استودیوی بازیسازی سیدی پراجکت (CD Projekt)، توسعهدهنده، ناشر و توزیعکنندهی بازیهای ویدئویی لهستانی است که در شهر ورشو قرار دارد.
این استودیو در ماه مه سال ۱۹۹۴ توسط مارچین ایوینسکی (Marcin Iwiński) و میخال کیچنسکی (Michał Kiciński) تأسیس شد. ایوینسکی و کیچنسکی پیش از تأسیس این شرکت، به عنوان خردهفروش بازیهای ویدئویی فعالیت میکردند.
سیدی پراجکت در ابتدا به عنوان توزیعکنندهی بازیهای خارجی برای بازار داخلی لهستان فعالیت میکرد. بخش توسعهی بازیهای اورجینال این شرکت، سیدی پراجکت رد Projekt Red (با نام اختصاری CDPR)، که به خاطر مجموعه بازیهای ویچر (The Witcher) شناخته میشود، در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد. در سال ۲۰۰۸، سیدی پراجکت سرویس توزیع دیجیتال Good Old Games را راهاندازی کرد که اکنون با نام GOG.com شناخته میشود.
از توزیعکننده تا توسعهدهنده
در ابتدای کار، سیدی پراجکت با ترجمهی بازیهای مهم ویدئویی به زبان لهستانی، با شرکت Interplay Entertainment برای دو نسخهی بازی Baldur’s Gate همکاری کرد.
زمانی که Interplay با مشکلات مالی مواجه شد، ساخت نسخهی کامپیوتر بازی Baldur’s Gate: Dark Alliance لغو شد. این اتفاق باعث شد تا سیدی پراجکت از کد بازی برای ساخت بازی خودشان استفاده کند. این بازی، The Witcher نام گرفت که بر اساس داستانهای رماننویس لهستانی، آندری ساپکوفسکی (Andrzej Sapkowski) ساخته شده بود.
پس از عرضهی The Witcher، سیدی پراجکت روی نسخهی کنسولی این بازی با عنوان The Witcher: White Wolf کار کرد؛ با این حال، مشکلات توسعه و افزایش هزینهها این شرکت را تا مرز ورشکستگی پیش برد. بعدها در سال ۲۰۱۱، سیدی پراجکت بازی The Witcher 2: Assassins of Kings و در سال ۲۰۱۵، بازی The Witcher 3: Wild Hunt را منتشر کرد که جوایز متعدد بازی سال را از آن خود کرد.
در سال ۲۰۲۰، این شرکت بازی Cyberpunk 2077 را منتشر کرد که یک بازی نقشآفرینی بر اساس سیستم بازی رومیزی Cyberpunk 2020 است. برای ساخت این بازی، سیدی پراجکت بخش جدیدی را در شهر وروتسواف (Wrocław) افتتاح کرد.
GOG.com، نجاتدهندهی بازیهای قدیمی
سرویس توزیع بازیهای ویدئویی GOG.com توسط سیدی پراجکت تأسیس شد تا به بازیکنان در پیدا کردن بازیهای قدیمی کمک کند. هدف این سرویس عرضهی بازیها بدون مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) به بازیکنان بود و بعدها گسترش پیدا کرد تا عناوین جدید AAA و بازیهای مستقل را نیز در بر بگیرد.
تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام
در سال ۲۰۰۹، شرکت مادر سیدی پراجکت در آن زمان، CDP Investment، برنامههای خود را برای ادغام با شرکت Optimus S.A اعلام کرد تا سیدی پراجکت را به عنوان یک شرکت سهامی عام سازماندهی مجدد کند. این ادغام در دسامبر ۲۰۱۰ با Optimus به عنوان نهاد حقوقی باقیمانده بسته شد. Optimus در ژوئیه ۲۰۱۱ به تجسم فعلی سیدی Projekt S.A تبدیل شد.
تا سپتامبر ۲۰۱۷، این شرکت با ارزشی در حدود ۲.۳ میلیارد دلار آمریکا، بزرگترین شرکت سهامی عام بازیهای ویدئویی در لهستان بود و تا ماه مه ۲۰۲۰ به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار آمریکا رسیده بود و به بزرگترین شرکت بازیهای ویدئویی در اروپا تبدیل شد. در مارس ۲۰۱۸، این شرکت به WIG20، شاخصی از ۲۰ شرکت بزرگ در بورس اوراق بهادار ورشو پیوست.
مرتبط: CDPR برای بهبود کیفیت The Witcher 4 با Epic همکاری میکند
از عشق به بازی تا تأسیس یک امپراطوری بازیسازی
شرکت سیدی پراجکت در ماه مه ۱۹۹۴ توسط مارچین ایوینسکی و میخال کیچنسکی تأسیس شد. به گفتهی ایوینسکی، علیرغم اینکه در دوران کودکی از بازیهای ویدئویی لذت میبرد، این بازیها در لهستان کمونیستی آن زمان کمیاب بودند. مارچین ایوینسکی در دبیرستان، مشغول فروش نسخههای غیرقانونی بازیهای ویدیویی بود و حال بر تخت پادشاهی تکیه زدهاند.
CD Projekt Red: از شکست تا فتح قلهی بازیسازی
در حالی که سیدی Projekt به عنوان یک توزیعکنندهی موفق بازیهای ویدئویی در لهستان شناخته میشد، اما جاهطلبیهای آنها فراتر از این بود. در سال ۲۰۰۲، آنها استودیوی توسعه بازی، CD Projekt Red را تأسیس کردند. اولین پروژه بزرگ آنها، اقتباس از رمانهای محبوب آندری ساپکوفسکی، یعنی سری بازیهای The Witcher بود.
تولد یک افسانه با سختیها
توسعهی The Witcher با چالشهای بسیاری همراه بود. تیم توسعهی بازی، که تجربه چندانی در ساخت بازی نداشت، با مشکلات فنی و مالی دست و پنجه نرم میکرد. حتی پس از اتمام بازی، مشکلات ادامه داشت. نسخهی کنسولی بازی، The Witcher: White Wolf، با شکست تجاری مواجه شد و شرکت را به مرز ورشکستگی کشاند.
با این حال، CD Projekt Red تسلیم نشد. آنها با درس گرفتن از اشتباهات گذشته، روی بازی بعدی خود، The Witcher 2: Assassins of Kings تمرکز کردند. این بازی با استقبال بسیار خوب منتقدان و بازیکنان روبرو شد و به CD Projekt Red امیدواری داد.
قلهی موفقیت با The Witcher 3: Wild Hunt
اما نقطه عطف اصلی برای CD Projekt Red، بازی The Witcher 3: Wild Hunt بود. این بازی با دنیای باز گسترده، داستان جذاب و گیمپلی اعتیادآور، به یکی از بهترین بازیهای تاریخ تبدیل شد. جوایز متعدد بازی سال، فروش میلیونها نسخه و تحسین منتقدان، CD Projekt Red را به یکی از بزرگترین استودیوهای بازیسازی جهان تبدیل کرد.
مرتبط: بررسی بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ فانتوم لیبرتی
Cyberpunk 2077: رویایی که به کابوس تبدیل شد
پس از موفقیت چشمگیر The Witcher 3، استودیوی CD Projekt Red روی پروژه بزرگ بعدی خود، Cyberpunk 2077 تمرکز کرد. این بازی با تبلیغات گسترده و انتظارهای بالا، یکی از پرفروشترین بازیهای تاریخ شد. اما مشکلات فنی فراوان در نسخههای کنسولی، باعث شد تا بازی با انتقادات شدیدی روبرو شود. این اتفاق ضربه بزرگی به اعتبار سیدی Projekt Red وارد کرد.
آیندهی CD Projekt Red
با وجود مشکلات Cyberpunk 2077، استودیوی CD Projekt Red همچنان یکی از قدرتمندترین استودیوهای بازیسازی جهان است. آنها در حال توسعهی چندین پروژه جدید از جمله دنبالهی Cyberpunk 2077 و چندین بازی جدید از سری The Witcher هستند. همچنین، آنها به دنبال جبران اشتباهات گذشته و بازگرداندن اعتماد بازیکنان هستند.
CD Projekt Red با تمام فراز و نشیبهای خود، نشان داده است که توانایی تبدیل شدن به یک افسانه در صنعت بازیسازی را دارد. آیندهی این استودیو پر از امید و چالش است و تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا آنها میتوانند دوباره به قلهی موفقیت بازگردند.
سری مقالات معرفی استودیوهای بازیسازی بزرگ را در ساویسگیم بخوانید. همچنین مقالات بازی خواندنی ساویسگیم را از دست ندهید.
بیشتر بخوانید:
- بهترین مادهای Witcher 3
- ۳۰ بازی اکشن-نقشآفرینی برتر که باید تجربه کنید
- جزئیات جذاب از بازی Cyberpunk 2077 که باید بدانید
- بررسی بازی Cyberpunk 2077 | بازی قرن!
- معرفی استودیوی بازیسازی Double Fine Productions | قبلهی عشاق بازیهای ماجراجویی