10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند

هیچ کس از دیدن شکست بازی‌ها و بازنشسته شدن فرانچایزها خوشحال نمی‌شود. چه رسد که آن بازی متعلق به یک فرانچایز پرطرفدار نیز باشد. اما گاهی اوقات کیفیت بد دنباله‌های آن فرانچایز آدم را به این فکر می‌اندازد که شاید بهتر است آن فرانچایز بازنشسته شود. حال چه به صورت دائمی و چه به صورت موقتی تا زمانی که سازندگان بتوانند یک کیفیت قابل قبول ارائه دهند. در این مقاله قرار است به 10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند بپردازیم. با ساویس‌گیم همراه باشید.

نوشتار مرتبط: 13 دنباله‌ی مورد انتظار در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند کنترا

Contra

زمانی که Contra در اوج قرار داشت، یکی از بهترین فرانچایزهای هنرصنعت بود. بازی‌های این فرانچایز اکشن دیوانه‌وار، لحظاتی هیجان‌انگیز و سرگرمی محض را به بازی‌بازان هدیه می‌کردند. طبیعتاً هنگامی که این فرانچایز با گذر زمان کنار گذاشته شد بسیاری از طرفداران ناامید شدند.

چندی پیش کونامی سعی کرد این فرانچایز را احیا کند. البته شاید “احیا” کلمه‌ی درستی برای Contra: Rogue Corps نباشد. چرا که این بازی فرانچایز محبوب کنترا را یک قدم به سرنوشت شوم و مرگ ابدی نزدیک‌تر کرد.

کونامی سبک بازی را از sidescrolling run’n’gun به شوتر سوم شخص تغییر داد و در پیاده‌سازی آن فوق‌العاده ضعیف ظاهر شد. گویی آن‌ها نمی‌دانستند که طرفداران عاشق کدام ویژگی فرانچایز Contra بوده‌اند. این موضوع زمانی ناراحت کننده می‌شود که بدانید بازی مستقل Blazing Chrome توانست همه‌ی نقاط مثبت فرانچایز کنترا را بازآفرینی کند ولی خود سازندگان اصلی از انجام این کار در Contra: Rogue Corps عاجز بودند. شاید بهتر باشد این فرانچایز فوق محبوب به خواب ابدی فرو برود. پیش از این‌که حیثیت آن را بر باد دهند.

 

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند کرک داون

Crackdown

فرانچایز Crackdown همیشه جاه‌طلب بوده است. همیشه نگاهش به قله بود ولی هیچ وقت نتوانست به آن جایگاه برسد. البته به شخصه همه‌ی نسخه‌ها را دوست داشتم و بازی‌های لذت‌بخش و سرگرم‌کننده‌ای هستند.

بازی نخست Crackdown یک جهان‌باز خوش ساخت و خوش آتیه بود که نوید خلق یک فرانچایز هیجان‌انگیز را می‌داد. Crackdown 2 نیز بازی خوبی بود که تغییرات زیادی به خود دیده بود ولی نتوانست فرانچایز را آنچنان که باید پیشرفت دهد.

اما بدون شک ناامید کننده‌ترین بازی Crackdown 3 بود. پس از تأخیرهای فراوان و تغییرات چندباره‌ی تیم مدیریتی و هسته‌ی بازی، نتیجه‌ی نهایی برای طرفداران راضی کننده نبود. البته Crackdown 3 به هیچ‌وجه بازی ضعیفی نیست ولی شکست آن در تحقق وعده‌ها باعث ایجاد جو منفی و انتقادات شدید به آن شد. خیلی‌ها معتقدند Crackdown یک فرانچایز متوسط است که به اندازه‌ی کافی به آن شانس حضور داده شده و بهتر است برای همیشه بایگانی شود.

 

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند کشتی کج رندی اورتون

WWE 2K

پس از ورشکستگی ناشر محبوب THQ، حق امتیاز بازی‌های WWE به 2K رسید. این حق امتیاز در حالی به 2K رسیده بود که برای خود هویتی داشت و در طول سال‌ها بازی‌های خوبی از آن را شاهد بودیم. درست است که بازی‌های کاملی نبودند ولی حداقل سرگرم‌کننده بودند. ولی از وقتی حق امتیاز به 2K رسیده و شاهد WWE 2K هستیم، فقط نظاره‌گر بازی‌های متوسط رو به ضعیف بوده‌ایم.

شرکت 2K در سودای ارائه‌ی شبیه‌ساز کشتی کج یک گیم پلی نچسب و خشک را به مخاطب ارائه می‌دهد. و هر نسخه‌ی جدیدی که می‌آید دقیقاََ همان مشکلات را داراست و گویا سازندگان اهمیتی به خواست مخاطبان نمی‌دهند. به نظر می‌رسد که 2K سرگرم بسکتبال خودش است و مرد کشتی کج ساختن نیست. بنابراین چه بهتر که حق امتیاز آن را واگذار کند و یا حداقل بیش از این آبروی برند را نبرد.

نوشتار مرتبط: 10 مرحله‌ی آغازین برتر در بازی‌های ویدئویی

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند ماریو تنیس

Mario Tennis

لوله‌کش ایتالیایی نینتندو قدم به وادی‌های گوناگونی نهاده است. از تنیس و گلف و کارتینگ گرفته تا بازی‌های نقش‌آفرینی و تفننی. در این بین تنیس ظاهراً اصلاً مناسب لوله‌کش سیبیلوی ما نیست. بازی‌های Mario Tennis غالباً سطحی و خسته‌کننده هستند و از ارائه‌ی گیم پلی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده عاجزند.

البته Mario Tennis Aces یک قدم رو به جلو بوده است. ولی باز هم به نظر نمی‌رسد که این فرانچایز ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد. چه بهتر که نینتندو سراغ ایده‌های بهتر و جذاب‌تری برود.

 

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند کسلوانیا

Castlevania

در گردهم‌آیی بزرگان Castlevania قطعاََ در ردیف اول جای دارد. این فرانچایز تاریخ ساز تحت هر شرایطی جایگاه به حق خود را از دست نخواهد داد. با این وجود متأسفانه خیلی وقت است که شاهد عنوان درخوری در این سری نیستیم. آخرین Castlevania واقعی Order of Ecclesia روی نینتندو DS بود.

در ادامه کونامی سعی کرد فرانچایز را به شکل مناسبی وارد جهان 3D کند. در این بین ما Lords of Shadow را داشتیم. که با نظارت استاد کوجیما یک هک اند اسلش جذاب را شاهد بودیم. اما Lords of Shadow 2 یک ناامیدی محض بود. بخش‌های اضافه‌ای که سازندگان به بازی اضافه کردند هویت Castlevania را به باد داد. کونامی در پی تقلید از God of War الماس خود را به دست فراموشی سپرد. شاید بهتر باشد که نام بزرگ این فرانچایز را لکه‌دار نکنند. به خصوص با توجه به مدیران نالایق حال حاضر کونامی.

 

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند State of Decay

State of Decay

فرانچایز State of Decay همیشه به عنوان یک مجموعه‌ی سطح پائین و درجه 2 شناخته شده است. برای همین طرفداران ایکس باکس هیچ انتظاری از آن نداشته و ندارند.

بازی نخست State of Decay عنوانی جذاب و سرگرم‌کننده بود که ایرادات زیادی داشت ولی پتانسیل موفقیت در آن وجود داشت. State of Decay 2 اما به جای تقویت نقاط قوت به کلی مسیر دیگری را انتخاب کرد. مسیری که شاید عنصر سرگرم‌کنندگی را حفظ کرده باشد ولی ایرادات ساختاری آن را زمین‌گیر کرده بودند.

طبیعتاً ما از موفقیت State of Decay 3 خوشحال خواهیم شد ولی به نظر نمی‌رسد که افراد زیادی طرفدار این سبک بازی باشند.

نوشتار مرتبط: حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی FIFA 22

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند فیفا 22 نینتندو سوئیچ

FIFA نسخه‌ی سوئیچ

پشتیبانی خنده‌دار EA از نینتندو سوئیچ نقل محافل شده است. نمونه‌ی آن را می‌شود در نسخه‌ی سوئیچ FIFA دید. یک تجربه‌ی به غایت زشت و توهین‌آمیز که بویی از احترام به مصرف کننده نبرده است.

شرکت EA بهتر است که از این رفتار قبیح خود دست بکشد. کسی منتظر نسخه‌ی کپی پیست شده‌ی فیفا روی نینتندو سوئیچ نیست. نسخه‌ای که کمبود محتوا دارد و تنها تغییر نسخه‌ی جدید آن لباس جدید تیم‌هاست! جالب اینجاست که قیمت آن به اندازه‌ی یک بازی کامل است. جناب EA نینتندو محتاج پشتیبانی پوچ و ساختگی تو نیست. این بازی کثیف را تمام کن.

 

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند بازی جومونگ

Dynasty Warriors

شرکت Koei Tecmo سبک musou را یک تنه زنده نگه داشته است. این را می‌شود از نسخه‌های مختلف Dynasty Warriors و بازی‌هایی از این دست متوجه شد.

حقیقت این است که سبک musou کشش بیش از این را ندارد. Koei Tecmo هیچ تلاشی برای گسترش دادن این سبک و ایده نکرده است. آخرین بازی خوب در فرانچایز Dynasty Warriors کدام بود؟ Dynasty Warriors 4 محصول سال 2003. پس از آن همه‌ی نسخه‌ها تکرار مکررات بوده‌اند. از جومونگ بازی خسته شده‌ایم. Dynasty Warriors آسوده بخواب!

 

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند جنون سرعت

Need for Speed

جنون سرعت برای سالیان دراز محبوب عاشقان ماشین‌سواری بود. ولی بیش از یک دهه از آخرین نسخه‌ی قابل قبول در فرانچایز Need for Speed می‌گذرد. پس از Most Wanted جدید این سری به قهقرا رفته است. هر نسخه با شعار احیای فرانچایز از راه می‌رسد و در نهایت فقط ناامیدی تحویل مخاطب می‌دهد.

خاطرات بچگی ما به Need for Speed گره خورده است. لطفاً به خاطر یک مشت دلار نام این فرانچایز را لکه‌دار نکنید. اجازه بدهید نام خوش Need for Speed در قلب ما جاودانه بماند.

نوشتار مرتبط: 31 بازی تمام عیار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی از دید متاکریتیک| بخش سوم

10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند مافیا

Mafia

این یکی قلب را می‌فشرد. حتی با وجود عملکرد ضعیف نسخه‌های اخیر باز هم طرفداران زیادی عاشقانه مافیا را دوست دارند. شماره‌ی نخست Mafia یک الماس دست کم گرفته شده است. Mafia 2 نیز عنوان خوبی بود که علیرغم مشکلاتی که داشت قابل احترام است. و در نهایت Mafia 3 با داستانی درخشان و روایتی شاهکار از راه رسید. صد افسوس که مشکلات گیم پلی به جایگاه آن ضربه وارد کرد و منتقدان قلم به مزد سخت به آن تاختند.

حال که نگاه می‌کنم دلم به بازنشستگی Mafia رضا نیست. نه، حیف است که Mafia صحنه را ترک کند. هنرصنعت به داستان‌های نابی چون Mafia 3 نیاز دارد. به امید درخشش این فرانچایز محبوب.

نظر شما در خصوص 10 فرانچایز بازی که بایستی بازنشسته شوند چیست؟ موافق بازنشسته شدن آن‌ها هستید یا خیر؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

3 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها