نقد و بررسی بازی Killzone Shadow Fall؛ سقوط سایه‌ها

نقد و بررسی بازی Killzone Shadow Fall؛ سقوط سایه‌ها

(به قلم رضا چشمی)

استودیوی Guerrilla Games  که در نسل گذشته با نسخه‌ی دوم بازی Killzone سر و صدای زیادی به پا کرده بود در نخستین تلاش نسل هشتمی خود  Killzone Shadow Fall را به بازار عرضه کرده است. اما این بار بدون هیچگونه هایپ و بزرگنمایی. Killzone Shadow Fall در واقع نسخه‌ی فرعی از مجموعه است که رخدادهای سال 2390 را روایت می‌کند.

داستان Killzone Shadow Fall مربوط به وقایعی است که 30 سال پس از اتفاقات نسخه‌ی دوم در سرزمین‌های وکتا به وقوع می‌پیوندند. با پایان یافتن جنگ ویرانگر در سرزمین‌های هلگان و نابودی آن، میلیون‌ها نفر از ساکنین سیاره آواره شده و در خطر مرگ قرار گرفته‌اند. اما نیروهای وکتا با سخاوتمندی هر چه تمام‌تر به آوارگان هلگاستی پناه داده و آنان را در مجاورت شهر زیبا و مدرن وکتا که بی شباهت با باغ‌های معلق بابل نیست جای می‌دهند.

نقد و بررسی بازی Killzone Shadow Fall؛ سقوط سایه‌ها

سال‌ها بعد حس کینه‌جویی و خفت و خواری حاصل از آوارگی هلگاست‌ها را به ستوه آورده و آنان را وادار می‌سازد تحت رهبری Lady Visari دیوارهای عظیمی که میان دو شهر جدایی پدید آورده را نادیده بگیرند. بدین ترتیب مجدداً جنگ سختی میان نیروهای وکتا و هلگاست در می‌گیرد. و بازی‌باز در نقش Lucas Kellan ماموریت می‌یابد به درون شبکه‌های اطلاعاتی هلگاست‌ها نفوذ کرده و از ماهیت فعالیت های آنان آگاهی یابد.

گرچه داستان بازی Killzone Shadow Fall طعنه‌ای به فروپاشی دیوار برلین بوده اما عناصر تشکیل دهنده‌ی داستان آنطور که باید و شاید در کنار یکدیگر چیده نشده است. به عنوان مثال در روایت‌های آغازین داستان، پراکنده گویی نویسنده در خصوص معرفی شخصیت Lucas Kellan این نکته را در همان ابتدا آشکار می‌سازد که داستان فاقد ظرافت‌های لازم و تمامیت مورد نظر است. و بازی‌باز به کم اهمیت تلقی شدن داستان توسط سازنده بیش از پیش پی خواهد برد.

گرافیک Killzone Shadow Fall آنچنان که انتظار می‌رفت نتوانسته نظر کارشناسان را به خود جلب نماید. علیرغم پردازش ۱۹۸۰*۱۰۲۰ بازی در حالت ۳۰ فریم گرافیک آن تاثیر‌گذاری اسلاف خود را همراه ندارد. زمانی که آن دموی جنجال برانگیز از کیل زون ۲ در سال ۲۰۰۵ به نمایش درآمد تا مدت‌ها ذهن طرفداران و مخاطبین را درگیر ساخت. اما Killzone Shadow Fall با وجود استفاده از آخرین دستاوردهای گرافیکی تاثیر کمتری بر همگان گذاشته است.

با این اوصف نورپردازی Killzone Shadow Fall به خصوص در محیط‌های باز بسیار چشم‌نواز و زیباست. گوریلا گیمز در این بازی از سیستم نورپردازی واقعی و همزمان بهره برده است. که در تعیین میزان سایه‌های اشیاء و تغییر جهت آن‌ها بسیار موفق عمل کرده است. اما از طرفی صحنه‌هایی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند سایه‌های از پیش محاسبه شده در محیط وجود دارد. و نورپردازی در محیط‌ها ترکیبی از پردازش هم زمان و پردازش از پیش محاسبه شده است.

نقد و بررسی بازی Killzone Shadow Fall؛ سقوط سایه‌ها

انیمیشن‌های بازی Killzone Shadow Fall تغییر چندانی نسبت نسخه‌ی پیشین نداشته‌اند و ظاهراً سازندگان تلاش چندانی برای ارتقاء انیمیشن‌های بازی نکرده است. گرچه انیمیشن‌های مجموعه بازی‌های کیلزون همواره کیفیت بالایی دارند. رنگ آمیزی و تم رنگ‌های به کار رفته در بازی با الهام‌پذیری مستقیم از قسمت اول بازی انجام پذیرفته است. و از حال و هوای تاریک قسمت دوم و سوم خارج شده است.

در محیط‌های باز Killzone Shadow Fall رنگ‌های روشن و گرم به کار رفته به خوبی خودنمایی می‌کند. و باعث می‌شود حس زنده بودن سیاره وکتا بیشتر به چشم بیاید. دورنمای محیط‌ها نیز به نوبه‌ی خود قابل توحه بوده و عمق میدان وسیعی را در مقابل دیدگان بازی قرار می‌دهد. از سوی دیگر در اکثر نقاط بافت ها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند که این مورد آخری در محیط‌های باز بیشتر احساس می‌شود. نورپردازی مناسب و رنگ‌بندی بسیار جذاب محیط‌ها در کنار بافت‌های باکیفیت یکی از بهترین گرافیک‌های کنسولی را به همراه می‌آورد.

در بخش گیم پلی به خوبی قابل مشاهده است که سازندگان از مواضع خود عقب نشسته‌اند. و تغییرات بسیاری را در آن اعمال کرده‌اند. دیگر خبری از سنگینی بیش از حد شخصیت اصلی بازی نیست. شاید این مورد در نگاه اول باعث شود بازی‌باز با خود فکر کند اندکی از جنبه‌های تاکتیکی نبردها کاسته شده است. اما در ادامه به این نکته پی می‌برد که شرایط به گونه‌ی دیگری است. داشتن استراتژی یکی از اصول بدیهی و همیشگی این مجموعه بازی‌ها بوده است. که در Killzone Shadow Fall نیز به خوبی رعایت شده است.

در این زمینه عملکرد گوریلا شایسته‌ی تقدیر است. چرا که علیرغم ایجاد تغییرات در نحوه‌ی کنترل و افزایش سرعت ریتم نبردها کماکان عملکردهای استراتژیک محور اساسی گیم پلی را تشکیل می‌دهند. این ویژگی زمانی پررنگ‌تر می‌شود که نحوه‌ی رفتار هوش مصنوعی در تقابل با بازی‌باز را بسنجیم. رفتار دشمنان در نبردها ستودنی و چالش برانگیز است.

نقد و بررسی بازی Killzone Shadow Fall؛ سقوط سایه‌ها

هلگاست‌ها در اغلب مواقع فرامینی را که به آن‌ها داده شده را به خوبی اجرا می‌کنند. و بازی‌باز را از جهات مختلف تحت فشار قرار می‌دهند. اما لحظاتی نیز وجود دارد که رفتار غیر متعارفی از آن‌ها سر می‌زند. و به جای گریز از مهلکه به نقاطی پناه می‌برند که به راحتی در تیررس بازی‌باز قرار دارد. و بدین ترتیب محاسبات اشتباه در عملکردهای دفاعی موجب ثبت نمره‌ی منفی در کارنامه‌ی هوش مصنوعی بازی می‌شود. در عوض تاکتیک‌های هجومی جذاب و قابل قبول است. افزایش وسعت محیط‌ها و سوق پیدا کردن آن‌ها به محیط‌های تقریباً Open-End و اضافه شدن بخش مخفی کاری از جمله تغییرات مثبت بازی Killzone Shadow Fall بر شمرده می‌شود.

سلاح‌های موجود در بازی Killzone Shadow Fall بسیار متنوع هستند. اما سازندگان می‌توانستند با اندکی تغییر در نحوه‌ی علمکرد آن‌ها کیفیت سلاح‌ها و پیروی آن، گیم پلی بازی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. یکی از بهترین ویژگی‌هایی که در Killzone Shadow Fall و با کمک توانایی‌های کنترل PS4 حاصل شده افزوده شدن روبات پرنده‌ای با نام اختصاری OWL است. که بازی‌باز را به روش‌های مختلف یاری می‌دهد.

هر گاه که نیاز باشد می‌توان به OWL دستور داد محیطی را از وجود هلگاست‌ها پاک‌سازی نماید. یا در مقابل آتش دشمنان سپر حفاظتی نظیر آنچه که در مجموعه بازی‌های Resistance دیده‌ایم ایجاد نماید. یا در مواقع اضطراری با تزریق آدرنالین جان بازی‌باز را از مرگ نجات دهد. تمام این قابلیت‌ها با استفاده از عملکرد صفحه ی لمسی گیم پد PS4 امکان پذیر شده است. که گیم پلی Killzone Shadow Fall را نسبت به نسخه‌های قبلی متمایز می‌سازد.

نقد و بررسی بازی Killzone Shadow Fall؛ سقوط سایه‌ها

یکی دیگر از تغییرات Killzone Shadow Fall اضافه شدن بخش‌هایی است که ریتم اکشن بازی را تا حدود زیادی مختل می‌نماید. به عبارت دیگر بازی‌باز در برخی از بخش‌ها به محیطهایی وارد می‌شود که خالی از دشمنان است. و می‌بایست به دنبال پیدا کردن راه خروج از آن‌ها باشد. بدین ترتیب رد پای عناصر ماجراجویی نیز در بازی دیده می‌شود. در نگاه اجمالی می‌توان گفت این بخش‌ها بیشتر از آن که کیفیت گیم پلی بازی را افزایش دهند، موجب اتلاف زمان و به نوعی کاهش کیفیت آن می‌شوند. چرا که وجود آن‌ها تاثیر چندانی بر جذابیت بازی ندارد.

در برخی نقاط نیز به مکان‌های فاقد جاذبه وارد شده و نبردهایی را در این مکان ها شاهد هستیم که به نوبه‌ی خود تنوع گیم پلی را به ارمغان می‌آورد. اما متنوع شدن گیم پلی در اغلب اوقات بازی را از آنچه به عنوان یک بازی اکشن انتظار می‌رود دور می‌سازد. در مجموع با گیم پلی متفاوتی از مجموعه بازی‌های Killzone Shadow Fall مواجه هستیم.

 

نقد و بررسی بازی Killzone Shadow Fall؛ سقوط سایه‌ها

موسیقی:

موسیقی حماسی نسخه‌ی دوم هرگز از یاد و خاطر هواداران بیرون نخواهد رفت. بر خلاف نسخه‌های قبلی در Killzone Shadow Fall خبری از آن دسته موسیقی‌ها نیست. با توجه به لوکیشن‌های بازی که داستان در آن‌ها به وقوع می‌پیوندد کاملاً منطقی است که از موسیقی حماسی خبری نباشد. گرچه موسیقی متن بازی آنچنان که می‌بایست نتوانسته احوالات انسان‌های در بند و اسارت را به بازی‌باز القاء کند. اما در عوض موسیقی‌هایی که در هنگام نبرد نواخته می‌شوند بسیار جذاب و تهییج کننده هستند.

در سایر بخش‌های صدا گذاری تفاوت چندانی نسبت به نسخه‌های قبلی دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد گوریلا گیمز جلوه‌های قبلی را داخل این بازی Paste کرده باشد. در زمینه‌ی صداگذاری شخصیت‌ها مجدداً هلگاست‌ها گوی سبقت را از رقیب (ISA) ربوده‌اند. و با استفاده از صداهای دیجیتالی شده چهره‌ی مرموز هلگاست ها بیش از پیش جذاب شده است.

بخش آنلاین Killzone Shadow Fall تغییرات جالبی را به خود دیده و نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. در شروع کار بخش انلاین بازی‌باز می‌بایست با دست خالی و فقط با چاقو به نبرد دشمنان مسلح برود. بدین گونه سختی بخش آنلاین از همان لحظه‌ی نخست گریبان‌گیر بازی‌باز می‌گردد و جذابیت این بخش را بیشتر می‌نماید. محدود شدن حالت‌های بازی به سه حالت Scout, Assault و Support از دیگر تغییرات بخش آنلاین است. که در کنار حذف شدن XP این بخش را به شدت متحول ساخته است.

از Jetpack نسخه‌ی سوم خبری نیست و همانگونه که در بالا ذکر کردم کاسته شدن تنوع بخش آنلاین نکته‌ی منفی و به نوعی عقب‌گرد این بخش محسوب می‌شود. در عوض بیشتر قابلیت‌های بخش تک نفره به بخش چند نفره افزوده شده است. و می‌توان از امکاناتی نظیر Shield، اسکن محیط و غیره در جهت کشف و نابودی دشمنان استفاده کرد. در مقام مقایسه بخش آنلاین بازی سطح نسبتاً پایین‌تری از نسخه‌های پیشین بازی دارد. و ای کاش گوریلا تغییرات را به سمت تعالی بازی Killzone Shadow Fall پیش می‌برد.

نقد و بررسی بازی Killzone Shadow Fall؛ سقوط سایه‌ها

Killzone Shadow Fall نقطه شروع خوبی برای نسل هشتم کنسول سونی محسوب می‌شود. گرچه انتظارات بیشتری از گوریلا و این بازی داشتم. اما پیشنهاد ویژه در زمان خرید PS4 می‌تواند بازی Killzone Shadow fall باشد.

نکات مثبت: اعمال تغییرات مثبت در زمینه‌ی گیم پلی، به کارگیری عناصر سبک‌های مختلف، گرافیک خیلی خوب

نکات منفی: ضعف در هوش مصنوعی در برخی بخش‌ها، عدم وجود بخش Co-op آفلاین، عدم شخصیت پردازی و داستان سرایی مناسب

امتیاز ساویس‌گیم: 8.5 از 10

 

FINAL VERDICT

Killzone Shadow Fall is a good starting point for the eighth generation Sony console, although I had higher expectations of Guerrilla Games and this game. But a special offer when buying a PS4 could be Killzone Shadow fall

Pros: Apply positive changes in gameplay, use elements of different genres, very good graphics

Cons: Weakness in artificial intelligence in some sectors, lack of offline co-op, lack of proper characterization and storytelling

SavisGame Score: 8.5 out of 10

 

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها