معرفی استودیوهای بازی‌سازی: ناتی داگ، نماد هنر هشتم

ناتی داگ

(به قلم دکتر بهزاد کریمی)

دیوید کیج کارگردان مشهور هنر-صنعت بازی در جایی می‌گوید: “سوالی که همیشه از خودم می‌پرسم این است که انتظار داریم بازی‌ها چگونه باشند؟ آیا این‌ها فقط اسباب‌بازی‌هایی هستند که موجب سرگرمی ما می‌شوند؟ یا صرفاً وسیله‌ای برای لذت بردن و افزایش آدرنالین خون هستند؟ احساس می‌کنم بازی‌ها می‌توانند کمی بیش از آنچه که امروزه می‌بینیم باشند. در واقع زنده بوده و چیزی را بیان کنند”. بهترین پاسخ برای این سوال دیوید کیج عناوین شرکت مشهور ناتی داگ می‌باشند.

شرکت ناتی داگ (تا سال ۱۹۸۹ با نام جم سافتور فعالیت می‌کرد) در سال ۱۹۸۴ توسط اندی گاوین و جیسون روبین تاسیس شد. ناتی داگ ۳ عنوان Math jam ،Ski Crazed و Dream Zone را از زمان تاسیس تا سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه کرد. که همگی آثاری موفق و پرفروش بودند. پس از عرضه‌ی این ۳ عنوان، شرکت ناتی داگ عناوین دیگری را عرضه کرد. نظیر: Keef The Thief ،Ring Of Power و Way Of The Warrior. که هر کدام موفقیت‌های خوبی را برای شرکت محبوب ناتی داگ به ارمغان آوردند.

 

ناتی داگ کرش

تا اینکه در سال ۱۹۹۶ یکی از بهترین و شاخص‌ترین فرانچایزهای هنر-صنعت بازی توسط ناتی داگ خلق شد. مجموعه‌ی محبوب Crash Bandicoot با گیم پلی روان و زیبا، گرافیک و طراحی چشم نواز، صداگذاری فوق العاده، چالش‌های فراموش نشدنی و از همه مهم‌تر معرفی شخصیت محبوب و شیرین Crash، کمک فراوانی به سونی و کنسول محبوب پلی استیشن کرد. بدون شک کرش یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای بازی است. از مجموعه‌ی کرش تا به امروز ۵۰ میلیون نسخه به فروش رسیده است.

 

ناتی داگ جک و دکستر

بعد از موفقیت‌های بی نظیری که شرکت ناتی داگ با مجموعه‌ی کرش بر روی کنسول محبوب پلی استیشن کسب کرد، نوبت کنسول افسانه‌ای پلی استیشن ۲ شد. ناتی داگ با خلق فرانچایز محبوب و معروف Jak &Daxter در سبک سکوبازی (پلتفرمر) نشان داد که یکی از بهترین سازنده‌های هنر-صنعت بازی هستند.

مجموعه‌ی Jak &Daxter با ماموریت‌های فروان، معماهای جالب و داستان جذاب تبدیل به یکی از فرانچایزهای محبوب کنسول پلی استیشن ۲ و نسل ششم هنر-صنعت بازی شد. مجموعه‌ی جک و دکستر ۱۵ میلیون نسخه فروش داشته است. کیفیت و فروش بالای عناوین ناتی داگ باعث شد تا تبدیل به بزرگ‌ترین امید سونی برای تصاحب بازار شود. عناوین ناتی داگ همیشه کیفیت بالایی بر روی کنسول‌های پلی استیشن داشتند و جالب‌تر وقتی نگاه به عناوین عرضه شده‌ی ناتی داگ(تا آن زمان) میکنیم حالتی فانتزی و کارتونی دارند. و ناتی داگ عنوانی جدی با درجه سنی بالا(تا آن زمان) عرضه نکرده بود.

 

ناتی داگ آنچارتد

اما آن‌ها نسل هفتم را با یک غافلگیری آغاز کردند. عرضه‌ی عنوانی که خط‌مشی آن با سایر عناوین عرضه شده‌ی ناتی داگ تا آن زمان متفاوت بود. عنوان Uncharted: Drake’s Fortune با گیم پلی جذاب، داستان زیبا و شخصیت‌های دوست داشتنی درخشید. البته که گرافیک فوق‌العاده در کنار موسیقی و صداگذاری عالی نیز آن را تبدیل به یکی از بهترین عناوین سال ۲۰۰۷ کرد. عنوان Uncharted: Drake’s Fortune با ترکیب عناصر برتر عناوین موفق تجربه‌ای دیدنی و به یادماندنی را برای دارندگان کنسول PS3 خلق کرد.

در سال ۲۰۰۹ و با عنوان بی‌نظیر و بزرگ Uncharted 2: Among Thieves، ناتی داگ استانداردهای هنر-صنعت بازی را به جلو برد. عنوان Uncharted 2: Among Thieves یک اثر کامل، پرتحرک، غیرمنتظره، دیدنی و شنیدنی بود. این بازی لحظات مفرح و سرگرم‌کننده، داستان زیبا و جذاب و بخش چند‌نفره‌ی کامل و پخته را در خود داشت. به لطف این موارد آنچارتد 2 تبدیل به یکی از بهترین آثار تاریخ شد. به جرأت می‌توان گفت که فرانچایز آنچارتد از معدود بازی‌هایی است که قسمت دوم آن از قسمت اول بهتر کار شده است.

حالا دیگر آنچارتد و قهرمان بذله گویش نیتن دریک پرچمدار شرکت سونی و کنسول قدرتمند PS3 در نسل هفتم بودند. در سال ۲۰۱۱ قسمت سوم مجموعه‌ی آنچارتد با نام Uncharted 3: Drake’s Deception عرضه شد. اثری با داستان جذاب، حوادث و ماجراهایی درگیرکننده و شخصیت پردازی‌های ملموس. عنوانی با صحنه‌های سینمایی، مهیج و گزینه‌های مختلف برای از بین بردن دشمنان. به همه‌ی این‌ها گرافیک تکنیکی تحسین‌برانگیز همراه با طراحی هنری زیبا و انیمیشن‌های خارق‌العاده را نیز اضافه کنید. البته نباید از صداگذاری عالی به همراه موسیقی گوش‌نواز آن نیز غافل شد. این موارد آنچارتد 3 را در زمره‌ی برترین عناوین سال ۲۰۱۱ قرار داد. و از آن یک عنوان بزرگ و تاثیرگذار ساخت.

ناتی داگ آخرین ما

اما این پایان کار ناتی داگ در نسل هفتم بازی‌های رایانه‌ای نبود. ناتی داگ هنوز تشنه‌ی موفقیت بود. به دنبال ساختار شکنی بود. به دنبال ساخت عنوانی بود که تا ابد در ذهن بازی‌بازها ثبت شود. به دنبال میخکوب کردن بازی‌باز به هنگام بازی کردن بود(کاری که به دفعات انجام داده است). اما این بار آن را به شکل جذاب‌تر! و دیدنی‌تری نشان داد. ناتی داگ با عنوان The Last Of Us یک بار دیگر، این بار به مراتب عمیق‌تر و محکم‌تر بازی‌بازان سراسر دنیا را غافلگیر و میخکوب کرد.

ناتی داگ با آخرین ما که دارای داستان، گرافیک و گیم پلی فوق‌العاده و خلق دنیای آخرالزمانی و قابل باور بود، یکی از بهترین آثار هنر-صنعت بازی را در سال ۲۰۱۳ روانه‌ی بازار کرد. تا نسل هفتم را با یک موفقیت بی‌نظیر به پایان ببرد. عنوانی که نه تنها امروز، بلکه تا ابد از آن به عنوان یکی از شاهکارهای هنر-صنعت بازی یاد خواهد شد.

نسل هفتم نسل رویایی برای ناتی داگ دوست داشتنی بود. به هر آنچه که می‌خواستند رسیدند. اما آیا این موفقیت‌ها باعث می‌شود که ناتی داگ سیراب شود و انگیزه‌ی گذشته را نداشته باشد؟هستند شرکت‌ها و بازی‌سازانی که وقتی به اوج قله می‌رسند بنا بر دلایلی افت می‌کنند. و دیگر آن قدرت گذشته را ندارند. پاسخ ناتی داگ به سوال و نگرانی ما عرضه‌ی عنوان بزرگ و بی‌نظیر Uncharted 4: A Thief’s End بود. عنوانی که با جمع‌بندی بی‌نظیر داستان و تکامل عناصر قبلی مجموعه‌ی آنچارتد تبدیل به یکی از بهترین عناوین نسل هشتم شد.

نظر شما در خصوص این استودیو؟

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها