(به قلم محمدرضا سیاری)
تمام کردن نسخهی ریمستر Vanquish، بهانهی خوبی برای من بود تا مقالهای در مورد یکی از خاصترین تجربههای عمرم جمعآوری کنم. عنوانی که توسط بازیساز افسانهای هنرصنعت بازی، شینجی میکامی ساخته شده و جزو سه اثر مهم او میباشد.
بازی Vanquish حاصل قرارداد سگا با PlatinumGames است. قراردادی که پلاتینیوم گیمز را موظف به تولید چهار بازی Vanquish، Bayonetta، Infinite Space و MadWorld برای سگا میکرد. بدون شک بازی Vanquish در کنار خواهر دوقلوی خودش بایونتا، بزرگترین کمک را برای بقای پلاتینیوم گیمز تازه تاسیس شده کردند. اکنون 11 سال از عرضهی این دو عنوان میگذرد. درحالی که سگا با عرضهی کالکشن، نسخههای ریمستر بایونتا و ونکوئیش را با کیفیت بصری بهتر و نرخ 60 فریم بر ثانیه عرضه کرده و بهترین تجربهی فنی این دو عنوان را به هوادارن هدیه داده است.
جالب است که بعد از گذشت 11 سال از انتشار Vanquish، این بازی همچنان خاصترین عنوان اکشن تاریخ میباشد. و نه پلاتینیوم و نه هیچ استودیوی دیگری، نتوانستند عنوانی که همان حس را داشته باشد ارائه کنند. در این مقاله نگاهی به گذشته میاندازیم تا ببینیم چرا Vanquish خاصترین بازی اکشنی است که این هنرصنعت تاکنون به خود دیده است.
مرتبط: چرا باید Vanquish 2 ساخته شود؟
1– شخصیت پردازی منحصر به فرد
یکی از ویژگیهای بارز فیلمها، انیمیشنها و بازیهای محبوب ژاپنی شخصیتهایشان هستند. شخصیتهایی که با ظاهری عجیب و اخلاق خاص خود توجه همگان را به خود جلب میکنند. شخصیت اصلی Vanquish، سم نیز از این قاعده مستثنی نیست. مردی که یک زره عجیب و غریب به نام ARS بر تن دارد. زرهی تواناییهای او را تقویت می کند. سم از اعتماد به نفس و شجاعت فوقالعاده بالایی برخوردار است، به گونهای که دشمنان قدرتمند خود را تحقیر و به آنان فحاشی میکند. و نه تنها از کار خود نمیترسد بلکه از آن لذت هم میبرد! اینکه سم در شرایط دشوار لبخند بزند یا در شرایط استرسزا به راحتی سیگار بکشد، نشان از آرامش و قدرت درونی فوقالعادهی اوست.
2– محیطهای متنوع
یکی از مهمترین نقاط قوت Vanquish محیطهای متنوع آن است. شما در طول تجربهی خود با یکی از متنوعترین مجموعه محیطهای تاریخ بازیها تا به امروز مواجه خواهید شد. از مکانهای خالی در زمین گرفته تا ایستگاههای فضایی، جنگل و دشتهایی که فناوری انسانی به آنها راه پیدا کرده و میدان جنگ و غیره همگی در ونکوئیش موجود هستند. این در حالی است که اکثر عناوین علمی تخیلی در محیطهای شبیه به هم به سر میبرند. این محیطها به جز تنوع بالا با هوشمندی هرچه تمامتر طراحی شدهاند و تمام سکوها، سنگها و موانع به شکلی جایگذاری شدهاند که تجربهی گیم پلی را بهتر میسازند. در کنار تمام این موارد، این محیطها بسیار زیبا و چشمنواز هستند.
همچنین بخوانید: رگبار تیرهای آتشین؛ چگونه Vanquish شوتر سوم شخص را بازتعریف کرد
3- داستان جذاب
یک داستان خوب برای یک بازی ویدیویی چگونه باید باشد؟ من تصور میکنم بهترین داستانهای بازیهای ویدیویی، داستانهایی هستند که بتوانند به خوبی به گیم پلی بازی جهت بدهند. داستانهایی از این دست میتوانند به تکامل و جذابیت گیم پلی بازی کمک موثری کنند. اما در نقطه مقابل داستانهایی هستند که در برابر گیم پلی میایستند تا خود را بهتر نمایان کنند. Vanquish نمونهی کاملی از دستهی اول داستانهاست.
داستان Vanquish به خوبی با گیم پلی آن تطابق دارد و باعث رشد و بالندگی گیم پلی میشود. و در عین حال شما را تا ثانیهی آخر پای بازی نگه میدارد. داستان بازی در آینده رخ میدهد. زمانی که در اثر رشد زیاد جمعیت انسانها، منابع طبیعی برای زندگی کم آمده و کشورها بر سر منابع با یک دیگر میجنگند. در همین زمان ایالات متحده برای بهبود شرایط، ایستگاه فضایی به نام پرویدنس را پرتاب میکند.
این ایستگاه فضایی مجهز به یک مبدل امواج مایکروویو است که میتواند منبع تامین انرژی پایداری باشد. همزمان با این اتفاق، دولت روسیه در اثر کودتایی از بین میرود و سازمانی به نام نظم روس کنترل کشور را به دست میگیرد. این سازمان کنترل پروویندس را به دست میگیرد و سعی میکند با استفاده از امواج مایکروویو آن، شهر سان فرانسیسکو را از زمین محو کند. در همین زمان است که سم وارد ماجرا شده و داستان Vanquish شروع میشود.
بیشتر بخوانید: شوتر به سبک میکامی؛ Vanquish رگبار گلوله و لذت آشوب
4- مبارزات انقلابی
مهمترین بخش هر بازی ویدیویی گیم پلی است. و مهمترین نقطه قوت Vanquish که آن را تبدیل به اثری جاودانه و بی مانند میکند، سیستم مبارزات فوقالعادهی این عنوان است. برای شروع با فرمول رایج بازیهای تیراندازی سوم شخص شروع میکنیم. تقریباً تمام بازیهای تیراندازی سوم شخص امروزی از فرمولی استفاده میکنند که مجموعهی Gears of War آغاز کنندهی آن بود. نکته ای که به مبارزات سری GeoW هویت می دهد در واقع سیستم فوق العاده و انقلابی کاورگیری آن بود.
به طور کلی مبارزات Gears of War از این فرمول استفاده میکند: در زمان مناسب کاور بگیر، وقتی دشمن تعلل کرد از کاور خارج شو و به آن شلیک کن. اما Vanquish عنوانی بود که کاملاً برخلاف این فرمول پیش رفت. زره ARS به شما توانایی به نام راکت بوست را میدهد. این توانایی پایه و اساس سیستم مبارزهی بازی است. در واقع راکت بوست شما را قادر میسازد تا با سرعت بسیار بالایی در محیط بازی جا به جا شوید. برخلاف ساختهی Epic که بر اساس سکون ساخته شده است، اساس Vanquish حرکت و سرعت است.
در طول مبارزات Vanquish دشمنان شما حملات سریعی انجام میدهند و در یک آن خود را به پشت سنگر شما میرسانند. و در همین زمان است که شما مجبور به حرکت کردن و حملهی مداوم خواهید بود. این سیستم به تنهایی ونکوئیش را به عنوانی خاص در بین عناوین اکشن تبدیل میکند. هر چند اکثر بازیهای تیراندازی از فرمول Gears of War الهام گرفتند اما این سیستم Vanquish اثری عمیق بر عناوین هک اند اسلش و اکشن، مانند متال گیر رایزینگ و سکیرو گذاشت.
سیستم دیگری که در گیم پلی بازی تاثیر خوبی داشت، قابلیت کند کردن زمان است. که به بهترین شکل ممکن پیاده شده است. و عناوینی همچون کوانتم بریک نیز از آن الگو گرفتهاند. همچنین سیستم پاداش بازی به خوبی عناوینی چون Devil May Cry ساخته شده است. و ارزش تکرار بازی را چندین برابر میکند.
از دست ندهید: بررسی بازی Armored Core 6
5- طراحی فوقالعادهی غولآخرها
در اکثر عناوین تیراندازی، ما شاهد حضور غولآخرها نیستیم. و به جای آن تعداد بیشتری سرباز سر راه شما قرار میگیرند. اما Vanquish در این مورد هم برخلاف استانداردهای عناوین هم سبک حرکت کرده است. علاوه بر این، طراحی خود مبارزه با غولآخرهای Vanquish یک گام رو به جلو برای طراحی به شمار میرود.
در واقع شینجی میکامی و Platinum در طراحی غولآخرهای Vanquish سنگ تمام گذاشتهاند. تمامی غولآخرهای ونکوئیش آنقدر عالی و چالشی طراحی شدهاند که شما را مجبور به استفاده از تمام تواناییهای خود میکنند. در کنار طراحی فوقالعادهی غولآخرها که تنوع بسیار خوبی دارند، شما در Vanquish با انواع آنها رو به رو خواهید شد. از غولآخرهای بزرگ و کند گرفته تا سریع، سامورایی و دوقلو. درحالی که در بسیاری از بازیهای به ظاهر شاهکار، این تغییرات صرفاً به جنسیت حریفتان محدود میشود.
در نهایت Vanquish از آن دست بازیهایی است که هر بازیبازی باید آن را تجربه کند. به جرأت میتوان گفت، میکامی با ابتکارات خاص خود، هیجانانگیزترین و در عین حال عجیبترین نمایش این سبک را بر پا کرده است. مقالات بازی ساویسگیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحهی اینستاگرام ساویسگیم را دنبال کنید. همچنین میتوانید ویدیوهای گیم پلی بازیهای مختلف را در کانال یوتیوب ساویسگیم تماشا کنید.