معرفی نرم افزار راینو

معرفی نرم افزار راینو

در این مقاله قرار است به معرفی نرم افزار راینو بپردازیم. ابتدا توضیحی مختصر درباره‌ی این نرم‌افزار می‌دهیم و سپس به جنبه‌ها و ویژگی‌های متعدد آن خواهیم پرداخت. Rhinoceros (معمولاً به اختصار Rhino یا Rhino3D خوانده می‌شود) یک نرم‌افزار کاربردی گرافیکی رایانه‌ای سه بعدی و طراحی به کمک رایانه (CAD) است که توسط Robert McNeel و شرکا، یک شرکت آمریکایی خصوصی که در سال 1980 تأسیس شد، توسعه یافته است. هندسه کرگدن بر اساس مدل ریاضی NURBS است که بر تولید نمایش دقیق ریاضی از منحنی‌ها و سطوح آزاد در گرافیک کامپیوتری تمرکز دارد (برخلاف برنامه‌های کاربردی مبتنی بر مش چندضلعی).

Rhinoceros که به عنوان یکی از پرطرفدارترین نرم افزا‌های مدل سازی سه بعدی در نظر گرفته می‌شود، اکنون بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه است. Rhinoceros یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی است که برای ایجاد مدل‌های سه بعدی واقعی و قابل اجرا استفاده می‌شود. Rhino بر اساس Splines غیر یکنواخت Rational Basis Splines، که به هندسه NURBS نیز معروف است، ساخته شده  که قادر به ایجاد ارقام دقیق ریاضی است. Rhino 3D به دلیل قابلیت ایجاد منحنی‌ها و سطوح آزاد که ایجاد طرح‌های پیچیده و دقیق را در جنبه کاربردی تسهیل می‌کند، بیش‌تر مورد استفاده طراحان و معماران قرار می‌گیرد.

نرم‌افزار راینو معمولاً در زمینه‌هایی مانند معماری، مهندسی، جواهرات و انواع مختلف زمینه‌های طراحی مانند طراحی محصول، طراحی صنعتی، گرافیک، خودرو و طراحی مکانیک استفاده می‌شود. تکنیک به کار رفته در این نرم افزار دقیق‌ترین نوع مدل سازی است که در جهان امروز وجود دارد.

 

رابرت مک نیل طراح نرم افزار راینو

معرفی نرم افزار راینو

تاریخچه نرم‌افزار راینو

نرم‌افزار راینو ابتدا در سال 1990 توسط رابرت مک نیل به عنوان یک نرم افزار مکمل برای Autodesk CAD توسعه یافت. نسخه با ثبات این نرم افزار در سال 1998 منتشر شد و اولین نسخه آن به نام Rhino نسخه 1 شناخته شد. هندسه کاربردی (AG) برای ادغام هندسه AGLib و NURBS در CAD کامل و کاربردی نبود. رابرت مک نیل یک نمونه اولیه در Cad تولید کرد، پس از آن او و سایر همکاران تصمیم گرفتند یک نرم افزار مدل سازی NURBS توسعه دهند.

مایکل گیبسون که به عنوان کارآموز استخدام شده بود، Sculptura را ایجاد کرده بود که یک نرم افزار مدل سازی مش بود. پس از چند سال توسعه، Sculptura با NURBS ادغام شد و نام آن به Rhinoceros تغییر یافت. رابرت مک نیل همچنین مسئول ایجاد یک پلاگین برای Rhino به نام Grasshopper بود که برخی ویژگی‌ها را در نرم افزار ادغام می‌کرد.

 

طراحی سازه خیالی روی صخره کنار آب معرفی نرم افزار راینو

ویژگی‌های نرم‌افزار راینو

نرم‌افزار راینو اساساً یک نرم افزار توسعه مدل سطح آزاد است که برای ایجاد مدل‌های مختلف نیازی به کدنویسی دستی ندارد. راینو این اجازه را به شما می‌دهد تا طرح‌های قدرتمند پیچیده‌ای ایجاد کنید. طرح‌هایی که قابل اجرا و بسیار دقیق هستند. راینو تعداد زیادی ابزار مدل‌سازی سه بعدی را فراهم می‌کند که دقت بالایی را ارائه می‌دهند. همچنین کشیدن یک طرح دو بعدی و حتی یک اسکن سه بعدی را تسهیل می‌کنند.

 

مدل سازی دوربین عکاسی با راینو

ابزار – معرفی نرم افزار راینو

نرم‌افزار راینو به کاربر این امکان را می‌دهد که به جای چند ضلعی با منحنی‌ها و اسپلاین‌ها کار کند. یک سطح 3 بعدی با دستکاری منحنی‌ها ایجاد می‌شود و به نوبه خود یک شبکه تطبیقی ​​ایجاد می‌کند که به فرد اجازه می‌دهد هر جنبه‌ای از سطح جسم را کنترل کند. Rhinoceros شامل طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها در مجموعه ابزار خود است مانند نقاط، منحنی‌ها، منحنی‌های سایر اشیاء، سطوح، جامدات، مش‌ها، و سایر ابزا‌های عمومی و تبدیل. پس از ایجاد مدل، نرم‌افزار راینو عناصر را با هم ترکیب می‌کند تا مش‌هایی بسازد که به سطوحی قابل نمایش و رندر تبدیل می‌شوند.

نرم‌افزار راینو نه تنها برای مدل‌سازی سه بعدی استفاده می‌شود، بلکه قابلیت طراحی دو بعدی را نیز دارد. این امر تطبیق پذیری بیشتری را به این نرم افزار پویا می‌افزاید. ابزاری که توانسته است با اقدامات ساده، موهبتی برای تولید هندسه‌های پیچیده باشد.

 

محیط کاربری نرم افزار معماری معرفی نرم افزار راینو

رابط – معرفی نرم افزار راینو

رابط نرم‌افزار راینو به 2 نوع اصلی تقسیم می‌شود: «رابط کاربری» و «کمک‌های ساخت و ساز».

بخش رابط کاربری دارای مناطق فرمان، کنترل‌های فرمان، دستورات پاپ آپ، مدیریت لایه، مدیریت نمایش، نوار ابزارهای بازشو قابل تنظیم، نوار ابزار شفاف و سایر ویژگی‌های اساسی است. Construction Aids دارای دستورات اساسی است که در نرم افزارهای دیگر مانند undo ،redo، ورودی‌های عددی، فیلترهای نقطه‌ای، snaps اشیاء، ارتو، ابزار لایه، ابزارهای شی، رنگ، نوع و غیره ارائه می‌شوند.

 

منوی نرم افزار طراحی و معماری معرفی نرم افزار راینو

صفحه راهنمای کاربردی – معرفی نرم افزار راینو

نرم‌افزار راینو به دلیل گرافیک سه بعدی سریع، نماهای مختلف مانند پرسپکتیو، سایه دار، شناور، نمایشگر تمام صفحه، ابزارهای برش و غیره بهترین در نظر گرفته می‌شود. این نرم افزار یک سیستم نمایش بهینه طراحی شده دارد که به کاربر اجازه می‌دهد کارایی محصول و کار خود را به حداکثر برساند. همچنین این امکان در طول فرآیند طراحی میسر است که یک فایل باید بتواند روی نرم افزارهای مختلف کار کند. این ویژگی به این دلیل است که یک پروژه ممکن است از طریق انواع فایل‌ها و نرم افزارهای مختلف طراحی شود و باید در همه موارد قابل اجرا باشد.

فایل‌های Rhinoceros با فرمت .3DM هستند و در ویندوز و مک پشتیبانی می‌شوند. فایل‌های Rhino همچنین در فرمت‌های CAD و فایل‌های تصویری مانند .dwg/dxf، .3ds، .ai، .pov، .skp پشتیبانی می‌شوند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های راینو سازگاری فایل‌ها و نحوه‌ی تبدیل آن به فرمت‌های مختلف است.

علاوه بر عملکردهای فراوان، هزینه کم و منحنی یادگیری سریع، بسیاری از دانشجویان و متخصصان را راغب ساخته تا نرم‌افزار راینو را تهیه کنند. همچنین انجمن‌های Rhinoceros 3D به صورت آنلاین برای تبادل سوالات مربوط به نرم افزار، به اشتراک گذاری اشیا، به اشتراک گذاری پروژه و بحث‌های کلی ایجاد شده‌اند و یک جامعه اشتراک دانش کامل ایجاد کرده‌اند که در طول سال‌ها به هزاران نفر کمک کرده است.

 

کرگردن 3 بعدی مدل سازی شده

شایستگی‌های نرم‌افزار راینو

معرفی نرم افزار راینو

  • دارای یک رندر داخلی با عملکرد خوب است که با برجسته کردن تمام جزئیات لازم، مدل ها را به زیبایی رندر می‌کند
  • این نرم افزار مقرون به صرفه‌ترین نرم افزار در بازار با توجه به تمام ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد است
  • در مدل سازی سفارشی برای ایجاد هندسه‌های پیچیده و گزینه‌های متعدد آن در کم‌ترین زمان بسیار مفید است
  • با وجود اینکه یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی است، می‌تواند تصاویر دو بعدی نیز بسازد
  • مدل‌سازی سه‌بعدی با هندسه‌های پیچیده به دلیل گزینه‌های فراوانی که برای کاوش دارد در این نرم افزار امکان‌پذیر شده است
  • استفاده آسان از پلاگین حتی برای کاربران جدید

 

خانه مدل سازی شده در نرم افزار 3 بعدی

نرم‌افزار راینو در معماری

نرم‌افزار راینو به طور گسترده در حرفه معماری و طراحی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه معماران دائماً در تلاش برای ایجاد فرم‌های جدید و جالب هستند، آن‌ها به نرم افزارهایی مانند راینو نیاز داشته و دارند تا به ایده‌های خود پر و بال بدهند و زنده شدن آن‌ها را در مقابل چشمان خود تماشا کنند. راینو ابزاری عالی برای ایجاد طراحی با دقت و جزئیات کافی است تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها قابل اجرا هستند. شرکت‌های معماری سرشناس از جمله زاها حدید، فوستر و اینگس از نرم افزار راینو برای طراحی و عملیاتی کردن پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. خود همین موضوع نشان دهنده‌ی اعتبار و اقبال حرفه‌ای‌ها به این نرم افزار است.

پس از محبوبیت Rhino 3D در بازار، معماری در دهه 2000 میلادی شاهد چرخش بزرگی در سبک و فرم بود. بسیاری از طرح‌های روان و جذاب به رایگان در سرتاسر جهان ظاهر شدند و همه‌ی آن‌ها یک چیز مشترک داشتند: آن‌ها توسط نرم‌افزار راینو خلق شده بودند. راینو به معماران این امکان را می‌دهد تا فرم‌های پویا ایجاد کنند و به نوبه خود، یک معماری نفیس ایجاد کنند که مردم بتوانند با دیدن آن شگفت زده شوند.

شگفتی‌های معماری طراحی شده با نرم‌افزار راینو

نمای خارجی مرکز حیدر علی اف – طراحی شده توسط معماران زاها حدید

1. مرکز حیدر علی اف – طراحی شده توسط معماران زاها حدید

این مرکز فرهنگی یک شاهکار معماری و نمونه کامل معماری پویا بود. پوسته بیرونی سازه با انحناهای صاف و موج‌های نرم به طرز استادانه‌ای تا و خم شده است. طراحی این پوسته در نرم‌افزار راینو صورت گرفته و کنترل تمام پیچیدگی‌های فرم را فراهم می‌کند. این سازه از بتن ساخته شده و افزودن یک قاب فضایی به فضاهای بدون ستون اجازه می‌داد که شکل منحصر به فرد آن حتی در فضای داخلی نیز حفظ شود.

نمای خارجی گالری روکا در لندن

2. گالری روکا در لندن – طراحی شده توسط معماران زاها حدید

معماران می‌خواستند از مفهوم آب برای نشان دادن جریان و پویایی طبیعت استفاده کنند. طراحی صورت گرفته کاملاً با عملکرد آن و هدف انتزاعی مطابقت دارد. نرم‌افزار راینو برای طراحی فضاهای داخلی که از بتن حجاری شده بودند استفاده شد. طراحی چشم‌نوازی که به ساختمان حس صافی و زلالی می‌بخشید.

خانه اپرای هاربین

3. خانه اپرای هاربین – طراحی شده توسط معماران MAD

این سازه به نظر می‌رسد که گویی توسط آب و باد مجسمه سازی شده است، ساختمان به آرامی به محیط اطراف خم شده است. فضای داخلی دارای سقف‌های شیب‌دار با نماهای شیشه‌ای غول‌پیکر و یک نورگیر عظیم ساخته شده از دیوارهای هرمی شکل است که روی لابی خمیده. از نرم افزار راینو برای ایجاد تمام سطوح داخلی و خارجی این پروژه استفاده شده است. نتیجه‌ی کار نیز همان‌طور که قابل مشاهده است، شگفت‌انگیز ظاهر شده.

 

هتل آبی روی سد معرفی نرم افزار راینو

مدل سازی آینده با نرم افزار راینو

ایجاد و انتقال طرح‌ها نیازمند مدل‌های باکیفیت است که طراح و مشتری به طور کامل توان درک آن‌ها را داشته باشد. نرم افزار راینو یک راه حل کاربردی از مرحله کار تا مرحله ارائه و تجزیه و تحلیل را ارائه می‌دهد. این نرم افزار یک پایه و جهت محکم برای اجرای پروژه را ارائه می‌دهد. زیرا سطح عمیقی از درک مدل و تفاوت‌های ظریف آن را در بستر خود جای داده است. مدل‌های ایجاد شده در نرم افزار راینو تنها به دلیل قابلیت‌های ویژه‌ی این نرم‌افزار فوق کاربردی عملیاتی می‌شوند. نرم افزاری که هندسه سه بعدی را به موفقیت و محبوبیت زیادی در قرن بیست و یکم رساند. راینو در چندین صنعت و در ده‌ها حرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا بسیار متنوع، دقیق و کاربردی است.

در سال‌های اخیر که پروژه‌های ساخت مسکن انبوه، شهرهای عمودی و معماری فرازمینی به اوج محبوبیت و جامعیت خود رسیده‌اند، نرم‌افزارهایی مانند Rhinoceros 3D، Grasshopper 3D ،Ladybug و غیره به عنوان یک عنصر کلیدی ثابت شده‌اند. این نرم افزار به ایجاد ساختارهایی التقاطی، پویا و منحصر به فرد کمک کرده و نقشی کلیدی در معماری مدرن ایفا می‌کند.

نرم‌افزار راینو سرشار از شگفتی است. در این مقاله سعی کردیم گوشه‌هایی از این شگفتی را به شما نشان دهیم. امیدوارم که مورد توجه و استفاده‌ی شما واقع شده باشد. تازه‌های فناوری را در ساویس‌گیم دنبال کنید. اگر مایل بودید کانال روبیکا، کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 4 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها