Blur بازی فوق‌العاده‌ای که در زمان اشتباه عرضه شد

Blur بازی فوق‌العاده‌ای که در زمان اشتباه عرضه شد

پس از کنار گذاشته شدن Project Gotham Racing استودیوی سازنده یعنی Bizarre Creations رویکرد جدیدی اتخاذ کرد. استودیوی خوش ذوق ترسی از شروع مجدد و خلق عنوانی متفاوت نداشت. آن‌ها آموخته‌های خود از Project Gotham Racing را جمع کردند و با عناصر بازی‌های کارتینگ مخلوط ساختند. آن‌جا بود که بازی شگفت‌انگیزی به نام Blur متولد شد.

یک نام‌گذاری فوق‌العاده و هوشمندانه از Bizarre Creations تداعی کننده‌ی حالت تاری در سرعت بالا بود. از طرفی Blur آمده بود که مرز میان بازی‌های کودکانه با فضای کارتونی و بازی‌های بزرگسالانه با فضای واقع‌گرایانه را کم‌رنگ کند. به نوعی این نام‌گذاری معنایی دو پهلو و جذاب به بازی بخشیده بود.

متأسفانه بازی Blur هنگام عرضه با استقبال خوبی مواجه نشد. رسانه‌های سطحی که عقلشان به چشمشان بود به دلیل اندک مشکلات گرافیکی بازی را به زمین کوبیدند. در نتیجه بازی نتوانست آن‌گونه که باید و شاید برای خود جامعه‌ی طرفداری تشکیل دهد. اما چرا بازی Blur با وجود شایستگی سرنوشت اینچنینی نصیبش شد؟ سازندگان بازی استودیوای حرفه‌ای و با تجربه بودند، چرا عنوانی با آن همه ایده و نوآوری نتوانست موفق شود؟

سال 2010 برای عاشقان بازی‌های مسابقه‌ای و ماشین سواری سالی طلائی بود. عناوینی چون Need for Speed Hot Pursuit که به عقیده‌ی خیلی‌ها از جمله بهترین نسخه‌های سری است در این سال عرضه شد. از آن طرف ما غولی به نام Gran Turismo 5 را داشتیم که نیازی به تعريف و تمجید ندارد. به همه‌ی این‌ها Split/Second و Sonic & Sega All-Stars Racing را نیز اضافه کنید.

خودتان را بگذارید جای یک طرفدار عناوین مسابقه‌ای، از بین این همه نام بزرگ چند درصد احتمال تهیه‌ی Blur و استقبال از آن می‌رود؟ Need for Speed Hot Pursuit که سهم بزرگ بازار را از آن خود کرد. Split/Second نیز طرفداران بازی‌های آرکید و تفننی را سیراب کرد. Sonic & Sega All-Stars Racing هم که یک کارتینگ جذاب بود که طرفداران خاص خود را دارد. Gran Turismo 5 هم عاشقان شبیه‌سازی ماشین‌سواری را مجنون و شیفته‌ی خودش کرد. در این گیر و دار عنوانی مثل Blur چقدر شانس دیده شدن دارد؟

از طرفی بازی Blur عنوانی منحصر به فرد در نوع خود بود. نه به زیرسبک آرکید تعلق داشت، نه به شبیه‌سازی و نه به کارتینگ. در حقیقت Blur تلفیقی جذاب از همه‌ی آن‌ها بود. اما در نهایت ترکیب کیفیت آثار Need for Speed با عناصر گیم پلی بازی‌های کارتینگ کار را سخت کرده بود. مخاطب نمی‌دانست که با چه عنوانی طرف است. این بازی منحصر به فرد بود و مشابهی نداشت. در نتیجه اگر شما از بازی‌های Need for Speed یا کارتینگ خوشتان نمی‌آمد به راحتی Blur را از فهرست خرید کنار می‌گذاشتید. در حالی که این بازی ترکیبی از بهترین عناصر آن بازی‌ها بود و گیم پلی منحصر به فردی را ارائه می‌داد.

Blur بازی فوق‌العاده‌ای که در زمان اشتباه عرضه شد

در حقیقت این بازی فوق‌العاده قربانی این موضوع شده بود که ترکیبی از بهترین‌ها را ارائه می‌دهد و سعی در راضی نگه داشتن مخاطبان بیش‌تری را دارد. رسانه‌های سطحی‌نگر انگ این را به بازی می‌زدند که تکلیفش با خودش مشخص نیست و چندین سبک را ترکیب کرده است. در حالی که این موضوع به خودی خود ایراد محسوب نمی‌شود.

از طرفی گیم پلی بازی Blur برای تازه‌واردان و بازی‌بازان عجول چندان دلچسب نبود. اگر شما بازی‌باز صبور و حرفه‌ای می‌بودید که به بازی زمان کافی را می‌دادید که زیبایی‌هایش را نشان دهد، قطعاً از Blur لذت می‌بردید.

ولی اگر فرد عجول و کم طاقتی می‌بودید که توان رقابت در پیست‌های 20 نفره که در چشم به هم‌زدنی با پرتاب بمب و مین به یک میدان جنگ تمام عیار بدل می‌شوند را ندارد، خیلی زود از بازی زده می‌شدید و ترجیح می‌دادید بازی‌های معروف‌تر و همه پسندتر را امتحان کنید. از طرفی بخش آنلاین بازی از شرایط آفلاین نیز شلوغ‌تر و اغراق‌آمیزتر بود. این موارد اصلاََ ایراد به حساب نمی‌آید و در نهایت چالشی که بازی ارائه می‌داد دلچسب و لذت‌بخش بود. اما امان از بازی‌بازان کم حوصله و کج سلیقه.

همان‌طور که گفتم رسانه‌ها نیز با ترش رویی با Blur برخورد کردند. انگار که هر چه مشکل با سایر عناوین داشتند را سر این بازی کم‌تر شناخته شده آوار کردند. نمرات 8 و 7 اوج مهربانی آن‌ها در قبال بازی بود. البته که این نمرات هم چندان بد نیستند ولی مقایسه کنید با نمرات 9 و 10 که رقیبان Blur دریافت می‌کردند. طبیعی بود که بازی‌بازان متاکریتیک پرست ترجیح می‌دادند پول خود را خرج متاهای سبز کنند نه آشغال‌های متا زرد! این طرز تفکر واقعاً جای تأسف دارد.

بازی Blur از نظر محتوا چیزی کم نداشت. از بخش چندنفره‌ی محلی 4 نفره تا بخش آنلاین و حالت‌های مختلف بازی. Blur عنوان بی نظیری بود که نتوانست آن‌طور که باید توجه عموم را جذب کند و خیلی زود فراموش شد. Bizarre Creations متأسفانه یک سال پس از عرضه‌ی بازی توسط اکتیویژن بسته شد. حق این بازی و سازندگان خوش ذوق آن این نبود. ولی متأسفانه رقابت سنگین بازی‌های مسابقه‌ای در سال 2010 ضربه‌ی بزرگی به Blur وارد کرد.

علیرغم تمام این‌ها سازندگان در Bizarre Creations به بازی خود ایمان داشتند. آن‌ها بلافاصله شروع به ساخت دنباله‌ی Blur کردند. این بازی قرار بود تبدیل به فرانچایزی شود که Need for Speed و دیگر نام‌های بزرگ را از صحنه خارج کند. افسوس که استودیو در فاصله‌ی کوتاهی بسته شد و پروژه‌ی ساخت دنباله‌ی Blur نیز به تاریخ پیوست. از آن زمان تا کنون هیچ خبری از ادامه‌ی این بازی نیست جز یک بازی موبایلی به نام Blur: Overdrive که در سال 2013 عرضه شد. که آن هم توفیقی نداشت و اسم Blur را به گوش جهانیان معرفی نکرد. انتظاری هم از یک بازی موبایلی نمی‌رفت.

Blur بازی فوق‌العاده‌ای که در زمان اشتباه عرضه شد

بازی Blur از آن دست عناوینی است که اگر در زمان بهتری عرضه می‌شد بدون شک به موفقیت شگرفی دست پیدا می‌کرد. طرح کلی و ایده‌های این بازی فوق‌العاده بودند. نسخه‌ی نهایی نیز انصافاً لذت‌بخش و سرگرم‌کننده بود. اما صد افسوس که سالی را برای عرضه انتخاب کرده بود که اوج رقابت عناوین مسابقه‌ای بود. و از شانس بدشان ناشر آن‌ها اکتیویژن پول پرست و سودمحور بود که تحمل فروش پائین را ندارد و خیلی راحت استودیو تعطیل می‌کند.

یک لحظه تصور کنید این بازی در نسل هشتم که برای طرفداران بازی‌های مسابقه‌ای همچون بیابانی برهوت بود عرضه می‌شد. بدون شک استقبال از آن استثنائی می‌شد. اکنون اما Blur تنها به یک خاطره‌ی دور برای طرفداران واقعی بازی‌های مسابقه‌ای بدل شده است. آیا ممکن است شاهد احیای این بازی منحصر به فرد و متمایز باشیم؟ هیچ چیز غیرممكن نیست. ولی خیلی امیدوار نباشید.

نظر شما در خصوص بازی Blur چیست؟ آن را تجربه کرده‌اید؟ اگر مایل بودید کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام ساویس‌گیم را دنبال کنید. همچنین می‌توانید ویدئوهای گیم پلی بازی‌های مختلف را در کانال یوتیوب ساویس‌گیم تماشا کنید.

 

5 3 رای ها
رأی دهی به مقاله

رضا خلف چعباویمشاهده نوشته ها

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها