13 Sentinels: Aegis Rim شاهکاری که دست کم گرفته شده است

13 Sentinels: Aegis Rim شاهکاری که دست کم گرفته شده است

سال 2020 علیرغم همه‌ی تأخیرها و مشکلات سال هیجان‌انگیزی برای هنرصنعت بود. حتی با وجود کنار گذاشتن اخبار تصاحب‌ها و خرید استودیوها توسط شرکت‌های بزرگ و همچنین عرضه‌ی کنسول‌های نسل جدید.

ما شاهد عرضه‌ی بازی‌های بزرگی در آن سال بودیم از Ghost of Tsushima و Animal Crossing: New Horizons گرفته تا عناوین کوچک‌تری همچون Streets of Rage 4، Ori and the Will of the Wisps و The Pathless. سوای از این‌ها ما شاهد عناوین ارزشمندی نیز بودیم که دست کم گرفته شدند و به آن جایگاه که شایسته‌ی آن بودند نرسیدند.

شاید درست نباشد که بگوئیم برخی از عناوین شایسته‌ی فروش بیش‌تر و کسب جوایز بیش‌تر نسبت به دیگری بوده‌اند، اما با توجه به مدت زمان ساخت و بزرگی پروژه بدون شک 13 Sentinels: Aegis Rim خیلی دست کم گرفته شده است. این بازی قرار بود در سال 2018 برای PS Vita و PS4 در ژاپن عرضه شود. نسخه‌ی ویتا در خلال تولید کنسل شد و نسخه‌ی PS4 یک سال تأخیر خورد. در نهایت بازی 13 Sentinels: Aegis Rim نوامبر 2019 در ژاپن عرضه شد و یک سال بعد نسخه‌ی جهانی آن به همراه صداگذاری انگلیسی منتشر شد.

13 Sentinels: Aegis Rim شاهکاری که دست کم گرفته شده است

نظر منتقدان نسبت به بازی مثبت بود. ولی میزان فروش آن چندان راضی کننده نبود. موضوعی که با عرضه‌ی نسخه‌ی جهانی اندکی بهبود یافت. بازی 13 Sentinels: Aegis Rim توانست جوایزی را در ژاپن کسب کند. از جمله بهترین سناریو و بهترین بازی سال.

اما نکته‌ای که ارزشمندتر از این جوایز بود، تحسین بازی‌سازان برجسته از این بازی دست کم گرفته شده توسط بازی‌بازان است. بازی‌ساز برجسته جناب Masahiro Sakurai که برای Super Smash Bros شناخته می‌شود، بازی 13 Sentinels: Aegis Rim را منحصر به فرد و بی‌همتا خواند. ایشان گفتند که هیچ اثری را که مشابه این بازی باشد تجربه نکرده‌اند و بعید است عنوانی با این مشخصات ساخته شود. اگر قصد تجربه‌ی این بازی را دارید الآن وقتش است. هر کسی که می‌خواهد در زمینه‌ی نگارش سناریو برای بازی‌های ویدئویی فعالیت کند بایستی 13 Sentinels: Aegis Rim را بازی کند.

خالق برجسته و شناخته شده‌ی مجموعه‌ی Nier جناب Yoko Taro پا را از این هم فراتر گذاشت و گفت Vanillaware (استودیوی سازنده‌ی بازی) یک گنج ارزشمند است که همگی باید از آن مراقبت کنیم. شما حتماً باید 13 Sentinels: Aegis Rim را بخرید. حتی خرید یک نسخه هم ارزشمند است. من معمولاََ به میزان فروش بازی‌ها اهمیتی نمی‌دهم. حتی به این‌که Atlus تعطیل شود هم اهمیتی نخواهم داد. اما به هیچ‌وجه نمی‌خواهم Vanillaware از صحنه خارج شود. ژاپن به Vanillaware محتاج است.

13 Sentinels: Aegis Rim شاهکاری که دست کم گرفته شده است

خوشبختانه Atlus در تابستان گذشته خبر داد که فروش بازی از انتظارات آن‌ها فراتر رفته است. همچنین آخرین آمار اعلامی از میزان فروش بازی حاکی از آن است که فروش از 500،000 نسخه گذشته است. با این‌که 13 Sentinels: Aegis Rim چندین نامزدی در محافل مختلف جهانی از جمله The Game Awards 2020 در بخش روایت دریافت کرد، ولی با کج سلیقگی و سیاسی‌کاری جایزه را به عنوان دیگری دادند که لایق آن نبود. در نتیجه این عنوان ارزشمند دستش کوتاه ماند.

حال برویم سر اصل مطلب، 13 Sentinels: Aegis Rim چیست؟ چرا این بازی شایسته‌ی توجه بیش‌تری است؟ چه عواملی آن را به یک شاهکار بدل کرده‌اند؟

بهترین روش برای توصیف بازی رجوع کردن به 13 شخصیت اصلی آن است. بله، همه‌ی آن‌ها. چرا که همه‌ی شخصیت‌ها در شکل دادن این اثر کامل دخیل بوده‌اند. شما کار را از سال 1985 میلادی در نقش Kurabe Juro آغاز می‌کنید. یک پسربچه‌ی دبیرستانی که عاشق ربات‌ها و فیلم‌های هیولایی همچون گودزیلاست. البته او یک رویا هم دارد، رویای هدایت یک ربات غول‌پیکر به نام Sentinel و حفظ شهر از شر Deimos.

از آن طرف ما Fuyusaka Iori را داریم. یک دختر پر شر و شور و سرزنده که رویای مشابهی با Kurabe Juro دارد. همچنین یک سری خاطرات عجیب و غریب که او را به Sekigahara Ei پیوند می‌دهد. یک پسر فراموشکار که برای بازپس‌گیری خاطراتش سرنخ‌ها را دنبال می‌کند. Sekigahara Ei همچنین با Shinonome Ryoko نقاط اشتراکی دارد. دختر باندپیچی شده‌ای که او هم به دنبال به خاطر آوردن گذشته‌اش است و همچنین دنبال پناهنده‌ای به نام 426 است که برایش مشکلاتی ایجاد کرده است.

وسط این بلبشو ما Natsuno Minami را داریم. دخترک دو و میدانی کاری که به سفینه‌های فضایی باور دارد و با یک ربات به نام BJ-011-005 مواجه می‌شود که به کمکش نیاز دارد. ما همچنین Keitaro Miura و Takatoshi Hijiyama را داریم. دو نوجوان از دوره‌ی جنگ جهانی دوم ژاپن که اولی به دنبال بازگشت به شهرش در گذشته است و دومی به دنبال فردی به نام Tsukasa Okino است تا برنامه‌اش را رسوا کند.

13 Sentinels: Aegis Rim شاهکاری که دست کم گرفته شده است

Ogata Nenji در این بین وبال گردنتان است، فردی که نسبت به دیگر افراد به ظاهر بهتر است و گرفتار یک چرخه‌ی بی پایان برای یافتن یک کلید است. در همین حال او از Kisaragi Tomi نیز حمایت می‌کند. دختری که از آینده آمده است و به دنبال یافتن نشانه‌های فساد Shikishima Industries و بازگشت به آینده است. Yakushiji Megumi نیز به همراه Tomi از آینده به گذشته سفر کرده است. و به دنبال یافتن راهی برای برگرداندن خاطرات Kurabe Juro است. چرا که رابطه‌ی نزدیکی با هم خواهند داشت.

شما همچنین Amiguchi Shu را خواهید داشت. یک نوجوان خونسرد ولی فوق‌العاده که نظاره‌گر اتفاقات عجیبی بوده است. و البته Takamiya Yuki که دوست Natsuno است و یک افسر موقتی برای Special Investigations Unit. و بالأخره شخصی که تیم 13 نفره را تکمیل می‌کند Gouto Renya است. او از دیگران بزرگ‌تر و باتجربه‌تر است و آن‌ها را در مبارزات راهنمایی می‌کند. همچنین اطلاعات زیادی هم در خصوص آینده دارد. این 13 نفر با هدایت Sentinelها در برابر Deimos مبارزه می‌کنند تا مانع از نفوذ او به Aegis و نابود کردن شهر محبوبشان شوند. حداقل این چیزی است که به نظر می‌رسد. در این بین Deimos در زمان سفر می‌کنند تا بشریت را نابود کنند. اما چرا؟ هدف نهایی آن‌ها چیست؟

به همه‌ی این شخصیت‌ها انبوه شخصیت‌های کمکی را هم اضافه کنید تا به عمق این داستان غنی پی ببرید. چیزی که 13 Sentinels: Aegis Rim را منحصر به فرد و شاهکار می‌کند فقط این داستان غنی و پیچیده نیست. بلکه نحوه‌ی ارائه‌ی آن است که اثر را ماندگار کرده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که شما از همان ابتدا قادر به کنترل همه‌ی 13 شخصیت اصلی نیستید. شما نمی‌توانید داستان را فقط با یک شخصیت پیش ببرید. بدین ترتیب شما تا یک جایی با شخصیت پیش می‌روید و سپس نوبت به جابه‌جایی می‌رسد.

این داستان‌های در ظاهر از هم گسسته به مرور چنان به یکدیگر وصل می‌شوند که مغزتان سوت می‌کشد. آن‌جاست که معنای حقیقی روایت و هنر داستان سرایی را درک می‌کنید و به احترام سازندگان کلاه از سر بر خواهید داشت. آن‌جاست که تفاوت داستان‌های سطحی و شعاری را با آثار برجسته درک خواهید کرد. این‌که داستان 13 شخصیت منحصر به فرد در نهایت یک کل را شکل دهد امری استثنائی است که با ادغام در گیم پلی مناسب بازی یک شاهکار را تحویل مخاطب می‌دهد. شاهکاری که تحسین بزرگان هنرصنعت را برانگیخته است.

13 Sentinels: Aegis Rim شاهکاری که دست کم گرفته شده است

با این‌که تمرکز این مقاله روی بخش داستانی بود، ولی جا دارد به گیم پلی 13 Sentinels: Aegis Rim نیز اشاره‌ای داشته باشیم. گیم پلی بازی از یک نظر فوق‌العاده است، از این نظر که مبارزات را با وقایع داستانی ربط می‌دهد. در طول تجربه‌ی بازی بارها شاهد دیالوگ‌های همراهان خواهید بود که به رویدادهای گذشته اشاره می‌کنند. و این موضوع عمق بازی را افزایش می‌دهد.

بازی 13 Sentinels: Aegis Rim ترکیبی است از سبک‌های استراتژی و اکشن-ماجراجویی با گیم پلی نوبتی و هم‌زمان. تنوع بازی واقعاً بالاست و این ترکیب گیم پلی خوب جواب داده است. از طرفی جا دارد به تنوع بالای دشمنان و مکانیک‌های گسترده‌ی مبارزات اشاره کنیم. این اثر فوق‌العاده در بخش گیم پلی نا امیدتان نخواهد کرد. و تجربه‌ی آن همچون تماشای یک انیمه‌ی جذاب لذت‌بخش خواهد بود.

بدون شک با تجربه نکردن 13 Sentinels: Aegis Rim خودتان را محروم کرده‌اید. تجربه‌ای که فقط در این مدیوم امکان‌پذیر است و همتای دیگری ندارد. عنوانی که ارزش چندین بار تجربه کردن را دارد و کلاس درسی است برای علاقه‌مندان به داستان نویسی و روایت چند لایه و عمیق.

تجربه‌ی 13 Sentinels: Aegis Rim را به همه‌ی بازی‌بازان توصیه می‌کنم. حتی اگر از سبک بازی خوشتان نمی‌آید یک شانس به آن بدهید. چرا که عناوین اینچنینی شاید هیچ‌وقت تکرار نشوند و حیف است این تجربه‌ی نوآورانه و ارزشمند را از دست بدهید. 13 Sentinels: Aegis Rim هم‌اکنون برای PS4 در دسترس است.

شما این بازی را تجربه کرده‌اید؟ قصد تجربه‌ی آن را دارید؟ نظرتان درباره‌ی آن چیست؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها