آیا مایکروسافت توان خرید سونی را دارد؟

آیا مایکروسافت توان خرید سونی را دارد؟

خبر شوکه کننده‌ی خرید اکتیویژن بلیزارد با قیمت 68.7 میلیارد دلار توسط مایکروسافت برخی را به این فکر فرو برده است که چرا مایکروسافت مستقیماََ سونی را نخرید؟ آیا مایکروسافت توان خرید سونی را دارد؟ بگذارید همین اول کار خیال طرفداران سونی و پلی استیشن را راحت کنم، مایکروسافت نمی‌تواند و نمی‌خواهد که سونی را بخرد. چرا؟

نوشتار مرتبط:  تمام فرانچایزهای اکتیویژن بلیزارد که به تصاحب مایکروسافت درآمده‌اند 

قانون آنتی تراست قانون شرمن قانون ضد تراست قانون رقابتی

قوانین رقابتی

بر فرض محال اگر مایکروسافت توان خرید سونی را پیدا کند (در حال حاضر توان خرید سونی را ندارد) این امر با قوانین رقابتی که به قوانین ضد تراست معروف هستند هم‌خوانی ندارد و غیرقانونی است. مایکروسافت با سونی در رقابت مستقیم قرار دارد. و خرید این شرکت مایکروسافت را به مونوپولی یا انحصارگری در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی بدل می‌کند. و این وسط نینتندو باقی می‌ماند که سهم کوچکی خواهد داشت.

چرا که مایکروسافت در صورت خرید سونی بر پلتفرم‌های ایکس باکس، پلی استیشن و PC تسلط خواهد یافت. این تسلط می‌تواند زمینه‌ساز رقابت ناسالم و از راه به در کردن نینتندو باشد. این شیوه‌ی رقابت برخلافِ قوانین رقابتی است.

مایکروسافت پیش از این در خلال جریان Internet Explorer و Netscape در سال 1998 صابون قانون رقابت سالم به تنش خورده است و نمی‌خواهد یک اشتباه را 2 بار تکرار کند. از طرفی ادغام سونی مایکروسافت به طور حتم توسط دولت و سهام‌داران رد خواهد شد.

نوشتار مرتبط:  فهرست تمام استودیوهای داخلی مایکروسافت 

آیا مایکروسافت توان خرید سونی را دارد؟ مایکروسافت و سونی

تفاوت بازار کار و تجارت

سونی تفاوت فراوانی با مایکروسافت دارد. مایکروسافت یک شرکت نرم‌افزار محور است که دستی هم بر سخت‌افزار دارد. اما تمرکز اصلی ردموندی‌ها بر نرم‌افزار است و در زمینه‌ی سخت‌افزار غالباً به ایکس باکس و شاید سورفیس محدود شوند.

در برابر سونی یک غول رسانه‌ای و الکترونیکی است که در حوزه‌های سینما، موسیقی، تصویر و وسایل الکترونیکی هم‌چون لنزهای دوربین، تلویزیون و غیره فعال است. در حقیقت سونی چندان علاقه‌ای به نرم‌افزار ندارد و صرفاً به سیستم عامل پلی استیشن و بازی‌های اورجینال استودیوهای داخلی محدود است.

سونی اپل

حتی اگر بر فرض محال قانون رقابتی وجود نداشت و مایکروسافت توان مالی لازم برای خرید سونی را داشت هم این کار را نمی‌کرد! چرا؟ چون مایکروسافت علاقه‌ای به ساخت فیلم و لنز دوربین ندارد، همان‌طور که سونی علاقه‌ای به فروش نرم افزار ندارد. این خرید به هر 2 شرکت و بازار آن‌ها ضربه خواهد زد. (در مقام مقایسه حتی شرکتی چون اپل نیز در ساخت فیلم به مشکل خورده است)

وجه اشتراک سونی و مایکروسافت هنرصنعت بازی‌های ویدئویی است و این حوزه را که کنار بگذاریم سونی بیش‌تر شبیه اپل است (وسایل الکترونیکی خانگی) و مایکروسافت بیش‌تر شبیه IBM است (یک شرکت فناوری محور تخصصی).

شاید سونی با مایکروسافت بر سر پروژه‌ی Azure و فناوری ابری پلی استیشن همکاری کند، ولی این بدین معنی نیست که دوست داشته باشند عضوی از مایکروسافت شوند. شکست HP-Compaq و Sprint-Nextel بی دلیل نبوده است.

نوشتار مرتبط:  چرا مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد را خرید؟ 

آیا مایکروسافت توان خرید سونی را دارد؟ سونی در برابر مایکروسافت

چرا مایکروسافت توان خرید سونی را ندارد؟

ارزش سونی در حدود 150 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این موضوع ارزش بازار این غول ژاپنی را نادیده گرفته ولی به هر حال، مایکروسافت به عنوان یک شرکت 2.3 تریلیاردی قدرت خرید 100 میلیارد دلاری دارد. در حقیقت خرید 68.7 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد هم خیلی برایشان سنگین بوده است. و نیاز به بیش از یک سال کاغذبازی و رفت و آمد دارد چه رسد به پرداخت 2 برابر این رقم.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید و کاملاً واضح است حتی با صرفنظر از قوانین رقابتی مایکروسافت با قدرت خرید 100 میلیارد دلاری توان تصاحب سونی 150 میلیارد دلاری را نخواهد داشت و وارد بدهی سنگین خواهد شد. بماند که می‌بایست هزینه‌ی نگهداری بیش از 17 استودیوی فقط پلی استیشن و چند ده هزار کارمند را نیز بپردازد.

آیا مایکروسافت توان خرید سونی را دارد؟ پلی استیشن نینتندو ایکس باکس

همه‌ی این‌ها به کنار، فرض کنیم مایکروسافت پول کافی را دارد و قوانین رقابتی هم در کار نیستند، سونی چرا باید با پیشنهاد مایکروسافت موافقت کند؟ سونی که در همین نسل 9 با اختلاف جلو افتاده است و بازار را به دست آورده، آن هم در حالی که هنوز عناوین اصلی همچون Horizon Forbidden West، Gran Turismo 7 و God of War Ragnarok عرضه نشده‌اند.

بماند که تنها نام Spider-Man 2 باعث افزایش سرسام‌آور فروش PS5 می‌شود و پس از گذشت یک سال هنوز تقاضا به قدری بالاست که سونی برای پائین آوردن فشار تولید PS4 را تمدید کرده است.

مایکروسافت پیشنهاد خرید نینتندو را داد

شاید خاطرتان نباشد ولی سال‌ها پیش مایکروسافت به سراغ نینتندو رفته بود تا آن‌ها را تصاحب کند، آن زمان نینتندو جایگاه فعلی خود را نداشت ولی فکر می‌کنید مدیران نینتندو چه پاسخی به مایکروسافت دادند؟ آن‌ها مدیران مایکروسافت را تحقیر کردند و با قهقهه آن‌ها را به درب خروجی راهنمایی کردند. اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: [email protected]

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها