یک اثر برجسته‌ی دیگر در سبک شوتر اول شخص. گرافیک فنی و هنری فوق‌العاده و گیم پلی چالشی اما جذاب و منحصر به فرد. جلوه‌های صوتی مناسب کیلزون 3 را دز زمره‌ی بهترین عناوین اول شخص هنر هشتم قرار می‌دهند.

بعد از ساخت دو نسخه‌ی بسیار عالی و به یادماندنی از سری کیلزون و آغاز نسل هشتم استودیوی‌ Guerrilla Games سراغ ساخت نسخه‌ای فرعی از مجموعه‌ی کیلزون رفت. هر چند عنوان درجه یک و شاهکاری از آب درنیامد و با 2 نسخه‌‌ی اخیر کیلزون فاصله‌ی بسیاری داشت، اما می‌توان آن را یکی از عناوین خوب کنسول PS4 در سال‌های آغازین قلمداد کرد. گرافیک این بازی کماکان مثال‌زدنی است.

Guerrilla Games killzone

استودیو‌ی Guerrilla Games که به دنبال یک چالش جدید و خلق یک IP‌ی جدید بود، با عنوان Horizon Zero Dawn این امر را محقق کرد. و به روزهای اوج خود بازگشت. عنوان Horizon Zero Dawn یک بازی اکشن نقش آفرینی است که با بازخورد عالی منتقدان مواجه شد. در حال حاضر نسخه‌ی جدید بازی برای PS4 و PS5 در دست ساخت است. گرافیک قدرتمند، داستان و دنیای متفاوت و گیم پلی خوب از ویژگی‌های عنوان هورایزون است.

Guerrilla Games horizon zero dawn

هر چند استودیوی Guerrilla Games تمامی عناوینش شاهکار نیستند، اما همان‌هایی که برچسب شاهکار را یدک می‌کشند چنان در قلب بازی‌بازها جای دارند که برای همیشه از آن‌ها به نیکی یاد می‌کنند. و تا ابد لذت و شیرینی آن‌ها را فراموش نخواهند کرد.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها