10 نکته‌ی خوبی که 343Industries به مجموعه‌ی Halo اضافه کرد

10 نکته‌ی خوبی که 343Industries به مجموعه‌ی Halo اضافه کرد

استودیوی 343Industries در دوران سختی روی کار آمد. طرفداران اصلاً از تغییر استودیوی سری راضی نبودند و موفقیت بالای Halo Reach نیز مزید بر علت بود. سران استودیو نیز اذعان داشتند که فشار سنگینی روی شانه‌های آن‌هاست.

با این وجود 343Industries توانسته است در حدود یک دهه سکانداری کارهای ویژه‌ای انجام دهد. آن‌ها ضمن حفظ ریشه‌های مجموعه به آن نیز افزوده‌اند و در این مقاله قرار است به نکات خوبی که اضافه شده است اشاره کنیم.

 

10 نکته‌ی خوبی که 343Industries به مجموعه‌ی Halo اضافه کرد

بخش چندنفره‌ی جدید

بخش‌های جدیدی به حالت چندنفره‌ی هیلو 5 توسط 343Industries اضافه شده است. بخش‌هایی که لذت رقابت را دو چندان می‌کنند. از حالت تسخیر پرچم بی طرف گرفته تا آشوبی 24 نفره و دیگر بخش‌ها.

اگر این استودیو در ارائه‌ی بخش چندنفره‌ی مناسب برای Halo 4 عاجز می‌ماند این مقاله نوشته نمی‌شد. اما 343 با عبرت گرفتن از مشکلات گذشته تغییراتی را اعمال کرد که فرانچایز هیلو همچنان حرف اول را در بخش چندنفره بزند.

 

10 نکته‌ی خوبی که 343Industries به مجموعه‌ی Halo اضافه کرد

گسترش بخش روایی و احساسی

بانجی جهانی شگفت انگیز با روایتی فوق‌العاده را خلق کرد. هیچ جایگزینی برای بانجی نیست. اما 343 نیز توانست از Halo 4 روایت مجموعه را گسترش دهد و شاخ و برگ آن را بیفزاید.

استودیوی جدید به جای تمرکز ویژه روی قهرمان بودن مستر چیف و روایت رشادت‌های او، بار احساسی سری را به کورتانا منتقل کرد و موجب خشنودی طرفداران جدید و قدیمی فرانچایز شد.

 

نشانه‌ی هدف‌گیری

برای فرانچایزی که با عبارت دهان پر کن “Combat Evolved” آغاز به کار کرد، سال‌ها طول کشید تا بالأخره شاهد به‌کارگیری استانداردها باشیم. رویکرد سازندگان در گذشته این‌گونه بود که Halo به ریشه‌ها پایبند خواهد ماند و هر کسی موافق این رويکرد نیست مشکل از خودش است. دقیقاً مشابه سیاست نینتندو.

استودیوی 343 این کلیشه‌ها و تعصبات را کناری زد و نه تنها بخش چندنفره را دگرگون کرد، بلکه گان‌پلی بازی را نیز متحول کرد. گان‌پلی Halo 4 به واقع بی رقیب بود و اگر این تغییر صورت نمی‌گرفت، شاهد موفقیت این فرانچایز تا بدین روز نبودیم.

 

10 نکته‌ی خوبی که 343Industries به مجموعه‌ی Halo اضافه کرد

مناظری که نفس حبس می‌کنند

مجموعه‌ی Halo همیشه یکه‌تاز بوده است. کیفیت بصری مثال زدنی مجموعه بی رقیب است. ساعت‌ها می‌توانید به محیط بیگانه‌ی سیاره‌های مختلف خیره شوید و لذت ببرید.

جزئیات بخش کمپین بی‌نظیر است و بخش چندنفره هم دست کمی از کمپین ندارد. 343 این رویکرد را ادامه داد و تقویت کرد. اگر حواستان را جمع نکنید به راحتی در محیط شگفت‌انگیز بازی گم خواهید شد.

 

بخش چندنفره‌ی سریع‌تر

بخش چندنفره‌ی Halo نسبت به گذشته تغییراتی را به خود دیده است. سرعت و پویایی آن افزایش پیدا کرده است ولی در عین حال به ریشه‌ها نیز وفادار است.

سرعت بخش چندنفره‌ی Halo بالاست ولی نه در حد عناوین Call of Duty بنابراین بسته به ذائقه‌ی شما ممکن است این بخش برایتان لذت‌بخش باشد یا زود خسته‌کننده شود. خوشبختانه در ساخت Halo Infinite بازی‌بازان حرفه‌ای آنلاین نیز دخیل بوده‌اند. و می‌توان به آینده‌ی آن امیدوار بود.

 

10 نکته‌ی خوبی که 343Industries به مجموعه‌ی Halo اضافه کرد

احیای هم‌تیمی

سابقاََ اگر شما در بخش چندنفره می‌مردید، کار تمام بود. باید صبر می‌کردید تا بالأخره نوبت شما برسد و در جایی مناسب Spawn شوید. خوشبختانه Halo 5 این کلیشه را هم شکست و قابلیت احیای هم‌تیمی را در بخش Co-op اضافه کرد.

فرانچایزهایی چون Gears of War پا را فراتر گذاشته‌اند و شما حتی می‌توانید به هوش مصنوعی یا یار خودتان دستور دهید که شما را احیا کند. باز جای شکرش باقیست که Halo حداقل‌ها را رعایت کرده است. اما برای باقی ماندن در چرخه‌ی رقابت باید حتماً خود را تقویت کند.

 

10 نکته‌ی خوبی که 343Industries به مجموعه‌ی Halo اضافه کرد

سرعت کمپین و روایت

بانجی به روایت‌های سینمایی و بلاک باستری علاقه داشت. روایت‌های سنگین با سرعت حساب شده و غالباً قابل پیش‌بینی. اما 343 سرعت کمپین و روایت را افزایش داد و بار احساسی را تزریق کرد. علیرغم تفاوت نظر درباره‌ی داستان کلی، اما همگی با بهبودهایی که 343 در کمپین ایجاد کرده است، موافقند.

 

نهایت استفاده از قدرت کنسول

با توجه به این‌که نسخه‌ی اول Halo به نوعی ایکس باکس را از شکست حتمی نجات داد، هیچ عجیب نیست که بگوئیم هر نسخه از این فرانچایز فوق العاده با اهمیت است. با این‌که بازی‌های سال اول عرضه بیش‌تر به دموهای تکنیکی می‌مانند (Ryse: Son of Rome)، 343 خوب می‌داند که چگونه نهایت استفاده از سخت‌افزار کنسول را ببرد.

با توجه به وضعیت عرضه‌ی اسف‌بار Cyberpunk 2077 سازندگان Halo Infinite می‌توانستند کنسول‌های نسل قبل را رها کنند و به نسل جدید بچسبند. ولی آن‌ها کارشان را بلدند و می‌دانند چگونه نهایت استفاده را از سخت‌افزار ایکس باکس ببرند و کیفیت بصری را نیز قربانی نکنند. این ویژگی 343 قابل تحسین است.

 

10 نکته‌ی خوبی که 343Industries به مجموعه‌ی Halo اضافه کرد

Spartan Ops

نخستین چیزی که درباره‌ی این بخش می‌شنوید این است که بسیار خسته‌کننده است. شخصیت‌های این بخش مورد توجه بازی‌بازان قرار نگرفتند و با پیش‌بینی‌های 343 مطابقت نداشتند. اما فارغ از این موضوعات این بخش به معنای محتوای جدید و بیش‌تر است. کاری به خسته‌کننده بودن و بخش داستانی سطحی آن نداریم اما این‌که برای بخش co-op محتوای جدیدی داشته باشید چیز بدی نیست.

 

10 نکته‌ی خوبی که 343Industries به مجموعه‌ی Halo اضافه کرد

ریمستر کردن صدا

343 دردسر بزرگی برای خود خرید و تصمیم به ریمستر کردن و افزایش کیفیت صدای مجموعه‌ی Halo گرفت. Halo 4 برای این منظور یک نمونه است و آن‌ها پیش از عرضه‌ی آن در سال 2012 با افتخار اعلام کردند که کارهای زیادی برای ارزش نهادن به عنصر صدا در مجموعه انجام داده‌اند. و به راستی که هیلو 4 تجربه‌ای عمیق و درگیرکننده‌ از این نظر ارائه می‌داد.

چه از داستان هیلوهای 343 راضی نباشید و چه گرافیک بازی‌های آن‌ها برایتان دلچسب نباشد، کافی است چشم‌های خود را ببندید و فقط به صدای Halo از 2012 به این‌طرف گوش فرا دهید. غوطه‌وری را احساس خواهید کرد.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها