نقد و بررسی بازی Chernobylite

نقد و بررسی بازی Chernobylite

هر چه به زمان عرضه‌ی STALKER 2 نزدیک می‌شویم عطش بازی‌بازان برای بازگشت به Pripyat افزایش می‌یابد. هر چه نباشد بیش از یک دهه از آخرین بازی با محوریت چرنوبیل گذشته است. حال Chernobylite آمده است تا این خلأ را پر کند. اما آیا در انجام این کار موفق شده است؟ پاسخ این پرسش را با مطالعه‌ی نقد و بررسی بازی Chernobylite دریافت خواهید کرد.

قبل از هر چیز اگر با دید STALKER 2 قصد تجربه‌ی این بازی را دارید دست نگه دارید. Chernobylite عنوانی متفاوت است که عناصر پیچیده‌ای دارد. این بازی فوق‌العاده جاه‌طلبانه‌ است طوری که پس از گذشت چند ساعت هنوز هم برای درک عناصر جدید آن با مشکل مواجه خواهید شد.

تفاوت Chernobylite با STALKER ایراد به حساب نمی‌آید. بدون شک برای The Farm 51 کاری نداشت که برداشتی سطحی از STALKER ارائه دهند. اما آن‌ها کار دشوار را انتخاب کردند و تصمیم گرفتند تجربه‌ای نو به مخاطب ارائه دهند.

نقد و بررسی بازی Chernobylite

بازی Chernobylite تجربه‌ای بدیع ارائه می‌دهد. گویی که This War Is Mine و Escape From Tarkov را با هم ترکیب کرده و فضای هسته‌ای و آخرالزمانی را به آن افزوده باشید. این ترکیب فوق‌العاده از کار در نیامده است ولی راضی کننده می‌باشد.

شما در این بازی می‌بایست روی عناصر بقا، ساخت و ساز و مدیریت منابع انسانی متمرکز شوید. همچنین بازی داستانی شاخه‌ای و لایه لایه را ارائه می‌دهد که هر بار تجربه را منحصر به فرد می‌سازد.

متأسفانه Chernobylite خودش را با مکانیک‌های گسترده غوطه‌ور کرده است. با اینکه هيچکدام از این مکانیک‌ها آزاردهنده نیستند، اما سازندگان جای پیشرفت زیادی داشتند. شاید اگر بخش بقا و ساخت و ساز اندکی ساده‌سازی می‌شد بهتر بود. همچنین بخش مدیریت منابع انسانی نیز خوب از کار در نیامده است. مدیریت آذوقه و پخش آن بین افراد چندان چالش برانگیز نیست.

نقد و بررسی بازی Chernobylite

بخش ساخت و ساز در Chernobylite سیستم جالبی ندارد و جذاب نیست. نه این‌که بد باشد ولی سرگرم‌کننده نیست. شخصی‌سازی سلاح نیز خیلی ساده و پیش پا افتاده است و تأثیر آن‌چنانی بر گیم پلی ندارد. بخش ارتقاء پایگاه و فراهم آوردن امکانات رفاهی برای ساکنان نیز به نظر فقط برای افزایش تعداد ساعات گیم پلی تعبیه شده است.

داستان Chernobylite خطی اما فوق‌العاده است. شخصاً در نیمه‌ی نخست بازی اصلاََ متوجه خطی بودن داستان نشدم چرا که رویکردی لایه لایه با انتخاب‌های گسترده دارد. اما در نهایت طرح کلی خطی است و وقایع اصلی قابل تغییر نیستند. با این حال به نظر من Chernobylite یکی از بهترین روایت‌های 2021 را ارائه داده است. داستان بازی واقعاَ جذاب و منسجم است. درست است که سازندگان قول داستانی غیرخطی را داده بودند، اما واقعاً نتیجه‌ی نهایی راضی کننده است و روایتی درگیر کننده را شاهد هستیم.

نقد و بررسی بازی Chernobylite

لحظات دلنشین من در هنگام تجربه‌ی بازی آن هنگامی بود که به گشت و گذار در محیط می‌پرداختم. صرفنظر از گرافیک به غایت زیبا و چشم‌نواز با فضاسازی حرفه‌ای و جذاب طرف هستیم. ساختمان‌های مخروبه و رنگ و رو رفته فضایی عجیب را به مخاطب القا می‌کنند.

شخصاً Chernobylite را عنوانی ترسناک نیافتم ولی لحظات تنش‌زا در خلال بازی وجود داشتند. چیزی که حائز اهمیت است قصه گویی محیطی بازی و توجه به جزئیات فوق‌العاده‌ی آن است. طوری که تشویق می‌شوید همه‌ی ساختمان‌ها را کاوش کنید تا شاهد این جزئیات داستانی باشید.

این گرافیک خیره‌کننده و طراحی چشم‌نواز بدون شک به لطف عکس‌برداری سه بعدی The Farm 51 توسط پهپادها و سایر تجهیزات ممکن شده است. سازندگان با دقتی مثال زدنی و وحشتناک موفق به شبیه‌سازی Pripyat و Chernobyl شده‌اند. در حقیقت سازندگان حتی محیط‌های داخلی ساختمان‌ها را نیز شبیه‌سازی کرده‌اند و این ارزش کار را افزوده است. گویی که در حال قدم زدن در آن محیط‌ها هستید و فاجعه‌ی رخ داده را به خوبی لمس می‌کنید.

نقد و بررسی بازی Chernobylite

هنگام کاوش محیط در Chernobylite نباید احتیاط را کنار بگذارید. چرا که هر لحظه ممکن است موجودات ماورائی یا دیگر دشمنان به شما حمله کنند. تیراندازی و مبارزات بازی خوب کار شده است. شما با مشکل جدی مواجه نخواهید شد. البته به شرطی که هدف‌گیریتان خوب باشد. اگر هم به مشکل خوردید با ارتقاء سلاح می‌توانید کار را برای خودتان راحت کنید.

ناگفته نماند که قابلیت مخفی‌کاری نیز در بازی وجود دارد. منتهی خیلی دقیق پیاده‌سازی نشده است. چرا که گاهی به نظر می‌رسد که دشمنان حتی از پشت دیوار هم قادر به شناسایی شما هستند. همچنین این‌که انیمیشن کشتن مخفيانه خیلی طولانی است و دردسرساز می‌شود. به دلیل طولانی بودن این انیمیشن تمام کننده ممکن است هنگامی که مخفيانه در حال از پای درآوردن دشمن هستید شناسایی شوید.

در نهایت بازی Chernobylite عنوانی پیچیده است که برای لذت بردن از آن می‌بایست صبر پیشه کنید. پتانسیل بازی بیش از این‌هاست و سازندگان می‌توانستند عنوانی فوق‌العاده را تحویل دهند. The Farm 51 توانسته است فضاسازی و طراحی بی‌نظیری را در کنار داستانی جذاب ارائه دهد. با این حال گیم پلی بازی زیادی شلوغ و شلخته است و مکانیک‌های بی‌شمار آن بازی‌باز را خسته می‌کند.

امتیاز ساویس‌گیم: 8 از 10

نقد و بررسی بازی Chernobylite

FINAL VERDICT

In the end, Chernobylite is a complex title that you have to be patience if you want to enjoy it. The potential of the game is even greater and the creators could deliver a much better title. The Farm 51 has been able to offer a unique atmosphere and design along with an interesting story. However, the gameplay is very crowded and sloppy, and the countless mechanics of the game tires the player

SavisGame Score: 8 out of 10

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها