7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند

7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند

هنرصنعت محبوب ما با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت است و در این بین ذائقه‌ی بازی‌بازان مدام در حال تغییر. با توجه به ماهیت به شدت رقابتی هنرصنعت بازی‌های ویدئویی همیشه عناوین ارزشمندی هستند که نادیده گرفته می‌شوند و پس از مدتی از یادها فراموش. در این مقاله قرار است به 7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند نور بتابانیم تا مورد توجه شما خوبان قرار گیرند. با ساویس‌گیم همراه شوید.

نوشتار مرتبط: معرفی استودیوهای بازی‌سازی؛ Remedy Entertainment

7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند Quantum Break

Quantum Break

حتماً با استودیوی خوش آوازه‌ی Remedy Entertainment آشنا هستید. آن‌ها بیش از 2 دهه است که با رهبری سم لیک بازی‌ساز افسانه‌ای به خلق رویا می‌پردازند. جهان‌هایی داستان‌محور با شخصیت‌هایی باورپذیر و روایتی جذاب. بازی مکس پین رمدی تا به امروز در یادها زنده است و آلن ویک به تازگی ریمستر شده است. در این بین ما عنوان خوش ساخت کنترل را نیز داشتیم. اما عنوانی که مغفول مانده و از یادها رفته است، انحصاری ایکس باکس وان یعنی Quantum Break است.

این بازی در سال 2016 برای ایکس‌ باکس وان و PC عرضه شد. استقبال گرمی از آن نشد ولی کوانتوم بریک به مانند عناوین قبلی این استودیو توجه ویژه‌ای به جزئیات داشت. چه این جزئیات مربوط به بخش داستانی بوده باشند و چه بخش بصری بازی. شما می‌توانستید در این بازی زمان را دستکاری کنید و به وسیله‌ی قدرت‌های ویژه مبارزات بدیعی را تجربه کنید. مبارزاتی که حتی امروز نیز جذاب هستند.

بازی Quantum Break در زمینه‌ی فروش چندان درخشان ظاهر نشد. سم لیک در این بازی قصد داشت مرز بین بازی و سریال‌های تلویزیونی را از بین ببرد. شما داستان را از طریق میان‌پرده و سریال ویژه‌ای پی می‌گرفتید که وقایع آن توسط شما پیش می‌رفتند. درست است که بازی ضعف‌هایی در گیم پلی و بخش فنی داشت، ولی وقتی همه‌ی اجزا را کنار هم بگذارید خواهید دید که Quantum Break به شدت نادیده گرفته شده است.

نوشتار مرتبط: 15 بازی برتر PS5 با گرافیکی خیره‌کننده

7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند Spider-Man: Shattered Dimensions

Spider-Man: Shattered Dimensions

قهرمان عنکبوتی حضور پررنگی در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی داشته است. در این بین Spider-Man 2 برای PS2 و Spider-Man PS4 به عنوان بهترین بازی‌ها به شمار می‌روند و همه Spider-Man: Shattered Dimensions را فراموش کرده‌اند.

استودیوی خوش ذوق Beenox سال 2010 این بازی را برای پلتفرم‌های اصلی عرضه کرد. و ما در آن شاهد همکاری 4 مرد عنکبوتی بودیم که برای شکست Mysterio تلاش می‌کنند. هر کدام از این مردان عنکبوتی شیوه‌ی مبارزه و سبک ویژه‌ی خود را داشت. به عنوان مثال مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز با حرکات سریع دشمنان را از بین می‌برد ولی مرد عنکبوتی نوآر روش مخفی‌کاری را به کار می‌گرفت.

مراحل خطی بودند درست، داستان خیلی فوق‌العاده نبود صحیح، ولی فراموش نکنیم Spider-Man: Shattered Dimensions چنان تنوع گیم پلی‌ای را ارائه کرده بود که پیش از این سابقه نداشته و پس از آن نیز تکرار نشد. پس از پایان قرارداد اکتیویژن با مارول در سال 2014 این بازی از همه‌ی فروشگاه‌ها حذف شد و شانس دیده شدن را برای همیشه از دست داد. Spider-Man: Shattered Dimensions عنوان ارزشمندی است که لایق عشق بیش‌تری بود.

نوشتار مرتبط: 15 بازی جهان‌باز برتر که نباید از دست بدهید

7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند Sleeping Dogs

Sleeping Dogs

گل سر سبد بازی‌های ارزشمند و نادیده گرفته شده شاید همین Sleeping Dogs باشد. این بازی عنوانی جهان‌باز بود که داستان پلیس مخفی Wei Shen را دنبال می‌کرد. او به مافیای مخوف چین موسوم به Triad رخنه کرده بود تا موجب سرنگونی آن‌ها شود. خیلی‌ها Sleeping Dogs  را GTA در Hong Kong می‌نامیدند، اما حقیقتاََ این بازی بزرگ‌تر از آن بود که زیر سایه‌ی جی تی ای قرار بگیرد.

استودیوی United Front Games مبارزات تن به تن جذاب، سیستم پارکور لذت‌بخش، ضربات تمام کننده‌ی هیجان‌انگیز و سکانس‌های تیراندازی فوق‌العاده‌ای خلق کرده بود. و Sleeping Dogs توانست مورد توجه منتقدان قرار بگیرد.

با این وجود فروش بازی به هدف‌گذاری اسکوئرانیکس نرسید و این مایه‌ی تأسف است. بازار به شدت رقابتی هنرصنعت یک قربانی دیگر گرفت و پس از کنسل شدن دنباله‌ی Sleeping Dogs، سرانجام در سال 2016 United Front Games تعطیل شد. افسوس و صد افسوس که عناوین لایق به این شکل پر پر می‌شوند تا سالیانه شاهد انبوه بازی‌های آنلاين و پوچ باشیم.

نوشتار مرتبط: حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Deathloop

7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند Prey 2017

Prey 2017

استودیوی Arkane نام بزرگی در هنرصنعت به شمار می‌رود. وقتی پای عناوین درگیرکننده با جهان‌های باورپذیر وسط باشد، Arkane Studios حرف اول و آخر را می‌زند. ما پیش از این هنرنمایی آن‌ها در Dishonored و Dishonored 2 دیده بودیم و پیش از این‌ها هم با Dark Messiah زندگی کرده بودیم. آن‌ها در سال 2017 تصمیم به عرضه‌ی Prey گرفتند. عنوانی که دربردارنده‌ی همه‌ی توان آن‌ها بود. عنوانی با جزئیات، مملو از قصه گویی محیطی و گیم پلی درگیرکننده.

متأسفانه بازی عرضه‌ی مناسبی نداشت و در هنگام عرضه با مشکلات فنی مواجه بود. در نتیجه منتقدان آن را به باد انتقاد گرفتند و به خریداران توصیه کردند دست نگه دارند. مشکلات فنی را که کنار بگذاریم Prey 2017 عنوان ارزشمندی بود که شاید به پای عنوان اصلی نرسد اما قابل احترام است. به‌روزرسانی‌ها آمدند و رفتند، مشکلات فنی برطرف شدند و حل گشتند اما امروز کسی Prey 2017 را به خاطر ندارد و از آن صحبت نمی‌کند.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی The Last Guardian؛ شاهکار هنر هشتم

7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند The Last Guardian

The Last Guardian

یک اکشن-ماجراجویی بدیع محصول 2016، The Last Guardian آخرین ساخته‌ی استاد فامیتو اوئدا به شمار می‌رود. این الماس درخشان افتخار هنرصنعت به شمار می‌رود. عنوانی که بازی‌هایی ویدئویی را لایق پیش‌وند هنر می‌کند. داستان ساخت این بازی ماجرای عجیبی دارد و برای خود مقاله‌ای جداگانه طلب می‌کند.

ساخت The Last Guardian از سال 2007 آغاز شده بود. جایی که Team Ico با رهبری فامیتو اوئدای افسانه‌ای مشغول بازتعریف هنرصنعت بودند. بازی در E3 2009 رونمایی شد و قرار بود سال 2011 برای PS3 عرضه شود. اما با تأخیرهای فراوانی مواجه شد و در نهایت استاد اوئدا به همراه اعضای Team Ico که در حقیقت شاخه‌ای از استودیوی فراموش نشدنی سونی ژاپن بودند، جدا شدند و استودیوی GenDesign را تشکیل دادند.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان بازی بی همتای The Last Guardian در سال 2016 برای PS4 عرضه شد. چه شما بازی‌باز حرفه‌ای باشید، چه نباشید، این بازی برای هر آن کس که اندک ذوق هنری داشته باشد توصیه می‌شود.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Gravity Rush؛ دوباره عاشق شدن!

7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند Gravity Rush

Gravity Rush

بازی Gravity Rush که در ژاپن به Gravity Daze معروف است عنوانی اکشن-ماجراجویی محصول 2012 است. این بازی توسط Japan Studio و شاخه‌ی Team Gravity برای PS Vita عرضه شد و در ادامه تحت عنوان Gravity Rush Remastered سال 2016 برای PS4 عرضه شد.

جالب است بدانید که این بازی نخست سال 2008 برای PS3 در حال ساخت بود ولی به دلیل مشکلات تکنیکی پروژه دچار تغییر شد و در نهایت برای ویتا عرضه شد. سازنده‌ی Gravity Rush استاد Keiichiro Toyama خالق Silent Hill و Siren می‌باشد.

شما در Gravity Rush نقش Kat را بر عهده دارید. دخترکی که دچار فراموشی شده است و می‌بایست در Hekseville به گشت‌وگذار بپردازد تا گذشته‌ی خود را به یاد آورد. این بازی نیز همچون سایر آثار استودیو ژاپن منحصر به فرد و به شدت بدیع است. از دست ندهید چون مشابهی ندارد.

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Gravity Rush 2؛ شاهکار رنگارنگ

7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند Gravity Rush 2

Gravity Rush 2

پس از استقبال خوب طرفداران از Gravity Rush  استاد Keiichiro Toyama از علاقه‌ی خود برای ساخت دنباله‌ی بازی پرده برداشت. سونی چراغ سبز نشان داد و Team Gravity سال 2017 Gravity Rush 2 را برای PS4 عرضه کرد.

همه چیز در Gravity Rush 2 چند برابر بزرگ‌تر شده بود. جهان بازی فوق‌العاده گسترش یافته بود و حرکات Kat پویایی بیش‌تری پیدا کرده بودند. کل نقشه‌ی نسخه‌ی نخست تنها بخش کوچکی از Gravity Rush 2 را تشکیل می‌داد و این پیشرفت شگفت‌انگیز بود.

شوربختانه Gravity Rush 2 آخرین ساخته‌ی Team Gravity و استودیو ژاپن بود. سران جدید و نالایق سونی استودیوی پرافتخار ژاپن که بزرگ‌ترین و با سابقه‌ترین استودیوی پلی استیشن بود را در سال 2020 تعطیل کردند و ضربه‌ی بزرگی به هنرصنعت زدند. هنرصنعت بازی‌های ویدئویی پس از تعطیلی استودیو ژاپن رنگ پریده و معمولی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. جالب است که 3 شماره‌ی نهایی فهرست ما به آثار این استودیوی خوش نام تعلق دارند و این جای تأسف دارد. شاهکارهای واقعی نادیده گرفته می‌شوند و عناوين سطحی به واسطه‌ی موارد حاشیه‌ای در کانون توجه قرار می‌گیرند…

7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند Gravity Rush 2

خب دوستان نظر شما در خصوص 7 بازی شگفت‌انگیزی که همیشه نادیده گرفته می‌شوند، چیست؟ کدام یک از این عناوین را تجربه کرده‌اید؟ و چه عنوانی را به این فهرست اضافه می‌کنید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها