معرفی استودیوهای بازی‌سازی: بانجی

معرفی استودیوهای بازی‌سازی: بانجی

بانجی (Bungie)، یک استودیوی بازی‌سازی سرشناس است که چندی پیش تحت تملک سونی قرار گرفت. استودیوی بانجی خالق بازی‌هایی همچون Marathon, Myth, Halo, و Destiny است.

بانجی سال ۱۹۹۱ میلادی توسط الکس سروپین (Alex Seropian) و جیسون جونز (Jason Jones) تاسیس شد. تمرکز اصلی استودیو در ابتدای فعالیت روی کامپیوترهای مک بود. بازی نخست آن‌ها نیز !Gnop نام داشت که در اصل یک کپی رایگان از Pong برای مکینتاش به شمار می‌رفت. البته می‌شد کدهای بازی را به مبلغ ۱۵ دلار خریداری کرد.

معرفی استودیوهای بازی‌سازی: بانجی الکس سروپین (Alex Seropian) و جیسون جونز (Jason Jones) بنیانگذاران بانجی

در ادامه بانجی بازی‌های Operation Desert Storm و Minotaur: The Labyrinths of Crete را عرضه کرد. سپس مجموعه‌ی شوتر اول شخص فضایی Marathon و مجموعه‌ی تاکتیکال فانتزی Myth را روانه‌ی بازار کردند.

اندکی بعد بانجی کار روی پروژه‌ی جدید که بعدها به Halo: Combat Evolved تبدیل شد، را آغاز کرد. جالب است بدانید که در ابتدا قرار بود این بازی در سبک استراتژی علمی-تخیلی باشد. هیلو به عنوان یک بازی استراتژی در حال ساخت بود. ولی در خلال توسعه به شوتر سوم شخص تغییر سبک داد و قرار شد که برای مک و ویندوز نیز عرضه شود.

با این حال همه‌ی برنامه‌های بانجی پس از خریده شدن توسط مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ میلادی تغییر کرد. این تغییر و تحولات منجر به این شد که هیلو انحصاری ایکس باکس اورجینال شود. سبک بازی نیز پس از تغییری دوباره، شوتر اول شخص شد.

هیلو 1 Halo: Combat Evolved

موفقیت هیلو روی ایکس باکس فوق‌العاده شگفت‌انگیز بود و رکوردهای فروش فراوانی را بر جای گذاشت. خیلی‌ها بر این باورند که این بازی کنسول ایکس باکس را از شکست تمام و کمال نجات داد. هیلو موفق به فروش چهار میلیون نسخه‌ای شد. با این حال یک سال پس از عرضه‌ی بازی هیلو، الکس سروپین به دلیل فشار شغلی بانجی را ترک کرد.

مدت‌ها بعد بازی هیلو تحت عنوان Halo: Custom Edition برای کامپیوتر پورت شد. سازندگان نیز به واسطه‌ی موفقیت شگفت‌انگیز بازی نخست، کار روی هیلو 2 را آغاز کرده بودند. تمرکز اصلی توسعه دهندگان در هیلو 2 روی بخش چندنفره و ایکس‌ باکس لایو بنا نهاده شد.

بازی هیلو 2 نهایتاََ در سال ۲۰۰۴ میلادی عرضه شد و رکوردهای بازی نخست را جابه‌جا کرد. منتقدان بخش چندنفره‌ی بازی را ستودند اما انتقادهایی در خصوص بخش کمپین و داستان کوتاه آن داشتند. کوتاهی بیش از حد کمپین بازی به علاوه‌ی تعلیقی که در پایان‌بندی آن به چشم می‌خورد، طرفداران را ۲ دسته کرده بود. برخی این دنباله را اثری موفق و برخی زیر سایه‌ی بازی نخست قلمداد می‌کردند. در هر صورت به واسطه‌ی بخش چندنفره‌ی جذاب، هیلو 2 تا سال‌ها و حتی پس از عرضه ایکس باکس 360 در ایکس باکس لایو رکورددار بود.

هیلو 2 مستر چیف

بانجی در ادامه کار روی هیلو 3 را آغاز کرد. دنباله‌ی به شدت مورد انتظار مجموعه توانست باری دیگر رکوردشکنی کند. این بازی در سال ۲۰۰۷ موفق به فروش بیش از ۸,۱ میلیون نسخه‌ای شد. در واقع Halo 3 پرفروش‌ترین بازی آن سال لقب گرفت.

۲ سال بعد بانجی بازی Halo 3: ODST را روانه‌ی بازار کرد که وقایع خط زمانی هیلو 2 را تعریف می‌کرد. این بازی به نسبت بازی‌های پیشین، به شدت ضعیف بود. تنها نکته‌ی بازی این بود که با همان موتور بازی‌سازی هیلو 3 توسعه یافته بود.

نهايتاً سپتامبر ۲۰۱۰ بانجی بازی هیلو ریچ را برای ایکس‌ باکس 360 عرضه کرد. این بازی پیش‌درآمدی بر ماجراهای فرانچایز بود و از آن پس استودیوی 343 Industries آینده‌ی مجموعه را در دست گرفت.

پوستر هیلو ریچ halo reach

پس از عرضه‌ی هیلو ریچ، بانجی به نوعی از مایکروسافت جدا شد و فعالیت مستقل را در پیش گرفت. علت این جدایی هیچ‌وقت به صورت علنی اعلام نشد. ولی طبق شنیده‌ها سران استودیو از پاداش‌های دریافتی ناراضی بودند و انتظار داشتند با توجه به موفقیت شگفت‌انگیز هیلو، دریافتی بیش‌تری داشته باشند. ولی در کمال تعجب مایکروسافت قبول نکرد و تصمیم بر جدایی شد.

در هر حال، بانجی پس از جدایی در سال ۲۰۱۰ یک قرارداد انحصاری ۱۰ ساله با اکتیویژن امضاء کردند. قرار بر این شد که نشر و تأمین مالی بر عهده‌ی اکتیویژن باشد. اما آی‌پی‌ها در مالکیت بانجی باقی بمانند. همچنین درصد فروش بیش‌تری به ناشر پرداخت شود.

در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بانجی به انجام کارهای متفاوتی پرداخت. یکی از کارهای ارزشمند آن‌ها این بود که پس از سونامی سهمگین ژاپن اقدام به فروش خیرخواهانه‌ی مچ‌بندهای ۵ دلاری کردند. آن‌ها همه‌ی عایدی را به صلیب سرخ تقدیم کردند. بانجی در همان سال‌ها با عرضه‌ی بازی موبایلی Crimson سعی کرد به بازار اندروید و iOS هم نفوذ کند. منتهی تلاش آن‌ها خیلی جدی نبود. اکنون نیز به طور کلی بازار مربوطه را رها کرده‌اند. البته زمزمه‌هایی به گوش می‌رسند.

معرفی استودیوهای بازی‌سازی: بانجی جیسون جونز (Jason Jones) با تیشرت دستینی

نوامبر ۲۰۱۲ بود که IGN اطلاعات بازی جدید و معرفی نشده‌ی بانجی را فاش کرد. پروژه‌ی جدید بانجی دستینی نام داشت. یک شوتر اول شخص فضایی چندنفره که آن را با بازی‌های MMO مقایسه می‌کردند. بازی دستینی سال ۲۰۱۴ روانه‌ی بازار شد و پلی استیشن در اقدامی جالب کمپین تبلیغاتی بازی را بر عهده گرفته بود. بازی جدید خالقان هیلو با استقبال گسترده و کم نظیری مواجه شد. در آن مقطع وضعیت مجموعه‌ی هیلو و بازی‌های انحصاری مایکروسافت خیلی وخیم بود و موفقیت شگفت‌انگیز دستینی سیل اعتراضات را روانه‌ی ردموندی‌ها کرد. طرفداران ایکس باکس از این‌که مایکروسافت جواهری به نام بانجی را از دست داده بود، اظهار تأسف می‌کردند.

موفقیت خیره‌کننده‌ی دستینی منجر به این شد که خیلی زود و در سال ۲۰۱۷ دنباله‌ی بازی تحت عنوان دستینی 2 روانه‌ی بازار شود. دنباله‌ای که از بازی نخست هم موفق‌تر ظاهر شد. طی ۵ سال گذشته سازندگان با پشتیبانی همه جانبه و عرضه‌ی چندین بسته‌ی گسترش دهنده‌ی عظیم برای دستینی 2 سنگ تمام گذاشته‌اند.

در نهایت ساعت‌های پایانی ژانویه‌ی ۲۰۲۲ خبری عجیب و غیرمنتظره طرفداران بازی‌های ویدیویی را شوکه کرد. سونی با پرداخت ۳,۶ میلیارد دلار خالقان هیلو را تصاحب کرد. غول ژاپنی علت این خرید غیرمتعارف را تنوع بخشیدن به بازی‌های آنلاين پلی استیشن و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالای فرانچایز دستینی عنوان کرد.

معرفی استودیوهای بازی‌سازی: بانجی پوستر بازی دستینی

سونی قرار است همه‌ی ظرفیت‌های دستینی را فعال کند. از سریال و فیلم سینمایی گرفته تا انیمیشن و دیگر رسانه‌های سرگرمی. ظاهراً خود استودیو نیز به دنبال چنین چیزی بوده است و برای همین با پیشنهاد سونی موافقت کرده‌اند. چرا که پیش از این شرکت‌های فراوانی پیشنهاد خرید بانجی را داده بودند، ولی سران استودیو حاضر نبودند استقلال خود را از دست بدهند.

جا دارد اشاره کنیم که طبق بیانیه‌ی سونی، بازی‌های آینده‌ی بانجی قرار نیست انحصاری پلی استیشن شوند و این استودیو کماکان مثل سابق به فعالیت مستقل خود ادامه خواهد داد. در واقع هدف اصلی این خرید بهره‌برداری از ظرفیت‌های شگفت‌انگیز دستینی بوده است.

خب عزیزان جان، این هم از نگاهی گزیده به سرگذشت بانجی، امیدوارم مورد توجه واقع شده باشد. دوست دارید در ادامه به سراغ کدام استودیوی بازی‌سازی برویم؟ لطفاً دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها