چگونه نسخه‌ی اصلی رزیدنت اویل 4 شاخص‌ترین بازی کپکام در سبک هک اند اسلش شد؟

چگونه نسخه‌ی اصلی رزیدنت اویل ۴ شاخص‌ترین بازی کپکام در سبک هک اند اسلش شد؟

(ترجمه شده توسط دکتر بهزاد کریمی)

رزیدنت اویل ۴ با سایر عناوین این مجموعه بازی تفاوت زیادی داشت. و ارائه‌ی اولیه از داستان بازی آنچنان متفاوت بود که در سبک خود بسیار شاخص شد. اگرچه دیگر بازی‌های این مجموعه هم به نوبه خود موفق بوده‌اند، اما هیچ بازی‌ای شبیه به رزیدنت اویل ۴ نیست. این تغییر پرهیجان در فرمول امتحان‌شده و موفق مجموعه‌ بازی رزیدنت اویل با ترکیب شاهکار کپکام در ژانر وحشت و بقا با تمرکز با اکشن، نشان داد که از همان ابتدا باید عنصر اکشن بالاتر از هر چیز دیگری در این بازی قرار بگیرد. با این حال، یک تکه از این مفهوم بسیار جلوتر از بقیه بخش‌های آن بود.

تمرکز بیش از حد بازی روی سبک روان اما بی‌محتوا، عنصر اکشن و دوری از ریشه‌های کم‌شتاب ژانر بقا باعث شد تا اینطور به‌نظر برسد که پایه‌ی اصلی رزیدنت اویل ۴ بیش از حد روی عنصر اکشن متمرکز است. اما کپکام تصمیم گرفت به جای کنار گذاشتن این اثر، آن را در نمونه‌ی اولیه‌ی بازی شیطان هم می‌گرید (Devil May Cry) به کار بگیرد. این مجموعه بازی حالا خودش یکی از فرانچایزهای بزرگ کپکام به حساب می‌آید و باورش سخت است که این بازی نفس‌گیر از یک مجموعه بازی متفاوت (رزیدنت اویل) متولد شده است.

نوشتار مرتبط:  مبارزات منحصر به فرد DmC: Devil May Cry ارزش شانس مجدد دارند 

دانته لیان

برنامه‌ی اصلی کپکام برای رزیدنت اویل ۴ ​

با اینکه رزیدنت اویل ۴ در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، اما این مجموعه بازی از سال ۱۹۹۶ که برای اولین بار منتشر شده بود، برای خودش نامی دست و پا کرده بود. این بازی که قرار بود به چهارمین عضو خانواده‌ی رزیدنت اویل تبدیل شود، در سال ۱۹۹۹ معرفی و برای انتشار روی پلی‌استیشن ۲ برنامه‌ریزی شده بود. کارگردان بازی استاد هیدکی کامیا قصد داشت تا با یک بازی اکشن باحال و خاص، اوضاع را عوض کند. عنصری که مسلماً باعث می‌شد این بازی از دیگر بازی‌های مجموعه‌ی رزیدنت اویل متفاوت شود.

نسخه‌های متفاوتی از بازی مورد توسعه قرار گرفتند و در بسیاری از آن‌ها لیان از رزیدنت اویل ۲ به عنوان شخصیت اصلی به بازی بر می‌گشت. این نسخه‌‌ها از بازی شامل گشت‌وگذار لیان در یک قلعه‌ی رمز‌آلود، آلوده شدن با یک ویروس توهم‌زا و جنگیدن با زامبی‌ها و دشمنان فراطبیعی بودند. با این وجود، این نسخه‌ها بعد از کنار گذاشته شدن ایده‌ی اصلی بازی مطرح شده بودند.

نویسنده‌ی رزیدنت اویل ۲ که سعی داشت بتواند بر اساس بینش کامیا یک بازی اکشن محورتر پایه‌ریزی کند، به فکر خلق یک شخصیت اصلی جدید به نام تونی افتاد! تونی به لطف فناوری‌های زیستی جدید شکست‌ناپذیر بود، اما معلوم نبود این قضیه چگونه به زامبی‌های بازی ارتباط پیدا می‌کرد. مفهوم در حال توسعه‌ی بازی از پس‌زمینه‌های پیشین صرف‌نظر کرد و به جای آن، طرحی وحشتناک با فضاسازی گوتیک را به مراحل بازی تزریق کرد. که این فضا بیشتر بر مناطقی از انگلستان و اسپانیا حاکم بود. به نظر می‌رسید این اقدامات نتیجه نمی‌دهد. حداقل برای یک بازی رزیدنت اویل جواب نمی‌دهد.

نوشتار مرتبط:  30 بازی هک اند اسلش برتر که باید تجربه کنید 

چگونه نسخه‌ی اصلی رزیدنت اویل ۴ شاخص‌ترین بازی کپکام در سبک هک اند اسلش شد؟

چگونه رزیدنت اویل ۴ به Devil May Cry تبدیل شد

ایده‌های جالب کامیا برای رزیدنت اویل بیش از حد پرشتاب و سریع بودند. شینجی میکامی، کارگردان نخستین بازی این مجموعه و تهیه‌کننده کلی رزیدنت اویل، بقیه‌ی کارکنان را متقاعد کرد که این‌ ایده‌ها را به یک بازی جدا تبدیل کنند. کامیا دوباره به طراحی این بازی پرداخت و این بار جای زامبی‌های رزیدنت اویل را با شیاطین عوض کرد. همچنین از کتاب کمدی الهی دانته که بیشتر با نام دوزخ الهی شناخته می‌شود، الهام گرفت. در همین راستا شخصیت اصلی بازی دانته نام گرفت. شخصیتی که شباهت بسیار زیادی با لیان داشت ولی با موهای سفید.

با توجه به شخصیت و لباس‌های کاملاً متفاوت دانته که باعث می‌شد او همراهی عالی برای بیرون رفتن و نوشیدنی خوردن باشد، او شباهت کمتری به شخصیت‌های کتاب کمدی الهی داشت و برای کامیا بیشتر یک نمونه‌ی کامل از شخصیتی با روحیه‌‌ی راحت و زبانی تند بود. با قرض گرفتن عناصر اکشن از دیگر بازی‌های کپکام مثل اونیموشا و بازی پرطرفدار استرایدر، خروج از قالب بازی رزیدنت اویل به آخر رسیده بود.

دویل می کرای دانته شیطان هم می‌گرید

در نهایت Devil May Cry با دریافت بازخوردهای عالی، به‌سرعت برای خودش نامی دست و پا کرد. و اکشن قدیمی و زنگار گرفته‌ی سبک هک‌ اند اسلش را جلا بخشید. متأسفانه این به‌ این معنی است که امکان وجود یک رزیدنت اویل اکشن‌تر که می‌توانست داستان و فرمول این مجموعه بازی را تغییر بدهد، از دست رفت. اما جالب است که خود رزیدنت اویل ۴ هم بسیار تاثیرگذار از آب در آمد. بنابراین سخت است بشود گفت این کار، یک قدم اشتباه در ساخت بازی بود یا قدمی درست. نظر شما چیست؟

اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

بهزاد کریمیمشاهده نوشته ها

بهزاد کریمی

بهزاد هستم. عاشق بازی ، موسیقی ، تحقیق و پژوهش. بزرگترین گیم دیزانیر تاریخ : شینجی میکامی. بهترین بازی تاریخ : رزیدنت اویل 4

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها