از آن‌هایی که می‌ترسیم! 10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم

10 موجود وحشتناک برتر

(به قلم دکتر بهزاد کریمی)

هنر هشتم، کامل‌ترین و زیباترین هنر است. هنری که سال‌هاست به شکل‌های مختلف ما را به وجد آورده است. از گیم پلی درگیر‌کننده تا داستان‌های چند لایه و قدرتمند، از شخصیت‌های منفی به یادماندنی تا بانوان زیبارو و دل نشین! اما یکی از مباحثی که صنعت بازی به شدت در آن می‌درخشد موجودات وحشتناک و چندش‌آورش است!

کافی است تا نگاهی به تمام موجودات و هیولاهایی که در طی حیات هنر-هشتم خلق شده است بیندازید، تا علاوه بر اینکه با ذهن مریض سازندگانش آشنا شویم، از آن‌ها بترسیم و خاطراتمان را مرور کنیم.

در سالیان درازی که از بازی‌های ویدیویی گذشته است، هیولاهای مختلفی با اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی معرفی شده‌اند. بدین ترتیب فهرست 10 هیولایی که تهیه کردم به اعتقاد من وحشتناک‌ترین این هیولاها هستند:

 

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم

Clickers (The Last Of Us)-10​

هر چند عنوان آخرین ما، بازی ترس و بقا نیست و در این دسته از بازی‌ها جای نمی‌گیرد، اما موجوداتی به نام کلیکر دارد که بسیار وحشی، هراسناک و چابک هستند. در دنیای پسا آخرالزمانی The Last of Us اکثر بشریت به دست قارچی با نام Ophiocordyceps Unilateralis تباه شده‌اند. قارچی که آدم‌ها را تبدیل به موجوداتی شبیه زامبی می‌کند.

در عنوان The Last of Us، کسانی که دچار Ophiocordyceps Unilateralis می‌شوند یک قدم فراتر از زامبی شدن می‌گذارند. و به موجوداتی عجیب و غریب به نام کلیکر تبدیل می‌شوند. کلیکرها که با جمجمه‌ی غیرعادی خود شناخته می‌شوند، به صدا نیز حساس هستند و با این ویژگی خود مشهور شده‌اند. آن‌ها برخلاف زامبی‌های مجموعه‌ی رزیدنت ایول چابک هستند. و اگر در دام آن‌ها به صورت گروهی بیفتید تقریباً کارتان تمام است. بدین ترتیب کلیکرها در رتبه‌ی 10 از 10 موجود وحشتناک برتر قرار می‌گیرند.

 

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم

Gatherers (Amnesia: The Dark Descent)-9

یکی از بهترین عناوین ترس و بقای دهه‌ی اخیر بازی Amnesia: The Dark Descent بود که توانست به معنای واقعی کلمه ما را بترساند. یکی از دلایل ترسناک بودن این بازی، موجوداتی به نام Gatherer است که بسیار زشت و بد قیافه هستند. و در قلعه پرسه می‌زنند. این موجودات خود را به شخصیت اصلی بازیِ Amnesia: The Dark Descent نشان می‌دهند و همین آشکار شدن، باعث می‌شود که شخصیت اصلی به جنون برسد. چیزی که Gathererها را ترسناک‌تر نیز می‌سازد، مرموز بودنِ ریشه‌هایشان است. Gathererها قبلا سربازانی بوده‌اند که به دست صاحب ظالم قلعه‌ی Brenneburg یعنی Alexander به این روز افتاده‌اند. این موجدات به غایت وحشتناک رتبه‌ی 9 از 10 موجود وحشتناک برتر را به خود اختصاص داده‌اند.

 

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم

Necromorphs (Dead Space)-8​

دد اسپیس یکی از ipهای موفق نسل هفتم بود و توانست با خلق تعدادی از وحشتناک‌ترین موجودات، بازی‌بازها را بترساند. یکی از نکات جالب بازی دد اسپیس تکه تکه کردن دشمنان بود. و با این مکانیزم از بین بردن دشمنانش، باعث تفاوت آشکار با دیگر عناوین ترسناک شد. این بازی می‌خواهد که موجودات مخوف بازی یعنی Necromophها را جزء به جزء نابود کنید. نکرومورف‌ها در اشکال و اندازه‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند، از نکرومورف‌های چسبناک یا قورباغه‌مانند بگیر تا هیولاهای غول پیکر. به هر حال حضور نکرومورف‌ها در بازی یکی از نقش‌های حیاتی در ترسناک بودن بازی را ایفا می‌کرد. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور با این موجودات نفرت‌انگیز دوست داشتنی! در بازی Dead Space 4 ملاقاتی داشته باشیم! این رتبه برازنده‌ی نکرومورف‌ها به عنوان هشتمین موجود وحشتناک برتر می‌باشد.

 

 

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم
Pyramid Head (Silent Hill 2)-7​

فرانچایز سایلنت هیل به داشتن موجودات بدشکل و ترسناک معروف است. اما هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه‌ی پیرامید هد یا کله هرمی به یادماندنی و ترسناک نیست. این موجود که در واقع برآیند شخصیت عنوان سایلنت هیل 2 یعنی جیمز ساندرلند است طراحی عجیب و در عین حال مخوفی دارد که نشان می‌دهد یک مجازات‌گر و جلاد واقعی است! رویارویی او با جیمز ساندرلند در عنوان محبوب سایلنت هیل 2 قطعاً هر گیمری را ترسانده. و شایسته حضور در لیست 10 موجود وحشتناک است. 

 

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم

Dr. Salvador (Resident Evil 4)-6​

بازی Resident Evil 4 یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ است و بخشی از آن به موجودات وحشی و ترسناکش بر می‌گردد. نخستین مواجه‌ی شما با دکتر سالوادور که معمولاً با اسم “Chainsaw Man” شناخته می‌شود، در روستاست. او که توسط انگل لاس پلاگاس آلوده شده با اره برقی به دنبال لیان می‌افتد.
گرچه او سرعت و قدرت زیادی ندارد اما صدای اره برقی و هجوم آوردن آن یکی از ترسناک‌ترین لحظات در کل مجموعه‌ی رزیدنت ایول است. هر چند او همانند نمسیس کل بازی به دنبال شما نیست، اما همان حضور اندکش او را در لیست 10 موجود وحشتناک قرار می‌دهد.

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم
Lisa (Silent Hills P.T)-5​

یکی از عناوینی که پتانسل بالایی برای تبدیل شدن به یک بازی خوب در ژانر ترس و بقا را داشت  همین پی تی جناب کوجیما بود. جدا از مواردی نظیر فضای رعب‌آور، محیط‌های تنگ و تاریک و صداگذاری فوق‌العاده، دموی پی تی یک دشمن ترسناک هم به نام لیزا داشت. زنی که طبق گزارشات رادیو گفته می‌شود توسط شوهرش به قتل رسیده است. کله‌ای پیچان، لباس‌هایی پاره پوره و چشمان ترسناکش از او یک موجود وحشتناک در ذهن هر بازی‌بازی ساخته است. البته به یاد داشته باشید وقتی در یکی از لحظات دمو به پشت سر شما می‌آید و یک نمای کلوز آپ از تصویرش می‌بینید، قلبتان آسیب نبیند! لیزا رتبه‌ی پنجم از 10 موجود وحشتناک را به خود اختصاص داده است.

 

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم
Broken Neck (Fatal Frame 2)-4​

یکی دیگر از مجموعه بازی‌های موفق تاریخ ژانر ترس و بقا، مجموعه‌ی فاتال فریم است. مجموعه‌ای که به داشتن داستان جذاب، فضای منحصر به فرد و موجودات وحشتناک و خاص شهرت دارد. یکی از این موجودات Broken Neck است که با گردنی شکسته و طراحی چندش‌آور، از آن موجوداتی است که لرزه به پیکر هر گیمری می‌اندازد. تعداد دفعاتی که با این موجود روبرو می‌شویم به اندازه‌ی انگشتان یک دست هم نیست. اما همین چند بار کافی است تا این زن گردن شکسته در لیست ما جای بگیرد. رتبه‌ی چهارم به این موجود وحشتناک می‌رسد.

 

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم

Xenomorph (Alien: Isolation)-3​

تا قبل از عنوان Alien: Isolation تمام عناوین ساخته شده بر اساس فرانچایز بیگانه یک افتضاح کامل بودند! اما سرانجام در سال 2014 عنوانی به نام Alien: Isolation عرضه شد. عنوانی که هم یک اثر ساخته شده‌ی موفق بر اساس مجموعه فیلم‌های بیگانه بود و هم توانست یک بازی ترس و بقای درجه یک باشد. نخستین باری که Xenomorph به نمایش گذاشته شد در فیلم سینمایی Alien به کارگردانی ریدلی اسکات بود. اما بدون شک می‌توان گفت که ارعاب‌آورترین اقتباس از Xenomorph در بازی Alien: Isolation به نمایش درآمد.

در این بازی، Xenomorph عملاً شکست ناپذیر است. و در طول تمام بازی به شکل بی‌رحمانه‌ای مشغول به شکار قهرمان بازی Amanda Ripley می‌باشد. قدرت خارق‌العاده‌ی او را در کنار هوش مصنوعی‌اش که اجازه‌ی حضور اتفاقی در تمام بازی را می‌دهد بگذارید تا ببینید که چرا Xenomorph را یکی از ارعاب‌آورترین موجودات بازی‌های ویدویی می‌دانیم. نکته‌ی جالب توجه در رابطه با بازی بیگانه این است که قهرمان بازی یک حسگر بر روی دست خود دارد و به بازی‌باز نشان می‌دهد که Xenomorph در چه مسیری است. اما این حسگر نه تنها حس ترس و دلهره را کم نمی‌کند بلکه بیشتر هم می‌کند. و زمانی که او به شما نزدیک می‌شود حس و حال هر گیمری واقعاً دیدنی است! زنومورف رتبه‌ی سوم از 10 موجود وحشتناک برتر را از آن خود کرده است.

 

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم

Laura (The Evil Within)-2

شیطان درون زاییده‌ی ذهن اسطوره‌ی صنعت بازی؛ شینجی میکامی است. این بازی پر است از هیولاهای مخوف که وحشتناک‌ترین آن‌ها این بانوی زیباست: لارا. او تجسمی بود از خواهر جوانمرگ شخصیت منفی بازی؛ روویک. لارا ویکتوریانو در حادثه‌ی حریق مزرعه جان خود را از دست داد. جراحت لارا از آتش سوزی بقدری زیاد بود که زندگی او را گرفت. روویک، برادر لارا کسی بود که او را به حیات بازگرداند و وی را تبدیل به کابوسی کرد که تصویرش را می‌بینید.

این هیولا چندین بار در جریان بازی ظاهر می‌شود و هر بار نیز به یک استراتژی یکسان برای شکست دادن نیازمند است. نقطه ضعف اصلی لارا آتش است و استفاده از سلاح‌های رایج نیز تاثیر چندانی ندارد. طراحی وحشتناک، سرعت و تعقیب سباستین در قسمت اول عنوان شیطان درون و جیغ‌های متداوم او لحظات نابی را در مبارزات بازی ایجاد می‌کند. و فقط حضور داشتنش، می‌تواند لرزه به اندام هر بازی‌بازی بیندازد. رتبه‌ی دوم از 10 موجود وحشتناک برتر شایسته‌ی این بانوست.

 

10 موجود وحشتناک برتر هنر هشتم

Nemesis (Resident Evil 3: Nemesis)-1​

و می‌رسیم به رتبه‌ی نخست از 10 موجود وحشتناک برتر که متعلق به غول نمادین فرانچایز محبوب و معروف رزیدنت ایول (پادشاه بی چون و چرای ژانر ترس و بقا) یعنی نمسیس است. هر چند فرانچایز محبوب و معروف جناب میکامی در ارائه و معرفی هیولاهای وحشتناک هیچ کم و کاستی ندارد، اما بدون شک ترسناک‌ترین آن‌ها نمسیس از Resident Evil 3: Nemesis می‌باشد.

نمسیس شباهت‌های زیادی به Tyrant از نخستین شماره‌ی RE دارد. اما فرقشان اینجاست که نمسیس در تمام طول بازی جیل ولنتاین را دنبال می‌کند و در جایی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید به شما حمله می کند. چیزی که او را ترسناک‌تر هم می‌سازد این است که نمسیس یک اسلحه‌ی نارنجک انداز هم همراه خودش دارد و می‌تواند زیر لب عبارت “S.T.A.R.S.” را زمزمه کند. موردی که او را از دیگر شرورهای رزیدنت اویل باهوش‌تر نشان می‌دهد. بدون شک نمسیس لیاقت جایگاه نخست ترسناک‌ترین موجود خلق شده‌ی هنر هشتم را دارد.

نظر شما چیست؟ کدامیک از این موجودات را وحشتناک‌تر می‌دانید؟

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها