فومیتو اوئدا (Fumito Ueda) (زاده ۱۹ آوریل ۱۹۷۰) یک طراح بازیهای ویدیویی ژاپنی است که بیشتر به خاطر کارگردانی و طراحی بازیهای ICO (ایکو) در سال ۲۰۰۱ و Shadow of the Colossus (سایه کلوسوس) در سال ۲۰۰۵ شناخته میشود. او این بازیها را در زمان رهبری تیم ICO در استودیو ژاپن سونی خلق کرد. آخرین اثر او، The Last Guardian (آخرین نگهبان) نیز در سال ۲۰۱۶ از طریق شرکت خودش، GenDesign منتشر شد.
بازیهای اوئدا با فضایی خاص و هنری شناخته میشوند و به همین دلیل طرفداران پرشور و وفاداری پیدا کردهاند. او در طراحی بازیهایش از داستانپردازی کمحرف و زبانهای خیالی استفاده میکند و نورپردازی در بازیهای او اغلب درخشان و با رنگهای کماشباع است. به همین دلیل، برخی او را یک بازیساز و هنرمند صاحبسبک دنیای بازیهای ویدیویی میدانند.
اوایل زندگی و ورود به دنیای بازیسازی
اوئدا در Tatsuno به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۳ از دانشگاه هنرهای اوساکا فارغالتحصیل شد. او در ابتدا تلاش کرد تا به عنوان یک هنرمند بصری زندگی خود را بگذراند. اما در سال ۱۹۹۵ تصمیم گرفت وارد صنعت بازیهای ویدیویی شود. او به شرکت WARP پیوست و روی انیمیشن بازی Enemy Zero برای Sega Saturn زیر نظر کارگردان کنجی اینو کار کرد.
در سال ۱۹۹۷ اوئدا به Sony Computer Entertainment پیوست و شروع به کار روی بازی Ico کرد. پس از موفقیت ICO، اوئدا و تیم کوچک او که به Team ICO شهرت داشتند، ساخت شاهکار دیگرشان، Shadow of the Colossus را آغاز کردند.
مرتبط: آخرین حامی هنر؛ تحلیل زیبایی شناسی The Last Guardian
بازیهای ماندگار و تاسیس GenDesign
در نهایت در سال ۲۰۱۱ اوئدا سونی را ترک کرد، هرچند برای تکمیل The Last Guardian همچنان با آنها همکاری میکرد. در اواسط سال ۲۰۱۴ او شرکت GenDesign را با همراهی اعضای سابق Team ICO تاسیس کرد تا ساخت آخرین نگهبان را به سرانجام برساند.
در سال ۲۰۱۸، اوئدا اعلام کرد که استودیو آنها در حال طراحی یک بازی جدید است و بودجه ساخت آن توسط شرکت سرمایهگذاری Kowloon Nights تامین میشود. دو سال بعد، در سال ۲۰۲۰، شرکت Epic Games اعلام کرد که به طور کامل هزینه ساخت بازی جدید اوئدا را برعهده میگیرد و سود بازی به طور مساوی بین دو شرکت تقسیم خواهد شد.
سبک و تاثیرگذاری فومیتو اوئدا
خود اوئدا در کودکی بسیار کنجکاو بود و به گفتهی خودش از تماشای موجودات زنده و ساخت انیمیشن لذت میبرد. او همچنین در مدرسه به هنر علاقهی خاصی داشت. اوئدا میگوید:
«اگر در صنعت بازی نبودم، دوست داشتم یک هنرمند کلاسیک میشدم. با این حال، من نه تنها بازیها بلکه هر چیزی را که بیانگر هنری باشد، مانند فیلمها، رمانها یا مانگا، به عنوان شکلی از هنر میبینم.»
بازیهای اوئدا دارای سبک بصری منحصر به فردی هستند که خود او آن را «طراحی با کم کردن» توصیف میکند. منظرههای ساده، نورپردازی درخشان و داستانهای مینیمالیستی به بازیهای او فضایی شخصی و متمایز بخشیده است.
علاوه بر موارد گفته شده، اوئدا معتقد است که در بازیهای ویدیویی، ابتدا باید ایدههایی برای گیمپلی (شیوهی بازی) شکل بگیرد و سپس با داستان بازی تکمیل شود.
تاثیر اوئدا در صنعت بازیهای ویدیویی انکارناپذیر است. در سال ۲۰۰۸، وبسایت IGN او را به عنوان یکی از ۱۰۰ سازنده برتر بازیهای تاریخ معرفی کرد و دلیل این انتخاب را «خلق فضاهای پازلی با اتمسفری خاص با شخصیتهای کمحرف یا بیکلام» عنوان کرد. این وبسایت همچنین اشاره کرد که بازیهای اوئدا «احساس تنهایی» را به مخاطب القا میکنند اما در عین حال، «امیدبخش» هستند و شخصیتهای اصلی بازی در تلاشاند تا از «زندانهای فرسوده و تزیینی» خود رهایی یابند.
همچنین بخوانید: بیوگرافی دیوید کیج | کارگردان مؤلف هنر هشتم
بازیهای فومیتو اوئدا
در جدول زیر میتوانید لیستی از بازیهایی که فومیتو اوئدا در ساخت آنها نقش داشته است را مشاهده کنید:
- سال – عنوان بازی – نقش
- ۱۹۹۶ – D no Shokutaku: Director’s Cut – انیماتور
- ۱۹۹۷ – Enemy Zero – انیماتور سیجیآی
- ۲۰۰۱ – Ico – کارگردان، طراح بازی، انیماتور کلیدی، طراح شخصیت
- ۲۰۰۵ – Shadow of the Colossus – کارگردان، طراح بازی، نویسنده
- ۲۰۱۶ – The Last Guardian – کارگردان، تهیهکننده، طراح بازی، طراح روایت
آیندهی فومیتو اوئدا
با اینکه هنوز اطلاعات زیادی از بازی جدید اوئدا در دسترس نیست، اما با توجه به سابقهی درخشان او و حمایت مالی شرکت Epic Games، میتوان انتظار یک شاهکار دیگر را از این چهرهی ماندگار دنیای بازیهای ویدیویی داشت. مقالات بازی ساویسگیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحهی اینستاگرام ساویسگیم را دنبال کنید. همچنین میتوانید ویدیوهای گیم پلی بازیهای مختلف را در کانال یوتیوب ساویسگیم تماشا کنید.
بیشتر بخوانید:
نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم
10 طراح بازی برتر تاریخ؛ معرفی بازیسازان سرشناس هنر-صنعت دنیای بازی
7 بازی شگفتانگیزی که همیشه نادیده گرفته میشوند
نقد و بررسی بازی Ico | درخشش ابدی یک ذهن پاک
جرج میلر کارگردان فیلم Mad Max از بازی سال ۲۰۱۵ راضی نیست