نقد و بررسی بازی Infamous 2؛ بازگشت قهرمان الکتریکی

نقد و بررسی بازی Infamous 2؛ بازگشت قهرمان الکتریکی

(به قلم رضا چشمی)

MacGrath که زمانی پستچی ساده‌ای بیش نبود اینک به قهرمان شهر Empire City بدل شده است. اما آیا The Beast اجازه خواهد تا آب خوش از گلوی قهرمان ماجرا پایین برود؟ قطعاً این اجازه به او داده نخواهد شد. کول و Zeke منتظر رویاروئی با the Beast در شهر Empire City و در این بین هم با مامور گروه NSA با نام Lucy Kuo برخورد می‌کنند. این اتفاقات پیش‌زمینه‌ی Infamous 2 را تشکیل می‌دهند.

Kuo معروف به Dr. Wolfe محققی است که مشغول کار روی کره‌ای نورانی است. و انرژهای کول توسط آن تامین می‌شود. وی می‌تواند به کول کمک کند تا از شر The Beast رها شود. در همین زمان است که The Beast سر می‌رسد و کول با وی به مبارزه بر می‌خیزد اما توانایی‌های کول خیلی کمتر از آن است که بتواند The Beast را شکست دهد. بنابراین به همراه Zeke و Kuo از Empire City به سمت شهر New Marias می‌گریزند و در حالیکه به سمت کرانه‌ی دریا در شرق آمریکا نزدیک می‌شوند در می‌یابند که The Beast آهسته آهسته به دنبال آن‌ها می‌آید. و هر شهر بزرگ و کوچکی را که در سر راه خود می‌بیند از بین می‌برد.

نقد و بررسی بازی Infamous 2؛ بازگشت قهرمان الکتریکی

بعد از رسیدن به شهر New Marias آن‌ها متوجه می‌شوند که شهر تحت کنترل کارخانه‌دار ثروتمندی به نام Joseph Bertrand III که در حال سازماندهی گروهی از مردم است تا بتواند توسط آن‌ها شهر ر ا از لوث وجود افراد غیر عادی (نظیر کول)، پاکسازی نماید. قوانین قهرمان ستیزانه شهر New Marias که توسط Bertrand وضع شده کول را در شرایط کاملاً جدیدی قرار می‌دهد. و او را ناخواسته به جنگ افراد Bertrand و مردم شهر New Marias می‌کشاند و باقی ماجرا.

جملات فوق، نشان دهنده‌ی آن است که داستان بازی Infamous 2 از پتانسیل بالایی برای جذب بازی‌بازان برخوردار است. به علاوه مجموعه‌ای از داستان‌های فرعی هم بازی را در بر گرفته‌اند که مدت زمان بازی را افزایش می‌دهند. گرچه به طور کلی داستان فاقد پیچیدگی‌های لازم است اما در مجموع راضی کننده به نظر می‌رسد.

مهم‌ترین تحول بازی Infamous 2 در بخش گرافیک به وقوع پیوسته است. برخلاف قسمت اول که شهر Empire City فاقد رنگ بندی مناسب بود قسمت دوم به رنگ بندی جدید تجهیز شده که جذابیت گرافیکی را دو چندان ساخته است. تغییراتی در طراحی مراحل انجام شده که اضافه شدن بناهایی نظیر کلیسا، برج‌های ناقوس ،کازینو‌ها و سایر اماکن از آن جمله هستند. در جلوی بسیاری از ساختمان‌ها نورپردازی‌های متفاوتی از جمله لامپ‌های نئون و غیره دیده می‌شوند. که در قسمت اول وجود نداشتند.

نقد و بررسی بازی Infamous 2؛ بازگشت قهرمان الکتریکی

چرخه‌ی زمان کماکان جایی در بازی Infamous 2 ندارد. در عوض به فراخور ماموریت‌ها زمان نیز تغییر می‌کند که بر اثر همین تغییرات می‌توان خود نمایی جلوه‌های نوری را بهتر درک کرد. در هنگام طلوع و یا غروب آفتاب و به ویژه شب‌ها، جلوه‌های رنگارنگ نور صحنه‌های بسیار جالبی را پدید می‌آورند.

عمق میدان مراحل که از مهم‌ترین تکنیک‌های به کار رفته در بازی‌های امروزی به خصوص بازی‌های جهان باز محسوب می‌شوند نسبت به نسخه‌ی اول بهبود پیدا کرده است. البته نباید از حق گذشت که سازندگان علیرغم پیشرفت گرافیک با به کار بردن نوعی جلوه‌ی بلور در پس زمینه، فقدان جزئیات محیط‌ها و به خصوص ساختمان‌ها را به گونه‌ای از دیدها پنهان ساخته‌اند.

انیمیشن‌های Infamous 2 نیز به نوبه‌ی خود دچار تحول شده‌اند. مهم‌ترین این تحولات در خصوص انیمیشن شخص کول به وقوع پیوسته است. علاوه بر نرم شدن حرکت‌های کول سرعت وی نیز به شکل جالبی افزایش یافته است.

دامنه‌ی این تغییرات حتی به ظاهر شخصیت کول نیز سرایت کرده است. به نظر می‌رسد سازندگان از طراحی وی در قسمت اول رضایت چندانی نداشته‌اند. چرا که از نوک انگشتان تا فرق سر کول را مجدداً طراحی کرده‌اند. حتی برای اینکه هیچ وجه تشابهی با کول قدیمی وجود نداشته باشد صدای او را نیز تغییر داده‌اند و Eric Ladin (دوبلور کول) را جایگزین دوبلور قبلی یعنی Jason Cottle کرده‌اند.

علیرغم تمام تغییرات به وقوع پیوسته در گرافیک بازی Infamous 2، نرخ فریم بازی حتی در شلوغ‌ترین صحنه‌ها نیز ثابت باقی می‌ماند. و همواره این احساس در بازی‌باز وجود دارد که بازی در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. سازندگان تغییری را نیز در نحوه‌ی روایت داستان پدید آورده‌اند و برخلاف قسمت اول، داستان‌ها به شکل انیمیشن‌های سه بعدی به تصویر کشیده می‌شوند در حالیکه در قسمت اول داستان بازی با صحنه‌های ثابت و به شکل تصویر روایت می‌شد.

گیم پلی بازی Infamous 2 آمیزه‌ای است ازعناصر اصلی قسمت اول و قابلیت‌های جدید که این یکی حکم مکمل را برای قسمت دوم ایفا می‌کند. سلاح جدیدی که کول در این قسمت به آن مجهز شده بخش مبارزات تن به تن را بیش از پیش پر رنگ‌تر کرده است. در قسمت اول عدم وجود چنین سلاحی، بخش ضربات Melee را به حاشیه رانده بود و وجود یا عدم وجود آن عملاً تاثیری در پیشرفت بازی نداشت.

نقد و بررسی بازی Infamous 2؛ بازگشت قهرمان الکتریکی

اما در Infamous 2 با وجود این سلاح، ارزش مبارزات تن به تن چندین برابر شده است. و این سلاح به عنوان ابزاری قدرتمند و کاربردی، بازی‌باز را در سرتاسر بازی یاری می‌دهد. از جهتی، توانایی‌های کول در بعضی قسمت‌ها، کاهش یافته است. برای مثال در سرتاسر بازی ساختمان‌هایی یافت می‌شوند که کول نمی‌تواند از آن‌ها بالا برود. گرچه این محدودیت‌ها در نسخه‌ی اول هم وجود داشت ولی در قسمت دوم به مراتب پررنگ‌تر شده است. در عوض توانایی‌های بسیاری به بازی اضافه شده که محدودیت‌های کول را پوشش می‌دهد.

یکی از این قدرت‌ها، همانند تارهای مرد عنکبوتی عمل می‌کند. و به کول اجازه می‌دهد که به سرعت از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر نقل مکان کند. سلاح دیگری هم به بازی Infamous 2 افزوده شده که همانند یک موشک هدایت شونده عمل می‌کند. و می‌توان نیروهای الکتریکی را به سمت هدفی پرتاب کرد و آن را تا رسیدن به هدف هدایت نمود. بدین ترتیب رسیدن به اهداف و انجام ماموریت‌ها بیش از قبل آسان‌تر خواهد شد. و دیگر لازم نیست برای انهدام هدف به نقاط مرتفع رفته یا برای رسیدن به آن تعداد زیادی از دشمنان را از سر راه بردارید.

نیروهای کارما همچون قسمت قبلی به دو بخش Evil و Good تقسیم می‌شود. که در سرنوشت بازی و تحصیل نیروها تاثیر مستقیم می‌گذارد. کارماهای خوب شامل مجموعه اعمال و رفتاری است که باعث افزایش نیروهای آبی و محبوبیت کول می‌گردد. که نجات گروگان‌ها، رهایی بیماران از درد و رنج و غیره در این دسته قرار دارند. کارماهای شیطانی نیز نیروهای قرمز را تقویت می‌کنند و می‌توان در بخش ارتقاء نیروها مورد استفاده قرار گیرد. این قسمت به طور کلی پیشرفت گسترده‌ای نسبت به قسمت اول داشته است. و می‌توان قدرت‌های کول را به شکل گسترده‌تر از قبل ارتقاء داد.

در این میان باید به اضافه شدن فیزیک به Infamous 2 و نقش آن در جهت دهی به گیم پلی نیز اشاره داشته باشم. همانطور که در قسمت اول هم دیدیم برخی عوامل فیزیکی در بازی نقش داشتند که بیشتر با قدرت‌های کول در تعامل بودند گرچه این عوامل تاثیر آنچنانی در بازی ایفا نمی‌کردند اما قابل مشاهده بودند.

سازندگان در این قسمت گسترش فیزیک و تاثیر گذاری آن را در گیم پلی بازی در دستور کار قرار داده‌اند. هر چند تمامی محیط‌ها شامل پردازش‌های تخریب پذیری نیستند. اما مکان‌هایی در بازی دیده می‌شوند که قابیلت تخریب دارند. و این نکته ای است که به بازی‌باز کمک می‌کند تا مراحل و ماموریت‌های پیش‌رو را راحت‌تر پشت سر گذارد. به عنوان مثال زمانی که دشمنان روی بالکن یک ساختمان مشغول تیراندازی به سمت بازی‌باز هستند می‌توان بخشی از آن را تخریب و دشمنان را از بین برد.

استفاده از اشیاء محیطی نیز در Infamous 2 فراموش نشده است. و می‌توان آن‌ها را برای شکست دادن دشمنان به کار برد. به طور مثال در قسمت قبلی امکان پرتاب اتومبیل با استفاده از نیروها وجود داشت اما این قابلیت در Infamous 2 بهینه شده و کول می‌تواند اتومبیل ها را برداشته و حمل کرده به نقطه دلخواه خود پرتاب کند. اهمیت این قابلیت بیشتر در رویارویی با غولآخرهای بازی و سیل عظیم دشمنان در جریان نبردها به چشم می‌خورد.

در مجموع میان نیروهای کول و موانع، عوارض محیطی و دشمنان توازن کاملی وجود دارد. که موجب افزایش کیفیت گیم پلی می‌گردد. مهم‌ترین نکته‌ی بازی نیز در همین جمله نهفته است. یکی از نقاط ضعفی که در قسمت اول شاهد آن بودیم محیط‌های عموماً تکراری بازی بود. و لوکیشن‌های بازی یکی از نقاط ضعفی که در قسمت اول شاهد آن بودیم.

نقد و بررسی بازی Infamous 2؛ بازگشت قهرمان الکتریکی

در Infamous 2 کارگردان بازی و طراحان اندکی به خود جرأت داده و بازی را به بخش‌هایی کشانده‌اند که در کمتر بازی جهان بازی مشاهده می‌شود. مکان‌هایی نظیر رودخانه، جنگل و غیره باعث شده که بازی از حالت یکنواختی خارج شود. نکته‌ی جالب در خصوص اتمسفر جنگل و رودخانه این است که طراحی آن‌ها شباهت بسیار زیادی با لوکیشن‌های دموی قابل بازی Resistance 3 دارد که چندی پیش منتشر شد.

تنوع گیم پلی بازی Infamous 2 با اضافه شدن بخش User Generated Content به مراتب بیشتر شده است. در این بخش همانند مجموعه بازی‌های LB و Modnation racers بازی‌بازان می‌توانند محتویات بسیاری به بازی اضافه کنند. و آن را در اختیار سایرین قرار دهند. به طور مثال می‌توان مراحل مورد نظر خود را طراحی کنند و مکانیسم‌های مختلفی نظیر ریسینگ، پرواز با اشیاء غیرمتعارف و چندین و چند مضمون جذاب و جالب در بازی پدید آورند. گرچه جذابیت این بخش بالاست اما می‌توانست بهتر و کامل‌تر از آنچه که هست طراحی شود. البته این نکته را هم اضافه کنم که محتوای ایجاد شده توسط کاربران در اینترنت بسیار جالب توجه است. و ارزش امتحان کردن را دارد.

نقد و بررسی بازی Infamous 2؛ بازگشت قهرمان الکتریکی

باگ‌ها بخش غیرقابل انکار هر بازی هستند که Infamous 2 نیز از آن مستثنی نیست. در جریان بازی بارها شاهد ناپدید شدن ناگهانی اتومبیل‌ها در دور دست بودم. که با توجه به بزرگی محیط و کمبود میزان حافظه این اشکال قابل اغماض است. اشتباه در محاسبه‌ی تکنیک Ragdoll نیز گاهاً دیده می‌شود. به طور مثال ممکن است جعبه‌ای مورد هدف قرار گیرد ولی بدون هیچ وقفه و پایانی به دور خود دوران داشته باشد. و هرگز به حالت سکون نرسد. Pop-upها هم گاه و بی‌گاه در بازی دیده می‌شوند. و شاید با صرف زمان بیشتر می‌شد از این اشتباهات جلوگیری کرد.

در جمع‌بندی نهایی باید گفت که Infamous 2 عنوانی است با محوریت گیم پلی، که بازی‌بازان را تا انتها درگیر خود کرده و می‌تواند ساعت‌ها آن‌ها را سرگرم سازد.

نکات مثبت: گرافیک و گیم پلی ارتقاء یافته نسبت به نسخه‌ی اول

نکات منفی: کاهش برخی توانایی‌های کول نسبت به قبل، وجود بعضی مشکلات گرافیک

امتیاز ساویس‌گیم: ۸.۵ از ۱۰

 

FINAL VERDICT

In conclusion, Infamous 2 is a gameplay-centric title that engages gamers to the end and can keep them entertained for hours

Pros: Improved graphics and gameplay compared to the first game

Cons: Reduced some of Cole’s abilities compared to before, some graphic problems

SavisGame Score: 8.5 out of 10

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا چشمیمشاهده نوشته ها

رضا چشمی

Mia San Mia

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها