فیل اسپنسر، که مدتها نقش ناجی ایکسباکس را بازی میکرد، ممکن است بهعنوان مردی که آن را به قتل رساند، در یادها بماند.
فیل اسپنسر چندی پیش در GDC با مطبوعات صحبت کرد و در مورد مانورهای اخیر مایکروسافت توضیحاتی ارائه کرد و در عین حال نکاتی را در مورد برنامههای آینده بخش Xbox ارائه داد.
من یک مسئله را در این مورد باور دارم و آن این است که دیگر مطمئن نیستم Xbox آیندهای داشته باشد. علاوه بر این فکر میکنم فیل اسپنسر، مردی که برای مدت طولانی به عنوان ناجی ایکسباکس شناخته میشد، ممکن است در نهایت بهعنوان کسی که آن را به قتل رساند، در یادها بماند.
اسپنسر در صحبت با Polygon، که مصاحبه را به سبک کلاسیک اوایل 2010 به چند خبر تقسیم کرده است، ابراز تأسف کرد که صنعت بازی به اندازه کافی رشد نمیکند و توضیح داد که تمام اقدامات اخیر مایکروسافت – خرید Acquisition Blizzard، تصمیم برای انتقال انحصاریهای Xbox به PS5 و/یا سوییچ، تعدیل نیروی بازیسازان و اخراجها – برای مقابله با این حقیقت اجتناب ناپذیر و غیرقابل انکار طراحی شدهاند.
اسپنسر میگوید بدون مشتریان جدید، شما نمیتوانید موفق شوید مگر اینکه مشتریانی را از ناشران دیگر و پلتفرمهای دیگر جذب کنید. و از آنجایی که با بازیهایی که میسازید مشتریان جدیدی پیدا نمیکنید، همه به نوعی بر سر یک کیک کوچک با هم میجنگند.
زمانی که شما صنعتی دارید که پیشبینی میشود سال آینده از نظر بازیکنان و فروش دلاری کوچکتر شود، و شرکتهای سهامی عام زیادی که در این صنعت هستند، باید رشد سرمایهگذاران خود را نشان دهند – چرا که در غیراینصورت انگیزهای برای جذب سرمایه جدید نخواهد بود و اگر نخواهید بخش درآمد را افزایش دهید، بخش هزینه به چالش کشیده میشود.
راستش را بخواهید، اسپنسر تا حدی درست میگوید، و اگر این حرف از طرف یک گیمر معمولی، یک کارمند ساده در استودیوی بازیسازی، یا یک خبرنگار موفق مطرح میشد، تحلیل درست و منصفانهای بود. اما فیل! رفیق! متأسفم که باید به این اشاره کنم، اما شما رئیس Xbox هستید!
مرتبط: فیل اسپنسر چگونه Xbox را متحول کرد و به اوج بازگرداند؟
اما مطمئنم که نمیتوانید همه اینها را به اقتصاد کلان و فلان و بهمان بچسبانید؛ من فکر میکنم منصفانه است که بگویم، شما در همه اینها تا حدودی اختیار تام داشتهاید. در واقع، شاید نیم دوجین نفر وجود داشته باشند که قدرت تغییر شکل صنعت بازی را داشته باشند و در 10 سال گذشته شما یکی از آنها بودهاید.
من فکر نمیکنم نیازی باشد از این صحبت کنیم که چگونه به اینجا رسیدهایم، چرا که برای همه ما کاملاً واضح است که چه اتفاقی افتاده است. همهی ریسکهای بزرگ اسپنسر – محوریت قراردادن سرویس اشتراک بازی (گیم پس)، SKUهای سختافزاری متغیر (ایکس باکس سری ایکس و اس)، ولخرجی در خرید استودیوهای بازیسازی و شعار اینکه ایکس باکس بهترین انتخاب برای تجربه بازی است، همه و همه شکست خوردند.
اگر بتوانیم یک درس از دوران اسپنسر بگیریم، این است که میتوانید تمام تغییرات مخربی را که دوست دارید اعمال کنید، اما نمیتوانید قدیمیترین حقیقت این صنعت را رد کنید: بازیهای عالی باعث فروش کنسولها میشوند. بعد از خرج کردن بیش از صد میلیارد دلار، ایکس باکس هنوز آنها را ندارد – اگر بخواهم بگویم که خروجی استودیوهای فرست پارتی از زمان شروع ولخرجی یا به قول جیم رایان، رئیس سابق پلی استیشن، پول پاشی، بدتر شده است – و مشکلات آن نیز همینطور، اغراق نکردهام.
اسپنسر بخشی از مصاحبه Polygon خود را با خیال راحت در مورد یک کنسول دستی اختصاصی Xbox صرف کرد، ایده ای که مطمئنم در دنیایی که Steam Deck وجود دارد، بیمعنی به نظر میرسد. اما تصور میکنم این یک چشمانداز نگرانکننده برای جامعه توسعهدهندهای خواهد بود که به آرامی این واقعیت را قبول میکنند که ساخت بازی برای کنسولهای ایکسباکس با توجه به پاداشهای اندک ارائه شده، بسیار بد است.
کریس درینگ از GI.biz وقتی از GDC بازگشت با داستانهایی درباره ناشران که حمایت آیندهشان از پلتفرمی را زیر سوال میبرند که ریسک بالایی دارد، واقعیت تلخی را نمایان کرد – یک سرویس اشتراک غالب که فروش بازیها را نابود میکند. نیاز به اطمینان از برابری عملکرد در سری S و X باعث افزایش بیشتر هزینههای ساخت بازی میشود – و در ازای آن، مخاطبان کمی روی ایکس باکس هستند و طبعاً فروش هم پایین است. حالا شما یک نسخه دستی هم میخواهید؟ با آرزوی موفقیت!
اکنون که همه شرطبندیهای بزرگ او شکست خوردهاند، اسپنسر به اقدامات اصلاحی روی میآورد – اصلاحات کوتاهمدتی که ممکن است اعداد را در دو گردهمایی مالی بعدی به صورت تصنعی بهبود دهد، اما به نظر میرسد که قرار است اکوسیستم Xbox را بیشتر تضعیف کند. آوردن امثال Epic Game Store و Itch.io به کنسولهای ایکسباکس، کار هوشمندانهای نیست، چرا که به کاربران راههای بیشتری برای پول دادن به افرادی که مایکروسافت نیستند، میدهد و هیچ کاری برای تغییر ثروت ایکسباکس انجام نمیدهد.
من دوست دارم آرشیو Itch خود را روی یک کنسول داشته باشم، اشتباه نکنید، اما اگر اسپنسر فکر میکند که میتواند با چنین اقداماتی اوضاع ایکس باکس را بهتر کند، سخت در اشتباه است. و اگر او فکر میکند که این یک خیابان دوطرفه است (یعنی برای همه سودآور است) – پس اولین قدم بعدی باید ارائهی Game Pass روی نینتندو سوییچ و PS5 باشد – اگر چنین اتفاقی بیفتد واقعاً باید فاتحهی ایکس باکس را خواند.
مرتبط: چرا ایکس باکس گیم پس بهترین پدیدهی گیمینگ است؟
استفاده از پتانسیل انتشار انحصاریهای قدیمی روی پلتفرمهای رقیب یک درمان موقت است. مطمئناً، ممکن است اعداد را کمی افزایش دهد، اما هر پورت جدید یک دلیل واضح برای از دست دادن یک مشتری جدید بالقوه برای خرید ایکس باکس است و یک دلیل بیشتر برای دارندگان ایکسباکس برای تغییر موضع و کنار گذاشتن پلتفرم برای همیشه. یک بار دیگر باید اشاره کنم که نمیتوانم آینده ای را ببینم که در آن سیاست های فعلی باعث قویتر شدن Xbox، مثل زمانی که در نسل هفتم پلی استیشن را به چالش کشیده بود، شوند.
اجازه دهید فرض کنیم که Sea Of Thieves روی پلی استیشن 5، 5 میلیون نسخه را با قیمت 40 دلار به فروش میرساند، اجازه دهید به صورت غیرواقعی و فانتزی وانمود کنیم که این به معنای 200 میلیون دلار درآمد برای مایکروسافت است، بدون توجه به هزینهی توزیع و بازاریابی، حق پلتفرم سونی و هزینه ساخت پورت در وهله اول، در سه ماهه گذشته، فرض کسب 200 میلیون دلار، درآمد کلی مایکروسافت را تنها حدود 0.3 درصد افزایش میداد. این برای شرکتی در سطح مایکروسافت خندهدار و احمقانه است، در واقع بخش بازی مایکروسافت مدتهاست که جز ضرر و هزینه هیچ آوردهای برای غول تکنولوژی نداشته است.
واضح است که من برای آیندهی اسپنسر ناراحتم. او فردی شایسته و خوش قلب به نظر میرسد. فکر میکنم او با بهترین نیت وارد این کار شده است، و واقعاً ایکس باکس را از نابودی کامل در اوایل نسل هشت نجات داد، و شاید حتی صنعت بازی را نجات میداد (اگر به رفتار فعلی پلی استیشن نگاه کنید، متوجه منظورم خواهید شد).
اما اجازه دهید یک جهان موازی را تصور کنیم، جایی که فیل اسپنسر به جای خرج 70 میلیارد دلار برای خرید اکتیویژن بلیزارد، این پول را برای ساخت 230 بازی عالی با بودجه مشابه Spider-Man 2 خرج میکرد، در آن جهان شاید ارزش و درآمد ایکس باکس به سقف چسبیده بود.
اما در دنیای ما او 10 سال و هزینههای هنگفتی را صرف رساندن ایکس باکس از رتبه سوم به رتبه سوم کرده است و این تقصیر بازار نیست. اگر چنین دستاوردی برای ایکس باکس به عنوان پایان راه نباشد، قطعاً برای فیل اسپنسر خواهد بود.
نظر شما در خصوص عملکرد فیل اسپنسر و ایکس باکس در 2 نسل گذشته چیست؟ نزدیک به 5 سال از سرمایهگذاری میلیارد دلاری ایکس باکس و خرید استودیوهای گسترده میگذرد، ولی هنوز هیچ دستاوردی برای ردموندیها حاصل نشده است.
بیشتر بخوانید:
- بررسی بازی EA Sports FC 25 | همان همیشگی
- بررسی بازی eFootball 2025 | پیشرفت قابل توجه، اما همچنان ناقص
- چرا من همچنان به PS4 وفادار میمانم و هرگز PS5 نخواهم خرید
- فهرست تمام بازیهای Xbox Series S که به صورت ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند
- فهرست تمام بازیهای Xbox Series X که به صورت ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند