مقایسه استیم دک با ایسوس راگ الای و لیجن گو

مقایسه استیم دک با ایسوس راگ الای و لیجن گو

کدام کنسول بازی دستی یا به عبارتی کامپیوتر همراه بهتر است: استیم دک Steam Deck، ایسوس راگ الای Asus ROG Ally یا لنوو لیجن گو Lenovo Legion Go؟ پاسخ دادن به این سوال به چند دلیل دشوار است. در این مقاله با ما همراه شوید تا به مقایسه استیم دک با ایسوس راگ الای و لیجن گو بپردازیم.

میزان علاقه و بازار کامپیوترهای گیمینگ همراه در چند ماه گذشته گسترش یافته است، گسترشی که توسط Valve آغاز شد و به سرعت توسط شرکت‌هایی مانند Asus و Lenovo مورد استقبال قرار گرفت.

با این تفاسیر اکنون که رقابت واقعاً شروع به داغ شدن کرده است، کدام یک بهترین است؟ بیایید این مسابقه تهدید سه‌گانه را آغاز کنیم.

نوشتار مرتبط:  کامپیوتر بهتر است یا کنسول بازی 

استیم دک لست اف اس مقایسه استیم دک با ایسوس راگ الای و لیجن گو

مقایسه قیمت استیم دک با ایسوس روگ الی و لیژن گو

اصلاً جای تعجب نیست که بدانید استیم دک ارزان‌ترین گزینه است. قیمت آن از ۳۹۹ دلار برای مدل ۶۴ گیگابایت شروع می‌شود و تا ۶۴۹ دلار برای مدل ۵۱۲ گیگابایت افزایش می‌یابد.

در همین حال، کنسول دستی ایسوس Asus ROG Ally و کنسول دستی لنوو Lenovo Legion Go با قیمت ۶۹۹ دلار مطابقت دارند. یک نسخه پایه از مدل ایسوس با قیمت ۵۹۹ دلار وجود دارد، که من انتظار دارم قیمت سطح پایین Go نیز همین باشد. اما اگر مایلید تا جای ممکن هزینه‌ها را بسیار پایین نگه دارید و در عین حال بهترین سود را به دست آورید، کامپیوتر همراه Valve بهترین انتخاب است.

برنده رقابت قیمتی: استیم دک

نوشتار مرتبط:  معرفی نرم افزار راینو 

لنوو لیجن گو اوری

مقایسه سخت‌افزار استیم دک با راگ الای و لنوو لیجن گو

بیایید نگاهی به اصل ماجرا یعنی توان پردازشی این کامپیوترهای همراه بیاندازیم.

مشخصات Lenovo Legion Go Asus ROG Ally Steam Deck
صفحه نمایش 8.8 اینچ 2560 x 1600 پیکسل IPS نرخ تازه‌سازی 144 هرتزی 7 اینچ فول اچ دی IPS با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی 7-اینچ 1280 x 800 آی پی اس 60 هرتزی
پردازنده AMD Ryzen Z1 Extreme AMD Ryzen Z1 Extreme Custom AMD Zen 2/RDNA APU
رم 16GB LPDDR5X 16GB LPDDR5 16GB LPDDR5
فضای ذخیره‌سازی تا 1TB 512GB تا 512GB
باطری 49.2 WHr 40WHr 40WHr

البته که شباهت‌های زیادی بین Asus ROG Ally و Lenovo Legion Go وجود دارد، اما دو سلاح مخفی وجود دارد که دومی را به موقعیت برتر سوق می‌دهد. اولی نمایشگر بهبود یافته و دومی ظرفیت باتری افزایش یافته است که مطمئناً در نگاه نخست توجهات را به سمت کنسول بازی همراه لنوو معطوف می‌کند.

یکی از چیزهای کلیدی که ما همیشه در مورد ROG Ally احساس ناامیدی می‌کردیم این است که خیلی زود باطری خالی می‌کند، امیدواریم که این ظرفیت اضافی به لیجن گو کمک کند.

برنده سخت‌افزار: Lenovo Legion Go

نوشتار مرتبط:  بررسی بازی خدای جنگ رگناروک 

استیم دک گاد اف وار

مقایسه لیجن گو، استیم دک و راگ الای از نظر طراحی

خب این یکی به سلیقه شخصی بستگی دارد: از یک کامپیوتر بازی دستی چه انتظاری دارید؟

ابعاد Lenovo Legion Go Asus ROG Ally Steam Deck
اندازه 11.8 x 5.2 x 1.6 inches 11 x 4.4 x 0.8 inches 11.7 x 4.6 x 1.9 inches
وزن 853 گرم 608 گرم 667 گرم

اگر پاسخ یک دستگاه ساده است که برای گیم پلی بهینه در یک دوره طولانی طراحی شده است، پس Steam Deck گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. ارگونومی آن را به کنسولی تبدیل می‌کند که به راحتی در دست شما جای می‌گیرد. هیچ چیز دور از دسترس انگشتان و شست شما نیست، دریچه‌ها و فن‌ها به صورت استراتژیک برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دست‌ها قرار داده شده‌اند و وزن به طور مساوی توزیع می‌شود تا احساس عدم تعادل نکنید.

به علاوه، تعمیرپذیری خوب به این معنی که باز کردن و تعمیر/تعویض قطعات شکسته بسیار آسان است – موضوعی که برای سایر رقبا صدق نمی‌کند.

ایسوس راگ الای گیم لایبرری

کنسول Asus ROG Ally آن لبه‌های صیقلی Steam Deck را ندارد، اما مهم‌تر از آن برای کسانی که خواهان حمل‌پذیری بهتر هستند، کوچک‌تر و سبک‌تر است. من همچنین زیبایی آینده نگری در طراحی فضایی آن را نسبت به طراحی معمولی استیم دک ترجیح می‌دهم.

با این حال، برنده از نظر ما Lenovo Legion Go است. چرا این را انتخاب کردیم؟ خب بله نسبتاً درشت است و این اندازه قطعاً بحث‌برانگیز می‌شود. اما ارگونومی آن به همان اندازه Steam Deck خوب است، در حالی که گزینه‌ای برای جدا کردن کامل کنترلرها برای تجربه چند نفره آسان درست مانند نینتندو سوییچ را نیز ارائه می‌دهد.

لنوو لیجن گو تکیه داده به استند

دوم، به نظر می‌رسد که ساخت سنگین‌تر، اعتماد بیشتری را به استحکام این دستگاه القا می‌کند – چیزی که ROG Ally قطعاً به آن نیاز داشت و در نهایت، پایه یکپارچه امکانات بازی بسیار بیشتری را به این دستگاه می‌دهد، مانند قرار دادن آن روی میز به جای احساس خستگی از نگه داشتن دستگاه برای ساعت‌ها.

بنابراین با توجه به تطبیق‌پذیری بالای آن، انتخاب واضح است.

برنده  بخش طراحی: Lenovo Legion Go

نوشتار مرتبط:  سایبرپانک 2099 | از VIGILANCE 2099 چه می‌دانیم؟ 

ایسوس راگ الای سایبرپانک 2077 مقایسه استیم دک با ایسوس راگ الای و لیجن گو

مقایسه عملکرد استیم دک با ایسوس راگ الای و لنوو لیجن گو

در حالی که ما هیچ بنچمارک و نتایج عملکرد گیم پلی برای Legion Go نداریم، اما DNA آن تقریباً مشابه با Asus ROG Ally است. نتایج اخیر می‌تواند به ما نشان دهد که چقدر پیشرفت در نرخ فریم و وفاداری بین AMD Ryzen Z1 Extreme دو کنسول دستی ویندوز و APU سفارشی در Steam Deck به دست آورده‌ایم.

بنچمارک بازی‌ها Asus ROG Ally (June) Steam Deck
Cyberpunk 2077 (1080p Ultra) 35.6 FPS
Cyberpunk 2077 (1080p Steam Deck) 36.94 FPS 30 FPS
DiRT 5 (1080p Ultra High) 32.1 FPS
GTA V (1080p Very High) 34.46 FPS 16.25 FPS
GTA V (1080p Normal) 59.2 FPS 25.21 FPS
Red Dead Redemption 2 (1080p) 26.68 FPS

در کمترین بهبود عملکرد (DiRT 5)، یک جهش ۱۷ درصدی دریافت می‌کنید. و برای GTA V، شما شاهد افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی در نرخ فریم هستید. این‌ها اعدادی هستند که من برای پولی که در چنین سیستمی هزینه می‌کنم به دنبالشان هستم و آن‌ها من را نسبت به آنچه که Legion Go می‌تواند به دست آورد خوشبین می‌کنند.

برنده: مساوی بین Lenovo Legion Go و Asus ROG Ally

نوشتار مرتبط:  مهم‌ترین ویژگی‌های eFootball 2024 موبایل 

لنوو لیجن گو با دسته‌های جدا شده مقایسه استیم دک با ایسوس راگ الای و لیجن گو

برنده کلی

Lenovo Legion Go

خب، احتمالاً این نتیجه‌گیری را حدس زده باشید. Lenovo Legion Go با طراحی نینتندو سوییچ مانند خود، صفحه نمایش فوق‌العاده، سخت‌افزار درخشان و باتری بزرگ‌تر، جای خود را در بالای فهرست تثبيت می‌کند.

وقتی صحبت از بازی با کامپیوتر گیمینگ همراه می‌شود، در حال حاضر واقعاً انتخاب بهتری وجود ندارد. Steam Deck در بازی‌های جدید کم می‌آورد و در حالی که Asus ROG Ally از نظر قدرت می‌تواند با Legion Go برابری کند، اما باتری آن ظرفیت کمتری دارد.

به نظر می‌رسد که لنوو با هوشمندی تمام نقاط ضعف رقبا را زیر نظر گرفته بود و با چند ماه تأخیر یک کنسول همراه کم نقص را به ما ارائه داده است. البته که برای تجربه کار با لنوو لیجن گو باید چند ماهی صبر کنید.

پاسخ به سؤالات پرتکرار

بهترین انتخاب بین استیم دک، ایسوس راگ الای و لنوو لیجن گو کدام است؟

برنده این رقابت لنوو لیجن گو، این دستگاه همراه علاوه بر سخت‌افزار بهتر، طراحی جذاب و صفحه‌نمایش با کیفیت‌تری دارد.

استیم دک و ایسوس راگ الای قادر به رقابت با پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هستند؟

بدون شک خیر، این کامپیوترهای همراه علیرغم داشتن سخت‌افزار خوب، اما قیمت بالایی دارند و در زمینه اجرای بازی‌های روز نیز به پای کنسول‌های نسل 9 نمی‌رسند. قیمت حدودی استیم دک در زمان نگارش مقاله 36 میلیون و ایسوس راگ الای نیز حدود 44 میلیون تومان است که با این قیمت شما می‌توانید هر دو کنسول نسل 9 را تهیه کنید و از بازی‌های روز لذت ببرید.

عملکرد ویندوز روی این کامپیوترهای همراه چگونه است، آیا می‌شود به عنوان لپ تاپ روی آن‌ها حساب باز کرد؟

عملکرد ویندوز روی این دستگاه‌ها بهینه نیست و صفحه نمایش کوچک آن‌ها شما را به دردسر می‌اندازد. کاربری اصلی این دستگاه‌ها بازی است، بنابراین روی کارهای سیستمی حساب باز نکنید.

نوشتار مرتبط:  حقایق و نکات مخفی پلی استیشن 4 

لاجیتک جی کلاد پلی استیشن پرتابل

آیا Logitech G CLOUD و پلی استیشن پرتابل با استیم دک و ایسوس راگ الای قابل مقایسه هستند؟

این دو دستگاه کاربری کاملاً متفاوتی دارند، لاجیتک جی کلاد یک کنسول اندرویدی همراه است که صفحه نمایش 7 اینچی، پردازنده Snapdragon 720G و حافظه داخلی 64 گیگابایت و اندروید 11 دارد. کاربری اصلی آن اجرای بازی‌های اندروید و استریم بازی‌های جیفورس ناو و گیم پس است که برای این منظور باید اشتراک مربوطه را جداگانه تهیه کنید و اینترنت خوبی داشته باشید. با توجه به صفحه نمایش فول اچ دی 60 هرتز و برچسب قیمتی 350 دلاری که در لحظه نگارش مقاله حدود 20 میلیون تومان در بازار قیمت دارد، لاجیتک جی کلاد هیچ‌گونه ارزش خرید و توجیه اقتصادی ندارد.

پلی استیشن پرتابل نیز صرفاً یک نمایشگر جانبی برای پلی استیشن 5 است که برای ریموت پلی کاربرد دارد. صفحه نمایش 8 اینچ فول اچ دی و نرخ تازه سازی 60 هرتز این دستگاه بدقواره را همراهی می‌کنند و طراحی آن به‌اندازه‌ای بد است که گویی یک ال سی دی را بدون رعایت هرگونه ارگونومی به دوالسنس چسبانده باشید. با توجه به برچسب قیمتی 200 دلاری این دستگاه هيچگونه ارزش خرید و صرفه اقتصادی ندارد.

سیستم جمع کنیم بهتر است یا استیم دک یا ایسوس راگ الای بخریم؟

با قیمت این کامپیوترهای همراه می‌توانید یک سیستم متوسط و خوب جمع کنید، مزیت سیستم بستن آزادی عمل در انتخاب قطعات و قابلیت ارتقاء آن‌ها در آینده است. عملکرد بازی‌ها نیز به مراتب روی یک سیستم 40 میلیون تومانی بهتر از استیم دک است.

خرید استیم دک، ایسوس راگ الای و لنوو لیجن گو به درد چه کسانی می‌خورد؟

خرید این دستگاه‌ها مناسب افرادی است که خوره فناوری و تجربه گجت‌های جدید هستند. گیمرهای حرفه‌ای و افرادی که دنبال بهترین کارایی و عملکرد در بازی‌ها هستند تجربه خوشایندی با این دستگاه‌ها نخواهند داشت و خرید آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

خب دوستان در این مقاله به مقایسه استیم دک با ایسوس راگ الای و لیجن گو پرداختیم و در پایان به سؤالات پرتکرار شما پاسخ دادیم، نظر شما در خصوص این دستگاه‌ها چیست؟ به نظر شما ارزش خرید دارند؟ اگر سؤالی در این زمینه داشتید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. مقالات بازی و تازه‌های فناوری را در ساویس‌گیم دنبال کنید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

4.4 7 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها