نقد و بررسی بازی Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

(به قلم رضا چشمی)

مدتی است Insomniac Games نهمین قسمت از مجموعه بازی‌های جذاب Ratchet & Clank را با عنوان Ratchet & Clank Future: A Crack in Time به بازار ارائه کرده است. اولین قسمت از این فرانچایز در سال ۲۰۰۲ برای PS2 عرضه شد. و در هفت سال گذشته شاهد ساخت و عرضه‌ی این ۹ قسمت بوده‌ایم. این بازی بخش سوم و آخر از سه‌گانه‌ی آینده می‌باشد. که داستان آن از سال ۲۰۰۷ با ورود Tools of Destruction آغاز شد.

کلنک توسط دکتر نفاریوس بد ذات ربوده می‌شود. در ادامه دکتر شرور تصمیم می‌گیرد که زمان و فضا را تحت کنترل خود درآورد. Ratchet & Clank Future: A Crack in Time دارای بعضی از بهترین عناصر داستانی در این فرانچایز تا به امروز بوده است. سازندگان می‌توانستند بازی را هم‌وزن انیمشن‌های پیکسار و دیزنی نگه داردند. اما نمی‌خواستند آن را بیش از حد کش بدهند.

نقد و بررسی بازی  Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

مکانیسم گیم پلی در Ratchet & Clank Future: A Crack in Time نسبت به قبل تغییراتی داشته است. و به سه قسمت تقسیم می‌شود. بخش اکشن به همراه معماهای کوچک با حضور راچت، معماهای زمانی به همراه اکشن‌های اندک با حضور کلنک و گیم پلی جستجو در فضا.

زمانی که کنترل رچت به دست بازی‌باز سپرده می‌شود در اصل وارد بخش اکشن بازی می‌شویم. که گیم پلی Ratchet & Clank Future: A Crack in Time را بیشتر به سمت سبک شوتر سوق می‌دهد. بخش اکشن بسیار جالب طراحی شده و دارای ضرباهنگ مناسبی می‌باشد. سازندگان با ارائه‌ی بازی‌های Resistance ثابت کردند در طراحی سلاح‌های عجیب و غریب تبحر دارند. با استفاده از تجربیات خود در بازی یاد شده سلاح جدیدی را طراحی و در بازی به کار بردند. که به Constructo معروف شده است.

نقد و بررسی بازی  Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

بخش دیگر Ratchet & Clank Future: A Crack in Time روی شخصیت جذاب کلنک تمرکز کرده است. که تم معمایی بازی را افزایش می‌دهد. برای این منظور تغییراتی هم در بازی روی داده است. که یکی از این تغییرات امکان کنترل زمان توسط Clank می‌باشد. وی مجهز به وسیله‌ای است به نام Chronosceptor. که با استفاده از آن می‌توان زمان را کند و آهسته کرد.

این وسیله می تواند به عنوان ابزار راچت برای مبارزه با دشمنان نیز مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از وسیله ای به نام Time pad، کلنک می‌تواند به مدت یک دقیقه از مبارزات خود را ذخیره و با استفاده از سیستم holographic آن را مجدداً تماشا کند. همزمان تا ۴ حرکت را می‌شود توسط این سیستم ذخیره کرد. که کمک بسیار خوبی در حل معماها به شمار می‌رود.

به علاوه ابزاری همچون پوتین‌های جاذبه (Gravity Boots) و Swing shot هم از قسمت‌های قبلی در بازی حضور دارند. البته طراحان Ratchet & Clank Future: A Crack in Time را آنچنان خالی از صحنه‌های اکشن طراحی نکرده‌اند. و در گوشه و کنار این بخش زد و خوردهایی هم به وقوع می‌پیوندد. البته طراحی معما‌ها آنچنان ساده‌ و راحت نیستند. و ممکن است از فرط ناراحتی عدم حل معماها، دسته را به گوشه‌ای پرتاب کنید.

نقد و بررسی بازی  Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

کنترل Ratchet & Clank Future: A Crack in Time همچون گذشته، خاطر بازی‌بازان را آسوده می‌کند. به گونه‌ای که حتی بعضی از عناصر جدید بازی هم از عناوین قبلی اقتباس شده‌اند. بازی به لحاظ شخصیت از ترکیب نسبتاً خوبی برخوردار است. به گونه‌ای که با ۱۲ شخصیت مختلف (از جمله رچت و کلانک) در جریان بازی رو به رو خواهیم شد.

بخش سوم Ratchet & Clank Future: A Crack in Time هم عنصری جدید است به نام جستجوی فضایی. که رچت را به گردش فضایی مابین سیاره‌ها و قمرهای اطراف کهکشان می‌فرستد. که به نظر می‌رسد این بخش ازبازی Super Mario galaxy الهام گرفته شده باشد. در واقع رچت یک جفت پوتین مخصوص به نام Hoverboots دارد. که توسط آن‌ها می‌تواند در اطراف سیاره به سرعت به حرکت در‌آید. و با دشمنان به مبارزه بپردازد. و یا آیتم‌های ویژه‌ای همچون Zoni را جمع‌آوری نماید. Zoni آیتمی است که برای افزایش قدرت سلاح های مختلف نظیر The ship’s blasters به کار می‌رود.

عوامل متعددی باعث می‌شوند که ما Ratchet & Clank Future: A Crack in Time را به عنوان بهترین قسمت این سری بازی‌ها (سری Future) انتخاب کنیم. که یکی از آن‌ها جذاب بودن دیالوگ‌ها، دیگری شوخی‌های گاه و بی گاه شخصیت‌ها و هنرمندی جالب گویندگان و درنهایت گرافیک بازی است.

در بخش گرافیک هم سازندگان تغییراتی را در Ratchet & Clank Future: A Crack in Time به وجود آورده‌اند. که به لطف نگارش نسخه‌ی چهارم Insomniac Engine شاهد محیط‌های رنگارنگ‌تر، انیمیشن‌های زیباتر، سطوح بهتر و جلوه‌های نورپردازی جالب‌تری هستیم. که به خوبی نمایان‌گر میزان آگاهی Insomniac از سخت‌افزار PS3 بوده است. بازی در حالت ۷۲۰p و ۱۰۸۰i به روانی اجرا می‌شود. و درکمتر صحنه‌ای شاهد افت فریم هستیم.

در پایان، بدون گیم پلی جذاب، Ratchet & Clank Future: A Crack in Time می‌توانست دچار مشکل شود. اما خوشبختانه سازندگان با توجه به سابقه‌ی درخشان فرانچایز، ستون‌های استواری را برای این عنوان جدید فراهم کرده‌اند. تغییراتی که در بازی پدید آمده‌اند مجدداً این بازی زیبا را نه تنها به عنوان یکی از برترین‌های زیرسبک پلتفرمر مطرح کرده، بلکه پایانی جالب، جذاب و درخور نام بازی Ratchet & Clank Future: A Crack in Time رقم زده است.

نکات مثبت: ایجاد تنوع در بخش گیم پلی، گرافیک جذاب

نکات منفی: وجود برخی عناصر تکراری در گیم پلی، داستان تکراری

گرافیک: پیشرفته‌تر از دو نسخه‌ی قبل، نورپردازی بهتر، رنگ بندی فوق‌العاده

صدا و موزیک: صداگذاری و دوبله‌های زیبا، برخی جلوه‌های صوتی تکراری

گیم پلی: جهش یافته، اضافه شدن بخش جستجوی فضایی، وجود بعضی عناصر تکراری

جذابیت: تنوع گیم پلی، تجربه جدیدی را برای بازی‌بازها فراهم آورده است

امتیاز ساویس‌گیم: 8.5 از 10

 

FINAL VERDICT

In the end, without the intriguing gameplay, Ratchet & Clank Future: A Crack in Time could be in trouble. But fortunately, given the franchise’s brilliant track record, the creators have provided solid pillars for this new title. Changes in the game have once again made this beautiful game not only one of the top platformer sub-genres, but also an interesting, attractive and worthy ending to the name of Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

Pros: Create variety in the gameplay, attractive graphics

Cons: Existence of some repetitive elements in the gameplay, repetitive story

Graphics: More advanced than the previous two versions, better lighting, great color scheme

Sound and music: Beautiful sound and dubbing, some repetitive sound effects

Gameplay: Mutated, space search added, some duplicate elements

Charm: Variety of gameplay has provided a new experience for gamers

SavisGame score: 8.5 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها