بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی و احسان محمدیان)

هضم دنیای رزیدنت ایول که هیولاهای بیولوژیکی، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها را خلق کرده کار ساده‌ای نیست. خصوصاً وقتی وسعت و عمق تاریخی ویروس‌های رزیدنت ایول را در نظر بگیریم. با این حال درک این‌ موارد راهنمایی خواهد بود برای فهم آسان‌تر و واضح‌تر آنچه که در بازی‌های بعدی رخ می‌دهد. همچنین به دنبال تثبیت ریشه‌های T-Virus و سقوط آمبرلا اسناد و شواهدی که بعدها فاش شد باعث هرچه پیچیده‌تر شدن دنیای رزیدنت ایول شد. چرا که کمپانی‌های دیگر و دلالان بازار سیاه به آنچه از آمبرلا برجای مانده بود هجوم آوردند و خیلی زودی هیولاهای جدیدی ظاهر شدند.

بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

انگل لاس پلاگاس و ترایسل (رزیدنت ایول ۴ و ۵)

لاس‌ پلاگاس انگل‌هایی هستند که کنترل میزبان را در دست می‌گیرند. همانطور که در رزیدنت ایول ۴ و ۵ شاهد بودیم این انگل‌ها ریشه و تاریچه‌ی مربوط به خود را دارند. و به هیچ عنوان ارتباطی با آمبرلا و موارد شیوع انگل‌ها و ویروس‌ها در رزیدنت ایول‌های قبل‌تر ندارند. به خصوص که انگل‌های پلاگاس از گونه‌ی بندپایان هستند و مدت‌ها در یک محوطه‌ی جدا شده و کوهستانی در اسپانیا ساکن بودند.

در اواخر قرن ۱۸ و ابتدای قرن ۱۹ یک رهبر مذهبی به نام سالازار حمله‌ای را برعلیه متجاوزان مذهبی آن منطقه که از هر ترفندی به قدرت‌های پلاگاس دست یافته بودند انجام داد. در پایان سالازار این گروه موسوم به لوس ایلومینادوس را شکست داد و قلعه‌ای را بر روی مجموعه‌ غارهای زیرزمینی پلاگاس بنا کرد با این هدف که انگل‌ها را آنجا گیر انداخته تا دیگر خطری برای دنیای بیرون ایجاد نکنند.

جلوتر که برویم آزموند سدلر (Osmund Saddler) یک محقق سلاح‌های بیولوژیکی با گذشته‌ای نامعلوم که ظاهراً برای اهداف خود و نه شخص دیگری تلاش می‌کرد به این منطقه آمد و توانست رامون سالازار (Ramon Salazar) محافظ آن منطقه و فرزند سالازار اصلی را مغلوب کند.

در ادامه هم سدلر توانست به داخل غارها و انگل‌های پلاگاس دست یابد و آن‌ها را بر روی روستاییان آن منطقه به عنوان میزبان انگل‌ها استفاده کند. همان‌هایی که در خدمت او نیز قرار گرفته بودند چرا که خود را پیامبری برای احیاء فرقه‌ی لوس ایلومینادوس معرفی کرده بود.

بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

در جزیره‌ای نزدیک فرقه‌ی لوس ایلومینادوس سدلر کار مهندسی ژنتیک روی انگل‌ها را آغاز کرد و سه نوع جدید انگل را تولید کرد. اولین نوع “انگل مغلوب” (Recessive Plagas) بود که اکثریت روستاییان در بازی را کنترل می‌کرد. نوع دوم “انگل سلطه گر” یا غالب (Dominant Plagas) بود که سدلر، سالازار و کشیش روستا بیتورس مندز خود را به آن مبتلا کردند تا بتوانند به آن‌هایی که به نوع اول مبتلا شده‌اند حکم فرمایی کنند. نوع سوم “انگل ملکه” (Queen Plaga) بود که در قلعه‌ مقیم بود و به طور غیرعادی تخم‌هایی ایجاد می‌کرد تا از آن‌ها انگل‌های لاس پلاگاس بیش‌تری تولید شود.

لوس ایلومینادوس سرانجام بر آن شد تا مقام‌های رسمی دولت ایالات متحده آمریکا از جمله شخص رئیس جمهور را با نوع مغلوب انگل آلوده کند و آن‌ها را برای کسب نفوذ و قدرت در تمام کشور به خدمت گیرد. در همین حال ایدا وانگ (Ada Wong) توسط کارفرمای ناشناخته‌ای با عنوان “سازمان” برای به دست آوردن انگل نوع دوم “سلطه گر” به منطقه اعزام شد. هم‌زمان آلبرت وسکر نیز در تلاش برای به دست آوردن یک نمونه از این نوع انگل بود.

با پایان رزیدنت ایول ۴ ایدا وانگ و آلبرت وسکر نمونه‌ای از نوع “سلطه گر” انگل را در اختیار داشتند. آلبرت وسکر نشان داد که با کمپانی به نام ترایسل همکاری می‌کند در حالی که ایدا وانگ ظاهراً به “سازمان” وفادار ماند. نهادی که هر چه هست هنوز هم واقعیت آن در روایت‌ها و افسانه‌های رزیدنت ایول پوشیده مانده است.

ترایسل (Tricell) بخشی از شرکت‌های همگرا شده به نام فدراسیون شرکت‌های دارویی (FPC) بود. آمبرلا نیز قبل از سقوط عضو آن بود. جالب اینجاست که پیشینه‌ی ترایسل به قرن ۱۸ (قبل از آمبرلا) به عنوان یک شرکت بازرگانی که با نام Travis Enterprises شناخته می‌شد، برمی‌گردد.

بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

از نوادگان بنیان گذاران ترایسل هنری تراویس در قرن ۱۹ سفرهای اکتشافی به غرب آفریقا را انجام داد و تنها به یک کشف مختصر از نوعی گل مرموز بسنده کرد که بعدها باعث تولد ویروس شناخته شده‌ی T-Virus شد. سپس بنیانگذاران آمبرلا نیز به جستجوی گل شایعه شده توسط هنری تراویس پرداختند.

ترایسل به کل از موضوع به شدت مهم تی ویروس که بازی‌های رزیدنت ایول 0 تا 3، کد ورونیکا و واقعه‌ی مشهور راکون سیتی را در سیطره خودش درآورده بود، به فراموشی سپرده بود. البته این موضوع شامل کشف گلی که کل فجایع را ایجاد کرد نمی‌شد اما به لطف خدمات آلبرت وسکر ترایسل به راحتی توانست به انگل سلطه گر (Dominant) دست یابد. مانند “سازمان” که به لطف ایدا وانگ نمونه‌ی خود را در اختیار داشت. ترایسل با این نمونه توانست نسخه‌ی قوی‌تر از نوع دوم و نوع سوم انگل پلاگاس را که در نسخه‌ی پنجم رزیدنت ایول در غرب آفریقا شاهد بودیم به وجود آورد.

‍ بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

تی ویروس (T-Virus) و G-Virus در اختیار مالکین جدید

در همین زمان از کمپانی ویل فارما (WilPharma) که در اصل مسئول ساخت واکسن برای T-Virus شده بود اسنادی فاش شد و این شرکت را به آزمایش نمونه‌های خود بر روی انسان‌ها متهم می‌کرد. کسانی که به T-Virus مبتلا شده بودند تا با آزمایش روی آن‌ها به واکسن مورد نظر دست یابند. در نهایت جنجالی به وجود آمد که منجر به فروپاشی این شرکت شد. اما بسیاری درباره ی چگونگی دست یابی شرکت ویل فارما به نمونه‌های T-Virus شگفت زده شده بودند.

در ادامه مشخص شد یکی از کارکنان شرکت ویل فارما به نام فردریک داونینگ مدت‌ها قبل کارمند کمپانی آمبرلا بوده است و ظاهراً توانسته بود نمونه‌ی ویروس‌های T-Virus و G-Virus را از تاسیسات و منابع آمبرلا در زیرزمین‌های راکون سیتی و در جریان اتفاقات رزیدنت ایول ۲ و ۳ به دست آورد.

بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

داونینگ سریعاً و نه تنها بعد از کشته شدن دکتر برکین (Birkin) و شیوع T-Virus در فاضلاب‌های راکون سیتی و آغاز هرج و مرج نمونه‌ی خود را به دست آورده بود، بلکه حتی قبل تر از اینکه کاملاً نقض قوانین توسط مراجع ثابت شود به هدف خود رسید. چرا که بازی‌بازان در بازی وقتی به تاسیسات زیر زمینی راکون سیتی می‌رسند از حضور این شخصیت مطلع نمی‌شوند.

در نهایت با فروپاشی ویل‌فارما ترایسل دارایی‌های این شرکت از جمله آزمایشگاه متروکه‌ی Air Dome جایی که در نهایت توانست نمونه‌هایی از T-Virus به دست آورد را خریداری می‌کند. همچنین مشخص شده بود که فردریک داونینگ معامله‌های پنهانی با بیوتروریست‌ها در بازار سیاه انجام داده و با فروش T-Virus به آن‌ها این خیال را در سر می‌پروراند که با شیوع بیشتر ویروس در سطح جهان از فروش واکسن آن سود فراوانی به دست خواهد آورد.

‍ بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

ویروس Uroboros و پایان ترایسل​

آلبرت وسکر در ازای کمک‌ها و فداکاری‌های خود برای شرکت Tricell توانست پشتیبانی این شرکت را برای توسعه‌ و ساخت ویروس Uroboros به دست آورد. ویروسی که قوی‌ترین، با شکوه‌ترین و ظاهراً مخرب‌ترین ویروس در دنیای رزیدنت ایول محسوب می‌شد.

برای ساخت چنین ویروسی نیاز به نمونه‌ی اصلی و دست نخورده از ویروس Progenitor بود که توسط بنیان‌گذاران آمبرلا از نوع خاصی از گل‌ها در غرب آفریقا به دست آمده بود. ترایسل و آلبرت وسکر برای دستیابی به هدف خود توانستند آزمایشگاه قدیمی آمبرلا در آفریقا را پیدا کنند. با این حال اولین نمونه‌ی تولید شده‌ از ویروس Uroboros به قدری قدرتمند بود که تمام افراد مورد آزمایش را کشت.

بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

در ادامه مشخص شد که جیل ولنتاین راه حلی عالی برای این مشکل است. در نتیجه او را اسیر کردند. هواداران می‌توانند نقش او در رزیدنت ایول ۳ را به یاد بیاورند که به T-Virus مبتلا بود و به وسیله‌ی متد‌های متفاوت و خیلی قبل‌تر از روش‌های شرکت ویل فارما درمان شد که در نتیجه‌ی این درمان پادتن‌های ویژه‌ای در بدن او باقی ماند. با بکارگیری این پادتن‌ها ویروس Uroboros به حالت پایداری رسید که می‌توانست با شانس بیشتری بدون کشتن میزبان او را تبدیل کند، قدرت های فرا انسانی به او ببخشد و همچنین به مقدار کافی قابل کنترل باشد تا درصد معینی از جمعیت جهان را زنده بگذارد.

آلبرت وسکر در نظر داشت این ویروس را در جو زمین رها کند تا تمام سیاره را سریعاً آلوده کند. آن هم بلافاصله پس از تعطیل شدن Tricell. به خاطر اینکه آشکار شد مدیرعامل این شرکت مسئول اقدام به کشتار یک واحد BSAA بوده که تهدیدی برای نقشه‌ی ویروس Uroboros به شمار می‌رفته است. ماجرایی که اساس آنچه در رزیدنت ایول ۵ می‌گذرد بود.

کپک قارچی (Mold) رزیدنت ایول 7​

کپک قارچی یا Mold منشاء دشمنان در رزیدنت ایول 7 بود که توسط The Connections در دهه‌ی 90 میلادی برای کنترل ذهن در جنگ‌ها توسعه داده شد. و یک ارگانیسم فوق‌العاده‌ی قارچی بود. کانکشنز یک سندیکای جرم و جنایت بود که امید داشت تا اشیاء بچه گانه را به عنوان سلاح بیولوژیکی به خریداران ثروتمند بفروشد و بتواند حملات پیچیده‌ای را علیه شبکه‌ی دشمنان خود ترتیب دهد. این کار به وسیله‌ی برنامه‌های کنترل ذهن و حد پایینی از آلوده شدن که باعث عدم توجه دستگاه های نظارتی مانند دولت محلی و نیرو‌های قانونی می‌شد قابل انجام بود.

Mold حدود سال 2000 با کمک واحد خصوصی نیروهای حرفه‌ای و مسلح آلبرت وسکر نهایی شد. البته دقیقاً مشخص نیست که روند توسعه‌ی آن چگونه طی شد و آیا ارتباطی با تحقیقات قبلی مانند ویروس T-Virus شرکت آمبرلا داشته است یا خیر.

گونه‌ی MOLD قادر بود تا دشمنان خود را به متحدین خود تبدیل کند و سپس ذهن آن‌ها را برای به دست آوردن اطلاعات بخواند و از آن‌ها برای آلوده کردن نفرات دیگر استفاده کند. اینگونه بود که Mold شخصیت Evelin را آلوده کرد و او را قادر ساخت کنترل میا را به دست گیرد و او را آلوده کند، به او القا کند تا پیام‌های ویدئویی از خودش برای ایتن بفرستد و او را راضی کند تا به موقعیت خودش سفر کند و در نهایت او را نیز آلوده کند.

بازار سیاه ویروس‌ها و انگل‌ها در رزیدنت ایول

هنوز سوالات و ابهامات زیادی پاسخ داده نشده‌اند

هنوز ابهامات و سوالات زیادی از پرونده‌ی رزیدنت ایول پاسخ داده نشده‌اند. همانند هویت نهاد “سازمان” که ایدا وانگ را در خدمت خود داشت، سرنوشت نمونه‌های باقی مانده پس از تعطیل شدن Tricell و زمینه‌ی مشترک لاس پلاگاس با T-Virus. همچنین چگونگی وضعیت نمونه‌ای که ایدا وانگ به “سازمان” تحویل داد و حتی هویت نمونه‌هایی که در اختیار دلالان بازار سیاه است و موارد بیشتر.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها