بعد از خریداری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، با نگاهی به تعدیل نیرو و تعطیلی استودیوهای ایکس باکس، این سوال پیش میآید که آیا مایکروسافت قابل اعتماد است؟
با خرید 68.7 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد در اکتبر سال گذشته، مایکروسافت ساختار بخش Xbox ایکسباکس خود را به طور کلی تغییر داد و در این فرآیند، تمام استودیوهای دیگر خود را در معرض خطر قرار داد.
یکی از تأثیرات این خرید را در ژانویه دیدیم، زمانی که مایکروسافت بیش از ۱۹۰۰ کارمند را از بخش ایکسباکس اخراج کرد.
فیل اسپنسر، مدیرعامل شرکت، در آن زمان گفت که کارمندان تحت تأثیر در «زمینههای همپوشانی شناساییشده» با استودیوهای تازهخریداریشده قرار دارند.
با این حال، من حدس میزنم استودیوهایی که مایکروسافت این هفته تعطیل کرد، به دلایل کاملاً متفاوتی – اما به همان اندازه ناامیدکننده – تعطیل شدند: ادامه رشد درآمد.
خرید اکتیویژن بلیزارد نه تنها باعث ایجاد بدهی هنگفتی برای مایکروسافت شده است، بلکه درآمد بخش ایکس باکس را نیز به میزان قابل توجهی افزایش داده.
این شاید خیلی مشکل به نظر نرسد، اما این موضوع باعث تغییر مقیاس تمام کارهایی میشود که شرکت انجام میدهد و برای ادامه رشد باید اجرایی کند.
نگاهی به گزارشهای درآمد سه ماهه مایکروسافت میتواند به شما این حس را القا کند که این تغییر چقدر قابل توجه بوده است.
در ژانویه، در اولین گزارش مالی پس از تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد، درآمد محتوا و خدمات ایکسباکس ۶۰ درصد افزایش یافت که ۵۵ درصد آن از استودیوهای تازه خریداری شده حاصل شد.
درآمد حاصل از بازیهای اکتیویژن بلیزارد اکنون بیش از یک سوم کل درآمد بخش ایکسباکس را تشکیل میدهد.
تمام استودیوهایی که مایکروسافت قبلاً خریداری کرده بود، از جمله سازنده ماینکرفت، یعنی موجانگ، و خرید ۷.۵ میلیارد دلاری زنیمکس میدیا، ناشر بتسدا سافتورکس، id Software و MachineGames، در مقابل خرید اکتیویژن بلیزارد ناچیز به نظر میرسند.
تصویر بازی های فای راش، اثر Tango Gameworks، برنده چندین جایزه معتبر که مایکروسافت اخیراََ استودیوی سازنده را تعطیل کرد.
برای درک تفاوت، در گزارش مالی سال گذشته، مایکروسافت گفت که ۵ درصد رشد معادل ۳۶ میلیون دلار است، بنابراین ۵۵ درصد رشد در حدود ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
پس از تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد در ۱۳ اکتبر سال گذشته، ایکسباکس به یک شرکت کاملاً متفاوت و بزرگتر با عملکردی در مقیاسی متفاوت از گذشته تبدیل شد.
با در نظر گرفتن نیاز به راضی نگه داشتن سهامداران، مایکروسافت باید به نشان دادن روند رو به رشد خود ادامه دهد.
هر چیزی کمتر از افزایش درآمد، شکست به نظر میرسد و بر قیمت سهام شرکت تأثیر میگذارد. ما میدانیم که این موضوع ذهن فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس باکس را به خود مشغول کرده است، زیرا او در مارس امسال همین موضوع را بیان کرد.
اسپنسر در مصاحبهای با پالیگان گفت:
«موضوعی که بیشترین نگرانی را برای صنعت دارد، کمبود رشد است. وقتی صنعتی دارید که پیشبینی میشود در سال آینده از نظر بازیکن و دلار کوچکتر شود، و شرکتهای سهامی عام زیادی در این صنعت وجود دارند که باید رشد خود را به سرمایهگذاران نشان دهند – چون دلیل دیگری برای اینکه کسی سهام شرکتی را در اختیار داشته باشد وجود ندارد، مگر اینکه رشد کند – وجهی از تجارت که مورد بررسی قرار میگیرد، بخش هزینه است. زیرا اگر قصد ندارید بخش درآمد را افزایش دهید، آنگاه بخش هزینه با چالش مواجه میشود.»
مشکلی که مایکروسافت با آن روبرو است – و کاملاً ساخته دست خودشان است – این است که اکنون مجموعهای از استودیوها را در اختیار دارد که روی بازیهایی کار میکنند که در مقایسه با عناوین اکتیویژن بلیزارد، تأثیر کمی در رشد درآمد خواهند داشت.
برای اثبات این تغییر، به بیانیهای از آرون گرینبرگ، معاون بازاریابی ایکسباکس در آوریل سال گذشته، قبل از خرید اکتیویژن بلیزارد توجه کنید. او در مورد بازی Hi-Fi Rush ساختهی استودیو تانگو گیمورکس گفت: «این بازی در تمام معیارهای کلیدی و انتظارات، یک موفقیت چشمگیر برای ما و بازیکنان ما بود»
دیروز، مایکروسافت این استودیو را تعطیل کرد. آنچه در سال گذشته موفقیت به حساب میآمد، به وضوح با مقیاس جدیدی که مایکروسافت برای آن تلاش میکند، بازتعریف شده است. بخش هزینه تانگو گیمورکس با توجه به ترازنامه بهروزشده با چالش مواجه شد.
در واقع مشکل مایکروسافت – که باز هم تأیید میکنم کاملاً ساخته دست خودشان است – این است که اکنون مجموعهای از استودیوها را در اختیار دارد که روی بازیهایی کار میکنند که در مقایسه با عناوین اکتیویژن بلیزارد (کالاف دیوتی، دیابلو)، تأثیر کمی در رشد درآمد خواهند داشت.
این موضوع تمام خریدهای قبلی مایکروسافت را در موقعیتی وحشتناک قرار میدهد. InXile ،Double Fine ،Undead Labs ،Ninja Theory و Obsidian Entertainment همگی بازیهای فوقالعادهای تولید میکنند که برخی از آنها برای استودیوهایی در مقیاس خودشان بسیار موفق بودهاند، اما در کنار World of Warcraft و Call of Duty، آنها ماهیهای کوچکی در اقیانوس بیکران سودآوری هستند.
حتی اگر این بازیها سودآور باشند هم فرقی نمیکند، تصور کنید Hellblade 2 باید چند نسخه بفروشد تا عنوان Ninja Theory در کنار درآمد حاصل از Call of Duty بعدی، ارزشمند به نظر برسد؟
به نظر میرسد در دهه گذشته هیچ منطقی در استراتژی مایکروسافت وجود نداشته است، به نظر میرسد آنها صرفاً هر چیزی را که میتوانند به دست آورند، بدون توجه به استودیوهایی که از قبل در اختیار دارند یا عناوینی که روی آنها کار میکنند، خریداری کردهاند.
تصور کنید الان در جایگاه Obsidian Entertainment باشید. زمانی که در سال ۲۰۱۸ توسط مایکروسافت خریداری شد، برای کار روی یک بازی نقش آفرینی فانتزی اول شخص که به همان اندازه سری Elder Scrolls برای بازیکنان جذاب باشد، تصاحب شد.
با وجود اینکه در دنیای بازیهای Pillars of Eternity قرار داشت، تغییر زاویه دید آن را به طور موثری به یک فرنچایز جدید تبدیل کرد و بودجه و انتظارات فروش بر اساس آن واقعیت تعیین میشود.
سپس، در سال ۲۰۲۱، مایکروسافت بتسدا و سری Elder Scrolls را خریداری کرد، بنابراین اکنون Obsidian در حال ساخت بازیای است که با استودیوی دیگری در سبد سهام صاحب خود رقابت میکند!
Avowed زمانی که اواخر امسال منتشر شود، درآمد آن در جدولی قرار میگیرد که شامل بازیای میشود که هیچ امیدی به پیشی گرفتن از آن را ندارد. بالاتر در این جدول، چندین بازی اکتیویژن بلیزارد وجود دارند که همگی به طور قابل توجهی درآمد بیشتری دارند.
در چنین وضعیتی چگونه هر یک از استودیوهای ایکسباکس میتوانند به مایکروسافت اعتماد کنند؟
اسپنسر علت عرضه ناامیدکننده Redfall را رویکرد بدون دخالت ایکس باکس در روند ساخت بازیها عنوان کرد.
بسیاری از استودیوهای مایکروسافت در موقعیتی مشابه قرار دارند؛ آنها به چرخههای توسعه چند ساله بازیهایی متعهد هستند که دیگر با مقیاسی که سهامداران مایکروسافت خواستار آن هستند مطابقت ندارد.
مت بوتی، رئیس Xbox Game Studios در بیانیهای که دیروز به مناسبت تعطیلی استودیو منتشر شد، گفت:
«این تغییرات بر اساس اولویتبندی عناوین با تأثیر بالا و سرمایهگذاری بیشتر در سبد بازیهای پرفروش بتسدا است.»
این حدس من است، اما بیشتر از هر زمان دیگری به این فکر میکنم که آیا آینده Obsidian شامل تغییر از Avowed و The Outer Worlds به The Elder Scrolls و Fallout خواهد بود یا خیر.
این چیزی است که سهامداران خواهند پرسید، و آیا فیل اسپنسر ثابت کرده که به اندازه کافی در برابر این سوال ثابت قدم است؟
در مورد سایر استودیوهای مایکروسافت، چه اعتمادی میتوانند داشته باشند که در پیشبینیهای بهروزرسانیشده برای آینده ایکس باکس جای میگیرند؟
نظر شما در خصوص تعطیلی چندین استودیو و اخراج گستردهی بازیسازان توسط مایکروسافت چیست؟ مقالات بازی ساویسگیم را از دست ندهید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحهی اینستاگرام ساویسگیم را دنبال کنید. همچنین میتوانید ویدیوهای گیم پلی بازیهای مختلف را در کانال یوتیوب ساویسگیم تماشا کنید.
بیشتر بخوانید:
نقد و بررسی DmC Devil May Cry: Definitive Edition؛ بازگشتی غرور آفرین
سیستم مورد نیاز بازی Senua’s Saga: Hellblade 2
DmC | جداییطلبی که به قلب طرفداران راه یافت
ایکس باکس در پرتگاه است و آماده میشود تا Hellblade 2 را نیز قربانی کند!
سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Lost Judgment