نقد و بررسی بازی Get Even

نقد و بررسی بازی Get Even

وحشت، شوتر یا اکشن؟ Get Even مرز بین سبک‌ها را کم‌رنگ می‌کند. در طول تجربه‌ی 7 ساعته‌ی بخش داستانی بازی مدام بین سبک‌های مختلف جابه‌جا می‌شود. شما کار را در نقش Cole Black آغاز می‌کنید. او برخلافِ میلش در یک تيمارستان خطرناک زندانی شده است و دستگاهی عجیب به نام پاندورا روی سرش قرار گرفته است. دستگاهی شبیه به عینک‌های واقعیت مجازی که به او امکان تجربه‌ی خاطرات را می‌دهد.

نکته‌ای که تجربه‌ی Get Even را منحصر به فرد کرده است زندگی کردن این خاطرات به طور نامنظم است. به همین دلیل است که سازندگان یک بخش انتخاب مرحله همراه با برچسب زمانی طراحی کرده‌اند تا درک وقایع را راحت‌تر کرده باشند. در ابتدا عرض کردم مدت زمان اتمام بازی 7 ساعت است. این مدت کاملاً مناسب است و با توجه به ارزش تکرار بالا این زمان چند برابر نیز خواهد شد. در حقیقت پس از پایان خط داستانی اصلی یک خط داستانی دیگر باز می‌شود که به دلیل پرهیز از افشای داستان جذاب بازی توضیحات بیش‌تری در این خصوص نخواهم داد. جز این‌که پایان‌بندی بازی هوش از سرتان می‌پراند و نویسندگان را ناخداگاه ستایش می‌کنید.

نقد و بررسی بازی Get Even بخش انتخاب مرحله

در طول تجربه‌ی بازی شما با قاب‌ عکس‌هایی چشمک‌زن مواجه می‌شوید که با نزدیک شدن به آن‌ها به اتاق انتخاب مرحله تلپورت خواهید شد. جمع‌آوری اشياء جمع‌کردنی نیز سیستمی مشابه دارد. Get Even پر است از اشیاء جمع‌کردنی که عمق داستان را افزایش می‌دهند. از دست نوشته‌های بیماران تيمارستان تا رکوردهای فیلم و صداهای ضبط شده.

شما با یک تلفن‌همراه و یک اسلحه‌ی ویژه به نبرد دشمنان‌ در خاطرات و زمان حال (تيمارستان) خواهید رفت. تلفن‌همراه شما نقش چراغ قوه، دوربین حرارتی و دید در شب و همچنین نقشه را نیز ایفا می‌کند. این تلفن‌همراه در حل معماهای بازی نیز کاربردی است. معماهایی که البته ساده هستند و زیاد شما را به زحمت نمی‌اندازند.

نقد و بررسی بازی Get Even گیم پلی منحصر به فرد بازی

سلاح‌های شما در Get Even شامل یک هفت تیر صدا خفه‌کن‌دار، مسلسل و corner gun است. این مورد آخر خیلی جذاب است. corner gun همان‌طور که از اسمش قابل حدس است به شما امکان هدف قرار دادن دشمنان در گوشه‌ها را خواهد داد. همین یک مورد بار تاکتيکی گیم پلی را به دوش می‌کشد. اما متأسفانه هوش مصنوعی دشمنان بازی خیلی بالا نیست و corner gun کفه‌ی ترازو را بدجوری به سمت بازی‌باز سنگین کرده است. دشمنان کاری از دستشان بر نمی‌آید ترکیب دوربین حرارتی و corner gun شما را تقریباً نامیرا می‌کند. تنها باید روی هدف‌گیری خودتان کار کنید تا به یک تک تیرانداز قهار و شکست ناپذیر بدل شوید.

فضای بازی خیلی شاخه به شاخه می‌پرد و ضرباهنگ منظمی ندارد. در یک مرحله شما یک اکشن دیوانه‌وار با موزیکی هیجان‌انگیز را دارید و دقایقی بعد در تيمارستان در حال فرار هستید. درست است که تنوع بازی را افزایش داده است ولی این فرمول همیشه جواب نمی‌دهد. درست زمانی که دارید از فضای وحشت و بقای بازی لذت می‌برید سکانس تیراندازی حالتان را می‌گیرد و زمانی که غرق در اکشن بازی شده‌اید سیستم گشت و گذار و پیشروی کند ضد حال اساسی به شما می‌زند.

نقد و بررسی بازی Get Even تیمارستان منحوس

همه‌ی این‌ها به کنار بخش تيمارستان شاهکار است. این تيمارستان پر است از بیماران روانی که خودشان را به این ور و آن ور می‌زنند و در گوشه‌ها کمین کرده به فکر قتل شما هستند. فضاسازی این بخش بی‌نظیر است، ای کاش محیط‌های بیش‌تری از این دست طراحی می‌شد.

به نظر من مشکل اساسی Get Even این است که می‌خواهد همه چیز باشد، البته سابقاً گفته‌ام که این به خودی خود ایراد نیست ولی محدودیت‌ها به آن اجازه نمی‌دهند. در نهایت بازی ترکیبی متوسط از شوتر و وحشت است که مشابهی ندارد. این فضاسازی و ترکیب گیم پلی بدیع و منحصر به فرد است. منتهی باید کمی صبور باشید و به آن فرصت دهید تا زیبایی‌هایش را به شما نشان دهد.

نقد و بررسی بازی Get Even شخصیت نگون بخت بازی

بخشی که شایسته‌ی توجه بیش‌تری است چیزی نیست جز صداگذاری. به یاد ندارم آخرین باری که چنین آوای مدهوش کننده‌ای را گوش کرده‌ام چند سال پیش بود. شاید بیش از یک دهه‌ی پیش هنگام تجربه‌ی Nier. الحق که باید به طراح صدا و تنظیم کننده‌ی Get Even دست مریزاد گفت. هر چه بازی در بخش بصری کمبود دارد موسيقی و صداگذاری جور آن را می‌کشد. موسیقی شاهکار بازی چنان شما را در محیط غوطه‌ور می‌کند که هنگام لحظات تنش‌زا هر آن ممکن است قلبتان از سینه جدا شود. شما در طول تجربه‌ی بازی کاملاََ حضور در یک تيمارستان متروکه را لمس خواهید کرد. واقعاً این صداگذاری دلنشین و استادانه من را شگفت‌زده کرد. شما چنین تجربه‌ای را در بازی‌های مستقل و حتی اکثر بازی‌های AAA پیدا نخواهید کرد.

نکته‌ی دیگری که ارزش تجربه‌ی Get Even را بالا می‌برد، تکرارپذیری بالای آن است. شما می‌توانید چندین بار بازی را تجربه کنید و هر بار بعد جدیدی از داستان را کشف و درک کنید. کشتن، کمک کردن، نجات دادن و کلاََ هر عملی که در بازی انجام دهید بر روند داستان تأثیرگذار است. تأثیر واقعی نه به مانند بازی‌هایی که ادعا می‌کنند حق انتخاب و آزادی عمل به مخاطب می‌دهند ولی در عمل تفاوتشان فقط یک خط دیالوگ است.

سخن پایانی، Get Even تجربه‌ای منحصر به فرد است که علاقمندان به بازی‌های داستان‌محور نباید آن را از دست بدهند. همچنین اگر قصد لذت بردن از یک صداگذاری استثنائی را دارید این بازی مناسب شماست. البته قبل از تجربه انتظارات خود از گیم پلی را پائین بیاورید.

امتیاز ساویس‌گیم: 8 از 10

نوشتار مرتبط: نقد و بررسی بازی Chernobylite

FINAL VERDICT

In the end, Get Even is a unique experience that storytelling enthusiasts should not miss. Also, if you want to enjoy an exceptional sound design, this game is for you. Of course, lower your expectations of gameplay before you experience it

SavisGame Score: 8 out of 10

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها