معرفی استودیوی بازیسازی ۳۴۳ Industries | نگهبانان دنیای هیلو (Halo)

معرفی استودیوی بازیسازی ۳۴۳ Industries | نگهبانان دنیای هیلو (Halo)

استودیوی بازی‌سازی 343 Industries که در ردموند واشنگتن واقع شده، بخشی از استودیوهای بازی‌سازی ایکس‌باکس محسوب می‌شود. این استودیو مسئولیت ساخت مجموعه بازی‌های علمی-تخیلی نظامی هیلو (Halo) را برعهده دارد. مجموعه‌ای که ابتدا توسط بانجی (Bungie) خلق و توسعه داده شد. 343 همچنین سازنده موتور بازی‌سازی اسلیپ‌اسپیس (Slipspace Engine) است.

این استودیو که نام خود را از شخصیت 343 Guilty Spark در بازی هیلو الهام گرفته، در سال ۲۰۰۷ پس از جدایی بانجی و بعد از انتشار بازی Halo 3 تاسیس شد.

پس از همکاری در ساخت محتوای قابل دانلود برای آخرین بازی هیلو ساخته شده توسط بانجی، یعنی Halo: Reach، استودیوی 343 Industries بازی‌های Halo: Combat Evolved Anniversary و Halo 4 را منتشر کرد. بازی Halo 4  نخستین قسمت از حماسه بازپس‌گیرندگان (Reclaimer Saga) در خط اصلی بازی‌های هیلو به شمار می‌رود.

والپیپر هیلو مستر چیف

در ابتدا، پس از خریداری شدن استودیوی بانجی توسط مایکروسافت در سال ۲۰۰۰، آن‌ها مشغول کار روی پروژه‌ی بعدی خود بودند. این پروژه که در آن زمان در حال توسعه بود، به بازی Halo: Combat Evolved تبدیل شد و به عنوان یکی از عناوین راه‌انداز کنسول ایکس باکس مایکروسافت شناخته شد.

با این حال، فرهنگ کاری بانجی هرگز با مایکروسافت همخوانی نداشت و پس از انتشار Halo 2، مذاکرات برای تقسیم سود بهتر برای بازی بعدی آن‌ها، یعنی Halo 3، آغاز شد. این بحث‌ها در نهایت به اعلام استقلال بانجی از مایکروسافت در سال ۲۰۰۷ منجر شد. اگرچه بانجی همچنان موظف به ساخت بازی‌های جدید هیلو بود، اما حق امتیاز این مجموعه همچنان در اختیار مایکروسافت باقی ماند.

مدیرکل بخش ایکس‌باکس، بانی راس، به یاد می‌آورد که همکارانش اعتقاد داشتند هیلو یک مجموعه رو به افول است و به دنبال برون‌سپاری ساخت بازی‌های جدید به یک شرکت خارجی بودند. با این حال، راس با اشاره به پیشینه و دنیای عمیق مجموعه هیلو، با این دیدگاه مخالفت کرد و رویکرد متفاوتی را پیشنهاد داد.

در نهایت، استدلال‌های راس مدیرکل استودیوهای بازی مایکروسافت، شین کیم، را تحت تاثیر قرار داد و او مسئولیت یک استودیوی داخلی جدید برای ساخت بازی‌های هیلو با نام 343 Industries را بر عهده‌ی راس گذاشت.

مرتبط: جزئیات جدید از نسخه Halo پلی استیشن ۵!

مستر چیف در حال سقوط

استودیوی 343 Industries در اواخر سال ۲۰۰۷ با حدود دوازده نفر کار خود را آغاز کرد. فرانک اونیل، از کارمندان بانجی، در انتقال به استودیوی جدید نقش مهمی ایفا کرد و با ترک بانجی به عنوان مدیر فرنچایز (مجموعه بازی) در 343 Industries مشغول به کار شد.

چشم‌انداز راس برای هیلو همچنین کی‌کی وولف‌کیل، مدیر هنری مایکروسافت را تحت تاثیر قرار داد و او به عنوان سرپرست استودیو به تیم پیوست. در طول این انتقال، 343 Industries با شرکت Starlight Runner برای مصاحبه با کارکنان بانجی و گردآوری یک کتاب تاریخچه متمرکز بر داستان دنیای هیلو همکاری کرد. این استودیو همچنین در آخرین پروژه‌های هیلو بانجی، یعنی Halo 3: ODST (2009) و Reach (2010) با آن‌ها همکاری داشت.

در جولای ۲۰۰۹ اعلام شد که 343 Industries روی یک مجموعه انیمه‌ی هفت قسمتی از هیلو به نام Halo Legends کار می‌کند. بعدها در همان سال، این استودیو برنامه‌ی Halo Waypoint را ایجاد کرد که به عنوان یک اپلیکیشن قابل دانلود، دستاوردهای کاربران در بازی‌های هیلو را ردیابی می‌کرد.

343 Industries همچنین با جذب نیرو از استودیوی تعطیل شده‌ی Pandemic Studios، بر تعداد کارکنان بخش توسعه‌ی هیلو افزود. این استودیو در ساخت بسته‌های الحاقی دوم و سوم نقشه برای بازی Halo: Reach با Certain Affinity همکاری کرد.

آن‌ها مسئول نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی بازی Halo: Combat Evolved با عنوان Halo: Combat Evolved Anniversary بودند که برای بزرگداشت دهمین سالگرد انتشار اولین قسمت از این مجموعه در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد.

مرتبط: شاهکاری برای تمام فصول؛ Halo: Reach همچنان بهترین Halo

بخش چندنفره هیلو

ادامه‌ی تاریخچه‌ی 343 Industries

پس از تکمیل آخرین عنوان هیلو توسط بانجی، یعنی Halo: Reach، در نهایت کنترل کامل فرنچایز هیلو، از جمله سرورها و داده‌ها، در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۲ به استودیوی 343 Industries واگذار شد. توسعه‌ی بازی Halo 4 که از سال ۲۰۰۹ آغاز شده بود، در سپتامبر به پایان رسید و در ۶ نوامبر ۲۰۱۲ منتشر شد. این بازی نخستین عنوان از سه‌گانه‌ی جدید هیلو با نام «حماسه‌ی بازپس‌گیرندگان» بود که قرار بود شامل حداقل دو قسمت دیگر نیز باشد.

در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۳، مایکروسافت و 343 Industries قسمت بعدی هیلو را برای انتشار روی کنسول ایکس‌باکس وان معرفی کردند. کمی پس از این اعلام، فیل اسپنسر، معاون رئیس شرکت مایکروسافت استودیوز، تایید کرد که سه‌گانه‌ی بازپس‌گیرندگان به یک حماسه‌ی بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد.

سال بعد در E3 2014، عنوان رسمی بازی «Halo 5: Guardians» همراه با برنامه‌ی انتشار آن در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ اعلام شد. مایکروسافت در قراردادی با شرکت Mega Bloks، در همکاری با 343 Industries، خط تولید جدیدی از اسباب‌بازی‌ها و سایر محصولات مرتبط با حماسه‌ی جدید هیلو را تولید کرد.

Halo 5: Guardians در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد و محتوای انحصاری برای کسانی که مجموعه‌های انتخابی Mega Bloks را خریداری کرده بودند، در نظر گرفته شد. 343 Industries از زمان عرضه Halo 5، به‌روزرسانی‌های ماهانه‌ی رایگان را برای این بازی منتشر کرده است.

مرتبط: ۱۰ حقیقت جالب توجه در مورد فرانچایز Halo

مستر چیف کورتانا هیلو اینفینیتی

در نمایشگاه E3 2018، مایکروسافت استودیوز و 343 Industries بازی بعدی هیلو با عنوان Halo Infinite را معرفی کردند که در ابتدا قرار بود در تعطیلات سال ۲۰۲۰ برای ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی ویندوز منتشر شود و همچنین عنوان راه‌اندازی کنسول بعدی ایکس‌باکس، یعنی ایکس‌باکس سری ایکس، باشد.

با این حال، انتشار بازی به سال ۲۰۲۱ موکول شد که تا حدودی به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ و اجبار کارکنان 343 به کار از راه دور بود. Infinite اولین بازی بود که با استفاده از موتور داخلی اسلیپ‌اسپیس 343 توسعه یافت.

پس از انتشار Infinite، 343 Industries از طریق به‌روزرسانی‌ها از این بازی پشتیبانی کرد. در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲، بانی راس از سمت مدیر استودیو کناره‌گیری کرد. پس از رفتن او، مسئولیت‌هایش به سه سمت تقسیم شد. پیر هینتز به عنوان مدیر استودیو، برایان کوسکی به عنوان مدیر کل فرنچایز و الیزابت ون وایک به عنوان مدیر تجاری و عملیاتی انتخاب شدند.

در میان اخراج‌های گسترده در صنعت فناوری و مایکروسافت، 343 Industries نیز تحت تاثیر قرار گرفت و بلومبرگ نیوز گزارش داد که این استودیو تغییرات بزرگی در ساختار توسعه‌ی خود ایجاد خواهد کرد.

سری مقالات معرفی استودیوهای بازیسازی بزرگ را در ساویس‌گیم بخوانید. همچنین مقالات بازی خواندنی ساویس‌گیم را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید:

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها