آخرین نفس‌های خدایان المپ؛ مروری بر بازی خدای جنگ: شبح اسپارتا

آخرین نفس‌های خدایان المپ؛ مروری بر بازی خدای جنگ: شبح اسپارتا

(به قلم حسن نصرالهی)

خدای جنگ: شبح اسپارتا در سال 2010 توسط Ready At Dawn روی کنسول دستی PSP عرضه شد. در سالی که خدای جنگ 3 سر و صدای زیادی را ایجاد کرده بود، شبح اسپارتا بی سر و صدا آمد و استانداردهایی تازه را برای کنسول‌های دستی ترسیم کرد.

سازنده‌ی خوش نام سونی، که قبل از این بازی، خدای جنگ: زنجیرهای المپ و عنوان زیبای دکستر را روی PSP عرضه کرده بود، باری دیگر با متحول ساختن استاندارهای این کنسول دستی، تحسین‌های بسیاری را به همراه داشت.

خالقان با زیرکی هر چه تمام، به اتفاقات داستانی قبل از خدای جنگ 2 پرداختند. دقیقاً بعد از اتفاقات نسخه‌ی اول، که کریتوس پس از کشتن آریس به خدای جنگ جدید تبدیل شد. او اینبار در جستجوی برادر گمشده‌اش دیموس بود. نکته‌ای که اتفاقات داستانی را بسیار جذاب می‌کرد، آشنایی با کودکی کریتوس و روی دیگری از اتفاقات زندگی او بود که شاخ و برگ بیش‌تری را به قصه‌ی زیبای این فرانچایز می‌بخشید.

آخرین نفس‌های خدایان المپ؛ مروری بر بازی خدای جنگ: شبح اسپارتا

God of War: Ghost of Sparta از کامل‌ترین و لذت‌بخش‌ترین عناوین این سری است و از بزرگان ژانر نیز چیزی کم ندارد. خالقان تمامی عوامل و دستاوردهای چندساله‌ی این سری را به تکامل رساندند و بازی را به یکی از بهترین‌های این کنسول دستی بدل کردند.

Ready At Dawn با تجاربی که از ساخت پیش درآمدها و عناوین فرعی بازی‌های بزرگ به دست آورده بود، به خوبی توانست عنوانی در خور نام این سری جریان ساز بسازد. آن‌ها علاوه بر اینکه استانداردهای سری را رعایت کردند با ویژگی‌هایی جدید حال و هوایی تازه را به بازی بخشیدند. دشمنان جدید، غولآخرهای فوق العاده و روندی به شدت لذت‌بخش، همگی راه را برای بهترین بازی این کنسول دستی در سال 2010 هموار کردند.

از طرفی قابلیت‌های اضافه شده به بازی مکانیک‌های بسیار جذابی را به ارمغان آورد. از جمله‌ی این قابلیت‌ها می‌توان به جادوی Thera’s Bane اشاره کرد که هاله‌ای آتشین را بر سلاح کریتوس اعمال می‌کرد. این قابلیت غنای مبارزات را به نسبت افزایش داد و راهکارهای متنوعی را برای پیشروی در اختیار بازی‌باز می‌گذاشت. با اینکه همه چیز مطابق با اصول سری بود اما بستر به وجود آمده و رخدادهای داستانی جذاب، بازی را به هیچ عنوان در مسیر تکرار قرار نمی‌داد.

آخرین نفس‌های خدایان المپ؛ مروری بر بازی خدای جنگ: شبح اسپارتا

روند بازی عالی بود و از فصول متنوعی بهره می‌بُرد. ارزش تکرار فراوان و چالش‌های سرگرم کننده نیز، علاقه مندان را تا مدت‌ها درگیر عوامل بازی می‌کرد. با ذکر تمامی این خوبی‌ها، جا دارد اشاره‌ای هم به تاناتوس، غولآخر پایانی بازی داشته باشیم که یکی از بهترین غولآخرهای تاریخ این مجموعه است. مبارزه با او که با همکاری دیموس پی گیری می‌شود، فوق العاده حماسی می‌باشد و پایان‌بندی بازی نیز به نوبه‌ی خود کاری ماندگار است.

در سال 2010 که یکی از بهترین سال‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی بود، God of War: Ghost of Sparta به اندازه‌ی کافی خوش درخشید و با استقبال بازی‌بازها و منتقدین مواجه شد. این بازی توانست از سد رقبای قدرتمندی همچون Metal Gear Solid: Peace Walker بگذرد و بهترین بازی کنسول دستی آن سال را از آن خود کند.

God of War: Ghost of Sparta به رسم سنت سری، از فناوری بی نمونه‌ای بهره می‌بُرد. دستاوردهای صوتی و بصری بازی فوق العاده و فراتر از یک کنسول دستی بودند. کار شگفتانه‌ی خالقان روی PSP همچنان قابل تأمل و قدرت بصری بازی به راستی که چشم‌گیر و تماشایی است. خدای جنگ: شبح اسپارتا به شکوه همان خدای جنگ همیشگی است که در مقیاسی کوچک‌تر، طرفداران را با قسمتی دیگر از زندگی پر فراز و نشیب کریتوس آشنا می‌کند.

نوشتار مرتبط: وقتی آتش خشم فوران می‌کند؛ رتبه‌بندی عناوین God of War

آخرین نفس‌های خدایان المپ؛ مروری بر بازی خدای جنگ: شبح اسپارتا

اکنون برای آشنایی هر چه بیشتر با این بازی، بهتر است تعدادی از دستاوردها و جوایز ارزشمند آن را مرور کنیم.

  • بازی با میانگین امتیازات 86، یکی از موفق‌ترین بازی‌های کنسول دستی PSP است
  • بهترین نمایش بازی PSP در مراسم E3 2010
  • بهترین بازی دستی در مراسم Spike Video Game Award
  • پانزدهمین بازی پر فروش PSP
  • بیست و یکمین بازی برتر تاریخ PSP از دید Metacritic با امتیاز86
  • بیست و دومین بازی برتر تاریخ PSP از نگاه کاربران Metacritic با امتیاز 87
  • سومین بازی برتر تاریخ PSP از دید وب سایت GamesRadar

نوشتار مرتبط: 10 غولآخری که امیدواریم در خدای جنگ God of War: Ragnarok ببینیم

آخرین نفس‌های خدایان المپ؛ مروری بر بازی خدای جنگ: شبح اسپارتا

God of War: Ghost of Sparta با شکستن مرزهای کنسول دستی PSP، نه تنها به یکی از زیباترین عناوین این سری تبدیل شد بلکه جایگاه خود را در میان پنج بازی برتر این کنسول تثبیت کرد. بازی در اکثر سایت‌ها و مراجع معتبر دنیا در لیست بهترین عناوین تاریح PSP قرار گرفته و همواره معیار سنجشی بی نظیر برای این کنسول دستی خاطره انگیز بوده است.

لازم به ذکر است که در سال 2011 پکیج ارزشمندی تحت نام God Of War Origins Collection روی پلی استیشن ۳ عرضه گشت که دو شاهکار PSP، زنجیرهای المپ و شبح اسپارتا را در خود جای داده بود که باز هم با تحسین منتقدین و بازی‌بازها روبرو شد.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

حسن نصرالهیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسن نصرالهی

زگهواره تا گور دانش بجوی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها