نقد و بررسی بازی Gravity Rush؛ دوباره عاشق شدن!

نقد و بررسی بازی Gravity Rush؛ دوباره عاشق شدن!

پرواز کردن چه حسی دارد؟ در طول سال‌ها کمیک‌ها و آثار نمایشی سوپرمن، مردی را به تصویر کشیده‌اند که رو به آسمان می‌کند و بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای به پرواز در می‌آید. اگر بنا بود ما پرواز کنیم، چگونه آن را انجام می‌دادیم؟ و چه حسی را تجربه می‌کردیم؟

بازی Gravity Rush در تلاش بود پاسخ این سؤال را بدهد و این کار را به بهترین نحو ممکن انجام داد. پاسخ کوتاه این است که حسی همچون شنا کردن و سقوط کردن در جهت دلخواه را خواهد داشت. اما پیش از این‌که Gravity Rush را قضاوت کنید باید خدمتتان عرض کنم که این بازی مجموعه‌ای از معماهای جاذبه‌محور نیست. این بازی تجربه‌ای عمیق و بکر است در جهانی باورپذیر به زیبایی بهترین نقش‌آفرینی‌های ژاپنی.

نقد و بررسی بازی Gravity Rush؛ دوباره عاشق شدن!

در ابتدای بازی ما با Kat آشنا می‌شویم، شخصیت اصلی Gravity Rush که حافظه‌ی خود را از دست داده است و خود را در شهر شناوری به نام Hekesville می‌بیند. به شکل عجیبی او متوجه می‌شود که قدرت دستکاری جاذبه را دارد و این قدرت به نوعی مرتبط به گربه‌ای به نام Dusty می‌باشد. خیلی زود Kat خود را درگیر ماجراهای سیاسی شهر می‌بیند و در خلال گشت و گذار در Hekesville به مردم عجیب آن برمی‌خورد از جمله یک پلیس مخفی و پیرمردی که با باز کردن شنل خود Kat را به جهانی جدید منتقل می‌کند!

جاذبه زدگی یا Gravity Daze که نام ژاپنی این بازی است به طرز هوشمندانه‌ای ساعات اولیه‌ی بازی را تفسیر می‌کند. کلنجار رفتن با آنالوگ‌ها برای کنترل Kat در هوا و سقوط‌های پی در پی حس بی تجربگی را به شما منتقل می‌کند و دشواری گیم پلی که با داستانی سنگین و گیج کننده همراه شده است ساعت‌های ابتدایی را عذاب‌آور ساخته است.

نقد و بررسی بازی Gravity Rush؛ دوباره عاشق شدن!

شما در Gravity Rush این توانایی را پیدا خواهید کرد که با دستکاری جاذبه شناور شوید و در ادامه با مشخص کردن نقطه‌ای به سمت آن پرواز کنید. البته در حقیقت شما به سمت آن نقطه سقوط می‌کنید. اگر در این بین به سکو، صخره یا هر چیزی برخورد کردید آن نقطه تبدیل به “زمین” برای شما خواهد شد و دوربین به سرعت خود را تنظیم می‌کند. این وسط موهای بلند و شال Kat که به سمت جاذبه‌ی اصلی خم می‌شوند به نوعی راهنمای شما خواهند بود. (احتمالاََ توضیحات ارائه شده خیلی گیج‌کننده باشند ولی بدون شک با تجربه‌ی بازی به خوبی متوجه موضوع خواهید شد)

در ابتدای کار دستکاری جاذبه و شناور شدن می‌تواند خیلی گیج‌کننده باشد به خصوص با توجه به این‌که تنها چند ثانیه فرصت شناور ماندن دارید. ولی در ادامه‌ی کار که ارتقاء‌های لازم را دریافت می‌کنید کار خیلی راحت و لذت‌بخش می‌شود به گونه‌ای که سر تا سر شهر را بدون مشکل گشت‌زنی خواهید کرد.

خوش‌بختانه سیستم جهت‌یابی بازی فوق العاده کارآمد است و خیلی راحت می‌توانید مراحل و مأموریت‌های مختلف را ردگیری کنید. چرا که اگر چنین نبود با توجه به ماهیت بازی و دستکاری جاذبه کار خیلی سختی در پیش می‌داشتیم.

نقد و بررسی بازی Gravity Rush؛ دوباره عاشق شدن!

مبارزات در بازی Gravity Rush از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. در حقیقت مکانیک‌های ساده‌ای دارند و در سایه قرار گرفته‌اند. دشمنان شما در این بازی موجوداتی جوهر مانند به نام Nevi می‌باشند. این موجودات با توجه به ماهیتی که دارند قادر به تغيير شکل هستند از گلوله‌های کوچک گرفته تا اژدهایی غول‌پیکر که به اندازه‌ی بخشی از شهر می‌شود.

راه‌های مختلفی برای مقابله با این دشمنان وجود دارد. Kat می‌تواند با حرکات رزمی از خجالتشان درآید و یا این‌که در هوا شناور شود و با هدف‌گیری نقاط ضعف آن‌ها یک حمله‌ی رعدآسا انجام دهد.

از بین بردن Neviها لذت‌بخش است و حس خوبی را منتقل می‌کند. با این حال مبارزات پس از چند ساعت تکراری می‌شوند چرا که در طول بازی بارها شاهد مبارزات يکسان خواهیم بود. اما خوش‌بختانه حرکات ویژه و ارتقاء‌های Kat به داد این بخش می‌رسند و تنوع خوبی به آن می‌بخشند.

نقد و بررسی بازی Gravity Rush؛ دوباره عاشق شدن!

سطح جزئیات در Hekesville فوق‌العاده است. اصلاََ این را حس نمی‌کنید که این بازی برای کنسول دستی PS Vita ساخته شده است. هر بخش از این شهر طراحی منحصر به فرد و رنگ‌بندی مخصوص به خود را دارد که جذابیت کار را دو چندان کرده است.

گرافیک Gravity Rush از حیث هنری فوق‌العاده چشم‌نواز است و مشابهی ندارد. از منظر فنی هم با مشکل آن‌چنانی مواجه نمی‌شوید و در کل تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد.

موسیقی و صداگذاری Gravity Rush همچون اکثر آثار ژاپنی در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارد. قطعات دلنشین این بازی پتانسیل این را دارند که بارها و بارها شنیده شوند و باز هم تازگی خود را حفظ کنند. صداگذاری شخصیت‌های اصلی هم کاملاََ مناسب صورت گرفته است و راضی کننده می‌باشد.

نقد و بررسی بازی Gravity Rush؛ دوباره عاشق شدن!

در پایان Gravity Rush تجربه‌ای است که به معنای واقعی کلمه مشابهی ندارد و شما نمی‌توانید عنوانی را با این مشخصات پیدا کنید. داستان جذاب با پیچش‌های غیرمنتظره به علاوه‌ی گیم پلی بکر و بی همتا شما را حسابی سرگرم خواهد کرد. اگر هنوز این بازی را تجربه نکرده‌اید دست بجنبید چرا که تجربه‌ای ارزشمندی را از دست داده‌اید.

امتیاز ساویس‌گیم: 10 از 10

 

FINAL VERDICT

In the end Gravity Rush is a unique experience. Fascinating story with unexpected twists plus unparalleled gameplay will keep you entertained. If you have not yet experienced this game, HURRY UP! because you have missing a valuable experience

SavisGame Score: 10 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها