نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops Cold War

نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops Cold War

هر کسی به نوعی با بازی‌های ویدئویی در ارتباط بوده باشد، بدون شک نام Call of Duty به گوشش خورده است. ولو اینکه به صورت کاملاً سطحی و گذرا بوده باشد. اکتیویژن این فرانچایز را برای مقابله با شاهکار آن دوره‌ی الکترونیک آرتز یعنی Medal of Honor خلق کرد. فرانچایزی که در طول سال‌ها توانسته توجه ذائقه‌های مختلفی را صرفنظر از سن و سال به خود معطوف کند.

از زمان عرضه‌ی Modern Warfare اصلی، این فرانچایز توانسته است خود را به عنوان استاندارد طلائی در این سبک تثبیت کند. و حتی مرزهای دنیای بازی‌ را جابه‌جا کند. و به یک قله برای بازی‌های هم سبک مبدل شود. فرانچایز Call of Duty به نوعی به جزئی از فرهنگ عامه مبدل شده است. بازی‌های مختلف این مجموعه سالیانه رکوردها را جابه‌جا می‌کنند و سنگ محک جدیدی را بر جای می‌گذارند. کافی است نگاهی به همین عنوان بتل رویال اخیر بیاندازیم. وارزون در مدت زمان اندکی بالای 50 میلیون کاربر فعال به خود جذب کرده است. و شانه به شانه‌ی عناوین دیگر این سبک می‌زند. عناوینی که این جایگاه را پس از سال‌ها پشتیبانی دائم به دست آورده‌اند.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops Cold War

راز این مقبولیت عمومی چیست؟ شاید پاسخ این سؤال کلی چند شاخه باشد. اما بدون شک در دسترس‌ترین آن‌ها در گیم‌پلی جذاب و سرگرم کننده‌ی این فرانچایز نهفته است. درست است که این وسط ایراداتی هم به Call of Duty وارد است. همانند این نکته که این فرانچایز صرفاً یک فرمول را سالیانه تکرار می‌کند. اما حقیقت این است که این مجموعه بین 3 تیم متفاوت در گردش است. و هر تیم به فراخور ذوق خود بخش جدیدی به آن می‌افزاید. و آن را بسته به زمانه به‌روز می‌کند.

البته این وسط برخی از استودیوها هم پا را فراتر گذاشته‌اند. به عنوان مثال نسخه‌ی سال گذشته‌ی Infinity Ward که به نوعی قصد داشت فرانچایز را بازآفرینی کند. تغییرات به قدری گسترده بود که پایه و اساس فرانچایز دچار تغییر شده بود. البته که این تغییرات به مذاق جوان‌ترها خوش آمد ولی طرفداران قدیمی مجموعه را آزرده خاطر کرد. چرا که آن حس و حال همیشگی را در بازی نمی‌یافتند.

بازی Modern Warfare مجموعه را وارد وادی واقعگرایی کرده بود. دوران مبارزات نزدیک و فشرده در Nuketown یا Rust به پایان رسیده بود. و شما می‌بایست مواردی همچون تغییر جهت گلوله‌ها و عناصر محیطی را در نظر می‌گرفتید. یا شاید هم نیاز بود که اسلحه‌ی مناسب با سبک بازی خودتان بسازید. ساخت نسخه‌ی جدید اما به Treyarch رسیده بود. یکی از استودیوهای اصلی ساخت این فرانچایز، پایه‌گذاران زيرمجموعه‌ی Black Ops و خالقان بخش جذاب و پرطرفدار زامبی.

نام این نسخه Call of Duty Black Ops Cold War است. نسخه‌ای که دو وظيفه‌ی خطیر بر عهده داشت. اولی بازگرداندن مجموعه به ریشه‌ها و دومی ورود به نسل جدید. وظيفه‌ی نخست که به خوبی انجام گرفت. داستان به دوران جنگ سرد بازگشته بود. یعنی دوران درگیری ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی. برخلافِ نسخه‌های بلک آپس 2 و 3 که حال و هوای سایبرپانکی به خود گرفته بودند. داستان مستقیماََ دنباله‌ی بلک آپس نخست می‌باشد. با همان حال و هوا و شخصیت‌های کلاسیک.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops Cold War

درگیری قدرت‌های جهانی آن دوره بالا گرفته است. و سایه‌ی شوم جنگ هسته‌ای جهان را فراگرفته است. شخصی که این آتش زیر خاکستر را شعله‌ور می‌کند کسی نیست جز پرسئوس. یک نیروی سابق KGB و یکی از افرادی که تاریک‌ترین دوران جنگ ویتنام را رقم زده بود. حال به دنبال فعال کردن کلاهک‌های هسته‌ای می‌باشد. اتفاقی که در صورت رخ دادن نیمی از اروپا را با خاک یکسان می‌کرد.

در این ملغمه رئیس جمهور وقت ایالات متحده رونالد ریگان در جستجوی مأموران ویژه‌ی CIA است که توسط شخص مرموزی به اسم راسل ادلر هدایت می‌شوند. یک کهنه سرباز جنگ ویتنام که برای رودررو شدن با پرسئوس انگیزه‌ی شخصی کم ندارد. شخصی که معرفی کردیم برگرفته از بازیگر معروف رابرت ردفورد می‌باشد. نمونه‌ی یک مرد مصمم و جدی که برای رسیدن به هدف حتی حاضر است از محدودیت‌های قانونی هم پا فراتر گذارد.

در کنار ادلر ما چهره‌های آشنا هم کم نداریم. مأمور ویژه جیسون هادسون، هلن پارک از MI6 و شخصیت‌های افسانه‌ای سرهنگ فرانک وودز و الکس میسون. شیوه‌ای که Treyarch و Raven Software برای بازآفرینی Call of Duty گرفتند به مراتب با شیوه‌ی Infinity Ward در Modern Warfare فرق می‌کند.

نسخه‌ی گذشته سعی داشت یک تجربه‌ی وحشتناک با داستانی شعاری را به خورد مخاطب دهد. در صورتی که Call of Duty Black Ops Cold War یک داستان کلاسیک دهه‌ی 80 میلادی را تعریف می‌کند. با پایان‌بندی هیجان‌انگیز و شوکه کننده.

اگر گفتن این نکته که Call of Duty Black Ops Cold War خطی‌ترین تجربه‌ی ممکن را در این مجموعه ارائه می‌دهد، درست باشد، ذکر این نکته هم جایز است که این نسخه تنوع فوق‌العاده‌ای در گیم‌پلی ایجاد کرده است. از مراحل مخفی‌کاری گرفته تا مراحل سراسر اکشن. همچنين می‌شود به قابلیت جدید انتخاب دیالوگ به بازی اشاره کرد. انتخاب‌هایی که تصمیم مستقیمی بر داستان و پیامدهای آن خواهند گذاشت.

به طور کلی تجربه‌ی کمپین بازی چیزی حدود 5،6 ساعت به طول خواهد انجامید. و با یک کمپین نسبتاََ خوبی طرف هستیم. مثل همیشه یک تجربه‌ی خوش ریتم با دوز هیجان بالا و صحنه‌های کارگردانی شده طرف هستیم. همان صحنه‌هایی که سال‌هاست با آن‌ها آشنا شده‌ایم و به نوعی به امضای سری بدل شده‌اند.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops Cold War

بازیکن در این بازی نقش Bell را بر عهده خواهد داشت. یک شخصیت با قابلیت شخصی‌سازی بالا که حتی مهارت‌های آن را هم می‌توانید انتخاب کنید. از یک متخصص مواد منفجره و سلاح‌های سنگین گرفته تا کلاس‌های مختلف دیگر.

نکته‌ی جالب در این خصوص اینجاست که انتخاب شما روی گیم‌پلی بازی نیز تأثیر خواهد گذاشت. و این به لطف سیستم جدیدی است که اکتیویژن پیاده‌سازی کرده است. این را با قابلیت انتخاب دیالوگ ترکیب کنید تا متوجه ارزش تکرار بالای Cold War شوید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید بازی Operations Center می‌باشد. که شما می‌توانید پس از پایان مراحل اصلی به آن‌جا مراجعه کنید و به نوعی حکم پایگاه مرکزی را دارد. در این بخش می‌توانید با همراهان خود تعامل کنید، پازل‌های داستانی را کنار هم بچینید و اطلاعات در خصوص پرسئوس و یارانش را رمزگشایی کنید. این ویژگی بدون شک عمق بیشتری به بخش تک نفره‌ی بازی افزوده است. و انجام این موارد به علاوه‌ی مراحل جانبی می‌تواند داستان را به طرز قابل ملاحظه‌ای تغییر دهد.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops Cold War

به طور کلی بخش کمپین Call of Duty Black Ops Cold War رضایت ما را جلب کرد. Treyarch و Raven Software یک داستان پر پیچ و خم را برای ما تدارک دیده‌اند که علی‌رغم این‌که در نهایت یک تجربه‌ی خطی را ارائه می‌دهد، اما اقدام آن‌ها برای احترام به انتخاب بازی‌بازان ستودنی است. اما به طور کلی که بخواهیم حساب کنیم بخش داستانی همیشه بخش کوچکی از مجموعه‌ی Call of Duty بوده است. و اکتیویژن سرمایه‌گذاری اصلی را در بخش رقابتی و چندنفره انجام می‌دهد. طبق معمول بخش چند نفره‌ی بازی حسابی غنی است. اما قبل از پرداختن به بخش‌های مختلف اجازه دهید به رویکرد متفاوت Treyarch به نسبت گیم‌پلی Modern Warfare و وارزون اشاره کنیم.

اجازه دهید هدفی که در ابتدا به آن اشاره کردیم را خاطرنشان کنم. هدف بازگشت به ریشه‌های مجموعه بود نه اقدامی که در نسخه‌ی پیشین صورت گرفت. استودیوی کالیفرنیایی در به سرانجام رساندن این هدف کاملاً موفق عمل کرده است. از همان ثانیه‌های ابتدایی یاد و خاطره‌های مجموعه‌های کلاسیک که صدها ساعت را به تجربه‌ی آن‌ها مشغول بودید به خاطر خواهید آورد. گیم‌پلی واقعگرایانه و تاکتیکی که در قسمت گذشته باب شده بود را فراموش کنید. این یک Call of Duty اصیل است. Call of Duty Black Ops Cold War همان بخش چندنفره‌ی فوق سرعتی و رقابتی را ارائه می‌دهد. نقشه‌های کوچک و فشرده که عکس‌العمل سریع در میدان نبرد زنده و مرده را تعیین می‌کند.

بهش فکر کنید، نقطه قوت Call of Duty چه بود؟ یک گیم پلی سرعتی، در دسترس و بدون اضافات واقعگرایانه که Modern Warfare سعی در تزریق آن‌ها داشت. Treyarch این نکته را به خوبی درک کرده است. و همان گیم پلی را ارائه کرده است که یادگرفتن آن آسان اما استاد شدن در آن ساعت‌ها زمان نیاز دارد.

حرکت کاملاً روان صورت می‌گیرد و کنترل کاملاً هماهنگ است. سلاح‌های مختلف حس و حال مختلفی را ارائه می‌دهند و دست شما در انتخاب انواع آن‌ها باز است. بخش شخصی‌سازی هم بازگشته است تا شما را در شخصی‌سازی سلاح‌ها کاملاً آزاد بگذارد.

پیشرفت در این بخش همانند گذشته مبتنی بر کسب امتیازات ناشی از اعمال مختلف است. و این پیشرفت همیشه جایزه به همراه خواهد داشت. چه این جایزه سلاح جدید باشد و چه قابلیت و ویژگی جدید.

در مجموع می‌توان گفت که بخش چندنفره‌ی Call of Duty Black Ops Cold War همان تجربه‌ی دلچسب گذشته را ارائه می‌دهد. تجربه‌ای که با اضافه‌کردن بخش‌های جدیدی همچون Escort VIP و Assault Squad می‌تواند صدها ساعت شما را بدون احساس خستگی سرگرم کند.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops Cold War

اما مثل همیشه بخش زامبی نیز حضور دارد. بخشی که ابداع همین Treyarch بود. حال طبق معمول با نقشه‌ای جدید و اضافاتی که به عمق این بخش افزوده است. برخلاف گذشته این‌بار پیشرفت در بخش چندنفره‌ و زامبی به نوعی به هم مرتبط است. به عبارت بهتر شما می‌توانید loadout محبوبتان از بخش چندنفره را به این بخش هم بیاورید. به جای شروع از یک کلت معمولی با سلاح محبوبتان دمار از روزگار زامبی‌ها درآورید. چه از این بهتر؟

 از بعد فنی ماجرا Call of Duty Black Ops Cold War از موتور بازی‌سازی IW که در نسخه‌ی پیشین آن کیفیت بالا را ارائه داده بود بهره می‌برد. کیفیت بصری مثل همیشه خیره‌کننده است و بهینه‌سازی هم انصافاً جای گله‌ای باقی نگذاشته است. بازی حتی در سنگین‌ترین صحنه‌ها هم کاملاً روان اجرا می‌شود. نیازی به گفتن نیست که مثل همیشه بهترین نسخه، نسخه‌ی PC است. و البته کنسول‌های جدید. اما اگر ترس اجرای نامناسب بازی روی کنسول نسل هشتمی خواب از سرتان پرانده، باید بگویم که آسوده بخوابید.

نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops Cold War

در نهایت Call of Duty Black Ops Cold War یادآور سال‌های طلائی این فرانچایز است. بازگشتی باشکوه که تمام جوانب را رعایت کرده است. Treyarch باری دیگر ثابت کرد که بلد کار است. اگر نسخه‌ی اصلی Black Ops خوشتان آمده بود این بازی دقیقاً مناسب شماست. اما اگر از دیرباز ارتباط خوبی با این فرانچایز نداشته‌اید سخت است که این شماره دیدگاهتان را تغییر دهد.

امتیاز ساویس‌گیم: 9 از ‌10

 

FINAL VERDICT

Finally, Call of Duty Black Ops Cold War is reminiscent of the franchise’s golden years. A glorious return that has taken into account all aspects. Treyarch once again proved that they know the rules. If you liked the original Black Ops, this game is for you

SavisGame score: 9 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها