آیا امتیاز 7 از 10 نمره‌ی بدی برای بازی‌ها محسوب می‌شود؟

آیا امتیاز 7 از 10 نمره‌ی بدی برای بازی‌ها محسوب می‌شود؟

(به قلم رضا چشمی)

چه خوشمان بیاید چه نه امتیاز سایت‌ها نقش مهمی در سرنوشت بازی‌ها ایفا می‌کنند. شاید با خود فکر کنید که امتیاز بازی‌ها نقش مهمی در این سرنوشت ندارند. اما بسیاری با این عقیده مخالف هستند. اگر باور ندارید بهترین مدرک جنجالی است که بر سر امتیازات بازی Day’s Gone پدید آمده بود.

در حالی که این بازی امتیاز ۷٫۲ از ۱۰ را در میان سایت‌ها به دست آورده بود. بسیاری از بازی‌بازان فکر می‌کنند که امتیازات این بازی چیزی شبیه به فاجعه بوده است. حال سوال این است که چرا و چگونه بازی‌بازان به این نتیجه رسیده‌اند که عدد ۷ به عدد صفر نزدیک است تا ۱۰؟

در واقع باید بپذیریم که تصور یک بازی شکست خورده با امتیاز ۷ کاملاً مضحک و خنده‌دار به نظر می‌رسد. با توجه به وضعیت بازار و میزان درآمدها، شاید با خود بیاندیشید که آیا Day’s Gone ارزش ۶۰ دلار هزینه را دارد؟ در حالیکه می‌توان گزینه‌های بهتری را با ۶۰ دلار انتخاب کرد؟

اما اجازه بدهید به این مسئله از زاویه‌ی دیگری نگاه کنیم. در طول تاریخ بازی‌های بسیاری بوده‌اند که میانگین امتیازات آن‌ها از دیدگاه منتقدین پائین بوده است. در عین حال امتیاز بازی‌بازان به همان بازی اختلاف فاحشی با منتقدین داشته است. واقعیت این است که معیار امتیاز دهی به بازی‌ها در نظر هر منتقدی، متفاوت با منتقدی دیگر است. و لزوماً میانگین امتیازات داده شده به تنهایی نمی‌تواند به عنوان ملاک قرار گیرد. اصولاً هر چه اختلاف امتیاز نقدهای یک بازی از دیدگاه منتقدین بیشتر باشد بهتر می‌توان به این موضوع پی برد.

مسئله‌ی دیگر این است که شاخص تشخیص یک بازی خوب، متوسط یا بد چیست؟

هر بازی شامل ۱۰ نمره یا امتیاز می‌شود. بنابراین می‌توان به روش‌های مختلف امتیازات یک بازی را دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال می توانیم امتیازات را بدین ترتیب دسته بندی کنیم:

  • ۱ و ۲ افتضاح
  • ۳ و ۴ بد
  • ۵ و ۶ متوسط
  • ۷ و ۸ خوب
  • ۹ و ۱۰ عالی

البته روش‌های دیگری هم برای دسته‌بندی می‌توان در نظر گرفت. اما در نهایت این تعاریف ذهنی هستند. و می‌توانند به راحتی نقض شوند.

حال اجازه دهید به بازی Day’s Gone بازگردیم. بر اساس دسته‌بندی فوق بازی که میانگین امتیازات ۷ را کسب کرده در دسته‌ی بازی‌های خوب قرار می‌گیرد. نه متوسط یا بد. حتی اگر این بازی در دسته‌ی متوسط هم قرار می‌گرفت تفاوتی در اصل موضوع حاصل نمی‌شد. چرا که بازی‌های بسیاری با امتیازات متوسط بوده‌اند که بدون در نظر گرفتن امتیازاتشان از آن ها لذت برده‌ایم.

(فروش بالای 2 میلیون نسخه‌ای در کمتر از 3 روز)

گرچه امروزه میانگین امتیازات ثبت شده در سایت‌هایی همانند متاکریتیک یا گیم رنکینگز به مسئله‌ای مهم برای سازندگان، ناشران و بازی‌بازان بدل شده، اما کماکان یک مسئله‌ی حیاتی به شمار نمی‌رود. نکته‌ای که میزان فروش بالای Day’s Gone در انگلستان آن را به خوبی اثبات می‌کند. هرچند نمی‌توان ضعف‌های موجود در بازی‌ها را کتمان کرد. یا نادیده گرفت. اما در نهایت آن چیزی که مهم است میزان لذت بردن از بازی است نه میانگین امتیازات.

نظر شما در این خصوص چیست؟

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها