نقد و بررسی بازی Loco Roco 2؛ سفر به دوران کودکی

نقد و بررسی بازی Loco Roco 2؛ سفر به دوران کودکی

(به قلم حسن نصرالهی)

بعضی از بازی‌ها هستند که منتقد را بیچاره می‌کنند! نمی‌دانیم تکلیفمان با اثر چیست و نمی‌دانیم چگونه آن را شرح دهیم. واقعاً نمی‌توان بدون پشتوانه‌ی احساس و با قلمی نقد گونه به تشریح بعضی از آثار پرداخت. سوای مسائل فنی و بررسی‌های همیشگی، گاهی باید فرای عادات نقد نویسی، از پس احساس شخصی به اثر بپردازیم و تجربیات خودمان را به اشتراک بگذاریم. چون هر چقدر بخواهیم این دست آثار را تحلیل کنیم به ناگفته‌های بیشتری می‌رسیم. و به قول معروف همه چیز پیچیده‌تر خواهد شد. Loco Roco 2 با همین نام غریبش، جزو این دسته آثار است.

واقعاً نمی‌دانم که این نقاشی‌های بی نظیر و موجودات عجیب و غریب، چگونه جان گرفته‌اند تا ما را ساعت‌ها مدهوش خود کنند. به راستی که این نقاشی برآمده از ذهن و قلب خالق، به طرز عجیبی کودکانه و نشاط آور است. و ما را با لبخندی ناخودآگاه به نقاشی‌های دوران کودکیمان ارجاع می‌دهد. با این تفاوت که همه چیز به حرکت درآمده است. انگار با قهرمانان دوران کودکیمان همراه می‌شویم. و در خیال انگیزترین سفر ممکن، تجربه‌ای به یاد ماندنی را ثبت می‌کنیم. Loco Roco 2 پر از نوآوری است و خودش را به هیچ ژانری محدود نمی‌کند. اصلاً نمی‌دانیم که این گل زیبا و خوش رنگ و لعاب چگونه در این هنرصنعت روییده است!

نقد و بررسی بازی Loco Roco 2؛ سفر به دوران کودکی

فانتزی محض و پر از عناصر یگانه، بازی را به هیچ عنوان دیگری شبیه نمی‌کند. از وقتی کنترل لوکوروکوهای دوست داشتنی را بر عهده می‌گیرید تا موجودات خبیثی که وارد جهان آن‌ها شده‌اند را به بیرون برانید، خیلی زود متوجه می‌شوید که Loco Roco 2 در عین سادگی چه باورنکردنی گیراست. و همین داستان چند خطی چه غیر منتظره زیباست. در واقع اگر بخواهیم بازی را موزیکال ارزیابی کنیم به جرأت می‌توانیم آن را از بهترین‌های تاریخ معرفی کنیم. و اگر هم آن را سکو بازی بدانیم باز هم می‌توانیم آن را از برترین‌ها به شمار بیاوریم. این در حالی است که بازی‌باز کار خاصی در بازی انجام نمی‌دهد.

با زدن R1 لوکوروکوها به سمت راست هدایت می‌شوند، با L1 نیز آن‌ها به سمت چپ می‌روند. در واقع فعالیت‌های ساده‌ی این چنینی، شالوده‌ی گیم پلی را سر و شکل داده‌اند. اما همین اعمال ساده در یک سیر بصری دل گرم کننده و بی تکرار به جریان می‌افتد و طراحی مراحل نیز به نوبه‌ی خود شاهکار است.

لوکوروکوها مدام در مراحلی متفاوت و با سوژه‌ای خاص درگیر می‌شوند. شاید سیر پیشروی در Loco Roco 2 آسان باشد اما چالش‌ها و راه مخفی‌ها نیز پدیدار می‌شوند. و مدت زمان بازی را افزایش می‌دهند. هر چند خالقان برای شاد نگه داشتن شما، هیچ چیز دست و پا گیری در بازی قرار نداده‌اند تا مبادا لبخندی که در چهره‌ی شما نقش بسته است لحظه‌ای ناپدید شود. این حس بی مثال  که زنجیر وار در تمامی مراحل همراهتان است، باعث می‌شود خیلی ساده بازی را دوست داشته باشید. و با غریب‌ترین لحظه‌های گیمریتان، یک زندگی شاد و کودکانه را تجربه کنید. اما واژه‌ی ساده و دوست داشتنی چه توصیف مناسبی در وصف این بازی است. و سادگی بدون شک کلید واژه‌ی موفقیت در روند بکر این عنوان است. سادگی‌ای که کودک درونتان را بیدار می‌کند.

اما Loco Roco 2 به غیر از روند اصلی که زیبا و فراموش نشدنی از کار درآمده، پر از مینی گیم‌های مختلف و سرگرم کننده است که همیشه در دسترستان خواهند بود تا بتوانید رکوردهای‌های خودتان را بهبود ببخشید. همچنین می‌توان برای کامل کردن چالش‌های بازی، مراحل را بارها بازی کرد. تا ضمن تکمیل کردن مراحل، از این ضیافت دل چسب دیداری و شنیداری لذت فراوان برد.

موزیک‌ها به نوبه‌‌ای جادویی‌اند و بازی‌باز را به نحو عجیبی در بازی غوطه‌ور می‌کنند. در واقع بازی آنقدر غافلگیر کننده است که اصلاً یادتان می‌رود که روند آن در دراز مدت ممکن است کمی یکنواخت شود. و کنترل نیز گاهی سر ناسازگاری داشته باشد. اما به شما اطمینان می‌دهم که بازی از فرط رضایت شما را منفجر می‌کند!

اصلاً تا به حال فکر کرده‌اید که حباب‌های فکری دوران کودکی‌تان که تمام خیال‌هایتان در آن جمع شده بودند اگر تبدیل به بالون می‌شدند، شما را به کجا می‌بردند؟! جواب خیلی ساده است. دنیای دوست داشتنی لوکوروکوها! عنوانی که فرای هر نسبتی، آن قدر ارزشمند است که بتواند جزو پنج بازی برتر تاریخ PSP باشد. و از هر نظر ساده، دوست داشتنی و قابل تامل است. و بدون شک یک اثر هنری ارزشمند محسوب می‌شود. Loco Roco 2 به سادگی می‌تواند از افتخار آمیزترین تجربه‌های هر بازی‌بازی باشد. دارندگان PSP قطعاً باید این شاهکار را تجربه کنند. و از بازی کردن این اثر ناب هنری غافل نشوند. چون مطمئن باشید لوکوروکوها میزبانی فراموش نشدنی برایتان خواهند بود.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از 10

 

نقد و بررسی بازی Loco Roco 2؛ سفر به دوران کودکی

FINAL VERDICT

Have you ever wondered where the bubbles of your childhood, where all your fantasies were gathered, would take you if they turned into a balloon?! The answer is very simple. The lovely world of LocoRocos! A title that, beyond any proportion, is valuable enough to be one of the top five games in PSP history. And in every way it is simple, lovely and thought-provoking. And it is undoubtedly a valuable work of art. Loco Roco 2 can easily be one of the most proud experiences of any gamer. PSP owners should definitely try this masterpiece. And do not neglect playing this pure work of art. Because you can be sure that LocoRocos will be an unforgettable host for you

SavisGame Score: 9 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها