سامورایی جاودان کپکام: سری Onimusha شایستگی بازگشت به میادین را دارد

سامورایی جاودان کپکام: سری Onimusha شایستگی بازگشت به میادین را دارد

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

Onimusha یکی از بزرگ‌ترین فرانچایزهای کپکام بوده اما اکنون سال‌هاست که به دست فراموشی سپرده شده است. زمان آن رسیده است که Onimusha برای نسل جدید دوباره زنده شود.

سامورایی، وحشت، تاریخ ژاپن و اکشن شمشیری همه آن چیزی است که طرفدارای بازی‌های ویدیویی به آن احتیاج دارند و بازی‌بازان می‌توانند همه‌ی این موارد و حتی بیش‌تر از این را در اویل دهه‌ی 2000، زمانی که شرکت کپکام عنوان Onimusha را به جهان عرضه کرد پیدا کنند. Onimusha بعدها تبدیل به عنوانی می‌شود که مترادف با دوران شکوهمند پلی استیشن 2 است.

کپکام تنها در 5 سال، چهار بازی اصلی از سری Onimusha و دو عنوان فرعی از این سری منتشر کرد. عناوینی که بیش از هشت میلیون نسخه به فروش رفته بودند و در کنار عناوین کلاسیکی مانند رزیدنت ایول و مگامن، به موفقیت چشم گیری دست پیدا کرده بودند.

سامورایی جاودان کپکام: سری Onimusha شایستگی بازگشت به میادین را دارد

با این حال از آن زمان Onimusha به طور کامل از عرصه‌ی بازی‌های ویدیویی ناپدید شد. همچنان خبری از این سری بازی وجود ندارد و تنها ریمستر HD این بازی تحت عنوان Onimusha: Warlords در سال 2019 عرضه شد که تنها نسخه‌ی این سری در سال‌های اخیر نیز به شما می‌رود. اما با موفقیت فرانچایزهای مشابه و اشتیاق خود کپکام برای احیای عناوین خاص خود، اکنون زمان مناسبی برای احیای عنوان Onimusha می‌باشد.

Onimusha: Warlords در سال 2001 برای پلی استیشن 2 منتشر شد. Warlords دارای صحنه‌های سینمایی پر زرق و برق، گیم پلی زیبا و شخصیت‌های بیادماندنی بود. حتی پروتاگونیست بازی از روی بازیگر معروف ژاپنی-چینی یعنی Takeshi Kaneshiro ساخته شده بود چنین حرکتی در آن زمان تقریباً بی سابقه بود.

Warlords پس زمینه‌های از پیش رندر شده را که تبدیل به امضای کپکام شده بودند و کنترل تانک مانند سری رزیدنت ایول را به ژاپن فئودال آورد تا داستان Samanosuke Akechi را روایت کند. او یک سامورایی است که با نیروهای جهنمی ژنرال Nobunaga Oda می‌جنگد. Warlords تاریخ را با عناصر خیالی تلفیق کرده است. آن‌ها از اودا (یک شخصیت تاریخی واقعی) برای روایت داستان یک نیروی شر باستانی، رستاخیز و شیاطین استفاده کردند.

سامورایی جاودان کپکام: سری Onimusha شایستگی بازگشت به میادین را دارد

اونیموشا یک بازی چالش برانگیز، سریع و بیش‌تر از همه یک بازی عالی بود. Onimusha: Warlords یک موفقیت بزرگ برای کپکام محسوب می‌شد. کپکام دست به خلق عنوانی اکشن ماجراجویی/وحشت-بقا زده بود که در تمام طول دوران پلی استیشن 2 برای طرفدارانش تولید می‌شد. Onimusha 2: Samurai’s Destiny که در سال 2002 منتشر شده بود یک پروتاگونیست جدید به نام Jubei Yagyu (یکی دیگر از شخصیت‌های معروف اساطیر ژاپنی) را معرفی کرده بود.

این عنوان در سال 2004 ادامه پیدا کرد و نسخه‌ی جدید تحت عنوان Onimusha 3: Demon Siege منتشر شده بود. کپکام در این نسخه شخصیت محبوب طرفداران یعنی Samanosuke را به مجموعه بازگرداند و او را درگیر یک داستان سفر در زمان کرد.

سامورایی جاودان کپکام: سری Onimusha شایستگی بازگشت به میادین را دارد

بازیگر محبوب Jean Reno در نقش Jacques Blanc به عنوان یک کاراگاه فرانسوی در زمان حال، دومین شخصیت قابل بازی این عنوان محسوب می‌شد. در نهایت در سال 2006 عنوان Onimusha: Dawn of Dreams منتشر شد که آخرین عنوان بزرگ از این سری بازی محسوب می‌شد. پس از آن نیز کاهش علاقه مخاطبان و کاهش فروش بازی باعث شد تا این عنوان به دست فراموشی سپرده شود.

با این حال برخلاف بسیاری از شرکت‌ها که ممکن است یک فرانچایز با ارزش را کنار بگذارند، کپکام شرکتی است که می‌داند چگونه پیشرفت کند. این را از آنجایی می‌گوییم که کپکام چندین دهه است که به نوآوری و بازسازی عناوین خود ادامه می‌دهد.

هنگامی که سری رزیدنت ایول پس از عرضه‌ی رزیدنت ایول 6 تبدیل به یک بازی راکد شده بود، با عرضه‌ی رزیدنت ایول 7 و توجه به ریشه‌های این سری توانست دوباره نظر طرفداران را جلب کند و مورد تحسین منتقدان نیز قرار بگیرد. علاوه بر این طی سال‌های اخیر کپکام به طرفدارانش نشان داد که برخی از فرانچایزهای محبوبش را فراموش نکرده است و به استفاده از پتانسیل آن‌ها و سرمایه گذاری برای نسخه‌های جدیدتر علاقه دارد.

کپکام طی چند سال اخیر این کار را با سری رزیدنت ایول انجام داده است و رزیدنت ایول 2 و 3 را برای کنسول‌های مدرن بازسازی کرده و فروش قابل توجهی داشته و مورد توجه منتقدان نیز قرار گرفته است، مخصوصاً برای بازسازی رزیدنت ایول 2. همچنین سری مگامن را پس از سال‌ها در سال 2018 با عنوان Mega Man 11 به میادین بازگردانده است. این شرکت حتی اونیموشا را نیز بازگردانده است، هر چند یک ریمستر HD بوده که در سال 2019 منتشر شد اما نشان داد که کپکام این عنوان را کاملاً رها نکرده است.

سامورایی جاودان کپکام: سری Onimusha شایستگی بازگشت به میادین را دارد

سری اونیموشا همچنان طرفداران سرسخت خود را دارد و فروش ریمستر آن دقیقاً این مورد را اثبات می‌کند. ریمسترها اغلب روشی برای شرکت‌ها است تا میزان علاقه به یک فرانچایز قدیمی را بدون صرف هزینه هنگفت که برای یک عنوان جدید نیاز است، بسنجند. برای مثال می‌توان به موفقیت ریمستر Crash Bandicoot N. Sane Trilogy اشاره کرد که در حقیقت این موفقیت چراغ سبزی بود برای انتشار نسخه‌ی جدید این سری کهCrash Bandicoot 4: It’s About Time نام داشت و در سال 2020 منتشر شد.

علاوه بر این اتمسفر عناوین سامورایی و ژاپن فئودال همچنان بین بازی‌بازهای امروزی پرطرفدار است. عناوینی مانند Sekiro (که یک سامورایی رونین در آن به مبارزه با وحشتی وصف ناپذیر می‌پرداخت) و فرانچایز عظیم شرکت Team Ninja یعنی عنوان Nioh (که همانقدر که از اونیموشا الهام گرفتند از دارک سولز نیز الهام گرفتند) ثابت می‌کنند که این فضاها همچنان طرفدار دارند. در عنوان Nioh حتی پروتاگونیست با شیاطین اونی ژاپنی می‌جنگد که مستقیماً از روی اونیموشا طراحی شدند.

عنوان اخیر تیم Sucker Punch یعنی Ghost of Tsushima نیز طرفداران و منتقدان را به وجد آورده است. اینکه آیا کپکام عنوان اونیموشا را از سرزمین فرانچایزهای فراموش شده فرا خواهد خواند یا خیر را زمان پاسخ می‌دهد اما به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی برای بازگشت این سری به میادین مبارزه است.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

Avatar for بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها