هر آنچه که باید در مورد هیدئو کوجیما بدانید

هر آنچه که باید در مورد هیدئو کوجیما بدانید عکس سیاه و سفید کوجیما با عینک در وسط دث استرندینگ سمت چپ متال گیر سالید 5 سمت راست

هر آنچه که باید در مورد هیدئو کوجیما بدانید

(به قلم حسن نصرالهی)

هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) افسانه‌ای سالهاست که در هنر هشتم خوش درخشیده است. ما اینبار قصد داریم در مورد او صحبت کنیم و به نوعی زندگی‌اش را واکاوی کنیم. این مرد همه‌چیز دان با سری متال گیر سالید نام خودش را در اذهان ماندگار کرده است و حتی در دیگر مدیوم‌ها نیز از او به نیکی یاد می‌شود. حال با ما همراه شوید تا به طور مفصل به یکی از بهترین بازیسازان هنر هشتم بپردازیم.

مقاله مرتبط:  اودیسه‌ی کوجیما | نگاهی تحلیلی بر بازی دث استرندینگ 

کوجیما تنها در سینما با صندلی های قرمز

1. کوجیما قبل از آنکه به هنر هشتم وارد شود، می‌خواست یک کارگردان سینما شود

اگرچه بر کسی پوشیده نیست که کوجیما در دوران جوانی قصد داشت فیلم بسازد، اما داستان پشت آن هنوز هم جذاب و شنیدنی است. در واقع عشق کوجیما به فیلم از زمان کودکی شروع شد. زمانی که او و خانواده‌اش با هم فیلم تماشا می‌کردند و تا زمانی که فیلم تمام نمی‌شد حتی به وی اجازه نمی‌دادند که بخوابد! همین هم باعث شد که او سودای فیلمسازی را در ذهن داشته باشد، اما خیلی زود دلسرد شد. زیرا این حرفه چندان پایدار نبود. چرا که جامعه‌ی ژاپن به مشاغل پایدار علاقه داشت. از طرفی در آن زمان فیلمبرداری هر فیلمی واقعاً دشوار بود. به این دلیل که فناوری آن دوران به اندازه‌ی امروز پیشرفته نبود. او سپس به نویسندگی روی آورد. کوجیما در دوره‌ی حضورش در کالج داستان‌های کوتاه نوشت و آنها را به رسانه‌های ژاپنی ارسال می‌کرد، اما داستانهای او رد می‌شدند.

کوجیما در نهایت به نینتندو فامیکام ژاپنی دست پیدا کرد و دلباخته‌ی بازی‌های ویدیویی شد‌. این برخورد باعث شد او به فکر یک حرفه در ساخت بازی بیفتد. زیرا احساس می‌کرد که این کار یک حرفه‌ی رضایت بخش خواهد بود. بدون شک کوجیما نمی‌دانست که با پیوستن به Konami و کارگردانی اولین بازی Metal Gear در MSX2، سرنوشت او را به یک بازیساز افسانه‌ای تبدیل خواهد کرد. عشق او به سینما روی بازی‌های ویدیویی، به ویژه فرانچایز Metal Gear Solid تأثیر زیادی گذاشت. همان طور که می‌دانید سری متال گیر سالید به دلیل داشتن عناصر سینمایی معروف است؛ تا جایی که بسیاری از طرفداران متال گیر سالید تحت تأثیر عناصر سینمایی این بازی، هنوز هم تصور می‌کنند که یک فیلم از متال گیر سالید ایده‌ی خوب و موفقی خواهد بود.

مرتبط:  سیستم مورد نیاز death stranding دث استرندینگ 

اسکار ایزاک و بیگ باس فیلم متال گیر سالید

2. کوجیما فکر می‌کند که یک فیلم بر اساس متال گیر سالید ایده‌ی خوبی نخواهد بود

شاید این خبر برای افرادی ناخوشایند باشد، اما کوجیما فکر نمی‌کند که باید فیلمی از Metal Gear وجود داشته باشد! او که در نمایشگاه «هنر بازی‌های ویدیویی» در موزه‌ی هنر آمریکایی حضور داشت، در این مورد می‌گوید:

«دوست دارم روزی یک فیلم بسازم، حتی اگر بر اساس یک بازی باشد، اما باید بازی‌ای باشد که فکر می‌کنم فضای مناسبی را برای این کار فراهم می‌کند.»

در حقیقت با وجود عناصر سینمایی این مجموعه، کوجیما می‌گوید که این فیلم یک متال گیر نخواهد بود. زیرا او عقیده دارد که متال گیر سالید به طور منحصر به فردی یک بازی ویدیویی است. حال رویای فیلمسازی استاد کوجیما قرار است با دث استرندینگ رنگ واقعیت بگیرد، هرچند که او در قامت کارگردان نخواهد بود و به عنوان ناظر ایفای نقش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  چرا باید دث استرندینگ را بازی کنید 

کوجیما دست به چانه و خیره به دوربین در جلوی پوستر سایلنت هیلز هر آنچه که باید در مورد هیدئو کوجیما بدانید

3. او در سال‌های اولیه کارش به ترک کونامی فکر می‌کرد

کوجیما افسانه‌ای پس از رد شدن توسط چندین شرکت، زمانی که به دنبال شغلی در صنعت بازی می‌گشت، در نهایت با کونامی مشغول به کار شد. با این حال، ایده‌های گیم پلی او رد می‌شدند و با توجه به عدم تجربه‌اش در برنامه نویسی، به نوعی او را تحقیر می‌کردند. کوجیما در نظر داشت که کونامی را ترک کند. اما تصمیم گرفت آن را مانند یک قهرمان بپذیرد و با کونامی بماند. انتخاب ماندن با Konami به پاداشی بزرگ منجر شد. زیرا در نهایت به او مأموریت داده شد تا نسخه‌ی اصلی Metal Gear را کارگردانی کند.

همچنین بخوانید:  بهترین بازی‌های پسا آخرالزمانی 

بازی متال گیر سالید الهام گرفته از فیلم فرار بزرگ

4. کوجیما گیم پلی متال گیر را بر اساس فیلمی به نام «فرار بزرگ» (Great Escape) ساخته است

چالشی برای کوجیما هنگام کارگردانی Metal Gear در MSX2 وجود داشت. این سیستم دارای محدودیت‌های سخت‌افزاری بود که ساخت یک بازی مبارزه‌ای تمام عیار را اگر نگوییم غیرممکن، حداقل بسیار دشوار می‌کرد. کوجیما تصمیم گرفت که گیم پلی بازی را روی مخفی کاری متمرکز کند. این گیم پلی متمرکز بر فرار و مخفی کاری از فیلمی به نام The Great Escape الهام گرفته شده است. The Great Escape روی زندانیان بریتانیایی و آمریکایی تمرکز داشت که در جنگ جهانی دوم از اردوگاه اسرای جنگی آلمانی فرار می‌کردند. کوجیما از این فیلم خوشش آمد و می‌خواست در یک بازی ویدیویی از چنین رویکردی بهره ببرد.

از دست ندهید:  اسرار و رمز و راز تریلر رونمایی متال گیر سالید 3 ریمیک Metal Gear Solid Delta: Snake Eater 

فیلم جوکر و ایرلندی با بازی رابرت دنیرو مورد علاقه کوجیما

5. کوجیما دوست دارد فیلم ببیند

اگرچه کوجیما به بازی‌های ویدیویی روی آورده است، اما او چنان به سینما علاقه‌مند است که گویا زندگی‌اش به آن وابسته است. در حالی که او به آثار فراوانی علاقه دارد، اما فیلم‌هایی چون «راننده تاکسی» اثر مارتین اسکورسیزی و «اودیسه فضایی ۲۰۰۱» از استنلی کوبریک در صدر فهرست او هستند. کوجیما افسانه‌ای با توجه به تعهدش به تماشای حداقل یک فیلم در روز، سلیقه‌ی بسیار خوبی هم در سینما دارد.

مقاله مرتبط:  بررسی جزئیات و نکات قابل توجه متال گیر سالید 3 Metal Gear Solid 3 

کوجیما در حال سخنرانی در گیم اواردز با جایزه در دست

6. کوجیما جایزه یک عمر دستاورد را در کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال 2009 دریافت کرده است

کوجیما در مراسم اهدای جوایز بازی MTV در سال 2008 اولین جایزه یک عمر دستاورد را برای یک خالق بازی دریافت کرد و همچنین در کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال 2009 با دریافت جایزه یک عمر دستاورد، باری دیگر مفتخر شد. وی در سال 2014 نیز جایزه افتتاحیه فیلمبرداری در بازی‌های ویدیویی را از «شهر سینمایی برادفورد یونسکو» به دلیل کارگردانی، روایت و فیلمبرداری فوق العاده‌اش در بازی‌های ویدیویی به دست آورده است.

مرتبط:  10 فرنچایز شاهکار پلی استیشن که باید برای PS5 احیا شوند 

کوجیما دست در جیب و پوزخند زنان در حال رد شدن از کنار لوگوی کونامی هر آنچه که باید در مورد هیدئو کوجیما بدانید

7. اولین پروژه‌ی بازی کوجیما زیر نظر کونامی شکست خورد

پس از پیوستن به کونامی در سال 1986، اولین بازی کوجیما به دلیل تجربه‌ی ناکافی در برنامه نویسی شکست خورد. جای تعجب است که هیچ یک از همکاران‌اش در کونامی او را به خاطر شکست‌اش مسخره نکردند. ناشر نیز به کوجیما آخرین فرصت را برای تغییر اوضاع پیشنهاد داد. خوشبختانه کوجیما با بازی‌های Metal Gear به موفقیت رسید و اکنون نام او در هنر هشتم جاودان شده است.

بیشتر بخوانید:  5 حقیقت از بازی متال گیر سالید 4 Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots که نمی‌دانید 

لبخند شیطانی کوجیما خیره به دوربین هر آنچه که باید در مورد هیدئو کوجیما بدانید

8. پیشگویی کوجیما

هیدئو کوجیما مانند جورج اورول و آلدوس هاکسلی به دلیل کارهای پیشگویانه‌اش مورد ستایش قرار گرفته است. به عنوان مثال، Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001) داستانی داشت که به سیاست‌های پس از جنگ، اخبار جعلی، اخبار تولید شده توسط هوش مصنوعی و سایر ترس‌های مربوط به داده‌ها می‌پرداخت. 10 سال بعد این مضامین بر گفتمان سیاسی مسلط شد و تا حدی همچنان هم ادامه دارد. ظرفیت پیشگویی او در رابطه با Death Stranding نیز مورد توجه قرار گرفت. کوجیما ماه‌ها قبل از همه‌گیری کووید-19، به موضوعات بیماری، تنهایی و شکاف‌های سیاسی می‌پرداخت.

همچنین بخوانید:  چکیده‌ای از هنر هیدئو کوجیما در متال گیر سالید 

عکس جوانی و میانسالی کوجیما هر آنچه که باید در مورد هیدئو کوجیما بدانید

9. از کودکی تا جوانی

ما در مورد گذشته‌ی کوجیما صحبت کرده‌ایم. اما اکنون کمی بیشتر به این مقوله می‌پردازیم. کوجیما اعتراف می‌کند که دوران کودکی خود را در تنهایی سپری کرده است. وی اغلب از مدرسه به خانه‌ای خالی می‌رفت و تا زمانی که مادرش به خانه می‌آمد مراقب خود بود. با این حال حتی از همان سنین پایین، میل به ساختن چیزها و قصه گفتن داشت. کوجیما در اوقات فراغت به دوست‌اش کمک می‌کرد تا فیلم‌های کوتاه 8 میلی متری بسازد.

کوجیما در کل زندگی سختی داشته است. پدرش زمانی که فقط 13 سال داشته از دنیا رفته است. کوجیما همچنین در طول دوران کودکی خود چندین تجربه نزدیک به مرگ را داشته است. این بیوگرافی غم انگیز به درک بهتر بازی Death Stranding و همچنین لحظات غمناکی که او در سایر عناوین‌اش خلق کرده کمک فراوانی می‌کند. کوجیما در سال‌های جوانی نیز وقت خود را صرف نوشتن داستان‌های کوتاه و ارسال آنها به ناشران و مجلات می‌کرده که هیچ کدام مورد قبول واقع نشدند. در واقع برای استاندارد مجلات، داستان‌های او بسیار طولانی بودند! بله ما در مورد کوجیما صحبت می‌کنیم. بنابراین روایت‌های طولانی او در آثارش چندان جای تعجبی ندارد.‌

از دست ندهید:  بیوگرافی هیدئو کوجیما خالق متال گیر سالید و دث استرندینگ 

کوجیما با 2 بازی دث استرندینگ در دست

10. نکات فوق العاده‌ی دیگری که باید در مورد کوجیما بدانید

  1. بدیهی است که کوجیما از پیشرفت‌ فناوری بهره‌ی زیادی برده است. با این حال او از جنبه‌ی مخرب آن نیز انتقاد می‌کند. به گفته‌ی کوجیما، رسانه‌های اجتماعی دوران فردگرایی ما را منعکس می‌کنند. او می‌گوید با این که همه‌ی ما به هم متصل هستیم، اما همیشه هم در حال مبارزه‌ایم.
  2. هیدئو کوجیما از اینکه «کوجیما سان» نامیده می‌شود متنفر است. در ژاپن «کوجیما سان» تقریبا معنی‌اش «آقای کوجیما» می‌شود. در عوض کوجیما ترجیح می‌دهد «کوجیما کانتوکو» نامیده شود. کانتوکو عنوانی است که بسیاری از کارگردانان فیلم ژاپنی از آن استفاده می‌کنند.
  3. پدر کوجیما قبل از مرگ‌اش یک فروشنده‌ی دوره گرد بوده است! آیا همین عامل را می‌توان باعث شکل گیری Death Stranding دانست؟
  4. کوجیما در حین کار روی سری متال گیر، در تمرینات نظامی واقعی شرکت کرده تا تعهد خود را به واقع گرایی حفظ کند.
  5. هر زمان که کوجیما وارد اتاق هتل می‌شود، اولین کاری که انجام می‌دهد این است که جلوی تلویزیون بنشیند. او ادعا می‌کند که این به نبرد و درک تنهایی او کمک می‌کند.
  6. کوجیما عاشق سینماست، اما سینما هم عاشق کوجیماست! در سال 2016، گیلرمو دل تورو گفته بود: «هر کاری که کوجیما بخواهد انجام می‌دهم.»
  7. مادر کوجیما همیشه یکی از بزرگترین طرفداران او بوده است. او یکی از معدود افرادی بود که در اولین روزهای ورود کوجیما به صنعت بازی از وی حمایت کرد.
  8. اولین مشارکت کوجیما در صنعت بازی به عنوان دستیار کارگردان در بازی «ماجراجویی پنگوئن» بود. شما به عنوان یک پنگوئن بازی می‌کنید که در جستجوی یک سیب طلایی برای درمان شاهزاده خانم است. اگرچه بازی چیز خاصی برای ارائه نداشت، اما از پایان‌های چند وجهی بهره مند بود. چیزی که در کارهای بعدی کوجیما رایج شد.
  9. زمانی که کوجیما کار خود را در زمینه‌ی بازی آغاز کرد، هنوز کلمه‌ی ژاپنی برای طراح بازی وجود نداشت. برای دور زدن این موضوع، او به مردم می‌گفت که در یک شرکت مالی کار می‌کند!
  10. کوجیما در جوانی می‌خواست فیلم تولید کند. در حقیقت او روی یک فیلم زامبی برای جشنواره مدرسه کار کرد. متأسفانه نبود جاه طلبی از جانب دوستان و کمبود بودجه باعث شد تا کوجیما از سینما دور شود.
  11. هیدئو کوجیما بیش از 30 میلیون دلار دارایی خالص دارد. برای آنکه بهتر به ارزش این دارایی پی ببرید بهتر است بدانید که این سرمایه، 5 لامبورگینی لوکس را برای شما به ارمغان خواهد آورد. چندان هم بد نیست!
  12. با توجه به استعداد کوجیما در خلاقیت، می‌توان تصور کرد که مطالعات او درباره‌ی هنر بوده است. اما به طور غیرمنتظره‌ای، کوجیما به سراغ اقتصاد رفت. اگر چه این اولین انتخاب او نبود، اما فشار برای یافتن یک شغل خوب باعث شد که در حرفه‌ای مطمئن از نظر مالی تحصیل کند. خوشبختانه کوجیما در نهایت وارد یک زمینه‌ی خلاقانه شد.
  13. کوجیما در سال 2015 پس از 29 سال خدمت کونامی را ترک کرد. بدون شک فعالیت ارزشمند او در کونامی در تاریخ ثبت خواهد شد. حضور این بازیساز برجسته‌ی هنر دوست حتی اعتبار بسیار بالاتری به کونامی بخشید. به خصوص وقتی در نظر بگیریم که کوجیما فقط به این دلیل به کونامی رفت که در بازار سهام ژاپن، جایگاهی منحصر به فرد داشت.

نظر شما درباره این نکات شگفت‌انگیز از زندگی کوجیما چیست؟ شما نکته جالب دیگری سراغ دارید که به این فهرست فوق‌العاده اضافه کنید؟ مقالات بازی ساویس‌گیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها