معرفی بزرگان: وارن اسپکتور

معرفی بزرگان: وارن اسپکتور Warren Spector

اوایل زندگی

وارن ایوان اسپکتور در سال 1955 به دنیا آمد و مدرک کارشناسی ارشد هنر را در رشته رادیو-تلویزیون-فیلم از دانشگاه تگزاس و مدرک لیسانس ارتباطات را از دانشگاه نورث وسترن دریافت کرد. وارن اسپکتور (Warren Spector) بیش‌تر برای خلق بازی‌های immersive sim شناخته می‌شود. بازی‌هایی که عنصر انتخاب و عواقب آن را به گیمرها ارائه می‌دهد. عمده محبوبیت وارن ناشی از خلق Deus Ex است که عناصر شوتر اول شخص، نقش آفرینی و ماجراجویی را در هم ادغام کرده بود.البته بازی‌های انقلابی و بزرگ دیگری همچون Ultima Underworld, Ultima Underworld II, System Shock و Thief: The Dark Project نیز در کارنامه ایشان به چشم می‌خورند.

نوشتار مرتبط:  صحبت‌های دلنشین خالق Deus Ex؛ کارگردان افسانه‌ای Warren Spector 

وارن اسپکتور جوان جلوی فروشگاه و بازی ultima در دست

حرفه

استیو جکسون و دوران آغازین

اسپکتور هنگام شروع به کار برای استیو جکسون گیمز برای ساخت بازی‌های سنتی نقش آفرینی کرد. زمانی که اسپکتور در آنجا بود، در کنار گرگ کوستیکیان، دوست قدیمی دبیرستان، بازی Toon را توسعه داد. شغل بعدی او کار برای بخش تحقیق و توسعه TSR Inc، خالق بازی‌های Dungeons & Dragons بود، جایی که او روی بازی‌هایی مانند Spelljammer و Top Secret/SI کار کرد. همچنین وارن در Origin Systems و Looking Glass Studios روی بازی‌های کلاسیکی مانند Ultima Underworld I و II ،Thief: The Dark Project و System Shock کار کرد.

نوشتار مرتبط:  10 طراح بازی برتر تاریخ؛ معرفی بازی‌سازان سرشناس هنر-صنعت دنیای بازی 

هال، رومرو و اسپکتور در Ion Storm

هال، رومرو و اسپکتور در Ion Storm

عصر Ion Storm

پس از انحلال استودیوهای Origin و Looking Glass، او با جان رومرو، تام هال، جری اوفلاهرتی و تاد پورتر در 15 نوامبر 1996 به Ion Storm پیوست. در ادامه او Ion Storm Austin را تأسیس کرد و بازی‌های Deus Ex و Thief: Deadly Shadows را توسعه داد. اسپکتور در سال 2004، قبل از اینکه استودیو توسط Eidos در سال 2005 بسته شود، Ion Storm را ترک کرد و اظهار داشت که می‌خواهد به دنبال علایق دیگری خارج از شرکت باشد.

نوشتار مرتبط:  5 فرانچایز برتر مخفی کاری 

Warren Spector در حال معرفی بازی epic mickey

عصر دیزنی

وارن در ادامه یک استودیوی جدید به نام Junction Point Studios ایجاد کرد، جایی که روی عنوانی کار کرد که روی موتور سورس Valve ساخته می‌شد. متأسفانه بازی مذکور عرضه نشد. Junction Point توسط Disney Interactive در 13 جولای 2007 خریداری شد. او کارگردان/طراح بازی Epic Mickey 1 و 2 بود و در ژانویه 2013، پس از بسته شدن استودیو Junction Point، شرکت Disney Interactive را ترک کرد.

نوشتار مرتبط:  10 حقیقت جذاب و قابل توجه از بازی BioShock Infinite 

Warren Spector در سالن سینما رو به دوربین

تدریس

وارن اسپکتور علاوه بر ساخت بازی، در دانشگاه تگزاس کلاس‌های توسعه بازی تدریس می‌کرد. او در یک سری سخنرانی و مصاحبه با همکاران سابق و دیگران در مورد حرفه توسعه بازی صحبت کرد و در مورد موضوعاتی مانند تاریخچه Looking Glass ،Origin و Deus Ex صحبت کرد. لیست مصاحبه شوندگان شامل هاروی اسمیت، مارک لبلانک، مایک مورهایم و ریچارد گاریوت است. ویدئوها به طور خلاصه به صورت آنلاین منتشر شدند، اما به دلیل ترکیبی از مشکلات پهنای باند و حق پخش، حذف شدند، با این حال همانطور که انتظار می‌رفت به سرعت جمع‌آوری و ذخیره شدند و هنوز در جاهای دیگر در دسترس هستند.

نوشتار مرتبط:  30 بازی اکشن نقش‌آفرینی برتر که باید تجربه کنید 

Warren Spector و بازی system shock 3

OtherSide Entertainment

اسپکتور همچنین از زمان راه‌اندازی استودیو در سال ۲۰۱۳ به عنوان مشاور خلاق برای OtherSide Entertainment کار کرده است. در فوریه 2016، OtherSide Entertainment اعلام کرد که وارن اسپکتور به عنوان مدیر شعبه دوم استودیو در آستین تگزاس به طور تمام وقت به آن‌ها خواهد پیوست. OtherSide Entertainment که در اصل توسط اعضای سابق Looking Glass تأسیس شده در طول ۹ سال فعالیت خود بازی Underworld Ascendant را در سال ۲۰۱۸ عرضه کرده‌اند که دنباله معنوی Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds است. آن‌ها همچنین روی System Shock 3 در حال کار هستند. اما متأسفانه روند ساخت امیدوار کننده نیست.

نوشتار مرتبط:  10 شخصیت جذاب و خوش تیپ مرد در بازی‌های ویدیویی 

وارن اسپکتور و عروسک‌های میکی موس

دانستنی‌های جالب

  • وارن اسپکتور قبل از کار کردن در دیزنی از طرفداران پروپاقرص آن‌ها بود.
  • او علیرغم کار برای آن‌ها، هرگز در کلاب مرموز دیزنی 33 حضور نداشته است.
  • وارن اسپکتور صاحب دو خانه است، که یکی از آن‌ها پر از یادگاری‌های مربوط به دیزنی است.
  • وارن به عنوان سرگرمی پین‌های دیزنی را جمع‌آوری می‌کند، اما مجموعه‌اش را در مقایسه با برخی از کلکسیونرهای مشتاق‌تر کوچک می‌داند.
  • او با نویسنده داستان‌های فانتزی کارولین ال اسپکتور ازدواج کرده است.
  • وارن اسپکتور از مجموعه Suikoden، به‌ویژه اولین بازی، به‌عنوان الهام‌بخش کارهایش یاد کرده است. این تأثیرپذیری حتی در اوایل فعالیت و نخستین Deus Ex هم مشهود است. او اظهار داشت که انتخاب‌های اخلاقی محدود در بازی، که برخی از آن‌ها انتخاب‌های نادرست هستند، چیزی است که او را ترغیب کرد تا این مفهوم را بسیار بیشتر بررسی کند و سعی کند انتخاب‌های معناداری را ارائه دهد که واقعاً مهم هستند. (قابل توجه علاقه‌مندان، کونامی مجموعه Suikoden را ریمستر کرده است و به‌زودی عرضه خواهد شد)
  • شوترهای نقش‌آفرینی مبتنی بر انتخاب مدرن مانند Mass Effect و Fallout 3 از نوادگان Deus Ex محسوب می‌شوند.

در این مقاله به صورت خلاصه به یکی از تأثیرگذارترین بازیسازان جهان پرداختیم. وارن اسپکتور قطعاََ جزو خلاق‌ترین هنرمندان طبقه‌بندی می‌شوند و نقش مهمی در رشد و تکامل هنر هشتم ایفا کرده‌اند. نظر شما در خصوص این بازیساز بزرگ چیست؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها