پیروزی در منطقه‌ی کشتار: یادداشتی بر یکی از بهترین شوترهای تاریخ؛ KillZone 2

KillZone 2

(به قلم دکتر بهزاد کریمی)

تقریباً هیچ بحثی در مورد این‌که مورد توجه‌ترین بازی شوتر اول شخص نسل هفتم چه عنوانی بوده است وجود ندارد. Call of Duty: Modern Warfare 2 پس از به جا گذاشتن رکوردهایی خیره کننده به سادگی پادشاه این قائله شد. در این مقاله قرار است این بازی را با Killzone 2 مقایسه کنیم. و وجه تمایز این بازی‌ها را برشماریم. 

اما سوالی که وجود دارد اینجاست: COD: MW 2 دقیقاً چه کاری برای بالا بردن سبک شوتر اول شخص انجام داده است؟

با نگاهی به بهترین عناوین شوتر اول شخص نسل هفتم همانند Bioshock, Gears Of War 2, Battlefield: Bad Company, Ghost Recon 2, Call Of Duty 4: Modern Warfare, Resistance 2 و HALO 3 می‌توانیم ببینیم که سازندگان هیچ‌یک از آنان همانند Guerrilla Games روی این سبک تاثیر نگذاشته‌اند. استودیویی که مطمئناً بهترین بازی شوتر اول شخص PS3 یعنی Killzone 2 را ساخته است. و مسیر این سبک را به جهتی نوین هدایت کرده است. Killzone 2 با گرافیکی خارق‌العاده روی کنسول‌ها، خود را به رخ همگان می‌کشد. و با ارائه‌ی راه‌های جدیدی بازی‌های شوتر امروزی را آماده‌ی الگوبرداری می‌کند. برخلاف بازخوردهای بسیار عالی Killzone 2، که توانست امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ را در متاکریتیک دریافت کند، باز هم عده‌ای باور داشتند که کیلزون ۲ چیز جدیدی را ارایه نکرده است!

 

killzone 2

MOBILE GUN TURRET

​Killzone 2 این امکان را دراختیار بازیکن می‌گذارد که در بخش آنلاین شخصیت‌ها یا بسته‌های مختلفی را به دست آورند. یکی از این نشان‌‌ها شخصیت The Engineer است. که با ارتقای شاتگانِ خود می‌تواند قدرت آتش آن را به مسافت بیشتری برساند. همچنین با برخی قابلیت‌های دیگر بازیکن می‌تواند در بخش آنلاین همزمان در دو نقطه از نقشه حضور داشته باشد. که کار را برای دیگر بازیکنان سخت می‌کند.

Infinity Ward نیز در COD MW 2 از این قابلیت بهره برد. اما بدین شکل که در این بازی شما همیشه Turret مخصوص را حمل می‌کنید. پس اگر چنین چیزی را در دست یکی از رقبا دیدید هرچه سریع‌تر از جلوی چشمان او دور شوید.

 

killzone 2سیستم کاور گیریِ اول شخص​

زمانی که Killzone 2 معرفی شد و سازندگان گفتند که بازیکن هنگام کاور گرفتن از دید اول شخص به تجربه‌ی بازی ادامه خواهد داد تقریباً همه تعجب کرده بودند. و انتظار چنین چیزی را نداشتند. پس از انتشار بازی موضوع مشخص شد. Guerrilla Games می‌خواست که بازیکن همیشه در هنگام کاور گرفتن احساس جدا ماندن از نبرد را داشته باشد. 

 

چندین ریسپان متفاوت​

Guerilla Games با قرار دادن این امکان که در حالت آنلاینِ بازی پس از کشته شدن در هرجای نقشه ریسپان خواهید شد، تجربه‌ای در بخش چندنفره ارائه کرد که هیچگاه یک طرفه نخوهد شد. برای مثال اگر شما یا تیم شما توسط دشمنان کشته شوند ریسپانِ مناسب می‌تواند باعث تغییر برنده‌ی بازی شود.

 


بخش چندنفره‌ی پویا

یکی از امتیازات منحصر بفرد Killzone 2 این بود که بازیکن در مسابقات آنلاین، می‌توانست چندین حالت مختلف از مبارزه را تجربه کند. Bodycount, Search & Retrieve, Capture & Hold, Search & Destroy و دیگر حالات مختلف همه می‌توانند تنها در یک دور از مسابقه اجرا شوند. infinity ward این قابلیت Killzone 2 را نیز در MW 2 با نام MoshPit الگو گرفته است. این قابلیت چندان هم در COD MW 2 کاربردی نبود. اما باز هم سازندگان آن را به فهرست موارد آنلاینِ بازی خود افزودند.

امروزه سازندگان بسیاری در پی ساخت و ارائه‌ی تجربه‌ی بازی‌هایی منحصر بفرد و خلاقانه هستند. که گاها نیز با محصولاتی انقلابی از جانب آنان روبرو می‌شویم. Killzone 2 سنگ محکی گرافیکی برای دوران خود بود. و کاری کرد که بازی‌های اول شخص کنونی از آن‌ الهام گرفته و شاهد تجربیاتی مشابه Killzone 2 باشیم.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها