10 فرانچایز قدیمی پلی استیشن که باید برای PS5 احیا شوند

10 فرانچایز قدیمی پلی استیشن که باید برای PS5 احیا شوند کیلزون killzone

در این مقاله قرار است به بازی‌هایی اشاره کنیم که با برند پلی استیشن عجین شده‌اند و سال‌های سال است که خبری از آن‌ها نیست و نسخه جدیدی دریافت نکرده‌اند. بازی‌هایی که عرضه مجدد و احیای آن‌ها برای پلی استیشن 5 کاربران زیادی را خوشحال می‌کند. در ادامه با ساویس‌گیم همراه شوید تا به معرفی 10 فرانچایز قدیمی پلی استیشن که باید برای PS5 احیا شوند بپردازیم.

نوشتار مرتبط:  10 بازی ترسناک ژاپنی که نباید آن‌ها را به تنهایی بازی کنید 

Parasite Eve 10 فرانچایز قدیمی پلی استیشن که باید برای PS5 احیا شوند

Parasite Eve

کار را با Parasite Eve آغاز می‌کنیم. فرانچایزی که کار خود را با پلی استیشن آغاز کرد و خیلی زود کنار گذاشته شد. در کل این مجموعه میزبان ۳ نسخه مختلف بود. البته The 3rd Birthday به عنوان یک دنباله ارتباط چندانی با بازی‌های کلاسیک نداشت و اقبال کمی نیز دریافت کرد.

مجموعه وحشت و بقا Parasite Eve حول محور زنی به نام Aya جریان دارد. او برنامه دارد تا جهان را از شر Eve نمادین نجات دهد. این مجموعه جذاب با عناصر ترسناک نقش‌آفرینی خود فوق العاده موفق ظاهر شده بود.

با توجه به چیزهایی که از بازسازی فاینال فانتزی 7 دیدیم، اگر روزی قرار باشد شاهد احیا و بازسازی Parasite Eve برای پلی استیشن 5 باشیم، احتمالاً با عنوانی طرف خواهیم شد که از لحاظ گیم پلی، گرافیک و مکانیک‌های بازی تفاوت‌های فراوانی با نسخه اصلی دارد.

بدون شک ریمیک کردن این بازی ارزش ریمسترها و بازسازی‌های پرشمار اسکوئرانیکس را افزایش خواهد داد. همچنین منجر به جذب و اقبال مخاطبان جدید به فرانچایز Parasite Eve خواهد شد. با توجه به این‌که اخیراََ زمزمه‌های احیا این مجموعه به گوش رسید و هم‌اکنون در عصر طلایی بازی‌های وحشت و بقا هستیم، بهترین زمان برای بازعرضه Parasite Eve فرا رسیده است.

نوشتار مرتبط:  بررسی بازی Sly Cooper: Thieves in Time 

Sly Cooper اسلای کوپر راکون اسب ابی لاک پشت

Sly Cooper

مجموعه سکوبازی مخفی‌کاری Sly Cooper قطعاََ ارزش احیا شدن و عرضه روی پلی استیشن 5 را خواهد داشت. جالب است بدانید که استودیو ساکرپانچ خالق اصلی مجموعه Sly Cooper است. استودیوای که اکنون به خاطر درخشش و موفقیت غیرمنتظره Ghost of Tsushima شناخته می‌شود. آخرین نسخه از مجموعه Sly Cooper در نسل پلی استیشن 3 عرضه شد. البته این بازی را یک استودیوی دیگر ساخت و ساکرپانچ در نسل هفتم مشغول کار روی بازی‌های دیگری بود.

ساکرپانچ اخیراََ اشاره‌های زیادی به این مجموعه از یاد رفته کرده است و این می‌تواند نویدبخش این باشد که آن‌ها به طور کامل Sly Cooper را فراموش نکرده‌اند. هرچند که با توجه به موفقیت شگفت‌انگیز گوست اف سوشیما دل کندن از این بازی و بازگشت به اسلای کوپر شاید خیلی بعید باشد.

حقيقتاً ما حتی به یک ریمستر ساده از کالکشن Sly Cooper روی پلی استیشن 5 هم راضی هستیم. تجدید دیدار با راکون دوست داشتنی برای ما کافی است. ولی چه بهتر که در فقدان شدید بازی‌های سکوبازی شاهد بازگشت یک مجموعه درخور در قالب نسخه‌ای جدید و امروزی باشیم.

نوشتار مرتبط:  10 بازی برتر Insomniac Games 

Resistance 10 فرانچایز قدیمی پلی استیشن که باید برای PS5 احیا شوند

Resistance

مجموعه Resistance یک شوتر ناب بود که نسل هفتم را برای طرفداران شوتر خاطره‌انگیز کرد. این بازی که در واقعیت جایگزین دهه ۵۰ میلادی جریان دارد سلاح‌های قدیمی را با جدید ترکیب کرده و شما را در قالب محافظان جهان به تصویر می‌کشد. هدف شما نجات زمین از موجودات فضایی مهاجم تحت عنوان کایمرا (Chimera) است.

موفقیت بازی نخست عرضه ۲ دنباله مستقیم و همچنین نسخه ویژه پی اس پی و پلی استیشن ویتا را تضمین کرد. اما متأسفانه سازندگان پس از نسخه سوم اعلام کردند که علاقه‌ای به بازگشت به آن ندارند.

البته قابل درک است، اینسومنیاک گیمز دوست داشتنی استودیوی پرتلاش و فعالی است که چندین آی‌پی در دست ساخت دارد. ولی به هر حال تجربه مجدد بازی‌های Resistance حتی در قالب ریمستر نیز خالی از لطف نخواهد بود. با توجه به فقدان بازی‌های شوتر اول شخص روی پلی استیشن، اکنون بهترین زمان برای احیای این فرانچایز فراموش شده است.

نوشتار مرتبط:  معرفی بازی Twisted Metal 2012 به علاوه‌ی تاریخچه‌ی این مجموعه 

Twisted Metal 10 فرانچایز قدیمی پلی استیشن که باید برای PS5 احیا شوند

Twisted Metal

مجموعه Twisted Metal در دوران پلی استیشن وان برای خود پادشاهی می‌کرد. این مجموعه در کلوپ‌های بازی به ماشین جنگی معروف بود و طرفداران زیادی داشت. جای شما خالی همراه با دوستان و آشنایان ساعات زیادی را پای این بازی صرف کردیم.

اگر بخواهم این بازی را برای شما توصیف کنم باید به مد مکس یا راکت لیگ اشاره کنم! البته با خشونت بسیار شدیدتر و بدون وجود توپ فوتبال عظیم! از این بحث‌ها گذشته مجموعه Twisted Metal برای خود یک بخش داستانی هم داشت. البته که چندان توجهی به آن نمی‌شد، فقط همین را بدانید که هدف رانندگان شرکت کننده در این فستیوال مرگ تحقق بزرگ‌ترین آرزوی خود است.

مجموعه Twisted Metal در سال ۲۰۱۲ برای پلی استیشن 3 احیا شد. اما متأسفانه با استقبال گرمی مواجه نشد. خود بازی نیز نسبتاََ ناقص بود و محتوای اندکی داشت. به هر روی احیای مجدد مجموعه برای پلی استیشن 5 می‌تواند فوق العاده و کارآمد باشد. زمزمه‌های آن نیز به گوش می‌رسد، ولی هنوز اطلاعات رسمی چندانی در دست نیست.

نوشتار مرتبط:  زوجی نمادین و به یاد ماندنی؛ هر آنچه که باید در مورد Jak and Daxter بدانید 

Jak and Daxter جک و دکستر

Jak and Daxter

بدون شک نسل ششم بازی‌های ویدیویی برای طرفداران سکوبازی فوق العاده بوده است. Jak and Daxter، Sly Cooper و Ratchet and Clank طرفداران این این زیرسبک را روی پلی استیشن سیراب نگه داشته بودند. منتهی افسوس که از بین این‌ها فقط Ratchet and Clank فعال و پابرجا باقی مانده است.

حرف من این است، اگر راچت و کلانک می‌توانند نسخه مخصوص پلی استیشن 5 داشته باشند و با استقبال گسترده مواجه شوند، پس چرا جک و دکستر نتوانند؟

جالب است بدانید که ناتی داگ خالق این مجموعه بازی است. آن‌ها پس از فارغ شدن از کرش بندیکوت به سراغ جک و دکستر آمدند و فرمول سکوبازی مخصوص به خود را ابداع کردند. حتی قرار بود شاهد احیای مجموعه در دوران پلی استیشن 3 باشیم، اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و ناتی داگ حسابی سرگرم آنچارتد و لست اف اس شد.

در هر صورت، اکنون با کمبود شدید بازی‌های سکوبازی طرف هستیم. پلی استیشن می‌تواند با احیای Jak and Daxter و Sly Cooper طرفداران تشنه این زیرسبک را به خود جذب کند. این فرصت طلایی را نباید از دست داد.

نوشتار مرتبط:  5 حقیقت از بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots که نمی‌دانستید 

Metal Gear Solid متال گیر سالید 3 10 فرانچایز قدیمی پلی استیشن که باید برای PS5 احیا شوند

Metal Gear Solid

متال گیر سالید بود که هیدئو کوجیما را به اوج رساند. این بازی مخفی‌کاری به لطف پلی استیشن به شهرت و محبوبیت جهانی رسید. البته که هر دو از این قضیه سود بردند و پلی استیشن نیز از متال گیر سالید منتفع شد.

داستان سیاسی، گیم پلی انقلابی، گرافیک و روایت سینمایی، همه و همه در شکوفایی هنرصنعت بازی دخیل بوده‌اند. متال گیر سالید کوجیما را به عنوان یک نابغه کارگردانی به جهانیان معرفی کرد.

متأسفانه پس از ماجرای کونامی و کوجیما که در سال ۲۰۱۵ به سرانجام تلخی منتهی شد، امید چندانی به احیای مجموعه نمی‌رود. منتهی اخیراََ شایعات فراوانی در خصوص بازسازی متال گیر سالید 3 به گوش می‌رسد. ظاهراً این بازی قرار است انحصاری پلی استیشن 5 باشد. آیا این شایعه هم به مانند شایعات سایلنت هیل به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

نوشتار مرتبط:  چه بلایی سر Days Gone 2 آمد؟ 

Syphon Filter سایفون فیلتر

Syphon Filter

مجموعه شوتر مخفی‌کاری سایفون فیلتر (Syphon Filter) در کشور ما فوق العاده محبوب بود. این بازی در زمان خود از نظر گرافیک یک شاهکار بود و همه را انگشت به دهان می‌گذاشت.

این بازی ترکیبی جذاب از عناصر شوتر، مخفی‌کاری و معمایی بود. Syphon Filter دستپخت خالقان بازی محبوب Days Gone است. این مجموعه در نسل پنجم محبوبیت خوبی داشت و از چندین نسخه میزبانی کرد. منتهی رفته رفته به حاشیه رفت و اکنون حرفی از آن به میان نمی‌آید.

پلی استیشن از یک نظر خیلی خوش شانس است، سال‌های اخیر با کمبود شدید بازی‌های شوتر اول شخص، مخفی‌کاری، سکوبازی و غیره مواجه بوده‌ایم، جالب این‌که غول ژاپنی برای همه این ژانرها یک شاهکار در چنته دارد. فقط کافی است از این فرصت طلایی استفاده کند و خلأ بازار را پر کند. اکنون که خبری از اسپلینتر سل، متال گیر سالید و بازی‌های شوتر مخفی‌کاری نیست، سایفون فیلتر یک حاشیه امن برای شکوفایی دارد.

نوشتار مرتبط:  100 نقل قول برتر بازی‌های ویدیویی در طول تاریخ 

پوستر Castlevania کسلوانیا

Castlevania

من تسلیم، قبول دارم که کسلوانیا مجموعه با سابقه‌ای است که قدمت آن از پلی استیشن هم فراتر می‌رود، منتهی بپذیریم که Castlevania: Symphony of the Night روی پلی استیشن وان بود که ارزش این مجموعه را به جهانیان نمایان کرد. همین الآن هم اگر از طرفداران بپرسید بهترین نسخه Castlevania کدام است، درصد زیادی از آن‌ها سمفونی شب را نام خواهند برد.

این مجموعه جذاب در نسل هفتم احیا شد ولی عملکرد ضعیف نسخه دوم آن همه چیز را خراب کرد و کونامی باز هم مجموعه را به خواب زمستانی برد.

ظاهراً این اواخر کونامی سر عقل آمده است و قرار است دستی به آی‌پی‌های ارزشمند خود بکشد، چه خوب که شانس مجددی هم به Castlevania بدهند و شاهد احیای آن روی پلی استیشن 5 باشیم.

نوشتار مرتبط:  10 طراح بازی برتر تاریخ؛ معرفی بازی‌سازان سرشناس هنر-صنعت دنیای بازی 

Vagrant Story کاور بازی پلی استیشن وان

Vagrant Story

اسکوئر هنگام عرضه Vagrant Story در سال ۲۰۰۰ به درجه استادی در بهره‌برداری از سخت‌افزار پلی استیشن رسیده بود. بازی در زمان عرضه بی‌نظیر بود، باور این‌که Vagrant Story روی سخت‌افزار پلی استیشن وان قابلیت اجرا پیدا کرده خیلی سخت بود.

میان‌پرده‌های بازی شاهکار بودند، اما این به کنار، بپردازیم به گیم پلی که در زمان خود یک حرکت رو به جلو محسوب می‌شد. تمرکز بازی به جای این‌که مثل سایر بازی‌های نقش‌آفرینی روی مأموریت‌های تکراری و تعامل با NPCها باشد، روی اکشن و ماجراجویی بود. مبارزات بازی را که دیگر برایتان نگویم، سیستم مبارزه چنان عمیق بود که شما می‌توانستید اندام‌های دشمنان را جداگانه هدف قرار دهید و کارایی آن‌ها را از بین ببرید. فراموش نکنید که داریم درباره‌ی یک بازی عرضه شده در ۲۲ سال پیش صحبت می‌کنیم!

نوشتار مرتبط:  پیروزی در منطقه‌ی کشتار: یادداشتی بر یکی از بهترین شوترهای تاریخ؛ KillZone 2 

Killzone بازی کیلزون مبارزه در زمین برفی

Killzone

گوریلا گیمز با خلق Horizon Zero Dawn در سال ۲۰۱۷ شاهکار کرد، قبول، کسی انتظار این موفقیت را از استودیوای که تخصص آن شوتر اول شخص بود نداشت، باز هم قبول، ولی باور کنید Killzone هم عنوان کمی نبود.

مجموعه شوتر اول شخص Killzone زمانی عرضه می‌شد که بتلفیلد و کالاف دیوتی و هیلو در دوران اوج خود به سر می‌بردند. با این وجود این مجموعه فوق‌العاده توانست برای خود روی پلی استیشن طرفداران پروپاقرص و وفاداری دست و پا کند. انصافاً Killzone 2 و 3 شاهکار بودند. این عناوین درجه یک در عین ناباوری هنوز هم در انحصار پلی استیشن 3 قرار دارند و کاربران کنسول‌های نسل جدید پلی استیشن از تجربه اکشن ناب و گان‌پلی لذت‌بخش آن‌ها محروم مانده‌اند. واقعاً جای تعجب دارد. آیا بازی شوتر را می‌شود با سرویس ابری و آن هم به صورت استریم تجربه کرد!؟

این حجم از سرمایه سوزی از جانب سونی قابل درک نیست. در صورت نهایی شدن قرارداد اکتیویژن بلیزارد آینده کالاف دیوتی روی پلی استیشن در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. از طرفی Killzone و Resistance دارند خاک می‌خورند و حتی یک ریمستر خشک و خالی نیز دریافت نکرده‌اند! اگر سونی می‌خواهد جامعه بزرگ شوتربازان را حفظ کند، لازم نیست به دست و پای سازمان‌های نظارتی کشورهای مختلف بیفتد، فقط کافی است نگاهی به فرانچایزهای خاک خورده خود بیاندازد. وقت آن رسیده که این جواهرات جلای تازه‌ای یابند.

خب دوستان این بود فهرست 10 فرانچایز قدیمی پلی استیشن که باید برای PS5 احیا شوند، قطعاً مجموعه‌های ارزشمند دیگری نیز هستند که ما آن‌ها را از قلم انداخته‌ایم، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها